Skip to article

Tinerete si prospetime prin...vitamine

Tinerete si prospetime prin...vitamine
Vitaminele sunt adevarate substante magice, care permit organismului nostru sa reziste in fata tuturor maladiilor si sa ramana mai mereu in forma.

Trebuie totusi sa facem diferenta intre vitaminele de sinteza si vitaminele naturale. Pentru a avea o viata foarte sanatoasa, nimic nu egaleaza rolul vitaminelor naturale ce sunt inmagazinate in vegetale.

Fructele si legumele abunda peste tot. In spatele infatisarii lor, uneori modeste, ele ascund sanatatea perfecta, vitalitatea, puterea si tineretea. Vitaminele sunt substante organice indispensabile vietii si este necesar sa le aducem in alimentatia zilnica in cantitate suficienta.

Vitaminele sunt sintetizate in principal, de catre organismele vegetale si de catre microorganisme si numai in foarte mica masura de catre unele specii de animale. Alaturi de enzime si de hormoni, vitaminele fac parte din grupa catalizatorilor biologici, care contribuie decisiv la reglarea si stimularea proceselor metabolice. Intr-adeva, corpul nostru nu le fabrica, cu exceptia vitaminei D, care este sintetizata de piele sub actiunea radiatiilor solare.

Cu toate ca vitaminele nu sunt sursa vietii insesi, ele sunt indispensabile in majoritatea reactiilor biochimice care permit mentinerea vietii celulare. Vitaminele servesc transformarii alimentelor in energie.

Astfel, fiecare tesut are in mod specific nevoie de anumite vitamine. De exemplu, ochii au nevoie de vitaminele A si B; pielea - de vitaminele A, B, C si E; globulele rosii ? de vitaminele B si E; mucoasele - de vitaminele B si E; ficatul - de vitaminele K si B; creierul si inima - de vitaminele B si F; oasele - de vitamina D; globulele albe - de vitaminele B si C, etc.

Numeroase studii stiintifice dovedesc faptul ca, daca absorbtia de proteine, de zaharuri si de grasimi este mai mare, este necesara marirea aportului de vitamine naturale. Deficitul de vitamine se manifesta prin oboseala, dureri musculare, iritabilitate, insomnie, tulburari de crestere si risc crescut fata de infectii.

Printre alte cauze, poluarea, consumul de excitante, cum ar fi cafeaua, alcoolul, tutunul si stresul sunt principalii factori in pierderea de energie si de vitamine (in special vitaminele A, B, C, E, F si coenzima Q10). Starile de deficienta a vitaminelor reprezinta in prezent o mare problema.

Influentele vitaminelor in organismul uman

Pentru a ne mentine intr-o stare de prospetime si tinerete este necesar ca aportul de vitamine sa fie cat mai complet. Astfel, intreaga noastra fiinta va fi sanatoasa si efervescenta. Vitaminele nu numai ca ne influenteaza intregul corp cu toate organele sale, dar ne si confera o stare interioara de bine.

Vom observa in continuare cateva dintre multiplele efecte ale unor vitamine.

Aportul normal al vitaminei A influenteaza in urmatoarele domenii:
- echilibrul hormonilor sexuali;
- intarirea oaselor, cartilagiilor, parului si unghiilor;
- protectia impotriva infectiilor si tulburarilor care apar uneori si sunt legate de graviditate;
- reglarea tensiunii arteriale;
- somnul normal si regenerator.

Aportul normal al vitaminelor B amelioreaza:
- echilibrul digestiv si muscular;
- echilibrul nervos;
- fabricarea globulelor rosii si formarea hemoglobinei;
- lupta impotriva constipatiei;
- oxigenarea corpului;
- protectia naturala, cresterea si pigmentarea normala a pielii, unghiilor si a parului de pe corp;
- stimularea cardiaca si hepatica.

Aportul normal de vitamina C amelioreaza:
- intarirea si regenerarea vaselor sanguine;
- intarirea gingiilor;
- normalizarea glandelor suprarenale.

