Skip to article

Dan Coma- interviu

Dan Coma- interviu
N-a vrut sa vorbeasca din nou (a tot facut-o...) despre pasiunea sa pentru accesorii. M-a dus insa de mana acolo unde isi creeaza gentile si pantofii. Intre showroom-ul cu un continuu du-te-vino de clienti, mai ales straini, si atelierul de la subsol, plin de obiecte vechi doar cateva trepte si o ruptura in timp ce te trimite inapoi la anii 30. Podul Mogosoaiei. Meseriasi buni. Stil. Calitate.

Dan Coma- interviuAveti multi clienti straini? Si fideli pe deasupra?

Majoritatea sunt straini, iar dintre acestia cei mai multi sunt din comunitatea franceza. De ce? Pentru ca este vorba de produse de lux, care au pret mai ridicat. In plus, strainii au o apreciere mai justa a valorii. Asta nu inseamna insa ca nu sunt si foarte multi romani care apreciaza calitatea. Iar cind spui calitate, spui si un anumit pret, un anumit efort, un anumit grad de perfectiune si de cultura.


Dar de ce mai multi francezi decat alti straini?

Pentru ca aceste accesorii din piele tradeaza afinitatea stilului meu cu cel francez. Sunt francofil. Prin urmare, fluidul si comunicarea dintre creatiile mele si clientii francezi sunt mai intense.


Cum vedeti dvs. ceea ce numim in general accesorii piese care se adauga vestimentatiei sau punctele forte ale unei tinute?

Parerea mea impartasita, cred, de multi oameni de specialitate este ca accesoriul reprezinta, de fapt, un accent al vestimentatiei. Unul esential, pentru ca trebuie sa puna in valoare vestimentatia. Este la fel de important ca vestimentatia sau poate chiar mai important. Calitatea acestui accesoriu, care reprezinta doar 5% din intreaga tinuta, trebuie sa fie insa desavarsita pentru a putea compensa proportia mica pe care o detine in ansamblu. In ultima perioada, accesoriul este extrem de important. Un pantof cu un anumit stil poate sa spuna foarte mult despre cel care il poarta, despre personalitatea si pretentiile lui. Il defineste. Cu alte cuvinte, poti sa iti dai seama de multe lucruri despre personajul respectiv uitandu-te la ceea ce poarta.


Inseamna ca in momentul in care faceti cunostinta cu un nou client, intuiti ce i-ar placea sa cumpere?

Una dintre obligatiile designerului este sa isi cunoasca clientul, sa intre intr-un contact direct cu el, sa discute. In functie de preferintele clientului si de cunostintele pe care le ai ca designer, ia nastere un obiect. O parte din succesul pe care il am eu in aceasta bransa se datoreaza faptului ca dau posibilitatea clientului sa participe la materializarea unui vis sau a unei dorinte. Clientul are ocazia sa stea de vorba cu un specialist. Impreuna cream un model in acord cu gustul clientului. E un sistem pe care mi l-am creat pentru a da omului caldura si respectul necesare. Multe persoane vin tocmai pentru a sta de vorba cu mine si a participa la crearea obiectului.


Ce credeti despre o afirmatie precum: Accesoriile identifica mai bine un sezon decat hainele?

Accesoriile, ca si hainele, fac parte dintr-o tendinta, dintr-un curent. Ele se contopesc intr-un anumit stil si se separa prin calitate. Vorbim de tendinte de culoare, de volum, de forma, dar culoarea, volumul si textura se diferentiaza in functie de calitatea pe care o au.


Dar schimbarile de la un sezon la altul sunt mai mari in cazul accesoriilor decat al hainelor?

Nu sunt schimbari foarte mari de la un sezon la altul. Fiind un accent, accesoriul trebuie sa fie la fel de puternic si in sezonul cald, si in cel rece. Pe de alta parte, in cazul accesoriilor clasice, schimbarile sunt foarte lente, pe cand in cazul celor de moment, ele sunt evidente. Omenirea este intr-o criza de exprimare si de creatie la ora actuala. Prin urmare, se revine la ce a fost, se priveste in urma pentru inspiratie. Anii 50, anii 60 au tot revenit in moda in decursul ultimului deceniu. O renastere clara a designului in moda inca nu s-a produs. S-au inregistrat experimente in acest domeniu al artei, dar nu stiu de existenta a ceva care sa revolutioneze moda in acest moment.


