Tudor Chirila - interviu

Tudor Chirila - interviu
Are dreptate: totul se reduce la femei. Interviul acesta, de pilda. E cu & despre Tudor Chirila, featuring mama sa, Audrey Hepburn si Michelle Pfeiffer. Stiind efectul acestui om printre prietenele mele, ma astept sa se grabeasca toate sa (re)vada "Valmont" la sfarsitul articolului. Dar si sa se duca la concertele noului album Vama Veche si la spectacolul pe care actorul de 31 ani il face intr-un spatiu neobisnuit pentru el.

Am facut interviul dupa ce Tudor Chirila iesise de la repetitia unui spectacol. Era obosit, transpirat si nu dorea sa fie fotografiat. Am inceput discutia noastra prin a-l intreba daca este de acord cu George Mihaita, care spunea la un moment dat ca Tudor Chirila e mai mult actor decat interpret si ca iubeste teatrul mai mult decat muzica. Si nu e de acord, pentru ca fiecare dintre aceste lucruri iti ofera ceva ce celalalt nu iti poate da. "In teatru nu poti sa ai senzatia pe care ti-o dau 15.000 sau chiar 2.000 de oameni care vin pentru tine la concert, iti canta piesele si se sincronizeaza, creandu-ti fiori. In schimb, o scena reusita, un spectacol la care ai muncit, modul in care se creeaza un personaj si finalitatea la care ajungi sunt absolut uluitoare, in lungul drum de la primele lecturi pana la premiera." Teatrul si muzica se aseamana ingrozitor de tare, dar in acelasi timp sunt greu de comparat. Trairile pe care ti le dau cele doua profesii, rezultatele pe care le ai si starile ce decurg din ele sunt diferite. "Cert este ca muzica a atras atentia asupra mea ca actor, pentru ca proiectul Vama Veche mi-a dat incredere in mine insumi si a amintit lumii ca sunt actor. Mi-a dat, de fapt, posibilitatea sa aduc eu aminte lumii ca sunt actor. Fara Vama Veche traseul meu ca actor n-ar fi fost, probabil, acelasi. Am fost distribuit pentru ca lumea vine la teatru sa vada cum joaca ?ala de la Vama Veche?. Ca eu am reusit sa confirm ca actor, asta-i altceva. Adevarul e ca m-am pregatit pentru a fi actor si am stiut ca asta vreau sa fac, pentru ca imi ofera satisfactiile necesare mersului inainte."

Nu crede ca poate renunta la muzica pentru nimic. Nu crede ca poate renunta la teatru pentru nimic. "Important e sa ma tina Dumnezeu sanatos ca sa imi pot duce la capat proiectele. Nu vreau sa fiu pus in situatia de a renunta. Lucrurile astea trebuie sa mearga impreuna pentru ca ele se sustin unul pe altul - in viata mea asa s-a petrecut si trebuie sa ramana in acest fel. Ele nu trebuie luate separat, ci ca un intreg al laturii mele de artist."

