O maladie la moda: stresul

O maladie la moda: stresul
Printre cei mai frecventi factori de risc care afecteaza sanatatea omului, alaturi de obezitate, alcoolism, droguri si fumat, se afla stresul. Primele referiri la aceasta stare anormala de sanatate a organismului s-au facut in anii celui de-al doilea razboi mondial, cand datorita tensiunii psihice in care stateau locuitorii Londrei, supusi bombardamentelor aeriene, procentul inbolnavirilor de ulcer a crescut la circa 20% (in conditii normale procentul este intre 3 si 10%). De asemenea, in conditiile favorizante respective (teama de razboi si efectele sale), s-a constatat la subiectii supusi analizelor medicale si cresterea proportiei de colesterol in sange.

O definitie consacrata a stersului ar fi urmatoarea: raspunsul nespecific al organismului la orice solicitari din afara, un fel de sare a vietii. Deci stresul este un efect al presiunilor externe, excesive, inadecvate, indreptate asupra unui subiect care nu este pregatit sau nu poate sa le faca fata. Stresul rezulta daca subiectul este supus unor presiuni psihice tari si antagoniste (opuse), deasemenea poate fi si o reactie la schimbare. Oamenii difera intre ei ca urmare a temperamentului lor diferit si raspund fiecare in felul sau dificultatilor intalnite in viata. Temperamentele flegmatice, bine adaptate, echilibrate, optimiste, rezista in general mai bine si mai mult timp decat colericii, sangvinicii si melancolicii la schimbari.

Subiectii predispusi la stres sunt cei iritabili, impacientati, care cauta mereu responsabilitati si sarcini imposibile, sunt solitari si inclinati sa manance si sa mearga cu nervozitate, fiind intotdeauna deprimati in caz de esec.

Mecanismul de declansare a stresului psihic este urmatorul: imediat ce creierul primeste mesajul ce vizeaza existenta unor presiuni psihice exterioare, glanda hipofiza secreta hormonul adrenalina, ce excita diverse sisteme vitale, printre care si inima. Se produce imediat cresterea presiunii sistolice si arteriale, precum si intensificarea batailor inimii, care se mobilizeaza mai mult pentru a trimite sange spre muschii contractati. Dupa ce factorii stresanti dispar, starea de echilibru se restabileste. In caz ca efectul lor se mentine, organismul, in loc sa revina la stadiul normal, se adapteaza la stres si starea de alarma psihica devine permanenta. Aceasta evolutie urmeaza o curba grafica in forma de U intors, numita "curba de epuizare". Ajuns in punctul critic al curbei, individul isi inhiba capacitatea de reactie si cade in final intr-o stare de depresie, fiind antrenat intr-un cerc vicios de epuizare. Subiectul stresat manifesta pe plan psihic puternice sentimente de teama si incompetenta, iar pe plan fiziologic hipertensiune arteriala, pe fondul unei intense circulatii sangvine, marcate de constrictii vasculare si tahicardie.

METODE PENTRU A DOMINA STRESUL:

In "dictionarul de psihologie sociala", stresul psihic este definit ca o stare de tensiune, incordare si discomfort, determinata de agenti aectogeni cu semnificatie negativa, de frustrarea sau reprimarea unor stari de motivatie (trebuinte, dorinte, aspiratii), de dificultatea sau imposibilitatea realizarii unor probleme.

Stresul are patru faze: reactia de alarma, momentul de rezistenta, faza de amplificare si de extindere.


Va propun urmatorul plan impotriva stresului (elaborat de Christian Barnard):
1.Cunoasteti-va propria personalitate
Este important sa determinati ce fel de persoana sunteti pentru a cunoaste gradul de sau tipul de stres pe care sunteti in masura sa-l suportati. Cunoasterea propriei personalitati inseamna stapanirea reactiilor dvs., prevenirea unor manifestari negative care pot aparea la nivelul psihicului dvs, aflat in confruntare cu factorii perturbatori exteriori.

2.Alegeti cea mai buna reactie contra stresului
Evitati surmenajul, conservand un bun echilibru intre activitate si repaus, asigurati-va o durata suficienta de somn. Invatati sa spuneti NU unor activitati care depasesc posibilitatile dvs. de manifestare/rezolvare. Retineti in memorie momentele critice pe care le-ati parcurs in ultimul timp in familie, la scoala sau serviciu, pentru a incerca evitarea lor. Daca ati solicitat sfaturi medicale, respectati-le.

3.Depasiti stresul profesional
Organizati-va mai bine timpul si aprofundarea problemelor. Evitati indecizia, fixati-va obiective realiste, cultivati umorul si cautati sa realizati permanent o comunicare amicala, cu toti cei din jur. Recunoasteti-va limitele si invatati din propriile greseli. In dialogul cu ceilalti, vorbiti lent si calm, reflectati mai intai la tot ceea ce veti face sau spune, ascultati cu atentie partenerul de dialog.

4.Nu va neglijati propriia familie
Familia reprezinta nucleul de liniste si siguranta, ceva care sa va apere de agresiunile inerente ale mediului. Cautati sa petreceti vacantele sau sfarsitul de saptamana intr-un mod linistit, cat mai agreabil, in mijlocul membrilor familiei.