Sunteti un adept al clasicului?

Nu. Am o gama foarte larga de produse. Personal, iubesc insa stilul clasic si calitatea. Intrucat acord mare atentie detaliului, acest stil imi permite sa ma exprim mai bine. Ceea ce fac eu este sa aduc usor clasicul in tendinta anului.


Care sunt mentorii dvs.?
Sa nu uitam ca Bucurestiul a avut o mare traditie in accesorii, iar perioada aceea scurta si frumoasa de normalitate a anilor 20 - 30, cand orasul si-a capatat faima de micul Paris, a creat meseriasi si designeri buni. Atelierele si magazinele lor se intindeau de-a lungul Caii Victoriei. Erau nume cunoscute, ca Nelu Mihaileanu si Djabulov. Aveau lucruri care rivalizau cu ce gaseai la Paris sau Viena. Ca sa obtii, precum Nelu Mihaileanu, titlul de furnizor al Curtii Regale, echivalentul unui masterat la Londra, trebuia sa ai, pe langa experienta, un har. Talentul de a aduce lucrurile la perfectiune. Asadar, rolul de mentor l-a jucat pentru mine aceasta parte de istorie romaneasca. In acelasi timp, la ora actuala, o multime de creatori de accesorii si vestimentatie, de la John Galliano la Salvatore Ferragamo, sunt pentru toata lumea modele de creativitate si talent.


Dan Coma- interviuDe unde interesul dvs. pentru accesorii?

M-am nascut cu el, dar l-am si dobandit, muncind. Cand munca devine si pasiune si hobby, rezultatul este exceptional.


Aveti culori si materiale preferate?

Materialele cu care lucrez sunt naturale, au un tuseu, o textura care vin din natura. Ar trebui sa se stie ca si in domeniul materialelor exista extrem de multa munca. Oamenii privesc cu usurinta acest aspect sau nu isi dau seama cata truda se afla in spatele unui accesoriu de la obtinerea materialului pana la finalizarea produsului. In prezent, se pune baza foarte mult pe materialele naturale si pe culorile vegetale. Noi am avut o traditie in acest sens in perioada interbelica, dar ea s-a pierdut. Eu iau materialele de la targuri de specialitate din strainatate, unde este etalata o mare, mare varietate de materii prime. Este o industrie care ajuta foarte tare designerul, pentru ca materialul, prin finisajul si calitatile lui, iti impune o anumita folosire. Cand vad un material, undeva in minte mi se si formeaza imaginea produsului ce ar putea fi realizat. O zona de creativitate foate puternica in domeniul materialelor este Toscana, din Italia, unde sunt enorm de multi artisti, iar traditia s-a pastrat de zeci si zeci de ani. De asemenea, am furnizori in Franta, care lucreaza si pentru Hermes, Gucci si Ferragamo. Calitatea materialelor este exceptionala, dar ea implica si un pret mare.


Cu alte cuvinte, punctul zero al crearii unui accesoriu este vederea materialului...

Da. Materialul iti da directia, iti spune ce sa faci cu el. Pentru vara asta am facut o colectie din piele si pene, iar materialele mi-au dictat modelele. O artista desavarsita dintr-un punct izolat al Toscanei, care lucreaza pentru toate marile case de moda, vopseste pene de gasca in culori fantastice. Va mai dau un exemplu: sarpele provoaca repulsie instantaneu, dar italienii au reusit sa transforme pielea de anaconda intr-un material care va fi la moda anul viitor, metalizandu-l cu o folie de nichel si vopsindu-l cu o culoare transparenta, ce are imperfectiunea lucrului facut de mana. Se pune mare pret in prezent pe munca manuala, pe mica imperfectiune ce lasa sa se vada ca lucrul respectiv a fost facut de un om, nu de un utilaj. S-a depasit etapa impecabilului realizat de o masinarie si se merge pe ideea de vibratie, de culoare. Colectia mea pentru vara 2005 include accesorii din piele de sarpe metalizata si vopsita in verde sau albastru deschis. Sunt, de asemenea, pantofi pe care i-am innobilat cu strasuri. Usor incarcati, dar asta se cere. E vorba de tendinte facute de oameni de specialitate, expuse la targuri specializate, promovate in reviste de profil. Ca dovada, se schimba rapid moda de la un sezon la altul. Noi deja lucram pentru colectia de toamna 2006. Bineinteles, ce-i clasic...e clasic. Ca la literatura.


