Skip to article

Doina Levintza - Interviu

Doina Levintza - Interviu
I-a placut sculptura, a cochetat cu ideea de a fi teatrolog si a studiat arhitectura. Pana la urma le-a imbinat pe toate, devenind pictor scenograf, iar mai tarziu s-a lansat cu succes si in moda. Criticul de arta In conceptia sa, cei care-i poarta costumele capata un rol, o partitura proprie, un rost chiar, pe o scena fictiva.

Cum definiti moda si stilul?
Moda a aparut atunci cand haina nu a mai fost privita doar ca o protectie impotriva mediului inconjurator, ci ca o expresie a apartenentei la o anumita comunitate. Ea nu apare in afara unei organizari sociale de un anumit tip, in care productia nu se face doar pentru a supravietui, ci si pentru a dobandi un anume lux si confort. A castigat ideea de a te face remarcat, comentat, de a te individualiza...si asa a aparut moda. Moda prin haine, coafura, machiaj este zona de contact dintre sine si societate. Se pot spune multe, dar mai bine sa subliniem importanta stilului. A avea stil este foarte important pentru imaginea individului astazi. Stilul este o chestiune de personalitate si personalitatea iti da posibilitatea sa fii protagonistul vietii tale. Femeile de astazi sunt puternice, inteligente si independente, capabile sa lanseze curente noi si sa le imbogateasca pe cele trecute. Cu imaginea lor si-au castigat un loc important in istoria gustului si a creativitatii.

Ce are special moda de astazi? Ce aduce nou?
Aici intervine designerul, care are capacitatea si imaginatia sa se inspire din ceea ce a fost deja creat si sa reia intr-o forma noua, impunand imaginea femeii acestui secol. Astazi este o intoarcere la tot ce a fost clasic, se reinventeaza si se creeaza un stil proaspat, fragil si stralucitor. Designerul este ca un vrajitor: face si desface in mod magic, lucreaza si reinventeaza pe ceea ce a fost inventat, isi poate permite sa se joace cu simetriile, asimetriile, cu volumele, poate combina culorile pline de lumina. Totul este dedicat unui public care stie sa aprecieze si sa isi traiasca viata. Moda actuala este eleganta si glamour, o adevarata reintoarcere la feminitate si rafinament. Designerii folosesc ca inspiratie imagini ale anilor `50-`80, in care femeia stia sa se puna in valoare, exploatand la maximum misterul si sexualitatea.

Doina Levintza - Interviu



Sexualitatea si moda. Pana unde pot merge impreuna?
Sexualitatea isi are locul ei bine stabilit in moda. Este folosita pentru a soca, asa cum apare, de exemplu, la Jean Paul Gaultier, este vulgaritate bine studiata, ca la Vivienne Westwood, si se ajunge pana la porno-chic, precum cel promovat de Tom Ford pentru Gucci. Sexualitatea a constituit o sursa generoasa de idei si motive, preluata acum si de multi dintre tinerii designeri.

Ce definitie dati elegantei?
Despre eleganta se poate scrie o carte. Cand ma gandesc la o femeie eleganta imi vine in minte Christian Dior din anii `50 sau Armani de azi. Armani spune NU excesului, Nu unei nuditati iesite din comun, NU senzationalului. Armani vrea ca hainele lui sa corespunda vietii reale, el a incercat de fiecare data sa combine utilitatea costumelor usor masculinizate cu influentele fiecarui sezon, cu taietura impecabila si materiale de calitate.

Doina Levintza - Interviu



De unde pasiunea pentru design, pentru costum?
Am inceput cu bucuria si dorinta de a citi un roman interzis, ascuns sub plapuma, sau istoria artei, impusa de mama. Mai tarziu am inceput sa "mazgalesc", desenam in acuarela sau in carbune. Peretii camerei mele erau plini pana in tavan de picturi, desene sau studii dupa obiecte. Fac o paranteza pentru a povesti despre un om care poate a marcat, fara sa-mi dau seama, modul meu de a gandi sau de a simti. Langa balconul meu din str. Sapientei, in spate, spre curte, in fiecare dimineata aveam imaginea pictoritei Lucia Dem. Balacescu ? isi aranja sevaletul, trusa de culori pe o masuta si tinea mai multe pensule intr-o mana. Ma fascina, chiar daca nu intelegeam mare lucru. Apoi, cand am cunoscut-o si mi-a facut un portret, nu mi-a placut. Am inteles-o mult mai tarziu, cand am inceput sa acumulez si sa descifrez tainele artei. Ea mi-a vorbit prima data despre Luchian sau despre farmecul zilelor de la Balcic, unde se intalnea toata crema lumii artistice. Era fermecatoare, cu cercei imensi, colorati, parul taiat a la gar?onne, pantaloni trei sferturi si papuci cu bareta, in dungi. Avea o personalitate puternica si nu puteam sa nu admir bucuria imensa cu care picta. Pe atunci eu de-abia asteptam sa sar balconul printr-un geam mic si sa fug la joaca, pe strada. Zambetul ei si pasiunea cu care picta n-am sa le uit niciodata. Cand s-a stins, mi-a lasat cea mai frumoasa carte despre costumul din perioada 1850-1900. O am si astazi.

