Fibrele in alimentatie

Fibrele in alimentatie
Tipuri de fibre
Fibrele alimentare sunt de doua feluri si se deosebesc prin proprietati fizice si prin modul de actiune asupra organismului.
Fibrele insolubile sunt destul de dure, rigide si nu se dizolva in apa. Ele se gasesc in invelisul grauntelor de cereale (taratele). Acestea se imbiba cu o cantitate de apa ce depaseste de cateva ori propria greutate, dar nu se dizolva in ea.

Fibrele solubile sunt mai marunte si mai putin voluminoase decat cele insolubile. Acestea se dizolva in apa, formand o substanta gelatinoasa, care mai contine diverse substante indezirabile pentru organism, uneori toxice, ce sunt eliminate. Fibrele solubile se gasesc in fructe si in legume moi. Un exemplu de fibra este pectina din mere.


Fibrele in alimente
Produsele de origine animala, cum sunt carnea, branza si ouale, nu contin fibre, acestea intalnindu-se numai in produsele vegetariene, precum legumele, cerealele integrale, semintele, nucile si plantele cu boabe (fasole, mazare). Cantitatea de fibre care se gaseste in diverse cereale, legume si fructe difera. Spre exemplu, o jumatate de farfurie de morcov fiert contine de doua ori mai multe fibre decat aceeasi cantitate de spanac.

Indiferent de tipul de dieta adoptat, consumul unei varietati de fructe, legume si cereale asigura cu usurinta cantitatea zilnica necesara de fibre. Directoarea Departamentului de Educatie Nutritionala din SUA, Melanie Polk, arata cum poate fi inclusa o cantitate medie de 30 de grame de fibre, necesara organismului, in programul celor trei mese obisnuite ale zilei:

micul dejun poate consta intr-o cana de cereale (7 grame de fibre) si o banana (3 grame de fibre);
la pranz se pot consum 2 felii de paine integrala (4 grame de fibre) cu humus si, ca desert, o portocala (3 grame de fibre);
la cina, un cartof (3 grame de fibre), o jumatate de castron de cereale (4 grame) si 100 grame de capsuni (4 grame).

Cantitatea de fibra din anumite alimente variaza: de exemplu, o felie de paine contine aproape un gram de fibra, un morcov crud contine 2 grame, o banana - 3 grame, un mar sau 100 grame de mazare verde - 4 grame. Continutul de fibra din cereale variaza intre 0,5 si 12 grame la 100 de calorii.

Specialistii recomanda un consum zilnic de fibre, in functie de varsta, astfel:
copii intre 1-13 ani: 19-25 grame/zi
barbati intre 9-19 ani: 31 grame/zi
barbati intre 19-50 ani: 38 grame/zi
femei intre 9-19 ani: 26 grame/zi
femei intre 19-50 ani: 25 grame/zi


Beneficiile consumului de fibre/cereale
Aparatul digestiv functioneaza mai eficient, procesul de digestie fiind accelerat;

Scade riscul aparitiei bolilor cardio-vasculare, in special a bolilor coronariene la femei;
Fibrele sunt un element cheie in dieta pentru controlul/ pierderea greutatii, prin aportul caloric redus;

Scade nivelul colesterolului din sange;

Fibrele sunt importante in regimul alimentar al persoanelor cu diabet;

Senzatia de oboseala se reduce;

Cerealele, bogate in fibre, reduc incidenta afectiunilor digestive, cum e constipatia;

Consumul de cereale determina renuntarea naturala la alimentele cu grasimi din dieta;

Fibrele creeaza senzatia de satietate, eliminand gustarile nesanatoase din timpul zilei;

Fibrele joaca un rol important in sanatatea copiilor;

Cerealele servite la micul dejun furnizeaza energia necesara organismului pentru prima parte a zilei.

Prin urmare, fibrele din cereale sunt importante pentru sanatatea organismului si au un rol in buna functionare a aparatului digestiv, a celui vascular, dar si in controlul greutatii si in tratamentul diabetului.

Articole recomandate

Siropul care te scapa de burta. In doua zile topeste grasimea! Siropul care te scapa de burta. In doua zile topeste grasimea!
Vrei sa scapi cat mai repede de burta inestetica? Uita de infometarea sau alte diete severe, care nu fac decat sa iti afecteze sanatatea. Iata mai jos un sirop natural, pe care il prepari acasa si are efect super rapid. Ingrediente:3 lamai 3 linguri de miere 125 de grame de hrean Pune hreanul
Sucul care te slabeste fulger. Scapi de 9 kilograme in doar 7 zile! Sucul care te slabeste fulger. Scapi de 9 kilograme in doar 7 zile!
Apropierea concediului si gandul ca va trebui sa iti faci aparitia la plaja in costum de baie s-ar putea sa te sperie putin. Ca sa venim in intampinarea dorintei tale de a slabi mult si rapid, iti oferim in continuare reteta unei bauturi nemaipomenite, care are rolul sa topeasca grasimile intr-un
Cea mai puternica dieta de slabire: Sucul care te scapa de burta in somn! Cea mai puternica dieta de slabire: Sucul care te scapa de burta in somn!
De cateva zile, pe internet, circula cea mai puternica dieta de slabire. Aceasta consta intr-un suc natural, pe care il prepari chiar la tine acasa. Costa foarte putin, insa are efecte spectaculoase. Iata care sunt ingredientele necesare pentru sucul ce arde grasimea abdominala: - jumatate de pahar
Cea mai puternica dieta de slabire. Topesti intr-o saptamana 10 kilograme! Cea mai puternica dieta de slabire. Topesti intr-o saptamana 10 kilograme!
Vrei sa scapi de kilogramele in plus si sa ai intr-un timp record o silueta de invidiat? Iata mai jos o dieta super rapida, care te va ajuta sa scapi pana la 10 kilograme. Atentie insa! Aceasta cura de slabire este foarte restrictiva! Asadar, daca ai probleme mari de sanatate nu o incerca! –
Cel mai puternic ceai de slabit. Dai jos 5 kilograme intr-o saptamana Cel mai puternic ceai de slabit. Dai jos 5 kilograme intr-o saptamana
Cautam cele mai eficiente metode de a slabi si ajungem de cele mai multe ori sa facem cea mai neinspirata alegere, crezand ca daca o dieta anume a functionat in cazul unei prietene va da rezultate si pentru noi. Nutritionistii sunt de parere ca fiecare dintre noi slabim in felul propriu.Pastilele
Dieta cu oua fierte. Dai jos 11 kilograme in doar 14 zile Dieta cu oua fierte. Dai jos 11 kilograme in doar 14 zile
Ouale sunt alimente extrem de sanatoase. Au un continut ridicat de proteine, dar si de vitamine, fier, acid folic si multe minerale. Avantajul lor este ca pot frani fara sa determine luarea in greutate. Un ou contine 60-70 calorii, avand aceleasi proprietati nutritive ca pestele, carnea, nucile si
Citeste despre

Acest site foloseste Cookies. Prin navigarea pe acest site, va exprimati acordul asupra folosirii cookie-urilor.
Mai multe detalii despre Cookies!

»