Chiar daca in Teatrul de Comedie are aura unui star, nu se considera nici pe departe astfel. Stie ca imaginea sa a generat diverse controverse si prejudecati, dar le demonteaza din doua replici. "Lucrez acum cu o echipa de oameni mai tineri decat mine. Ei sunt studenti, pe cand eu am terminat facultatea in urma cu noua ani. Am ramas cu impresia ca oamenii trebuie sa ma trateze in mod normal, dar am sesizat ca exista oarecare prejudecati ? fie ele bune sau rele ? in ceea ce ma priveste: ca as fi un om arogant sau inchis in mine sau simpatic s.a.m.d. De orice gen ar fi ele, prejudecatile exista. Personal, aici, in teatru, nu ma simt ca un star, ci ca un om care vine la munca, lucreaza cu domnul Sile, regizorul nostru tehnic, un baiat extraordinar..." In schimb, crede ca societatea civila si statul roman ar trebui sa faca actorii sa se simta mai staruri, financiar vorbind, pentru ca in societatea noastra respectul fata de un om este determinat de bani, din nefericire. Actorii ar trebui sa castige mai mult ca sa fie respectati. Eu nu am probleme, ma descurc si banii mi-i castig din munca mea. Dar e timpul sa se termine cu ideea ca actoria este doar o pasiune si cu mentalitatea ca actorii isi iubesc atat de mult meseria incat ar face-o si pe 5 lei. Ma deranjeaza oamenii care profita, si in teatru, de actori si le intind nervii la maximum, spunand: "Lasa, vine el si maine, ca iubeste meseria asta". Intr-o zi n-o sa mai vina nimeni. Actorii vor ajunge la o limita. Unii au si facut-o. Este convins ca formule de a schimba lucrurile se pot gasi. "Subliniez ca nu vorbesc de mine, ci de actori mari, care au tinut in spate entertainment-ul romanesc, asa cum a fost el, si pe vremea lui Ceausescu si dupa."

Tudor Chirila - interviu

Il intreb daca ar fi repetat acum intr-o sala de cateva zeci de locuri daca n-ar fi fost Iarina Demian. Ma priveste putin surprins, se gandeste o clipa si spune: "Am vrut initial sa facem `Insemnarile unui nebun` la Sala Mare. George Mihaita (directorul Teatrului de Comedie ? n.r.) a sugerat ca, jucand la Sala Studio, as da un exemplu celorlalti actori sa se apuce de proiecte in acest spatiu. Marturisesc ca mie nu-mi place tipul acesta de sala, dar repetand, am creat un mediu care mi-a domolit reticenta. Nu mi-a placut niciodata sa fiu foarte aproape de spectatori, fizic vorbind. E foarte greu." Nu este nici adeptul teatrului de bar, precum Green Hours sau Prometheus. "N-as putea sa joc teatru in timp ce publicul bea bere. Mi se pare o inegalitate pe care n-as putea s-o suport. La concert e altceva, pentru ca pot sa beau si eu bere daca vreau." Una peste alta, Iarina Demian a adaptat textul lui Gogol si a insistat sa nu faca un monolog, ci un spectacol. Asa ca nu mai e un one-man show, ci un spectacol de echipa, ceea ce este bine. "Pana la urma teatrul inseamna relatie, interactiune. Dar spectacolul este bazat mult pe mine si sper sa fac o figura frumoasa. Sunt foarte emotionat si foarte speriat. Muncim corect la el, iar Sala Studio nu ma mai sperie. As vrea sa jucam doua spectacole in aceeasi seara, astfel incat mai multa lume sa poata sa-l vada." Intre dorinta de a darui oamenilor cat mai mult si capacitatea fizica de a o face este totusi o diferenta importanta. Pe care si-o asuma. "Cred ca si `Chirita of Barzoieni` as putea sa joc de doua ori succesiv. Am vazut la Las Vegas `Cirque du Soleil` care avea doua spectacole pe seara cu o pauza de o ora, iar munca fizica pe care o depune aceasta trupa este incomparabila cu ceea ce facem noi. Si atunci mi-am zis ca trebuie sa pot si eu sa fac acest lucru, chiar daca volumul de concentrare psihica e foarte mare. Trebuie. Mi-ar placea. E un pariu cu mine insumi sa joc doua spectacole in care sa fiu la acelasi nivel, cu toate ca la ultima replica consumul este atat de mare, incat cu greu imi pot imagina ca as putea sa o iau de la capat." Ar fi o premiera, intr-adevar...

