Oscarul European pentru cea mai buna actrita

Oscarul European pentru cea mai buna actrita
Naturaletea si simplitatea ei au castigat inimile britanicilor, iar rolul pe care l-a facut in "Sex Traffic" - primul sau rol intr-un film - i-a convins ca este o actrita cu un potential imens.

Romanii nu stiu inca prea multe despre Anamaria Marinca, asa cum nu stiu despre multi alti actori romani care joaca in filme straine. A castigat anul acesta doua premii importante, cel decernat de Societatea Regala de Televiziune si trofeul pentru cea mai buna actrita din partea British Academy Film and Television Awards (BAFTA).

Oscarul European pentru cea mai buna actrita



Este foarte tanara, foarte talentata si foarte sincera. A venit la interviul nostru degajata, relaxata si... glumeata. Fiecare raspuns era insotit de un zambet. Redevenea serioasa cand povestea de proiectele pentru detinutii minori sau de traficul de persoane. Uraste cliseele si traieste intens fiecare fraza. Uneori isi cauta indelung cuvintele, ca sa se asigure ca spune exact ce simte. Pe un fundal cu muzica din anii `70 mi-a spus ce crede despre lume, cum isi traieste pasiunea pentru actorie, ce simte pentru familie, cum vede dragostea si cat de false sunt miturile despre viata boema.

A avut "Bafta", glumeste ea, dar este vizibil emotionata sa isi aminteasca momentul decernarii premiului. Nu se astepta sa castige vreunul dintre aceste premii, pentru ca a concurat cu nume grele ale filmului britanic. "Nu poti sa nu stii nimic despre Brenda Blethyn. Si nici nu poti sa ignori ceea ce au facut pana acum Anne Marie Duff si Lia Williams". Crede ca romanii ar putea invata mai multe din industria filmului britanic, dar asta ar insemna mai putina receptivitate la cultura comerciala americana. Bafta despre care vorbea in legatura cu premiul important pe care l-a castigat se pare ca a insotit-o inca de la inceput in proiectul "Sex Traffic". Se bucura de intalnirea cu regizorul David Yates, mai ales pentru ca l-a cunoscut firesc, "fara nici un filtru". "Am fost chemata de catre agentia Talentworks sa dau o proba. A urmat o serie de alte probe... La un moment dat devenise ciudat, tot dadeam probe, dar nu credeam ca o sa am acest rol. Nu prea stiam multe despre acest proiect, nu stiam cat de important era, financiar vorbind. Cunosteam doar scenariul, oamenii care erau implicati in proiect: regizorul, producatorul si echipa romana", isi aminteste ea. Se ridica sa ceara zahar brun. Se intoarce zambind si putin rusinata: "Am vrut sa-mi iau eu, dar or sa-mi aduca ei... asa e protocolul". Reluam discutia despre rolul din "Sex Traffic". Spune ca a simtit personajul din prima clipa si ca si-a dorit sa il poata juca. "Timpul fiind foarte scurt, inainte de inceperea filmarilor nu am avut cum sa intru in contact cu vreo fata traficata. Poate acum, cand sper sa colaborez cu cei de la OIM in Proiectul EXIT, la MTV. Sper sa pot intra intr-un adapost pentru refugiati, sa respir si eu aerul ala, sa vad cum e dincolo de aparente."

Stie ca ii va fi greu sa determine vreo victima a traficului uman sa isi spuna povestea. "Experienta asta iti distruge orice urma de incredere si de demnitate, nu mai spun de dorinta de a comunica. Fetele care ajung acolo sunt victimele saraciei si ale propriei ignorante." Naivitatea e o calitate, ignoranta nu. "Nu mai avem timp de sentimentalisme si de povestiri romantate, despre cum ar trebui sa traim, despre dragoste. Cred ca artistii trebuie sa priveasca lucrurile mult mai rational ca sa poata vorbi despre ele si pentru ca mesajul sa ramana nealterat." Crede ca teatrul si filmul ar trebui sa se inscrie intr-o arie de utilitate, cu o dimensiune morala, sociala, politica. "Trebuie sa vorbesti despre problemele lumii in care traiesti, nu cred in fantezii rupte de realitate. Imaginarul nu e echivalentul fanteziei, e unealta noastra in cautarea sensului si a valorii. Altfel nu putem trezi interesul privitorului. Altfel nu putem convinge."