Film, teatru, moda, televiziune. Cum lucrati in fiecare "sectiune"?
Pentru fiecare domeniu, prima faza este cea mai grea, cand stai in fata unei foi albe de hartie. Sa incepem cu filmul. Dupa descifrarea scenariului urmeaza perioada de documentare, te inspiri din personaje reale, fotografii, reviste, carti, pentru a putea intra in lumea si atmosfera ceruta. Adaugi de la tine elemente care subliniaza mai bine linia personajului. Imi aduc aminte de momentul cand i-am pus personajului interpretat de Emil Botta in filmul "Ingerul a strigat" o caciulita cu urechi. Cand a incercat-o, a exclamat: "Gata, mi-am gasit personajul!". In filmul lui Lucian Pintilie, "De ce trag clopotele, Mitica", am folosit masti reale si elemente de costum purtate si "traite" de oameni, care au dat un plus de veridicitate. Am lucrat la patina costumelor din "Aurul, profetul si ardelenii" pana am facut rani la maini, pentru a le da aparenta de western adevarat. Si sunt multe alte exemple.
Teatrul este sinteza mai multor arte - dramaturgie, arhitectura, pictura, muzica, arta actorului - de care trebuie sa tii cont in realizarea costumelor. In teatru intereseaza acea putere magica ce stapaneste spectacolul, asigurata in cazul unei creatii adevarate de cel care detine viziunea integrala: regizorul. El are nevoie de fantezia, spontaneitatea si capacitatea de esentializare a scenografului. De aceea, inainte de a desena imi expun in scris viziunea, dupa care incep sa caut stari, simboluri, atmosfera, pentru a esentializa conceptia scenografica. Cauti, stergi, renunti, inlocuiesti, dupa care munca grea abia incepe. Schite, detalii, alegerea materialelor, accesoriilor, probe cu actorii, discutii despre lumina si culori cu regizorul. Este o munca de creatie imensa, cu multe obstacole, dar in final cu satisfactii, daca spectacolul iese bine. Dupa premiera iti ramane un gol in suflet, pentru ca nu-ti mai apartine si nici nu stii ce viata va avea. Am avut sansa sa lucrez cu regizori minunati: Liviu Ciulei, Harag Gyorgy - cu care am lucrat cativa ani in Iugoslavia, Andrei Serban, mIhai Maniutiu, cu Virgil Tanase la Paris - Proust, Goldoni, Cehov, spectacole prezentate anual la Festivalul de la Avignon - si recent, la Teatrul Odeon, cu Dragos Galgotiu, "Portretul lui Dorian Grey".

Iar televiziunea?
Am lasat-o la urma pentru ca acolo am inceput. Televiziunea mi-a dat ocazia sa ma descopar ca scenograf si autor de costum, m-a stimulat sa-mi dezvolt imaginatia si sa-mi creez un stil. Am avut sansa sa lucrez cu regizori de teatru - Cornel Todea, Letitia Popa, Sava Baleanu - texte celebre - "Seara de toamna" de Durrenmat, "Nu sunt turnul Eiffel" de Ecaterina Oproiu s.a.. Am invatat sa fac decoruri speciale pentru a fi filmate de 4-5 camere de luat vederi, am creat personaje, am invatat ce inseamna recuzita unui spectacol, mobilierul. Atunci am prins gustul obiectelor frumoase prin istoria lor si am inceput sa colind toate magaziile de la Buftea si "National", pentru ca televiziunea nu avea nimic. Trebuia sa inchiriem toate obiectele. Era un scenograf TV de mare rafinament, Andreescu - de la el am preluat cultul pentru obiecte si istoria lor. Tot atunci l-am cunoscut pe Liviu Ciulei, pe care il admiram enorm si ii vedeam toate spectacolele. In acea vreme, cand eu eram inca la inceput, nici nu visam sa lucrez cu el. Mai tarziu a venit in televiziune Alexandru Bocanet, cu care am creat un adevarat stil de spectacole muzicale pentru TV, si am inovat un alt stil de lucru, pe cadre taiate muzical si cu imagini puternice alb-negru, eliminand griurile.

In moda este mai usor sau la fel de dificil?
Bernard Shaw scria ca moda nu este altceva decat o epidemie bine dirijata. Dar moda e si un sector economic important, un domeniu care trebuie tratat serios ca sa devina o afacere pentru tara, pentru designeri dar si pentru clienti, care cer lucruri creative la preturi convenabile.