Cat timp acordati acestei etape, de gasire a materialelor?

La ora actuala, totul se misca atat de repede... Targurile se tin lant intr-un anumit interval. Targurile mari de la Bologna, Milano si Paris se succed. Spania a devenit si ea, in ultimul timp, o forta in domeniul accesoriilor, atat din punctul de vedere al designului, cat si al productiei. Trebuie sa-ti alegi anumite destinatii pentru ca nu poti fi prezent la toate targurile. Sau sa fii foarte organizat si sa iti permiti sa pleci o perioada mai lunga, dar acest lucru este destul de greu cand ai in spate o productie clientul cere un obiect, nu o schita. Din afara pare totul foarte frumos. Dar este o munca infernala pana sa ajungi sa ai succes si sa iti faci o marca. 30 de ani in care lucrezi 14-16 ore pe zi.

Incepe turul. Cateva trepte marginite de pereti plini cu imagini sepia din perioada interbelica fac legatura intre showroom si atelier.


Nu idealizam anii dintre cele doua razboaie?

Nu, a fost o perioada de normalitate, in care nu numai noua ne-a mers bine, ci si celorlalti europeni. A fost o perioada buna, in care calitatea, familia si respectul isi avea locul lor, si nici economia nu o ducea prea rau. Am o fotografie din anii 30 cu actualul Hilton. Are o poveste foarte frumoasa, parca-i din Magicianul. Odata, vine la mine, recomandata, o domnisoara care dorea niste pantofi de mireasa. Incepem sa vorbim. La un moment dat, imi spune ca, daca ar avea calapoadele necesare, tatal ei i-ar putea face pantofii. Tatal era doctor. Alergolog. Pastra de la bunicul fetei un material deosebit, alb. Eram nedumerit. Tatal sa faca pantofi? Mi-a explicat ca bunicul se numea Philip si a fost un meserias de exceptie al Bucurestiului, cu magazin la parterul hotelului Athenee Palace. Nu-mi venea sa cred. Aveam aceasta fotografie, dar nu observasem numele lui... Intre tatal fetei si mine s-a legat o prietenie fabuloasa. Mi-a povestit toata viata acestui pantofar, al cincilea copil dintr-o familie amarata, care la 14 ani a fugit de acasa pentru ca nu a primit pantofi, in timp ce fratii sai fusesera incaltati la varsta asta. A plecat pe jos la Bucuresti si a devenit furnizorul Casei Regale. Nu-i fictiune, desi pare. Era un extraordinar de bun desenator, facea schite la Capsa, pe servetele restaurantului, si toata suita de vizavi, de la Palat, era incaltata de el. I-am facut cadou domnului doctor o copie marita a fotografiei, iar el venea pe ascuns la mine acasa, cand lipseam, si imi fura obiecte pentru a le restaura sau imi punea picturi pretioase in locurile goale de pe pereti. Crescuse in atelierele tatalui sau si a dat la mine peste atmosfera ce o cunoscuse in copilarie. A innebunit de placere si am devenit buni prieteni.
La subsol, obiecte vechi, mostenite, cumparate din anticariate sau salvate de la distrugere. Fiecare are povestea lui. Spune multe despre proprietarul sau.
Cartea de mester a bunicului - O frumusete pe care ai mei au tinut-o ascunsa. Tabacaria pe care a avut-o bunicul a fost nationalizata pe cand tatal meu avea 14 ani, asa ca el a facut alta meserie. Cu alte cuvinte, in doua-trei generatii am avut de-a face cu pielea. Potrivit acestui document, bunicul meu a facut parte din breasla cizmarilor, corporatia Tudor Vladmirescu. Meseriasii din bresle aveau veste si gulere albe, iar de veste purtau agatat un ceas care se intorcea cu cheita. Eu am ceasul cu insemnele breslei cizmarilor ciocanul de cizmar.