Si pentru ca auzeam tema din "Love Story" - "Where do I begin", am intrebat-o pe Anamaria cand a ales actoria. "De un 1 aprilie, cred ca e o pacaleala de fapt ce se intampla! E ca in teatru: nu stii unde se sfarseste realitatea si unde incepe fictiunea. Stii, e conceptul acela ?la vida es sueno?, pe care il invatam in scoala...". Si rade. Apoi, ca si cand ar fi asteptat de la inceput aceasta intrebare, incepe sa povesteasca: "Am crescut la Iasi, dar am petrecut multe vacante in Maramu, pentru ca parintii mei sunt de acolo. Am o familie numeroasa, "clanul Marinca", pe care incercam sa il vedem in fiecare vara. Am studiat vioara, vreo 12 ani. Mama e violonista, tata este actor. Iar eu am crescut in Filarmonica. Urma sa dau la Conservator si cu o luna inainte m-am razgandit. Am provocat putin lucrurile, cred. Nu era vorba de vocatie, pur si simplu am vrut sa incerc si altceva si inca nu era prea tarziu."
Nu e atrasa de caile batatorite, de drumurile line. Ii place necunoscutul, provocarea si ar alege mereu drumul sinuos, cu hopuri si viraje bruste. Acum le face pe amandoua, si muzica si actorie. "A fost conditia pe care mi-a pus-o tata in momentul in care a acceptat sa ma ajute sa ma pregatesc pentru examenul la Actorie. Mi-a fost greu sa il conving ca nu e un capriciu." Are o comunicare speciala cu tatal ei, pe care il descrie ca "prietenul si partenerul ei de discutie". Reluind firul povestii, spune ca incapatanarea ei si daruirea mamei au ajutat-o sa il convinga sa o pregateasca pentru examen. Si a intrat prima, la Iasi, cu un repertoriu atent ales, astfel incat sa poata canta si la vioara si sa intepreteze o parte dintr-un rol care ii este foarte drag si acum: Nina Zarecinaia din "Pescarusul" de Cehov. Tot tatal ei ii spunea sa caute texte, roluri. Asta i-a folosit mai tarziu in scoala si acum, cand poate lucra cu un regizor, pentru a-si contura personajele. "Esti redus la stadiul de obiect daca astepti sa te conduca cineva de manuta pe scena. Mai sunt si astfel de actori, dar cei mai multi lucreaza impreuna cu regizorul la crearea unui personaj. Trebuie sa provoci si tu imaginatia regizorului. Nu cred in regizorii dictatori... nu spun ca nu sunt?si sunt produsul actorilor care asteapta tot timpul raspunsuri, care nu-si pun intrebari."

Primul rol din scoala a fost intr-o dramatizare dupa "Balanta"; l-a facut fara sa fi vazut filmul lui Pintilie si jocul Maiei Morgenstern. Au urmat domnisoara Julia, Lady Ann, Caterina, Zoe, personaje pe care le-a iubit. In anul 4 a adaptat o piesa a lui Paul Claudel, "Schimbul". Din cauza lipsei de timp, totul trebuie comprimat, pentru ca oamenii nu mai au rabdare sa stea multe ore in fotoliul de teatru. "Trebuie sa gasim o alternativa viabila, chiar facand uz si de limbajul celorlalte arte. Cautam forme noi, cum spunea Treplev in "Pescarusul". Imediat dupa terminarea facultatii a luat premiul pentru cea mai buna actrita la Gala Tanarului Actor, in 2000. A urmat angajarea prin concurs la Piatra Neamt, unde a invatat multe si unde se intoarce de fiecare data cu emotie. Acolo a avut acces la un repertoriu diferit de cel din scoala: teatru contemporan.