Ca sa intri in domeniu trebuie sa stii istoria si sociologia modei, grafica estetica si plastica, sa ai capacitatea de a cauta idei si forme noi, sa studiezi istoria artei si a costumului, sa stii tendintele viitorului sezon. Trebuie sa mai stii ce face exact un designer, un stilist, cum se concepe un costum, stilurile vestimentare.

La noi moda este tratata superficial, frivol si fara justificare. Designerii confunda notorietatea efemera data de aparitiile in paginile mondene cu celebritatea data de orele petrecute in atelier pentru crearea unei noi colectii care sa aiba succes la public. Nu avem un sistem al modei, nici evenimente periodice in care designerii sa isi prezinte colectiile. Saptamana modei ar trebui sa fie o constanta a activitatii de designer, ca peste tot in lume. In 2005 va fi in China cel mai mare targ de tesaturi si confectii din lume. Acesta va fi inceputul declinului industriei noastre textile: tot ce inseamna lohn se va indrepta intr-acolo.

Unde gasiti inspiratie?
In general, visez cu ochii deschisi. Am o lume a mea, in care imi gasesc toate resursele. Ma poate inspira o stare anume, un vis care poate deveni realitate si strada - cea mai dinamica scena cu personajele ei, pe care nici o dramaturgie din lume nu le poate cuprinde. Ma seduce si ma incanta sansa de a face din costum un teatru al meu, cu actori imaginari, ei capatand prin mine substanta si spirit. Incerc traducerea in costum a starilor, a revelatiilor in legatura cu lumea. Marturisita sau nu, bucuria copilareasca a costumatiei ne insoteste toata viata.

Viata profesionala atat de plina v-a determinat sa acordati mai putin timp celei personale?
In viata mea toate se imbina, nu cred ca profesia e in detrimentul timpului personal. Si eu si Dan iubim frumosul si avem bucuria creativitatii. Ne place sa calatorim, chiar daca de multe ori voiajele noastre sunt legate de targuri de specialitate sau de expozitii. Cred ca intotdeauna trebuie sa imbini utilul cu placutul in asa fel incat sa pastrezi un echilibru in viata. Cand traiesti sanatos, in efervescenta permanenta a cautarii noului si a micilor bucurii zilnice - o carte buna, un obiect care iti face placere, o floare care iti mangaie sufletul, o vorba buna, o intalnire cu un prieten drag - toate acestea trebuie sa acopere uratenia, minciuna, viclenia sau invidia. Atunci reusesti sa ai o lumina deasupra capului si drumul in viata binecuvantat.

Doina Levintza si Dan Coma - doua nume, doua marci puternice sub aceleasi acoperis. Cum e?
Este o sansa, o completare fericita si nu o concurenta. De multe ori el realizeaza accesoriile pentru costume din spectacolele de teatru la care lucrez. Lucram si separat, in functie de comenzile pe care le avem. Amandoi iubim frumosul si ne inconjuram de lucruri care toate au o poveste. De 26 de ani de cand suntem impreuna aducem bucurii oamenilor, pentru ca ce poate fi mai placut decat sa vezi o femeie fericita ca a imbracat o rochie noua sau o pereche de pantofi? La toate acestea se adauga ambientul care a capatat atmosfera creatiei si a cultului pentru obiectul frumos, indiferent carei epoci apartine.

Ce inseamna mecenatul pentru dumneavoastra?
De-a lungul timpului am incercat sa descopar si sa promovez nume noi in moda. Am inceput cu Fashion Club, prin 1994, dar din pacate, dupa cateva spectacole am fost nevoita sa renunt, din motive financiare. Din 2001, de cand am emisiunea "Levintza prezinta" la Prima TV, am reluat ideea de a ajuta si promova tineri designeri, asa ca am organizat concursuri si expozitii. Am primit peste 3000 de scrisori - pline cu dorinte, vise si cautari. Am reusit sa fac cunoscute cateva nume - Alina Botea, Ana Maria Lungu, Irina Marinescu, Denis Predescu s.a. Din aceleasi motive finianciare nu pot avea o continuitate in cautarea de noi talente. Totul costa....din pacate.

Moda, teatru, film, TV, mecenat. Cum reusiti sa le faceti pe toate?
E destul de dificil sa imi impart timpul astfel incat sa le pot face pe toate, dar cred ca pasiunea pe care o am pentru aceasta meserie ma descurca intotdeauna. Recent, am realizat costumele pentru filmul "Orient Expres" in regia lui Sergiu Nicolaescu, ce a avut rpemiera in octombrie. La Paris am avut premiera, in august, cu spectacolul de teatru "La regle du jeux", dupa Jean Renoir, in regia lui Virgil Tanase. Aceasta piesa s-a jucat cu mare succes la Teatrul Trianon, in perioada 23 august - 24 octombrie. Am creat 70 de costume de epoca, din anii 1930, perioada care mie imi place mult. A urmat premiera la "Portretul lui Dorian Grey", de Oscar Wilde, spectacol regizat la Odeon de Dragos Galgotiu.