Pantofii lui Blaga I-am gasit intr-o consignatie. Se spune ca lucrurile au si ele sufletul lor. Pentru a face legatura intre insufletit si neinsufletit, suprarealistul Miro a realizat o pictura in care o pereche de ghete uzate a capatat degete si unghii.
Imbracaminte de la Curtea Regala La un moment dat, in studiourile de film de la Buftea, se casau niste obiecte. Am luat o caciulita s-o salvez. Cand i-am scos captuseala, am dat peste urmatorul inscris: Maria Sa, Regele Mihai I, alaturi de semnatura meseriasului. Mihai avea 11 ani. Aceasta caciula militara a fost facuta pentru el.
Geanta de voiaj pentru pantofi Femeile plecau in calatorie cu o asemenea geanta, plus cu vreo zece genti cu palarii si niste geamantane mari pentru rochii.
Panou de fotografii cu senatorii de la 1900 Am lucrat cu Lucian Pintilie, un om extraordinar, care are forta de a te face si pe tine inteligent cand vorbeste. Iti transmite o lumina fantastica. La un moment dat, am inceput sa cautam fotografii pentru a face decorurile si a gasi atmosfera pentru De ce bat clopotele, Mitica. Am vazut sute si sute de fotografii, inclusiv de muncitori care aveau o demnitate impresionanta. Purtau camasi fara guler, erau transpirati de la munca, dar era ceva frumos in ei, aratau altfel. Pintilie mi-a spus: Vezi, Dane, ce inseamna comunismul si saracia? Au schimbat fizionomia romanului. Asa si cu senatorii de acum o suta de ani, in comparatie cu cei de azi.
Valiza Djabulov, semnata - Semnatura inseamna respect si asumarea responsabilitatii pentru ceea ce ai facut. Ea este, totodata, un indiciu al importantei marcii.
Cutie de rochii cu numele Cartii Romanesti Cand editura facea cadouri clientilor sau personalului folosea asemenea cutii, nu pungi de plastic pe care nu le inghite nici pamantul.
O pereche de opinci Ce inseamna inteligenta designului dus la esenta! Taranul a impaturit o bucata de piele dreptunghiulara, plata, si si-a facut incaltari.
Un chimir de piele Tom Ford a luat chimirul si ia romaneasca si le-a lansat cu succes in moda internationala.
Presa veche Se monteaza bucata de piele, iar apoi se trage. Lucrez exact asa cum se lucra acum o suta de ani. In atelierul meu, toate gentile si pantofii se fac de mana. Mai desenez pe calculator. Dar pastrez si acum forme mai complicate de genti. Cand nu exista software pentru a desfasura volume, erai obligat sa faci o forma din lemn pentru a te asigura ca nu te-ai pacalit cand ai desenat o geanta.
Incaltaminte de epoca - Am lucrat mult pentru teatru si film. Pentru a face asemenea tip de incaltaminte, trebuie sa te duci la biblioteca, sa te documentezi, sa studiezi istoria costumului. Imi place sa fac asta. Am colectii de pantofi vechi pe care le-am lucrat in timp pentru teatru sau film si din care am mai oprit cate o pereche care reprezenta o anumita perioada.


Cum se leaga munca dvs. de cea a Doinei Levintza?

Sunt complementare. Accesoriul completeaza costumul sau costumul sare in ajutorul accesoriului. Un fenomen prin care cine intra in casa asta poate sa-si faca totul, de la incaltamintea din picioare pana la palaria de pe cap.


Aveti diferende artistice?

Mai tot timpul. Eu sunt foarte atent la detalii, Doina vede lucrurile in forma, teatral. Fiecare are o personalitate si un stil. Cel mai greu ca artist este sa iti gasesti stilul: sa stii ca esti Dan Coma, sa stii ca esti Doina Levintza. Orice poate face pantofi. Stilul conteaza, de la crearea lui pana la expunere.