Aportul normal de vitamina D contribuie la:
- cresterea normala si armonioasa a corpului;
- intarirea scheletului.

Aportul normal al vitaminei E amelioreaza:
- fecunditatea;
- normalizarea vietii sexuale;
- simptomele premenstruale.

Aportul normal de vitamina F contribuie la:
- cresterea si reintinerirea epidermei;
- stimularea imunitatii.

Desigur putem aminti de efectele coenzimei Q10 care este considerata ca fiind tot o vitamina. Iata cateva din actiunile coenzimei Q10:
- intareste sistemul imunitar;
- previne imbatranirea;
- previne si trateaza afectiunile cardiace;
- scade tensiunea arteriala;
- actioneaza impotriva obezitatii.


Vitaminele intr-o alimentatie sanatoasa

Indicam in continuare in ce alimente putem gasi vitaminele respective, in stare naturala.

Vitamina A se gaseste in stare naturala in special in: branza, caise, cartofi, ceapa, cereale complete, fructe oleaginoase, fructe uscate, galbenus de oua, lamai, legume verzi, linte, miere, morcovi, napi, portocale, rosii, uleiuri vegetale (obtinute prin presare la rece), usturoi.

Vitaminele B se gasesc in stare naturala in special in: arahide, drojdie de bere alimentara, fructe proaspete, grau integral, grau incoltit, legume uscate, miere, orez complet, oua, nuci, soia, varza, vegetale proaspete, unt.

Vitamina D se gaseste in stare naturala mai ales in: ulei de masline obtinut prin presare la rece, vegetale verzi proaspat culese.

Vitamina E, in stare naturala se gaseste mai ales in: germeni de grau, laptuca, miere, oua, uleiuri vegetale obtinute prin presare la rece, patrunjel, migdale dulci, arahide, fistic, alune de padure.

Vitamina F, in stare naturala se gaseste mai ales in uleiul de masline presat la rece.

Coenzima Q10 se poate gasi in: galbenus de ou crud, uleiuri vegetale presate la rece, brocoli, cartofi, ceapa, morcovi, rosii, soia boabe, spanac, usturoi, varza alba si rosie, vinete, alune si nuci.

Plante pentru reintinerirea si revigorarea organismului

Vom prezenta in continuare cateva plante ce sunt recomandate in reintinerirea pielii, marirea capacitatii de efort, mentinerea capacitatilor mentale intr-o stare cat mai buna precum si plante pentru mentinerea unei stari interioare echilibrate si armonioase.

Pentru intretinerea si reintinerirea pielii se recomanda ingerarea urmatoarelor plante: catina, fructe de coacaz negru, lemn dulce, cretisoara, marar, radacina de angelica.

In ceea ce priveste marirea capacitatilor la efort crescut sunt recomandate: radacina de urzica, catina, maces, mesteacan, busuioc, ginseng.

Pentru a beneficia de o functionare foarte buna a capacitatilor mentale sunt recomandate urmatoarele plante: busuioc, rozmarin, cimbru, arnica, ginseng.



Plante recomandate in mentinerea unei stari psihice sanatoase

Pentru a combate afectiunile nervoase, care de cele mai multe ori sunt asociate cu o stare de oboseala cronica, putem recurge la ingerarea anumitor plante specifice.

Astfel, in cazul in care ne confruntam cu o stare de oboseala asociata cu depresie si stari de descurajare si delasare putem folosi cu succes urmatoarele plante: menta, ghimbir, coada calului, chimen, busuioc.

Daca ne confruntam cu stari de oboseala asociate cu nervozitate, iritabilitate si frustrare este indicat sa folosim urmatoarele plante: menta, macese, tei, hamei.

Plante recomandate impotriva starilor de oboseala asociate cu stari de neliniste, teama, anxietate sunt: tataneasa, rozmarin, valeriana, paducel, busuioc.

Citeste despre

Acest site foloseste Cookies. Prin navigarea pe acest site, va exprimati acordul asupra folosirii cookie-urilor.
Mai multe detalii despre Cookies!