Discutia ajunge firesc, la colaborarea dintre regizor si actor, mama si fiu. "La acest spectacol am fost mai calmi, nu ne-am mai certat asa de tare. De obicei ies scantei, dar amandoi facem clar diferenta intre profesie si rudenie. Eu ajung pana la a forta conflictele pentru a fi foarte limpede aceasta delimitare. Dar de data aceasta m-am incredintat ei cu totul, pentru ca are o viziune precisa asupra felului in care se transforma monologul. In mare, este un text pe care eu l-am mai facut in urma cu opt ani, cand am dat concurs la Teatrul de Comedie, dar Iarina a hotarat sa readepteze textul pentru a-l transforma intr-un spectacol."

Recunoaste ca, desi relatia lor profesionala a fost foarte furtunoasa uneori, a invatat multe lucruri importante de la Iarina Demian. "Am invatat ca trebuie sa repeti in orice conditii, ca nu exista `nu ma simt in stare`. Oricat de greu ti-ar fi, exista sansa ca din patru ore proaste, zece minute sa fie bune, iar acestea sa-ti foloseasca mai mult decat cinci repetitii. Si daca au existat zece minute in care ai gasit cateva lucruri bune ? un ras sau un gest sau o situatie -, este o repetitie castigata. N-ai pierdut patru ore, ci ai castigat zece minute."

La capitolul realizari poate trece un premiu UNITER si o formatie de succes cu care castigi bine. In general, visele nu prea si le impartaseste, din superstitie ca nu se vor intampla. Dar isi doreste si niste lucruri pe care poate sa le spuna. "De pilda, vreau ca discul Vama Veche la care lucram sa fie unul care sa schimbe mentalitatea muzicala din Romania si sa ne mareasca numarul de fani. In teatru, sper sa iasa bine `Insemnarile unui nebun` si sa ma opresc apoi o perioada, adica vreo patru-cinci luni, in care sa ma concentrez pe Vama Veche si sa ma bucur de cele trei spectacole pe teatru pe care le am: `A douasprezecea noapte`, `Chirita...` si `Insemnarile unui nebun`." Mai vrea sa scrie un scenariu de film, ca i-a venit o idee foarte misto, sa termine niste proiecte pe care si le-a promis si care nu tin de teatru sau de muzica, si sa se calmeze putin, sa poata avea si viata personala, intrucit a manageriat foarte prost acest capitol in ultimii ani si a ajuns sclavul profesiilor sale.

Povesteste apoi cum l-a schimbat calatoria in America. A ramas socat de ce muzica se asculta, in comparatie cu Europa, nu numai cu Romania. Se canta altceva, de la muzica pana la mesaj. "Muzica din Romania este intr-un oarecare haos. Ma refer la toate genurile. Cred ca oamenii asteapta altceva si nu isi dau seama. Imi spunea cineva ca vanzarile au scazut dramatic la toate genurile. Poate acesta este un semn ca lumea nu mai vrea ceea ce i se ofera. E cazul sa iesim din acesti ani `70 -`80 in care ne aflam de o gramada de timp, sa ne dam seama ca suntem in 2005 si ca trebuie sa cantam nu muzica anului 2005, ci expresia anului 2005. De exemplu, Maroon 5 este o formatie care canta de opt ani de zile, s-a lansat acum un an, iar instrumentele sale sunt clasice: pian, bass, chitara... O formula clasica, dar cu linii melodice ale acestor ani. Alt exemplu: Dave Matthews Band - aproape numai asta se asculta in America. Oriunde mergeam, auzeam aceasta gasca." In Europa, habar n-are lumea de ei, in timp ce in SUA sunt pe primul loc la incasari din concerte in 2004. Cand am vorbit de schimbarea mentalitatii muzicale, m-am referit la cei care fac muzica, nu la public, pentru ca el ia ce-i dai, selecteaza si scuipa sau ingurgiteaza. Ce se da acum in Romania se si asculta. "Dar nu sunt frustrat. Sunt foarte fericit ca Vama Veche este o trupa care a facut intotdeauna muzica ce i-a placut la momentul respectiv. Nu poti fi firesc - or, in cazul nostru, asta a cucerit, sinceritatea muzicii si a versurilor - daca incerci sa te exprimi altfel decat iti place."
Noul disc va fi divers din punct de vedere stilistic. "Cantam boogie la un moment dat, alternativ, balada... Personal, mi-as dori sa facem un remake dupa Faramita Lambru, sa aratam ce inseamna muzica lautareasca reala, cu chitari, cu tobe. Un cover dupa `La crama din Dragasani` ar fi foarte misto. Nu stiu ce cred colegii despre asta."

