Elemente minerale: rolul si functia lor in organism

Elemente minerale: rolul si functia lor in organism
Macroelemente (in organism se afla in concentratii mari)

Calciu
Rolul si functia in organism:
Joaca un rol important in formarea si dezvoltarea dintilor. Asigura contractii normale ale inimii, vaselor, muschilor, participa in transmiterea impulsurilor nervoase.
Asigura stabilitatea memranelor celulare. Este un important component al sistemului de coagulare a sangelui.
Semne de insufucienta:
Crampe musculare, excitabilitate neuro-musculara exagerata, insomnie, predispozitie catre convulsii, scaderea sau pierderea tonusului muscular.
Surse:
Lapte, produse lactate, branza de vaci, branza de soia, broccoli, ridichi, varza, usturoi, spanac, patrunjel.
Produsele fainoase, macrisul, spanacul impiedica absorbtia calciului si de aceea este important de tinut cont de compatibilitatea produselor.

Magneziu
Rolul si functia in organism:
Participa in metabolismul glucidelor si in schimbul de energie. Joaca un rol important in formarea tesutului osos, in metabolismul calciului si al vitaminei C. Participa in structurarea materialului genetic de baza (ADN si ARN). Regleaza excitabilitatea neuro-musculara.
Semne de insufucienta:
Depresii, apatii, tensiune musculara, convulsii, excitabilitate crescuta, hiperactivitate, costipatii, sindrom premenstrual, oboseli, crampe musculare.
Surse:
Produse din soia, cereale integrale, stridii, ficat, nuci, arahide, banane, cartofi, lapte, legume verzi, miere.

Fosfor
Rolul si functia in organism:
Participa in formarea si dezvoltarea tesutului osos si dentar, in regenerarea celulelor, in schimbul de energie, in contractiile cardiace. Sustine functia normala a rinichilor, nervilor si muschilor. Participa in formarea si asimilarea vitaminelor de catre organism. Mentine echilibrul acido-bazic.
Semne de insufucienta:
Crampe musculare, slabiciuni, adinamie, modificari din partea oaselor.
Surse:
Peste, carne de pasare, oua, cereale integrale, lapte, produse lactate, fasole, mazare, crupe de ovaz.

Potasiu
Rolul si functia in organism:
Participa in fuctionarea normala a sistemului nervos, inimii, muschilor, rinichilor, sangelui.
Participa in reglarea echilibrului acido-bazic.
Semne de insufucienta:
Forta musculara scazuta, adinamie, apatie, edeme la nivelul extremitatilor, aritmii, greturi, varsaturi, piele uscata, scaderea sensibilitatii cutanate.
Surse:
Caise uscate, banane, citrice, mazare, cartofi copti, broccoli, ficat, lapte, unt, struguri, stafide, nuci.

Sodiu
Rolul si functia in organism:
Mentine nivelul normal al lichideor in organism, functia musculara normala, de asemenea fuctia sangelui si a limfei.
Semne de insufucienta:
Pierderi de constiinta, oboseala sporita, intoleranta caldurii, crampe musculare, edeme ale extremitatilor.
Surse:
Majoritatea produselor alimentare, apa, sarea, produse sarate, branza de oi, lapte, produse de mare.

Fier
Rolul si functia in organism:
Sustine o dezvoltare si o crestere normala a organismului copiilor, participa in formarea hemoglobinei, asigura protectia organismului impotriva bolilor.
Semne de insufucienta:
Oboseala, anemie, intolerantala frig, intarzire in dezvoltarea intelectuala.
Surse:
Ficat, rinichi, mazare, fasole, oua, peste, spanac, prune, stafide, produse de mare. Ceaiul impiedica absorbtia fierului.

Microelemente (in organism se afla in concentratii mici)
Crom
Rolul si functia in organism:
Participa in mentinerea nivelului normal al glucozei in sange si in functionarea normala a sistemului cardio-vascular. Participa in reglarea metabolismului colesterolului.
Semne de insufucienta:
Oscilatii ale nivelului glucozei in sange. Nivel crescul al colesterolului.
Surse:
Ficat, branza de vaci, carne de vita, carne de pasare, fasole, mazare, drojdii, cereale integrale.

Cobalt
Rolul si functia in organism:
Participa in formarea si activitatea eritrocitelor.
Semne de insufucienta:
Anemie pernicioasa, slabiciuni, greturi, pierderea poftei de mancare, sangerarea gingiilor.
Surse:
Ficat, rinichi, inima, lapte, sfecla, spanac, varza.

Cupru
Rolul si functia in organism:
Joaca rol in formarea oaselor, in sinteza pigmentului pielii, ochilor, parului, in procesul de vindecare a ranilor, participa in sinteza eritrocitelor. Este important pentru echilibrul psiho-emotional. Influenteaza functia glandelor cu secretie intena.
Semne de insufucienta:
Anemie, procese inflamatorii, artrite.
Surse:
Stridii, crevete, ficat, carne de pasare, cirese, nuci, cacao, grane intergrale, legume, mazare, avocado.

Seleniu
Rolul si functia in organism:
Participa in functionarea normala a membranei celulare. Asigura protectie impotriva dezvoltarii bolilor canceroase, sustine functia pancreasului, contribuie la asimilarea vitaminei E.
Semne de insufucienta:
Intarziere in crestere, piele uscata si scuamoasa la nivelul scalpului. Probleme cutanate. Boli canceroase
Surse:
Cereale integrale, soia, produse de mare, nuci, orez cafeniu, ananas, ciuperci, usturoi.