Apoi, la un workshop, l-a cunoscut pe regizorul Christian Benedetti, o intalnire importanta pentru dezvoltarea ei artistica. De atunci au colaborat continuu. Se intalnesc de cateva ori pe an, pentru un proiect care se cheama GAT 05 (n.r. Grupul de Actiune Teatrala, format din cinci artisti: Anamaria Marinca, Olimpia Malai, Doru Catanescu, Constantin Lupescu, Christian Benedetti). Au inceput cu traducerea si punerea in scena, in premiera in Romania, a unor texte de Sarah Kane si Edward Bond, dar fac si teatru cu si pentru detinutii minori din Romania. Au vizitat multe penitenciare si scoli de reeducare, asa ca Anamaria are multe povesti triste sau absurde despre copii care ajung dupa gratii. Incarcerarea lor i se pare imorala, iar ceea ce face GAT 05 pentru ei vine ca o mica eliberare de sistemul restrictiv. "Prin joc, prin improvizatie, ii ajutam sa reinventeze aceasta calatorie din lumea copilariei catre lumea adultilor. Ne punem niste intrebari - umane, universale - si incercam sa gasim impreuna raspunsurile." Ea gaseste multe puncte comune intre acest proiect si "Sex Traffic", unde claustrarea fizica genereaza resurse de libertate interioara.

Iar nenorociri de acest gen se pot intampla oricui. "N-avem voie sa judecam. Suntem intre inger si porc, vorba lui Nichita. Iar cel mai inuman lucru este sa judeci pe cineva. Parerea mea (zambeste). Mai bine incerci sa intelegi. Sa te intrebi ?de ce?? E intrebarea cea mai importanta a omenirii, de la care porneste filosofia. Nu poti sa consideri vinovat un copil. Nu cred in vina cu care ne nastem, sau in alte concepte sterile care ne sunt inoculate zi de zi." Dar libertatea spiritului este cel mai greu de dobandit, pentru ca ne putem desprinde cu greu de toate ideile cu care am fost indoctrinati. "Nu ne poate lasa indiferenti faptul ca exista inchisori pentru copii. Acolo sunt pedagogi dedicati, dar ei nu pot sta 24 de ore cu acei copii. Si se intampla niste lucruri despre care ne e rusine sa vorbim - abuzuri, violuri. Primesc aceeasi pedeapsa daca se injura sau daca se injunghie - si ei prefera sa se injunghie. Traiesc la limita tot timpul. Trebuie sa reinvete sa gandeasca si altfel decat intr-un sistem binar, in termeni de da si nu. Toata lumea se gandeste la copiii bolnavi, dar nimeni nu se ocupa de cei din inchisoare. Iar daca ei ajung sa comita o crima la 15 ani, e ceva in neregula cu societatea in care s-au nascut, in mica si marea familie."

A fost preparator si asistent universitar la Iasi, apoi a inceput si doctoratul. Dupa care a decis ca e momentul sa atace capitala. La capitolul mentori isi aminteste cu mare bucurie de profesorii Dionisie Vitcu si Gheorghe Marinca, de Christian Benedetti si adauga la lista numele a doi regizori importanti, Alexandru Darie si Catalina Buzoianu. Intalnirea cu Ducu Darie a fost providentiala. Iar povestea ei este cu atat mai savuroasa, cu cat Anamaria reuseste sa isi aminteasca exact ce a simtit la intalnirea cu directorul Teatrului Bulandra. "Nu ma cunostea, nu stia absolut nimic despre mine, dar a vrut sa vada ce sunt in stare. Venisem la Bucuresti, jucasem in ?4.48 psihoza?, un monolog de o ora si ceva, care nu necesita mari eforturi financiare, de productie. E un text valoros, pe care l-am tradus impreuna cu colega mea Olimpia Malai. M-am dus la Bulandra, am intrebat daca pot sa-l vad pe domnul director, secretara mi-a spus ca da, am intrat. Mi-a zambit, m-a invitat inauntru, i-am aratat caietul meu de presa, i-am vorbit despre proiectul acesta si despre altele pe care speram sa le gazduiasca Teatrul Bulandra. Ducu n-a vrut sa vada nici o caseta cu spectacolul, a vrut sa ma vada pe mine. In doua saptamani m-am prezentat la Bulandra, am jucat ?4.48 psihoza? si a doua zi el m-a sunat si mi-a zis ?Sa nu pleci din Bucuresti, vino la teatru. ACUM.? Nici nu stiu cum am sarit intr-un taxi, eram emotionata, iar inima... nu stiu pe unde batea, dar era foarte mare!".

