Skip to article

Loteria educatiei

Loteria educatiei
"Scoala oricand e o inchisoare cand invatatorul va fi marginit, e oricand o gradina cand acesta va fi un om de spirit care va sti sa intereseze pe elevii sai pentru obiectul ce propune." - Mihai Eminescu

Rolul scolii este sa le starneasca elevilor curiozitatea, sa ii faca sa-si puna intrebari si sa gaseasca raspunsuri. Profesorul trebuie sa fie un om deschis spre cunoastere, sete pe care sa i-o imprime si invataceilor sai. Dar, de multe ori, si adultii se plafoneaza.

Din cauza programelor extrem de incarcate si a lipsei de aplicabilitate a disciplinelor (rezultat al continuturilor academice, cat si a lipsei de inovatie a dascalului), elevii ciclului gimnazial ajung cu lacune profunde in liceu.

In contextul unei parcurgeri grabite printre notiuni noi, fara a fi aprofundate de beneficiarul serviciilor educative, deoarece profesorul este "sclavul" programei, elevii din mediu rural, si nu numai, au rezultate slabe la examenul de Capacitate. Cei din mediu urban, cu precadere, fac pregatire.

Acesti elevi sunt gata obositi. Unii nu au formate cele mai elementare structuri cognitive. "Tocesc" un paragraf fara a intelege, iar ritmul parcurgerii materiei este alert. Ies din discutie cei dotati cu inteligenta nativa, in general olimpicii de azi, emigrantii de maine.

Loteria educatieiElevii de liceu sunt si ei "napastuiti" in conditiile in care planul cadru la clasa a X-a, de exemplu, prevede 33 de ore pe saptamana. Este foarte greu pentru un elev sa aiba sapte ore pe zi.

Cat despre despre elevii claselor de la scolile de arte si meseruii, no comment. Au 14 ore de laborator tehnologic si curs aferent, plus trei ore practica tehnologica. Fara a exagera putem spune ca ei sunt privati de dreptul de acces la cultura generala.

Descentralizarea invatamantului nu inseamna indiferenta, ci impune comunicarea celor din Ministerul Educatiei si structurile aferente cu dascalii, care sunt desconsiderati de cei ce au functii de control, conducere si indrumare.

Elevul ajunge la liceu, dupa ce sustine testele nationale. Aici selectia valorilor isi spune cuvantul. Cei ce nu au avut parte de sprijin din partea familiei sau din partea dascalilor, sunt cei condamnati sa traiasca in ignoranta. Sunt elevi fara capacitate care nu stiu sa citeasca, care nu stapanesc calculul algebric si sunt elevi care au "picat" la un profil in neconcordanta cu aspiratiile lor, ajungand acolo dintr-o eroare. Ideea cu scolarizarea elevilor fara capacitate a fost extrem de neinspirata. Multi elevi, vazandu-i pe unii asa-zisi articsti sau chiar oameni politici fara prea multa carte, dar care castiga intr-o luna cat parintii lor in zece ani,, cred ca pot accede pe scara ierarhica si fara prea multa invatatura.

Programele scolare sunt extrem de incarcate. Daca ar fi sa inveti tot ce-ti dau dascalii la scoala, ziua nu ti-ar ajunge. Ei se limiteaza doar la a transmite niste cunostinte pe care le predau de o viata si au pretentia ca elevii lor sa le ingurgiteze in cele doua, trei ore prevazute de programa. Loteria educatiei

Inca se practica tehnici vetuste de predare-invatare, inca sunt dascali care nu au inteles necesitatea parteneriatului elev-parinte-profesor, inca sunt scoli insalubre, inca se cer bani de la parinti si ei nu sunt contabilizati cu chitante, inca nu este asigurata corespunzator securitatea elevilor in scoli, inca sunt elevi chiulangii, inca se fumeaza in toaletele scolilor, etc.

Elevii nostri nu sunt inca educati pentru insusirea de competente reale. Multi invata mecanic doar pentru "a trece", asteapta organizarea protocolului pentru promovarea examenului de bacalaureat, iar apoi ajung studenti la diferite universitati obscure unde notele si diplomele se dau pe bani.

Scoala romaneasca are si varfuri, dar sunt prea putine in raport cu numarul celor ce vor merge la cules de capsune, cu diploma de studii superioare in buzunar.

Invatamantul romanesc pare a fi o loterie: daca ai noroc, ai parte de profesori dedicati meseriei care, in ciuda problemelor financiare si a materialelor didactice, incearca sa le insufle tinerilor dragostea si respectul pentru invatatura. Daca nu, fie dai milioane pentru lectii particulare, fie te flafonezi, ajungand doar o cifra in statisticile celor care "nu au trecut bac-ul nici anul acesta".

Acest site foloseste Cookies. Prin navigarea pe acest site, va exprimati acordul asupra folosirii cookie-urilor.
Mai multe detalii despre Cookies!