Nu se teme de experimente, pentru ca Vama Veche are un public prea mare pentru a fi considerata un experiment. Si nu spune asta cu aroganta. Daca una dintre piesele comerciale, "Nu ne mai trageti pe dreapta", a facut atatia prozeliti, Vama Veche nu poate fi privita ca un experiment. Si nici muzica de pe discul cu numarul 4 nu va putea fi considerata asa.

Si de ce scot piese noi atat de rar? "Ar fi doua motive, poti sa-l cumperi pe cel care ti se pare mai catchy. Unul ar fi ca lucrurile bune se nasc greu. Al doilea - ca suntem lenesi. Fa media si vezi ce iti iese, dar ambele motive sunt absolut reale. Ne-am propus, totusi, ca, dupa ce terminam acest disc, sa stam doar o luna si sa ne apucam de albumul urmator, pentru ca tot timpul am ajuns intr-o situatie de criza cu productia. Si trebuie sa dam mai multa atentie orchestratiei. Pana acum, dupa parerea mea, n-am exploatat suficient la capitolul orchestratie piese bine compuse." Noul album va fi promovat printr-un turneu antamat, inainte ca discul sa fie gata, pentru vara si, probabil, si la toamna, de cluburi, dar nu sub 1.000 de persoane. Ambele vor fi pe bilete.

La teatru e deranjat de apropierea prea mare de spectator. Dar la un concert intr-un bar ca Laptarie? La ultimul spectacol de acolo, a fost de trei ori mai multa lume decat capacitatea locului. "Erau oameni la vreun metru de mine. Ma simteam privit ca la dentist. In astfel de situatii nu-ti ramane decat sa inchizi ochii si sa te duci intr-o alta dimensiune. Pe o scena de teatru nu poti sa inchizi ochii, dar esti oricum intr-o alta dimensiune. Eu sufar si de putina claustrofobie si, desi energia care venea dinspre public in Laptarie era pozitiva, parca era prea puternica." Pe de alta parte, nu poti sa te plangi ca vine prea multa lume la concertele tale. Ar fi un sacrilegiu.

Tudor Chirila - interviu

Loc de dezvoltare pe piata romaneasca pentru Vama Veche mai este. "Am vazut un documentar despre concertul Depeche Mode de pe Rose Bowl, in care Martin Gore spunea ca atunci au avut cel mai mare public, 500.000 de oameni, iar la mijlocul concertului nu mai vroiau sa urce pe scena pentru ca acel moment sa nu se incheie niciodata. Si-au dat seama ca erau la apogeul carierei. Vroiau sa prelungeasca bucuria acelei adulatii care, probabil, este mai puternica decat orice drog. Asa ca niciodata n-ai destui fani. Plus ca e foarte misto sa cuceresti noi oameni, dincolo de fanii pe care ti-i pastrezi." Primeste acum mail-uri de la oameni care ii spun ca au ascultat Vama Veche in urma cu un an sau doi - un semn ca nu e loc de blazare. Ar vrea sa castige fanii altor genuri, sa incerce noi genuri, sa demonstreze ca poate canta orice. Asta-i important. ?Noi nu suntem impacati cu cata lume ne urmareste. In plus, e o mare diferenta intre lumea care ne stie si lumea care ne iubeste. Sunt o multime care au auzit de Vama Veche, dar fan e cel care a ascultat si stie versurile la `Copilul si durerea`, `De ce` sau `Iubeste`, piese mai putin cunoscute."