Stiu ca de curand ati fost la Monte Carlo, pentru prezentarea unei colectii.
Da, am avut un show de moda la Balul Diamantelor din Monte Carlo, in fata unui public foarte ales, care a apreciat in mod special creatiile prezentate. Am revenit in Monte Carlo dupa 19 ani. In anii 1985-1989 am avut expozitii si prezentari dee moda la Hotel de Paris si Hotel Hermitage. Acum i-am revazut pe jurnalistii care scrisesera atunci despre mine, l-am reintalnit pe fostul director de la Hotel de Paris, care a asistat la spectacol. A fost ca o intoarcere in timp si m-am bucurat sa revad toti acei oameni.

Dupa Monte Carlo a urmat turneul in China, cu spectacolul de teatru si moda "Hic sunt leones".
Turneul Teatrului National si al Companiei de Teatru a lui Dan Puric in China a avut mare succes. A fost prima data in istorie cand un teatru din Romania a jucat in China. Am avut doua spectacole, unul la Beijing, in fata a 2500 de oameni si unul in Qin Dao, un oras de pe malul Pacificului. Televiziunea a dat secvente din spectacol pe toate canalele, iar presa de acolo a publicat cronici elogioase, in care spunea ca spectacolul nostru nu avea nevoie de cuvinte pentru a transmite mesajele, acestea fiind concentrate in "manechine fara viata si costume vii".


Fotografii de Ionut Staicu

Articole recomandate

Nimeni nu a vazut asta. Doua momente in care Donald Trump si-a umilit crunt sotia la ziua investirii Nimeni nu a vazut asta. Doua momente in care Donald Trump si-a umilit crunt sotia la ziua investirii
Par cuplul perfect si de neclintit, dar in realitate lucrurile nu sunt chiar asa roz in casnicia lui Donald Trump cu Melania. Desi incearca sa afiseze mereu o imagine perfecta, Donald Trump a demonstrat ca nu ii pasa deloc de sotia lui. Iata mai jos doua momente in care noul presedinte al Americii
Dana Nalbaru a rabufnit. Replica usturatoare pe care a dat-o fanilor dupa ce i-au spus ca a imbatranit si nu se mai ingrijeste! Dana Nalbaru a rabufnit. Replica usturatoare pe care a dat-o fanilor dupa ce i-au spus ca a imbatranit si nu se mai ingrijeste!
Dana Nalbaru a replicat vehement după ce a primit un mesaj de la o internaută, care îi spunea că ar fi cazul să acorde mai multă atenție felului în care arată. Vedeta a postat pe blogul sau un mesaj acid, prin care o pune la punct pe admiratoare. 
"Angelina Jolie s-a sinucis!" Vestea a ingrozit o lume intreaga "Angelina Jolie s-a sinucis!" Vestea a ingrozit o lume intreaga
O stire ingrozitoare a cazut ca o bomba in aceasta dimineata peste fanii indragitei actrite Angelina Jolie. Un video postat pe Facebook, intitulat "CNN Video: Angelina Jolie si-a luat ramas bun de la fani si de la Brad Pitt inainte sa se sinucida" anunta faptul ca frumoasa actrita si-a luat viata.
Melania Trump, facuta de ras de fiul sau in fata celor mai importanti oameni de pe planeta! Toti au ramas stupefiati Melania Trump, facuta de ras de fiul sau in fata celor mai importanti oameni de pe planeta! Toti au ramas stupefiati
La ceremonia de investire a lui Donald Trump ca președinte al Statelor Unite ale Americii, fiul mogulului și al Melaniei Trump a făcut un gest care a devenit viral pe internet. Noua Primă Doamnă a fost făcută de râs tocmai de Barron William Trump la cel mai
Lidia Buble, prima reactie despre despartirea de Razvan Simion Lidia Buble, prima reactie despre despartirea de Razvan Simion
Zilele trecute, Lidia Buble a postat pe Facebook un filmulet in care canta cu patos melodia "Perfect fara tine". Imediat au aparut si primele zvonuri ca blonda s-ar fi despartit de Razvan Simion. Lidia nu a comentat aceste speculatii, insa dimineata a publicat pe contul personal de socializare o

Acest site foloseste Cookies. Prin navigarea pe acest site, va exprimati acordul asupra folosirii cookie-urilor.
Mai multe detalii despre Cookies!