Un alt univers. Biroul. Un laptop de ultima generatie sta alaturi de piese de pe vremuri. Intr-o cutie veche de lemn cu multe sertare sint ascunse cele mai noi podoabe stralucitoare pentru incaltaminte...
Am gasit cutia asta in Brasov. Tin in ea accesorii pentru pantofi catarame, inele pentru tocuri, toate cu strasuri. S-au facut atatea lucruri de-a lungul istoriei modei, ca nu mai pe unde sa lucrezi pantoful. Prin urmare, acum se da foarte multa atentie staifului, mai ales pentru pantoful de seara: in fata, pantoful e curat, in spate, e impodobit cu o bijuterie.
Dan Coma a inceput sa lucreze pentru teatru o data cu spectacolul Beatrice et Benedict de la Toulouse. A cunoscut-o pe Doina Levintza in ateliere, la Fondul Plastic. A stat la picioarele unor celebritati precum Jennifer Tilly (Isi cumpara cate 16 perechi de pantofi deodata. Era dusa) si Nicole Kidman (Mi-a dat un ciorap brodat undeva in Italia. A trebuit sa-i fac pantoful adecvat, pentru Cold Mountain). Simbata dimineata, la casa dintr-o zona necomerciala a Bucurestiului, clientii suna la usa din zece in zece minute.

Articole recomandate

Nimeni nu a vazut asta. Doua momente in care Donald Trump si-a umilit crunt sotia la ziua investirii Nimeni nu a vazut asta. Doua momente in care Donald Trump si-a umilit crunt sotia la ziua investirii
Par cuplul perfect si de neclintit, dar in realitate lucrurile nu sunt chiar asa roz in casnicia lui Donald Trump cu Melania. Desi incearca sa afiseze mereu o imagine perfecta, Donald Trump a demonstrat ca nu ii pasa deloc de sotia lui. Iata mai jos doua momente in care noul presedinte al Americii
Dana Nalbaru a rabufnit. Replica usturatoare pe care a dat-o fanilor dupa ce i-au spus ca a imbatranit si nu se mai ingrijeste! Dana Nalbaru a rabufnit. Replica usturatoare pe care a dat-o fanilor dupa ce i-au spus ca a imbatranit si nu se mai ingrijeste!
Dana Nalbaru a replicat vehement după ce a primit un mesaj de la o internaută, care îi spunea că ar fi cazul să acorde mai multă atenție felului în care arată. Vedeta a postat pe blogul sau un mesaj acid, prin care o pune la punct pe admiratoare. 
Melania Trump, facuta de ras de fiul sau in fata celor mai importanti oameni de pe planeta! Toti au ramas stupefiati Melania Trump, facuta de ras de fiul sau in fata celor mai importanti oameni de pe planeta! Toti au ramas stupefiati
La ceremonia de investire a lui Donald Trump ca președinte al Statelor Unite ale Americii, fiul mogulului și al Melaniei Trump a făcut un gest care a devenit viral pe internet. Noua Primă Doamnă a fost făcută de râs tocmai de Barron William Trump la cel mai
Lidia Buble, prima reactie despre despartirea de Razvan Simion Lidia Buble, prima reactie despre despartirea de Razvan Simion
Zilele trecute, Lidia Buble a postat pe Facebook un filmulet in care canta cu patos melodia "Perfect fara tine". Imediat au aparut si primele zvonuri ca blonda s-ar fi despartit de Razvan Simion. Lidia nu a comentat aceste speculatii, insa dimineata a publicat pe contul personal de socializare o
Melania Trump este o femeie superba, insa ramai masca cum arata mama ei la 71 de ani Melania Trump este o femeie superba, insa ramai masca cum arata mama ei la 71 de ani
Melania Trump, prima-doamna a Americii, este o femeie superba, insa are si cu cine sa semene. Amalia Knavsmalijia, mama Melaniei Trump, are 71 de ani si arata extraordinar. Mama Melaniei nu isi arata deloc varsta si are trasaturi deosebite. Cu toate ca au existat nenumarate zvonuri cu privire la

Acest site foloseste Cookies. Prin navigarea pe acest site, va exprimati acordul asupra folosirii cookie-urilor.
Mai multe detalii despre Cookies!

»