Skip to article

Cum se studiaza memoria celor mici? (2)

Cum se studiaza memoria celor mici? (2)
Daca studiem recunoasterea exclusiv tactila (obiectul fiind plasat in afara campului vizual al bebelusului), putem observa evolutia urmatoare:

La doua luni
Bebelusul poate recunoaste un obiect pe care l-a tinut in mana cu 30 de secunde mai devreme. Memorarea se face, deci, pe termen scurt. Mana dreapta "uita" mai usor la aceasta varsta, iar baietii par sa treaca testul cu ceva mai mult succes decat fetele.

Daca, dupa mai multe prezentari ale unui obiect "recunoscut", introducem un element de noutate (alta forma, alta textura), copilul devine mult mai interesat.

Interesant: daca ii aratam - vizual - bebelusului un obiect pe care acesta l-a recunoscut tactil si un obiect nou de o alta forma, el repereaza obiectul cunoscut si, evident, nu se intereseaza cu predilectie decat de ceea ce este nou.

La patru luni
Bebelusul poate recunoaste un element pana la 2 minute dupa momentul in care l-a avut in maini. Evolutia este aceeasi la baieti si fete.

La opt luni
Dupa o pauza de 5 minute, obiectul este recunoscut. Aceste rezultate dovedesc clar ca exista o memorare, chiar daca memoria tactila este fragila deoarece face apel la o manipulare complicata: bebelusul trebuie sa reconstruiasca o informatie secventiala pentru a putea vizualiza, putin cate putin, obiectul in intregime.

Memoria

Putem, de asemenea, observa la micut un tip de memorie, care nu comanda un raspuns de preferinta pentru ceea ce este nou, ci un raspuns totdeauna identic in prezenta aceluiasi stimul.

Cand bebelusul este culcat, daca ii legam de glezna o panglica legata de un mobil suspendat deasupra lui, va desoperi foarte repede ca pentru a pune mobilul in miscare, trebuie sa-si agite piciorusul. De fiecare data cand va vedea mobilul deasupra sa, isi va misca piciorul supraveghindu-l.

La 6 luni isi va aminti acest procedeu un timp mai indelungat decat la 3 luni, iar la 8 luni, un timp mai indelungat decat la 6 luni.

Dimpotriva, daca se inlocuieste unul din elementele mobilului, sau un alt element exterior (de exemplu culoarea perdelutei leaganului), bebelusul de trei luni nu isi va misca piciorul deoarece perceptia globala pe care o are asupra mediului care il inconjoara nu mai este aceeasi: el a invatat legatura dintre un mobil anume, dintr-un loc anume, intr-o camera anume, dar nu a invatat ca, miscandu-si piciorusul, poate pune un mobil in miscare...

Citeste despre

Acest site foloseste Cookies. Prin navigarea pe acest site, va exprimati acordul asupra folosirii cookie-urilor.
Mai multe detalii despre Cookies!