Skip to article

Anais Nin - stil, atitudine

Anais Nin - stil, atitudine
Anais Nin s-a nascut in 1903, intr-o suburbie a Parisului. In 1977 s-a stins din viata in USA, lasand lumii o controversata opera literara constand in proza avangardista scrisa in stil suprarealist, scrieri erotice, poezie moderna, dar merita mentionate mai ales celebrele sale Jurnale (The diary of Anais Nin, The early diaries of Anais Nin). Opera sa este fructul imaginatiei sale dusa la extrem si reflecta sensibilitate exacerbata si o perceptie senzitiva, erotica a Universului.
In 1973 Anais Nin primeste doctoratul onorific din partea Colegiului de Arta din Philadelphia ca o recunoastere a valorii operei sale.

Anais Nin si opera sa au devenit cunoscute lumii mai ales dupa realizarea filmului "Henry si June", in care cele trei personaje principale Henry Miller, celebrul scriitor american, June Miller, sotia sa si Anais Nin formeaza un triunghi al dragostei. Anais a fost succesiv partenera sexuala atat a lui Henry, cat si a lui June.

Aventurile erotice ale scriitoarei au facut obiectul multor speculatii, afirmandu-se ca aceasta a fost implicata nu numai in numeroase relatii extraconjugale cu parteneri de ambele sexe (Vern Bullough o numeste "a female Casanova") dar si intr-o relatie de tip incestuos cu tatal sau. S-a scris despre ea ca din fetita timida si vulnerabila se transforma treptat intr-o femeie magnetica, capabila sa provoace si sa isi aleaga partenerii sexuali la discretie, chiar si la o varsta inaintata. Anais poate fi surprinsa in diferite ipostaze care ies din tipare: curtezana din Paris in anii 1920-1930, "zeita" unui grup de artisti homosexuali mai tarziu, bigama dupa 1955 cand se marita cu un actor american fara a intrerupe formal prima casatorie, spre sfarsitul vietii devine un guru al miscarii feministe. "Dispretuiesc proportiile, masurile, tempo-ul lumii obisnuite. Refuz sa traiesc in lumea obisnuita ca o femeie obisnuita. Sa ma implic in relatii obisnuite. Vreau extaz. Sunt o nevrotica in sensul ca eu traiesc in lumea proprie. Nu ma voi conforma lumii. Ma conformez doar mie insami", scria in "Incest"(1933), unul din Jurnalele sale.

Atitudinea sa fata de lume este cea a unei febrile cautatoare de placeri si experiente inedite pe care scriitoarea lucida le "sparge" apoi in senzatii si le diseaca, cautandu-se pe sine insasi in cele din urma. "A scrie inseamna sa descinzi spre origini, sa faci sapaturi, sa cobori in subteran"; "eu caut esenta vietii, drama profunda".

Stilul sau este al unei femei mondene, seducatoare care se foloseste de vestimentatie si accesorii pentru a seduce. "Femeile mereu cred ca daca au pantofii mei, rochia mea, coafura mea, machiajul meu, totul va merge la fel de bine. Ele nu se gandesc la doza de vraja necesara. Ele nu stiu ca eu nu sunt frumoasa ci doar par sa fiu asa in unele momente". Anais a trait in Franta cu primul sau sot din 1925 iar situatia financiara a acestuia era foarte buna astfel incat beneficia de o renta lunara. S-a afirmat insa ca renta nefiind suficienta, Anais isi suplimenta veniturile scriind literatura erotica si primea un dolar pe pagina.

Anais Nin - stil, atitudine

Voi alege ca reper anii 1920-1930 pentru a da cateva detalii despre stilul sau vestimentar, conform epocii respective. Perioada era dominata de miscarea artistica si culturala Art Deco, fiind influentate puternic arta si vestimentatia. Este vorba de epoca Jazz-ului si a masinilor. Presiunile economice si sociale ce au urmat primului razboi mondial au provocat aparitia unui suflu nou, precum si aparitia unor forme si modalitati noi de exprimare, iar in ce priveste moda, vestimentatia s-a resimtit o receptivitate accentuata pentru eleganta si rafinare a look-ului.

Hainele erau confectionate din materiale ca satinul, matasea, crepul. Spre 1920 rochiile de zi erau sobre, lungi pana la o palma deasupra gleznelor, linia umerilor in stil victorian, fara decolteuri. Spre 1930 si chiar mai tarziu sobra rochie de zi cu puternice influente din epoca victoriana se transforma in seducatorul deux piece Chanel pe care Anais Nin ca orice femeie mondena a epocii si-l insuseste ca pe o distinctie a femeii noi, moderne. Bijuteriile au forme noi, geometrice si cele mai folosite sunt rubinul, aurul, perla, onixul, jadul. Bijuteriile ca si hainele prezinta puternice influente din Egiptul faraonic, Africa tribala, Orient. Parul lui Anais era brunet si lucios, conform epocii. Spre 1930 palariile se folosesc din ce in ce mai putin, iar femeile isi pot etala podoaba capilara, lucru care cu 10 ani in urma era imposibil din cauza unor palarii la moda care ascundeau aproape in intregime parul.

De ce am ales Anais Nin? Poate ceva din curajul ei in a fi o femeie neobisnuita si sofisticata, ceva din indiferenta ei fata de tipare, ceva din sinceritatea fara rezerve cu care se exprima...

Citeste despre

Acest site foloseste Cookies. Prin navigarea pe acest site, va exprimati acordul asupra folosirii cookie-urilor.
Mai multe detalii despre Cookies!