5.Viata dvs. va apartine
Adesea factorii de stres se reduc la problemele de organizare a propriilor activitati. Nu mancati repede, nu beti repede, nu fiti totdeauna pe graba. In orice situatie, pastrati-va demnitatea proprie.

6.Efectuati cotidian acest exercitiu de relaxare:
Asezati-va confortabil pe un fotoliu sau intins pe spate intr-un pat. Inchideti ochii, relaxati-va pe rand muschii, incepand cu cei ai picioarelor si terminand cu cei ai fetei. Cautati sa pastrati cca 10 min. aceasta stare de relaxare, intr-o ambianta sonora adecvata (liniste sau fond muzical lent); inspirati lent si expirati aerul numai pe nas.

7.Folositi formule de autosugestie
Dimineata puteti repeta in gand: azi va fi o zi frumoasa, sunt plin de energie, sunt calm si linistit, azi am sa fiu bine dispus, etc.
Formulele de seara, au scopul de a linisti si relaxa: sunt degajat, ma voi odihni bine,a m avut o zi placuta, etc.

8.Dormiti cat va este necesar
Somnul este vital pentru sanatate. Fara o durata suficienta de somn reparator, fiecare din noi este mai iritabil, lipsit de energie si entuziasm. Somniferele nu au decat o utilitate limitata si dau efecte secundare nefaste. Inainte de a adormi, tineti cont de urmatoarele sfaturi:
a) Eliberati-va spiritul de problemele zilei; a privi la televizor nu este o solutie.
b) Daca va petreceti ziua stand continuu pe scaun, seara faceti o plimbare sau exercitii fizice.
c) Stabiliti un ritual al culcatului, pe care sa-l exersati fara nici o graba.
d) Odata intins in pat, incercati sa respirati lent, ca si cand ati dormi deja.
e) Simtiti-va muschii cum se relaxeaza.
f) Calmati-va respiratia pana ce devine de neauzit, ramaneti imobil; somnul apare automat.
g) Daca nu puteti adormi, nu stati culcat la nesfarsit, ridicati-va si beti ceva cald, de preferinta ceai sau lapte; incercati apoi sa adormiti citind ceva.

Articole recomandate

Cum iti scazi tensiunea in doar 5 minute fara niciun medicament. E aproape un miracol! Cum iti scazi tensiunea in doar 5 minute fara niciun medicament. E aproape un miracol!
Tensiunea arteriala crescuta poate duce la boli coronariene, insuficienta cardiaca, accident vascular cerebral, insuficienta renala si alte afectiuni medicale foarte grave. Medicina a evoluat si au aparut o multime de medicamente menita sa reduca tensiunea, insa tot medicina alternativa pare
Nu vei mai arunca niciodata samburii de pepene dupa ce vei afla asta! Nu vei mai arunca niciodata samburii de pepene dupa ce vei afla asta!
Semintele de pepene sunt vazute, de obicei, ca pe o pacoste in calea savurarii acestui fruct delicios si revigorant. Cu toate acestea, ele au un numar surprinzator de mare de beneficii pentru sanatate. Ne-am obisnuit sa aruncam semintele de pepene rosu. Nimic mai gresit, sustin medicii. Ele contin
6 semne ca trebuie sa mergi la ginecolog acum! 6 semne ca trebuie sa mergi la ginecolog acum!
Se spune ca preventia este cel mai bun tratament. Chiar daca mersul la ginecolog nu este foarte placut, o vizita la cabinetul specialistului este mai mult decat importanta. Asta mai ales daca observi unul dintre urmatoarele semne care ar putea prevesti o afectiune in zona intima:1. Sangerezi
Amesteca miere cu usturoi si mananca. Dupa 15 minute, tot corpul... Amesteca miere cu usturoi si mananca. Dupa 15 minute, tot corpul...
Usturoiul este unul dintre condimentele cele mai folosite in bucatariile din intreaga lume. Dincolo de gustul sau puternic, picant, usturoiul este si un medicament natural. In combinatie cu mierea, spre exemplu, rezulta un leac-minune pentru o multime de afectiuni.Beneficiile usturoiului sunt
Planta uimitoare care mareste sanii si face din barbati amanti perfecti Planta uimitoare care mareste sanii si face din barbati amanti perfecti
Natura nu inceteaza sa ne uimeasca. Avem atat de multe alternative sanatoase la medicamentele din farmacii incat parca e si pacat sa nu ne bucuram de ceea ce am primit gratis. Trebuie doar sa stim care sunt beneficiile anumitor plante si garantat ca vom opta pentru ele si nu pentru alte
Amesteca aceste 3 ingrediente si nu mai trebuie sa te temi vreodata de cancer Amesteca aceste 3 ingrediente si nu mai trebuie sa te temi vreodata de cancer
Cancerul este o maladie periculoasa, care distruge vieti mai ales atunci cand nu este descoperita la timp. Chimioterapia, care este utilizata ca solutie impotriva cancerului, se stie ca are multe efecte secundare. Asadar, tratamentele naturiste par a fi solutia cea mai sigura.Nimeni nu vrea nici
Citeste despre

Acest site foloseste Cookies. Prin navigarea pe acest site, va exprimati acordul asupra folosirii cookie-urilor.
Mai multe detalii despre Cookies!

»