Skip to article

Cum iti convingi copilul sa doarma la pranz. 6 trucuri dezvaluite de pediatri

Cum iti convingi copilul sa doarma la pranz. 6 trucuri dezvaluite de pediatri Sursa foto: Shutterstock - FamVeld
Daca ar exista o carte cu trucuri fara gres pentru a-ti face copilul sa adoarma cand vrei, toti parintii ar face coada la librarii sa o cumpere in dublu exemplar, in caz ca pierd una. Cand vine vorba de somn si ore de culcare, parintii trebuie mai degraba sa ii pacaleasca pe cei mici sa doarma, decat sa ii convinga.

Desenele animate, jocurile si jucariile sunt mereu mai interesante decat ora de odihna, insa orice parinte care a cedat cel putin o data in fata celui mic stie care sunt consecintele. Un copil care nu doarme la pranz oboseste pana pe seara, devine morocanos, usor iritabil, nu vrea sa manance si este greu sa ii intri in gratii.

Nu exista o solutie mereu castigatoare pentru a-ti adormi copilul, insa psihologii si pediatrii sustin ca aceste trucuri il vor face mai receptiv si mai dispus sa te asculte cand vine vorba de siesta de dupa-amiaza:

Starneste-i interesul pentru somn

Un copil stie ca vine ora somnului cand te vede venind spre el cu pijamalutele de schimb. Acesta este un moment-cheie pe care, daca il joci corect, sa il pui la culcare pe micut va fi o joaca de copii. Cei mici sunt mult mai dispusi si entuziasmati sa se schimbe daca imbraca o pijama cu un imprimeu atractiv. Noi am ramas impresionate de aceste pijamale din bumbac, captusite, care ii tin micutului de cald si il fac sa se relaxeze usor. Dupa cum vezi, preturile sunt extrem de atractive si ai atatea modele din care sa alegi.

Stabileste o rutina zilnica stricta

Copiii au nevoie de un program riguros stabilit, in care adorm si se trezesc la aceeasi ora, precum si un ritual care sa se repete zilnic: ne trezim, mancam, ne uitam la desene, ne jucam, mancam de pranz, citim o poveste ne culcam. Aceasta rutina ii ajuta sa accepte mai usor cand ii anunti ca a venit momentul sa mearga la culcare, scrie Psychology Today.

Alege-ti cu atentie cuvintele

Exista o diferenta intre „mergem la culcare” si „mergem sa ne odihnim”. Copiii ii vad sau ii aud de multe ori pe parintii lor spunand ca stau in pat sa se odihneasca, asa ca vor asocia ora de odihna cu un lucru pe care il fac oamenii mari si vor fi mult mai receptivi.

Nu il obliga

Cand pui piciorul in prag si incerci sa il obligi pe cel mic sa mearga la culcare, se va lasa cu plansete si suspine. In special la varsta de 2-3 ani, copiii pot fi destul de incapatanati, iar incercarile de a-ti arata autoritatea nu vor da rezultate.

Stabileste si comunica-i limitele

Copiilor le este greu sa se desparta de jucarii si de desenele animate. Spune-i ca are voie sa se uite pana la finalul episodului din desene si apoi trebuie sa mearga la culcare sau ca mai poate da cateva ture cu masinutele, inainte sa se schimbe in pijamale.

Cand iti spune ca „nu ii este somn”

Acesta este cel mai frecvent argument invocat de cei mici cand vine ora siestei. „ Cand iti spune ca nu ii este somn, este important sa ii lasi cateva momente de liniste, fara televizor sau alte distractii. Chiar daca va protesta la inceput, dupa cateva minute va adormi", spune expertul in dezvoltarea copiilor Claire Lerner.

Somnul de pranz nu trebuie sa lipseasca din programul celui mic, chiar pana la varsta de 7-8 ani. Odihna este o parte esentiala atat pentru dezvoltarea fizica armonioasa, cat si pentru dezvoltarea cognitiva. Cercetarile arata ca hormonul care creste nivelul de stres din organism, cortizolul, scade dramatic in timpul somnului. De aceea, copilul se trezeste fericit, mai energic si ii este mai usor sa retina lucruri si sa invete, sustine Marc Weissbluth, autorul cartii „Obiceiuri sanatoase de somn”.

Stiai ca?

- Nou-nascutii au nevoie in total de 16-20 de ore de somn pe zi.
- Bebelusii cu varste cuprinse intre 6 si 12 luni ar trebui sa doarma 11 ore in timpul noptii, plus alte doua reprize de somn in timpul zilei.
- Copiii pana la 5 ani au nevoie de 10-13 ore de somn, care sa includa si odihna de la pranz.
- Un somn de pranz trebuie sa respecte ritmul circadian al organismului, ceea ce inseamna ca trebuie sa dureze aproximativ 90 de minute. Cand copiii dorm prea mult dupa-amiaza, somnul lor de noapte este dat peste - cap, dar cand nu se odihnesc suficient, vor fi morocanosi si usor iritabili tot restul zilei, mai sustine Jason Coles, medic pediatru la spitalul Helen DeVas din Michigan, SUA.

Fiecare copil este diferit si raspunde diferit cand ii stabilesti un program de somn, dar aceste trucuri dau rezultate in cazul majoritatii micutilor, chiar si a celor cu personalitate, pentru care fiecare ora de somn este motiv de disputa.

Citeste despre

Acest site foloseste Cookies. Prin navigarea pe acest site, va exprimati acordul asupra folosirii cookie-urilor.
Mai multe detalii despre Cookies!