Skip to article

Cultura organizationala

Cultura organizationala
Cand lucrezi in cadrul unei organizatii, mai ales cand este vorba de una mai mare care trebuie sa gestioneze eforturile a sute de angajati, te lovesti aproape in tot ceea ce faci de implicatiile tipului de cultura pe care organizatia respectiva a hotarat sa o promoveze.

Cultura organizationala este formata din:
- modul in care este organizata munca
- modul in care autoritatea este exercitata si distribuita
- modalitatea de recompensare a muncii
- valorile considerate esentiale: planificarea, inovatia, corectitudinea, etc
- cata libertate este acordata pentru a-ti spune parerile si asuma riscuri
- reguli si asteptari privind imbracamintea, relatiile informale
- importanta acordata procedurilor, rezultatelor individuale sau in echipa.

Adesea valorile, procedurile, regulile privind imbracamintea si comportamentul sunt explicite pentru ca eforturile sa fie cumulate si pentru a se crea o imagine unitara a organizatiei. Pe langa acestea exista insa si alte valori care influenteaza comportamentul si care uneori pot intra in conflict cu ceea ce compania pretinde a fi. De exemplu, o companie poate spune ca pretuieste intr-un grad foarte mare inovatia dar sa nu acorde de fapt membrilor sai posibilitatea de a imbunatati ceva din procedeele deja stabilite. Sau compania poate sustine ca tot ceea ce conteaza este valoarea unei idei dar sa nu dea posibilitatea reala ca ideile sa circule cu usurinta datorita lantului ierarhic. Cel mai bine toate aceste diferente se observa atunci cand este vorba de evaluarea si recompensarea muncii.


Tipul de organizatie in care lucrezi este la fel de important ca si salariul pe care il obtii. Pentru a putea ajunge la performante trebuie ca valorile tale sa nu intre in conflict cu cele promovate explicit sau nu de organizatie. Daca, de exemplu, esti un om care pune mare accent pe gandirea libera iar compania pretuieste in primul rand organizarea din punctul de vedere din care vei fi evaluata nu vei avea rezultate extraordinare. Sau daca esti o persoana careia ii place cooperarea iar compania pune accent pe "lupta" interna pentru a capata resurse pentru propriul proiect atitudinea ta nu va fi apreciata si vei fi perceputa ca fiind prea slaba. De astfel de probleme nu poti sa iti dai seama de la inceput. Adesea alegem organizatia in care sa lucram in functie de salariu si pe baza unor factori superficiali, cum ar fi imaginea ce razbate in urma activitatii de PR, modul in care arata cladirea in care isi desfasoara activitatea, modul in care esti tratat la interviuri si cum se imbraca oamenii pe care ii intalnesti. Mai multe lucruri ai putea afla de la persoanele care lucreaza in organizatia respectiva, din povestile care se aud in pauzele de cafea. Oricum o organizatie nu este statica si se poate intampla ca o locul in care erai potrivit initial sa devina cu timpul ceva cu totul diferit.

Principalele probleme cu care se confrunta formatorii de valori si imagine, liderii, sunt capacitatea de a comunica aceste valori si de a crea in randul angajatilor un sentiment de incredere. Comunicarea valorilor se poate face prin mai multe mijloace, de la brosurile companiei pana la intalnirile de lucru sau ocaziile festive. Increderea se construieste mai greu, fiind nevoie de o perioada mai lunga de timp in care actiunile sa fie in concordanta cu valorile promovate. Inconsistentele si retorica sunt usor depistate de angajati iar ele duc la efecte negative scazand increderea in ceilalti membrii ai companiei si consumand o mare parte a resurselor personale in incercari de a te strecura printre practici incongruente.

Tu ce parere ai despre cultura organizatiei in care lucrezi?

Acest site foloseste Cookies. Prin navigarea pe acest site, va exprimati acordul asupra folosirii cookie-urilor.
Mai multe detalii despre Cookies!