Skip to article

De ce ne indragostim de colegi?

De ce ne indragostim de colegi?
Locul de munca reprezinta mediul ideal de formare a unor relatii amoroase. Colegii de munca au aceleasi caracteristici si teluri, sunt familiari si accesibili si impart de multe ori aceleasi obligatii, bucurii, frustrari, etc. Serviciile de chat sau matusa care vrea sa-ti mai prezinte un pretendent(a) nu pot rivaliza nici pe departe cu acesta. Multe dintre relatiile nascute la locul de munca s-au dovedit a fi apte sa treaca proba timpului si, conform unui studiu efectuat de Biroul de Afaceri Interne al Statelor Unite in 1998, s-a concluzionat ca mult mai multi oameni isi vor gasi in viitor un partener la serviciu decat la scoala sau implicandu-se in activitati sportive sau sociale.

Putem sa aruncam o privire asupra principalelor motive pentru care ne indragostim de colegii de munca si, pe baza acestora, sa decidem daca merita sau ne sa ne asumam riscul unei astfel de relatii:

1. Proximitatea. Ne indragostim de colegii de munca pentru ca, in primul rand, ii avem in preajma. Studiile au demonstrat ca, cu cat petrecem mai mult timp in compania cuiva, cu atat mai mult suntem inclinati sa simpatizam acea persoana. Iar simpatia, in conditii prielnice, se poate metamorfoza in sentimente mai profunde. Proximitatea poate fi atat fizica, in cazul birourilor situate in acelasi spatiu, cat si functionala, in cazul in care partenerii fac parte dintr-o echipa. Poate fi deasemenea ocazionala sau incidentala in cazul intalnirilor pe holuri, in lift, la bufetul institutiei, la cursuri. Intalnirile repetate creeaza familiaritate, care la randul ei creeaza incredere, care la randul ei...

Atmosfera de colegialitate lasa loc confidentelor. Daca ti s-a inundat apartamentul, daca mama e bolnava, prima persoana careia i te confesezi este adeseori un coleg de munca. Accesul la internet sau la intranetul companiei faciliteza transmiterea de mesaje electronice care intaresc legaturile existente si astfel deseori reteau de computere a companiei serveste scopurilor si inventivitatii inimii pentru a mijloci contactele interpersonale creand o punte emotionala inaintea unui contact fizic.

2. Siguranta. Cu totii ne temem de boli, de psihopati sau alte pericole care ne pandesc in societate. Colegii insa ne sunt cunoscuti. Le-am vazut pozele de familie, stim ce relatii au avut si cum s-au sfarsit acestea, stim ce fel de mancare prefera, la ce fel de glume rad, cum il chema pe ciinele sau din copilarie. In conditiile unei societati mobile, locul de munca a inlocuit comunitatea, targurile, horele, clacile. Aici gasim familiaritatea si stabilitatea de care avem nevoie. E vorba de conflictul dintre cunoscut si necunoscut.

Locul de munca tinde sa inlocuiasca caile traditionale de intalnire intre parteneri ca biserica, intalnirile sociale si retelele familiale. Universitatile reprezinta singurul alt mare teren de intalnire a unui partener, in stransa concurenta cu locul de munca. Dar avand in vedere ca majoritatea casatoriilor sunt amanate pana dupa terminarea studiilor universitare se pare ca biroul este primul loc de intalnire al viitorilor parteneri. Mai ales daca tinem cont de faptul ca munca impreuna creeaza premisele unei bune comunicari intre barbati si femei, ca sarcinile de munca duse la capat pot transforma un timid intr-o persona mai increzatoare iar semnalele de simpatie, chiar subtile, trimise si receptionate in mod repetat pot crea o legatura sentimentala.

3. Similitudinile. Tindem sa lucram impreuna cu persoane care ni se aseamana in multe privinte: provin sau fac parte din aceeasi clasa sociala, au aceeasi educatie si nivel de venit ca si noi, au in mare masura aceleasi interese, atitudini si valori, corolarul acestei afirmatii fiind ca "cin` se-aseamana se-aduna". O mare "vina" o poarta aici insusi departamentul de Resurse Umane, care a selectat si a pus laolalta o comunitate de candidati la indragostire, facand fara sa vrea serviciile unei agentii matrimoniale.