Isi aminteste brusc de o melodie de acum doi ani, la MTV. "Era un clip cu o fata care isi purta inima urasa prin oras... asa eram si eu, abia putea intra pe usa la Bulandra de mare ce-mi era inima. Aproape ca nu intelegeam ce mi se intampla." A simtit de la inceput o comunicare speciala, acea chemistry, cum o numesc englezii. "Pe scena, Ducu te fascineaza; te poate aduce pe nesimtite la starea pe care o doreste, cu farmec, facand totul sa para atat de simplu..." Revine la inceputul povestirii: "Am intrat in birou si m-a intrebat daca accept un rol in ?Anatomie. Titus. Caderea Romei?, nu foarte mare si daca nu vreau, el intelege si asteptam un alt rol. Ducu Darie ma invita sa joc! Normal ca am acceptat." In trei zile se muta de la Iasi la Bucuresti si incepea repetitiile la "Anatomie. Titus. Caderea Romei". Crede ca pentru orice actor din Romania Bulandra e o legenda. Stie fiecare coltisor si spune ca nu poti intra in Bulandra fara sa vorbesti in soapta si sa pasesti usor. Ii este greu sa discute despre munca la Bulandra, pentru ca i se pare foarte intima, foarte personala. Daca ar povesti cum decurg repetitiile s-ar dezvalui prea mult. Este emotionata de primirea pe care i-au facut-o colegii, pentru ca nu se astepta sa fie acceptata cu atata generozitate. Acum deja are un rol si in "Tatal" de August Strindberg, in regia Catalinei Buzoianu. Care este o alta intalnire providentiala. "Pe Catalina Buzoianu o urmaresti cu ochii mari". Este surprinsa ca a laudat-o mult intr-o emisiune din seria "Dinastia campionilor". Nu stia ca este atat de buna si ca poate fi atat de elogiata... si roseste, timid. Rolul Bertha din "Tatal" i-a dat ocazia sa joace alaturi de Virgil Ogasanu, Valeria Ogasanu, Petre Lupu, Radu Amzulescu, Domnita Marculescu - Constantiniu, actori din generatia tatalui ei. Catalina Buzoianu a lasat-o sa faca rolul asa cum l-a simtit; recunoaste ca a fost mai greu si a durat mai mult, dar a meritat sa caute. Isi face planuri tot timpul, se implica in multe proiecte. Targu Ocna, Londra, Cluj-Napoca, New York: destinatii extreme, intre care isi va petrece vara. Va vorbi la Universitatea din New York despre filmul "Sex Traffic" si despre traficul de persoane. Nu-i plac planurile detaliate: viseaza pe termen lung, dar se lasa la voia "intamplarii" pentru ziua de azi. Inca nu se vede jucand intr-un serial romanesc, dupa experienta din "Sex Traffic". Insa urmareste serialul "Baieti buni" si ii admira pe tinerii actori si regizori care lucreaza la acest proiect.

In afara pasiunii pentru actorie pare sa nu mai fie nimic important, in afara de familie. Despre care vorbeste cu multa caldura, de parca ar vrea sa ii stie mai aproape sau macar sa fie capabila de o vraja care sa o ajute sa ii vada mai des. Are prieteni foarte buni si in Bucuresti. Are nevoie de prietenie, intelegere si dragoste, sunt ca niste motoare care ii dau voie sa mearga mai departe si sa spere la mai mult. Prietenii ei sunt actori, regizori, artisti. Nu a avut inca un partener de viata cu care sa imparta pasiunea pentru actorie. Insa relatia cu un artist, din orice domeniu ar fi, i se pare mai usoara decat cea cu un partener care are o meserie intr-un alt domeniu. "Nu-mi dau seama daca cineva din cu totul alt domeniu poate intelege natura acestei profesii, relatiile speciale care se nasc intre oameni, faptul ca nu te duci la serviciu, ca nu ai ore fixe, ca sunt nopti si zile in care nu vii acasa, ca sunt turnee, sunt filmari, ca exista si alte persoane de care ai nevoie, cu care ai nevoie sa comunici." Punandu-se in locul unui astfel de partener, zambeste, marturisind ca i-ar fi greu sa inteleaga si sa iubeasca un actor.