Siliciu
Rolul si functia in organism:
Participa in formarea oaselor, sustine starea normala a pielii, a vaselor sanguine mari, a tesutului conjunctiv si timusului.
Semne de insufucienta:
Deformari osoase, modificari din partea tesutului conjunctiv, crampe musculare, irascibilitate, insomnie.
Surse:
Produse bogate in fibre (mere, legume, tarate...)

Zinc
Rolul si functia in organism:
Asigura o buna vindecare a ranilor si arsurilor. Mentine activitatea sistemului imun. Participa in metabolismul glucidelor si proteinelor. Joaca un rol important in formarea si dezvoltarea glandelor sexuale.
Semne de insufucienta:
Pete albe la nivelul unghiilor, striuri pe piele, modificari ale mirosului, dureri articulare, intarziere in dezvoltarea sexuala, ciclu menstrual neregulat, vindecarea dificila a ranilor, infectii frecvente, acne.
Surse:
Ficat, produse de mare, tarate, morcovi, nuci, spanac, mazare, seminte de floarea-soarelui, cascaval, oua.

Iod
Rolul si functia in organism:
Participa in formarea hormonilor glandei tiroide, in schimbul de energie. Asigura o dezvoltare psihica si fizica normala.
Intensifica procesele metabolice. Sporeste rezistenta organismului impotriva radiatiei.
Semne de insufucienta:
Slabiciuni, oboseli, scaderea memoriei si a atentiei, scaderea indicilor dezvoltarii intelectuale. Cresterea in dimensiuni a glandei tiroide.
Surse
Alge marine, peste de mare, sare iodata, nuci.

Fluor
Rolul si functia in organism:
Participa in formarea oaselor si a smaltului dentar.
Semne de insufucienta:
Distrugerea dintilor si a smaltului dentar.
Surse:
Peste, nuci, ficat, carne de vita, carne de oaie

Articole recomandate

Cum sa cresti un copil independent. 5 lucruri esentiale pe care trebuie sa le stii Cum sa cresti un copil independent. 5 lucruri esentiale pe care trebuie sa le stii
Copilul tau te urmeaza peste tot si nu ai niciun minut liber si niciun pic de intimitate? Multe mame se plang de acest lucru ajungand chair sa se invinovateasca pe ele insele pentru ca simt nevoia de putin timp doar pentru ele. Nu ai niciun motiv sa te simti vinovata, este absolut normal ca odata
Top 7 motive sa fii foarte atenta la somnul copilului tau Top 7 motive sa fii foarte atenta la somnul copilului tau
Un nou studiu a aratat care sunt efectele pozitive ale somnului asupra copiilor. Repercusiunile asupra organismului unui copil devin vizibile dupa doar patru nopti in care cel mic doarme cu o ora mai putin decat are nevoie, dupa cum a aratat un studiu realizat de Universitatea Dalhousie din Canada.
5 sfaturi surprinzatoare. Cum iti determini copilul sa iubeasca scoala 5 sfaturi surprinzatoare. Cum iti determini copilul sa iubeasca scoala
Fiecare parinte isi doreste tot binele din lume pentru copilul sau, sa iubeasca scoala si sa aiba rezultate academice deosebit de bune, insa realitatea este, uneori, altfel decat si-ar dori sa fie. Nu toti copiii adora sa mearga la scoala, iar unii dintre ei sunt departe de a fi silitori. Exista,
Cum iti convingi copilul sa doarma la pranz. 6 trucuri dezvaluite de pediatri Cum iti convingi copilul sa doarma la pranz. 6 trucuri dezvaluite de pediatri
Daca ar exista o carte cu trucuri fara gres pentru a-ti face copilul sa adoarma cand vrei, toti parintii ar face coada la librarii sa o cumpere in dublu exemplar, in caz ca pierd una. Cand vine vorba de somn si ore de culcare, parintii trebuie mai degraba sa ii pacaleasca pe cei mici sa doarma,
Cum sa-ti determini copilul sa iubeasca scoala. 3 lectii de la psihologi, vitale pentru parinti Cum sa-ti determini copilul sa iubeasca scoala. 3 lectii de la psihologi, vitale pentru parinti
Este greu sa-i determini pe copii sa iubeasca scoala intr-o era in care exista atat de multe activitati care le distrag atentia. Psihologii au insa cateva sfaturi vitale pentru tine. Intr-o lume in care informatia se afla la un click distanta, in care copiii nostri poarta cu ei telefoane
5 idei inedite de cadouri pentru mama ta. Cum sa ii faci cea mai frumoasa surpriza de ziua ei 5 idei inedite de cadouri pentru mama ta. Cum sa ii faci cea mai frumoasa surpriza de ziua ei
Te-a crescut, te-a invatat aproape tot ce stii, te-a ascultat, te-a iertat cand ai gresit, ti-a dat sfaturi, stii ca te poti baza oricand pe ea si ca te iubeste neconditionat. Mama este cea mai importanta persoana din viata ta, iar cadourile pe care i le faci de ziua ei ar trebui sa exprime toata
Citeste despre

Acest site foloseste Cookies. Prin navigarea pe acest site, va exprimati acordul asupra folosirii cookie-urilor.
Mai multe detalii despre Cookies!

»