Relatiile amoroase nascute in mediul profesional au revolutionat si relatiile de parteneriat din cadrul familiei. Sotii au astfel oporturnitatea de a-si dezvolta din start relatia pe baza mai vechilor parteneriate profesionale, intr-o atmosfera de respect si de incredere. Relatiile moderne se deosebesc destul de mult de stereotipul "seful atotputernic isi seduce tanara si frumoasa secretara".

4. Tensiunile. Locul de munca este deoseori generatorul a diferite tipuri de tensiuni. Climatul de munca poate fi interesant, provocator, dinamic, stimulant, creativ. Poate fi deasemenea plictisitor, rutinat, solitar, frustrant sau neinteresant. Oricare dintre aceste situatii reprezinta un teren fertil pentru inflorirea iubirii. Cand climatul este intens, indiferent daca este de natura stimulatoare sau anxioasa, se creeaza tensiuni care pot provoca transferul acestora asupra persoanelor din anturaj. "Tensiunile fizice se pot datora termenelor limita, sarcinilor foarte solicitante, muncii in conditii extreme de temperatura, a muncii in conditii periculoase, cerintelor de competitivitate si pot fi uneori eronat interpretate ca fiind emotii de natura sentimentala vis-a-vis de cei de langa noi", afirma Ch. Pierce, profesor de psihologie la Universitatea Albany.

Legaturile sentimentale tind sa se creeze cu predilectie acolo unde angajatii petrec mult timp impreuna in conditii extreme in care de multe ori depind unul de celalalt in realizarea sarcinii. Cele mai multe se intalnesc in spitale, in sectiile de politie, redactii de ziare, etc. Competenta, apartenenta la o echipa care invinge obstacolele este excitanta. Pe de alta parte, o relatie sentimentala poate adauga un plus de intensitate unei ocupatii monotone, crescand de cele mai multe ori productivitatea angajatului.

5. Intalnirile informale. Angajatii se bucura atunci cand au ocazia sa faca o pauza la mijlocul zilei sau sa se intalneasca dupa orele de program. Echipele care se formeaza in jurul sarcinilor de munca adeseori vor sarbatori indeplinirea acestora cu mici petrecere sau reuniuni informale. Daca exista unele retineri sau un climat antreprenorial strict aceste derobari creaza un mediu excelent pentru inflorirea unor contacte atlfel decat cele profesionale.

6. Comoditate. Avand in vedere ca se petrece din ce in ce mai mult timp la serviciu, o mare parte a vietii populatiei active se deruleaza la serviciu. Daca in fiecare zi se lucreaza 10 sau 12 ore, se dorm 7, se manca timp de 2 si 1 ora se face naveta la/de la serviciu, ne raman intre 2 si 4 ore pentru celelalte activitati (care includ si curatenia sau spalatul rufelor). Pentru multe persoane singure gasirea unui partener in aceste conditii este cel putin dificila, iar pentru cei care nu impart acelasi loc de munca se pune intrebarea cand mai au timp sa se vada. Cuplurile care au acelasi loc de munca fac naveta impreuna, pot lua masa impreuna in timpul pauzei de masa, pot discuta face-to-face in loc sa vorbeasca la telefon si sa faca ore suplimentare la serviciu fara sa-si izoleze astfel partenerul ramas acasa, isi pot deasemenea acorda sprijin emotional pe parcursul zilei.

7. Biologia. Persoanele angajate in munca nu sunt motivate numai social ci si emotional sa formeze legaturi cu partenerii de munca. Hormonii exista si in birouri si in afara lor.

Acest site foloseste Cookies. Prin navigarea pe acest site, va exprimati acordul asupra folosirii cookie-urilor.
Mai multe detalii despre Cookies!