Skip to article

Esti in cultura organizationala potrivita?

Esti in cultura organizationala potrivita?
Ca sa te ajut sa intelegi importanta si nuantele acestei intrebari voi face analogie cu o relatie - nimic exagerat in asta intrucat a lucra undeva inseamna sa ai o relatie cu compania angajatoare, relatie definitoare si ea pentru starea ta de bine.

Pornesti la drum cu mari sperante.
Ca daca nu ar fi asa, probabil nici nu ai mai face-o - asta desigur in situatia ideala in care ai de unde alege si nu te multumesti cu orice iti cade in cale. Dar sperantele nu sunt intotdeauna si realitatea: asemanator unei relatii amoroase ti se arata partea frumoasa a lucrurilor. Si chiar daca observi cate ceva care nu prea iti place iti spui ca nu este esential, ca vei cadea cumva la un compromis - poate te schimbi tu, poate se schimba celalalt.

Primesti ceea ce ai nevoie.
Dai ceea ce celalalt are nevoie.

Doua conditii esentiale pentru o relatie de succes. Dar atat de complicat sa devina adevarate in acelasi timp. Sa dau un exemplu: sa spunem ca tu esti ca tip de personalitate o fire competitiva. Atunci vei avea nevoie sa te diferentiezi permanent de ceilalti prin capacitatile tale, ca tratamentul care ti se aplica in urma recunoasterii faptului ca esti mai bun sa fie cumva special fata de modul in care sunt tratati ceilalti. Numai ca firma la care lucrezi refuza sa faca evaluari, diferentieri. Ce se va intampla atunci? Motorul care te indeamna sa fii mai bun va fi oprit si vei incepe sa ai performante cu mult sub capacitatea ta reala.

Ceea ce vrei acum nu este neaparat ceea ce ai vrut ieri.
Organizatiile in care te potrivesti sunt diferite in functie de nivelul la care a ajuns cariera ta, la fel cum in functie de varsta vrei altceva de la o relatie amoroasa. La inceputul carierei vrei sustinere si intelegere. Mai incolo vrei performanta. Daca esti la inceputul carierei esti ajutat de o organizatie preocupata sa te ajute sa inveti, sa iti descoperi calitatile. Daca ai trecut de acest prag vrei recunoastere, putere, etc - in funtie de tipul de personalitate pe care il ai. Numai ca nici o organizatie nu se poate schimba dupa cum evolueaza cariera ta si deseori te potrivesti cu o companie numai intr-un anumit moment al carierei si apoi trebuie sa cauti altceva pentru a te implini.

Timpul scoate la suprafata ce e mai urat.
Atat din tine cat si din compania in care lucrezi - ajungeti sa va suportati din ce in ce mai greu defectele si diferentele de personalitate. La un moment dat probabil ca nu vei mai creste pe scara ierarhica. Se spune atunci ca ai ajuns la pragul tau de incompetenta. Dar sunt nenumarate cazuri in care nu performezi intr-o organizatie, insa in alta depasesti tot ceea ce ai fi crezut despre tine.

Il parasesti sau te paraseste?
Diferentele dintre personalitatea ta si cea a companiei (personalitate data de cultura organizationala) pot fi la fel de frustrante ca diferentele mari dintr-o relatie amoroasa. La un moment dat unul sau altul nu va mai suporta.
Daca nu mai suporti tu, atunci incepi sa cauti cu mult mai multa grija ceva care sa ti se potriveasca. Si vei privi dincolo de numele companiei sau salariul oferit, asa cum intr-o relatie aspectul exterior devine ceva neimportant in fata altor beneficii sufletesti. Si in cazul fericit iti vei gasi acel `acasa` pe care ti-l doresti.
Daca nu te mai suporta organizatia vei ramane fara un loc de munca. Si e posibil ca asta sa te ia pe nepregatite. Deseori se poate intampla sa nici nu sesizezi cat de mare este diferenta dintre ceea ce poti tu oferi datorita tipului tau de personalitate si ce fel de atitudine considera compania a fi de dorit.

Tu esti intr-o cultura organizationala care te creste sau te doboara?

Acest site foloseste Cookies. Prin navigarea pe acest site, va exprimati acordul asupra folosirii cookie-urilor.
Mai multe detalii despre Cookies!