Skip to article

De ce unii oameni te fac sa pari incompetent

De ce unii oameni te fac sa pari incompetent
Uneori serviciul devine mai complicat si mai neplacut decat de obicei. Pe langa obiectivele care par din ce in ce mai greu de atins mai trebuie sa iti petreci si o mare parte din timp pazindu-ti spatele. Nu mai este suficient faptul ca iti bati capul cum sa iti imbunatatesti performantele, cum sa faci afacerea la care participi cat mai profitabila. Acum trebuie sa ai grija si sa iti reconstruiesti in fata colegilor, a sefului imaginea care este sifonata de cineva din interiorul propriei companii.

Ce motive ar avea cineva ca tu sa nu fii bine vazuta in cadrul companiei?

- Pentru a castiga avantaje. De obicei in cadrul unei companii exista o competitie interna. Cu cat devii mai indispensabila pentru firma respectiva, cu atat te bucuri de mai multe avantaje: mai multi bani, opotunitati de avansare, beneficii extra-salariale. Si cum exista un buget fix care este impartit intre cei care lucreaza in cadrul companiei, cu cat altii iau mai putin cu atat ai tu sansa de a capata mai mult. Conform acestui principiu o mare parte din timp este petrecuta pentru a-ti vinde imaginea: permanent incerci sa subliniezi sefilor care sunt rezultatele extraordinare pe care le-ai obtinut, incerci sa obtii proiecte, clienti care pot sa aduca mult profit, incerci sa iti impui cu orice ocazie punctul de vedere. Aceasta este insa numai partea pozitiva a aspectului de a te vinde. Inportant este si ca cel cu care esti in competitie sa nu fie foarte bine vazut. Pentru asta poti bagateliza munca pe care o face, poti scoate in evidenta unele aspecte negative si sa le ocolesti cu totul pe cele bune, poti evidentia un presupus pericol la care firma se expune daca ideile sale ar fi puse in aplicare. Sunt nenumarate moduri in care poti face pe cineva sa fie privit cu scepticism in timp ce tu te prezinti in postura celui preocupat de binele companiei.

- Pentru a pastra locul de munca sau avantajele castigate. De obicei, daca lucrurile incep sa mearga prost, trebuie sa se gaseasca un tap ispasitor. Si cel mai bine este sa nu fii tu acela. Asa ca incepi sa indici o anumita persoana ale carei actiuni au dus la rezultatul neplacut. Arati ca tu ti-ai manifestat de la inceput neincrederea in planul respectiv sau ca ideea a fost buna, dar pusa in aplicare foarte prost. Acest lucru este posibil intrucat rezultatele sunt de obicei conditionate actiunea unei echipe si nu a unui singur om. Asa ca nu se stie intotdeauna foarte clar care a fost aportul unuia si care al altuia.


Cum iti dai seama ca cineva te face sa pari incompetent:

- poti afla de la un alt coleg cu care esti in relatii bune. Trebuie insa sa fie cineva care nu se teme pentru propria pozitie si care are acces la mai multe informatii decat ai tu.

- poti afla de la sefi cand te interpeleaza pentru problemele aparute. In aceasta situatie este chiar neplacut. Nu iti mai ramane decat sa te justifici, iar, de cele mai multe ori, nu mai ai sanse sa refaci imaginea care a fost deja sifonata.

- poti sa iti dai seama singur cand vezi ca in mod constant pentru munca ta este laudat altcineva, ca atunci cand primesti laude este o persoana care scoate in evidenta ca nu ai facut nimic extraordinar, ca este cineva care iti combate permanent ideile si initiativele. Sau poate face altceva: iti ascunde informatii esentiale, nu te previne si te lasa sa gresesti chiar daca stie ca ceva nu este bine.

Ce poti face in aceasta situatie

O discutie directa cu persoana in cauza de cele mai multe ori nu ajuta. Greu de crezut ca ea va recunoaste ca a facut in mod voit ceva impotriva ta. Probabil ca iti va raspunde ca incompetenta ta nu este problema ei. Sau, in cazul in care crede ca actiunile sale au fost bine camuflate, iti poate spune ca ai o impresie gresita, ca te-a apreciat intotdeauna.

O discutie cu seful direct este o arma cu doua taisuri. Lui ii va fi dificil sa recunoasca ca a fost manipulat si nu stia ce se intampla in propria curte. Dar in acelasi timp poti obtine si o supraveghere mai directa a rezultatelor tale si acordarea unei atentii mai mari asupra rolului pe care il joci in echipa.

Cea mai buna atitudine este sa incerci sa te vinzi mai bine, sa fii mai vizibila, sa captezi atentia celorlalti. Daca vezi ca ti se fura o idee sa incerci sa aperi faptul ca este a ta, sa pastrezi informatiile si ideile pentru tine si sa nu le dezvalui decat atunci cand este necesar. Acorda mai multa atentie colegilor fa-i sa se simta bine langa tine si sa doreasca sa colaboreze cu tine cat mai mult. Informeaza-ti seful direct cat mai des cu ce te ocupi si care sunt rezultatele obtinute. In final, daca dai dovada de multa diplomatie, e posibil ca balanta sa se incline in favoarea ta.

Acest site foloseste Cookies. Prin navigarea pe acest site, va exprimati acordul asupra folosirii cookie-urilor.
Mai multe detalii despre Cookies!