Skip to article

Locul femeii: la volan sau in dreapta?

Locul femeii: la volan sau in dreapta?
In primul rand, se stie ca barbatii au o anumita aversiune fata de femeile care conduc. Nici nu imi aduc aminte de cate ori am stat in dreapta langa un amic furios care exclama de zor : "Bai frate, uita-te la aia! Cine le da carnetele?" si tot asa. De unde provin aceste remarci? In fond, eu ca sofer a trebuit de multe ori sa suport alti participanti la trafic, fie ei barbati sau femei. Sincer, nu as putea sa spun exact care dintre cele doua sexe mi-a dat mai multa bataie de cap. O mare parte din raspunsul la intrebarea "Ce au barbatii impotriva femeilor la volan?" se regaseste in misoginismul national care inca bantuie plaiurile mioritice si care, in opinia mea, nu se va domoli niciodata. Barbatii misogini, obisnuiti ca femeia sa fie "sexul slab", nu se pot inca obisnui cu aceasta emancipare a femeilor. Cum adica? Femeia a inceput sa castige bani, sa fie sefa, sa conduca masina? Ei bine, multi barbati considera in continuare carosabilul un teren sacru, pur masculin, pe care femeia in tico-ul ei rosu il pangareste zilnic.

Din pacate, in afara acestei mentalitati misogine bine inradacinate in folclorul national, exista si alte cateva motive pentru care femeile la volan sunt considerate o pacoste. Exista anumite particularitati specifice sexului frumos, care intr-adevar incurca uneori traficul. Greseala principala pe care o fac femeile este aceea de a aplica stilul si principiile lor de viata si in trafic. Spre exemplu, femeile dintotdeauna si-au dorit in viata siguranta. Putine femeie vor sa riste si asta se resimte si pe strada. Asta nu ar reprezenta o problema daca in frumosul nostru Bucuresti am avea 3 locuri de parcare la o masina, sosele cu 10 benzi si autostrazi. Dar dupa cum bine stiti, orasul Bucuresti este cum este: multitudine de sensuri unice, multe gropi de ocolit, politisti care mai mult incurca traficul decat sa il regleze, semafoare care nu merg, masini parcate pe avarie, etc. In astfel de cazuri, prudenta femeii este oarecum condamnabila.

Haideti sa va dau un exemplu care imi vine acum in minte. Ma aflam pe o strada cu sens unic, care dadea intr-un bulevard intens circulat. Eu trebuia sa cedez trecerea celor de pe bulevard, dar aveam deja in fata mea trei masini care faceau acelasi lucru si, din pacate, erau 3 femei. Am stat acolo 15 min, deoarece nici una dintre cele 3 soferite nu dorea sa riste. Numai spun ca in spatele meu se formase o coada de 100 masini, din care 100 de soferi claxonau furiosi si unii chiar iesisera din masini ca sa vada ce se intampla in fata. Una dintre regulile nescrise ale Bucurestiului este aceea ca "Daca respecti legea in trafic, nu mai ajungi acasa". Este adevarat, prin urmare, ca cele 3 soferite au respectat legea, dar daca ar fi procedat ca niste barbati (dand flashuri, fortand si intrand, sau mai bine zis "bagandu-se") ar fi ajuns acasa cu cel putin un sfert de ora mai devreme.

In opinia mea, femeile nu conduc prost, ele conduc preventiv. Preventiv este bine, pe o sosea nationala este chiar ideal. Dar in Bucuresti ele ajung sa sufoce traficul pentru ca nu le pasa de cei din spate. Cel din spate poate sa injure cat o vrea, ea executa manevra corect si face o coada de o mie de oameni in spate. Este intr-adevar important faptul ca femeile nu produc accidente mortale, dar lipsa lor de grija pentru partenerii de trafic este incredibila si acest lucru ii enerveaza cel mai mult barbati si le alimenteaza misoginismul. De aici porneste acest cerc vicios.

Un alt aspect ar fi faptul ca femeile nu stiu sa multumeasca in trafic celorlalti soferi, atunci cand acestia le ajuta. Se stie ca, de multe ori, faci diverse manevre pentru a lasa un alt sofer sa "se bage" in fata ta. Nu de alta, dar daca nu esti tu de treaba si nici cei din spate, soferul respectiv nu mai ajunge unde trebuie el sa ajunga decat noaptea eventual. Am observat ca majoritatea barbatilor iti multumesc fie printr-un semn cu mana, fie punand avariile doua secunde. Nu se poate spune acelasi lucru si despre femei. Stiu ca nu este bine sa generalizez, dar asta am observat eu ca participant la trafic.

Nu consider ca femeile nu ar trebui sa conduca. Si ele, poate chiar mai mult, au nevoie de confortul si de independenta unei masini. Dar asta nu inseamna ca nu trebuie taxat faptul ca incurca traficul. Fostul meu instructor auto imi povestea despre o cursanta a lui care de 60 de ore nu reusea sa invete pornirea de pe loc. Imi spunea ca in cei 25 de ani de cand era instructor nu mai vazuse asa ceva. S-a chinuit sa o ajute cu diferite scheme, cu carti de mecanica, cu casete video, dar pur si simplu nu reusea. Oare de ce? Atat el, cat si Henry Ford, sunt de parere ca femeile nu le au cu detaliile tehnice. Tocmai de aceea, in anul 1932 Henry Ford a introdus pe masinile Ford cutia de viteze automata, special pentru femei, care dupa parerea lui nu se pricep la schimbat vitezele unei masini.

In concluzie, este foarte posibil ca intre barbati si femei sa existe diferente de ordin genetic, care sa le influenteze comportamentul la volan. Barbatii se pricep la condus agresiv, la facut manevre ilegale pentru care mai apoi li se ia carnetul, la parcat prin toti boschetii, la plecat de pe loc repede si alte lucruri nu tocmai bune, dar necesare intr-un oras ca al nostru. Femeile conduc preventiv, nu depasesc limita legala de viteza, nu le pasa daca incurca traficul atata timp cat ele sunt acoperite legal.

Citeste despre

Acest site foloseste Cookies. Prin navigarea pe acest site, va exprimati acordul asupra folosirii cookie-urilor.
Mai multe detalii despre Cookies!