Si cum sexul e legat de dragoste... ajungem si la asta. "E unul dintre cele mai frumoase lucruri din lume. Eu nu pot sa despart sexul de iubire. Chiar nu pot!" Crede insa ca in jurul lui nu mai exista atat mister cat ar trebui. "O persoana are valoarea cu care tu o investesti. Relatia pe care o ai cu iubitul are profunzimea pe care tu i-o dai."

Revenind la "Sex Traffic", la problematica filmului, Anamaria mai adauga un singur lucru: "In timpul unei conferinte ONU pe tema traficului de persoane, la Bruxelles, se pare ca cifra de afaceri din cartierul rosu a crescut cu 50 %. Despre asta vorbim, nu?"

Articole recomandate

Dana Nalbaru a rabufnit. Replica usturatoare pe care a dat-o fanilor dupa ce i-au spus ca a imbatranit si nu se mai ingrijeste! Dana Nalbaru a rabufnit. Replica usturatoare pe care a dat-o fanilor dupa ce i-au spus ca a imbatranit si nu se mai ingrijeste!
Dana Nalbaru a replicat vehement după ce a primit un mesaj de la o internaută, care îi spunea că ar fi cazul să acorde mai multă atenție felului în care arată. Vedeta a postat pe blogul sau un mesaj acid, prin care o pune la punct pe admiratoare. 
Asa arata apartamentul de 1,4 milioane de euro al Deliei. Zici ca e palat! Asa arata apartamentul de 1,4 milioane de euro al Deliei. Zici ca e palat!
Delia Matache si sotul sau Razvan Munteanu traiesc pe picioar mare. Cei doi soti si-au cumparat de curand un apartament de lux in Capitala, pe care au dat o suma imensa, 1,4 milioane de euro.  Surse apropiate vedetei au marturisit ca este vorba despre un penthouse întins pe două
Bucurie uriasa pentru Sanda Nicola. A invins cancerul si acum este insarcinata Bucurie uriasa pentru Sanda Nicola. A invins cancerul si acum este insarcinata
La 38 de ani, atunci cand nu mai avea speranta ca va putea sa fie mama, Sanda Nicola a primit cea mai frumoasa veste: este insarcinata! Jurnalista si sotul sau, Liviu Iolu, sunt in culmea fericirii si au tinut sa le impartaseasca prietenilor si cunoscutilor vestea intr-un mod inedit.Stirista de la
Adelina Pestritu, prima reactie despre despartirea de Speak! Adelina Pestritu, prima reactie despre despartirea de Speak!
Adelina Pestritu se afla de cateva zile, singura in Maldive. Aceasta escapada i-a facut pe multi sa creada ca vedeta s-a despartit de iubitul sau Speak. Astfel, in presa si pe retelele de socializare s-a imprastiat rapid zvonul ca prezentatoarea TV i-ar fi spus adio lui Speak. In realitatea insa,
Vesti triste despre Monica Anghel: Vesti triste despre Monica Anghel: "Am facut o semipareza"
Monica Anghel a povestit de curand ca trecut prin clipe dramatice in urma cu doi ani. Artista a povestit, pentru "Agentul VIP", ca a avut grave probleme de sanatate. A fost sfatuita de trei medici in aceeasi zi sa se opereze de urgenta, altfel risca sa nu poata merge!„Sunt bine, am
Andreea Marin, o noua cearta in public cu sotul sau. Andreea Marin, o noua cearta in public cu sotul sau. "Zana" are probleme in casncie"?
Andreea Marin si-a bagat de curand sotul intr-o noua sedinta. Astfel, dupa cearta de anul trecut in parc, Tuncay si Andreea Marin au fost surprinsi din nou in discutii aprinse. "Zana" parea foarte suparata pe sotul sau si l-a certat in public, in timp ce se aflau la un restaurant. Tensiunil

Acest site foloseste Cookies. Prin navigarea pe acest site, va exprimati acordul asupra folosirii cookie-urilor.
Mai multe detalii despre Cookies!

»