Noul disc Vama Veche va avea si o versiune in limba engleza. "Cand repetam, o facem in engleza. Poate ne-am obisnuit sau poate limba engleza chiar suna mai bine, dar piesele parca se diminueaza cand intervine limba romana. Uneori, trebuie sa schimb o tema intreaga pentru ca nu sunt cuvinte bune in romana." E clar ca isi doresc sa iasa pe piata straina, dar nu oricum, adica nu cu ceva care sa nu ii reprezinte. "Pot sa compun o piesa dance, care sa aiba un succes nebun, precum O-Zone (mi se pare un lucru extraordinar pentru muzica noastra ce s-a intamplat cu ei), dar n-as fi impacat. Asa ca vreau sa iesim cu ceea ce cantam noi, daca va deveni vreodata intr-atat de original incat sa merite difuzare worldwide."

Asta-iarna a luat masa cu regizorul Francis Ford Coppola, iar presa a inceput sa faca speculatii privind o viitoare colaborare a celor doi. Tudor Chirila spune ca nici vorba. "Dar imi doresc foarte mult sa fac film. Am cateva propuneri si cateva proiecte si voi acorda mare atentie acestei zone. E un mod diferit de a face actorie pe care mi-l doresc tare de tot."

Ii pasa de imaginea sa publica intr-atat de mult incat sa nu ii afecteze viata personala. Daca ai verifica listele cu oameni prezenti la evenimentele mondene, ai vedea ca el nu apare pe ele sau, daca e, nu ajunge. Poate si pentru ca petrecerile de la noi sunt la fel: sampanie, vin, mancare, mergem acasa. "Mi-ar placea sa fie ceva mai bestial. Nu inteleg de ce agentiile de BTL nu se gandesc la tot felul de nebunii: sa faca petrecere mondena in pijamale, de pilda. Nu exista o iesire din concret, toate sunt cocktail-uri business, chiar si petrecerile pentru entertainment. Ar trebui sa se urce lumea pe pereti, sa se distreze, sa se dea in leagane. Uite o petrecere interesanta: una cu leagane. La noi, te duci, bei un sprit si te simti privit." Toata lumea se uita la toata lumea si apoi pleaca acasa. Fotografii sunt aceiasi. Showbiz-ul romanesc e o familie atat de restransa... Si vine imediat un contraexemplu. "Am mers o data la o petrecere in restaurantul lui De Niro, care este un loc simplu, dar foarte vizitat. Era ziua unui actor important de la Hollywood si era o petrecere ca o masa de familie. Eu eram impresionat de natura oamenilor de acolo. Restaurantul este extrem de obisnuit, dar este una dintre atractiile L.A.-ului. Numai faptul ca ii apartine lui De Niro l-a propulsat in topul snobismului culinar. Dar oamenii din America sunt mult mai relaxati decat in Romania. De fapt, se prefac mult mai bine, in timp ce la noi prefacatoria mondena se transforma in ranjet. La ei, falsitatea are ceva staif."

Tudor Chirila - interviu

De la falsitatea in aparitiile publice pana la imaginea construita nu e decat un pas. Iar eleganta este un indicator de imagine. "Eleganta reala nu vine decat din interior. Nici un costum Armani nu te poate face mai elegant. Presupun ca, daca pe Buster Keaton il imbraci in haine sport din cap pana in picioare, tot are acea prestanta specifica... Rasa si eleganta vin dintr-un dicteu interior, dintr-un anume comportament si din modul de a gandi, ele nu s-au nascut la oameni superficiali, ci la unii bogati interior." Iar ca imagine a elegantei feminine vestimentare, Marlene Dietrich si Audrey Hepburn sunt repere de necontestat. Eleganta iti da un statut de imagine care compenseaza cumva faptul ca femeia va fi totdeauna privita altfel. "Cred ca statutul de subordonare al femeii fata de barbat nu va fi depasit niciodata. In acelasi timp, el este fals in anumite privinte. Femeile n-au nevoie de nici o emancipare pentru a conduce linistit lumea, ci de o certificare ca o fac, pentru ca mai devreme sau mai tarziu totul este despre femei." Cat priveste feminitatea, n-am decat un raspuns: Michelle Pfeiffer. "Am fost intrebat de mai multe ori care este cea mai frumoasa vedeta din Romania si de fiecare data am spus: Michelle Pfeiffer. Din Romania?. Da, Michelle Pfeiffer. Este genul meu de feminitate. Mai ales in filmul `Valmont`."

Articole recomandate

Dana Nalbaru a rabufnit. Replica usturatoare pe care a dat-o fanilor dupa ce i-au spus ca a imbatranit si nu se mai ingrijeste! Dana Nalbaru a rabufnit. Replica usturatoare pe care a dat-o fanilor dupa ce i-au spus ca a imbatranit si nu se mai ingrijeste!
Dana Nalbaru a replicat vehement după ce a primit un mesaj de la o internaută, care îi spunea că ar fi cazul să acorde mai multă atenție felului în care arată. Vedeta a postat pe blogul sau un mesaj acid, prin care o pune la punct pe admiratoare. 
Asa arata apartamentul de 1,4 milioane de euro al Deliei. Zici ca e palat! Asa arata apartamentul de 1,4 milioane de euro al Deliei. Zici ca e palat!
Delia Matache si sotul sau Razvan Munteanu traiesc pe picioar mare. Cei doi soti si-au cumparat de curand un apartament de lux in Capitala, pe care au dat o suma imensa, 1,4 milioane de euro.  Surse apropiate vedetei au marturisit ca este vorba despre un penthouse întins pe două
Bucurie uriasa pentru Sanda Nicola. A invins cancerul si acum este insarcinata Bucurie uriasa pentru Sanda Nicola. A invins cancerul si acum este insarcinata
La 38 de ani, atunci cand nu mai avea speranta ca va putea sa fie mama, Sanda Nicola a primit cea mai frumoasa veste: este insarcinata! Jurnalista si sotul sau, Liviu Iolu, sunt in culmea fericirii si au tinut sa le impartaseasca prietenilor si cunoscutilor vestea intr-un mod inedit.Stirista de la
Adelina Pestritu, prima reactie despre despartirea de Speak! Adelina Pestritu, prima reactie despre despartirea de Speak!
Adelina Pestritu se afla de cateva zile, singura in Maldive. Aceasta escapada i-a facut pe multi sa creada ca vedeta s-a despartit de iubitul sau Speak. Astfel, in presa si pe retelele de socializare s-a imprastiat rapid zvonul ca prezentatoarea TV i-ar fi spus adio lui Speak. In realitatea insa,
Vesti triste despre Monica Anghel: Vesti triste despre Monica Anghel: "Am facut o semipareza"
Monica Anghel a povestit de curand ca trecut prin clipe dramatice in urma cu doi ani. Artista a povestit, pentru "Agentul VIP", ca a avut grave probleme de sanatate. A fost sfatuita de trei medici in aceeasi zi sa se opereze de urgenta, altfel risca sa nu poata merge!„Sunt bine, am
Andreea Marin, o noua cearta in public cu sotul sau. Andreea Marin, o noua cearta in public cu sotul sau. "Zana" are probleme in casncie"?
Andreea Marin si-a bagat de curand sotul intr-o noua sedinta. Astfel, dupa cearta de anul trecut in parc, Tuncay si Andreea Marin au fost surprinsi din nou in discutii aprinse. "Zana" parea foarte suparata pe sotul sau si l-a certat in public, in timp ce se aflau la un restaurant. Tensiunil

Acest site foloseste Cookies. Prin navigarea pe acest site, va exprimati acordul asupra folosirii cookie-urilor.
Mai multe detalii despre Cookies!

»