Skip to article

Teatrul Luni de la Green Hours

Teatrul Luni de la Green Hours
O colega de redactie m-a intrebat in urma cu ceva ani ce inseamna expresia asta, "teatru underground". Am incercat sa ii spun povestea cu fata babei si fata mosului, adica arta de stat si cea independenta, dar nu cred ca ascultase basme in copilarie. Asa ca am crezut in puterea exemplului si am zis "Teatrul Luni de la Green Hours". "Aha", a zis ea luminata. De atunci, multa vreme am crezut ca Teatrul LUNI e sinonim cu "underground". Asta a tinut pina de curind cind, ducindu-ma sa-i iau un interviu lui Voicu Radescu, tatal, mama si patronul clubului Green Hours si al Teatrului LUNI, m-a invitat intr-un birou pe care nu il stiam, agatat la etajul intii (si singurul, de altfel) al cladirii. Asa am aflat ca "underground", in acceptiunea Green Hours, are de fapt trei niveluri: unul sub pamant, cum zice la dictionar, altul la parter, in curte, adica "Greenul de Vara", si cel de-al treilea la etaj. De unde rezulta ca "underground"-ul este o stare de spirit, mai ales in arta, si nu tine neaparat de localizare in spatiu. Iar pentru amatorii de teatru, "underground" inseamna de vreo opt ani incoace Calea Victoriei 120, la Green, unde lunea se da teatru.

De ce clubul tau se numeste Green Hours, si nu Yellow, Red sau Blue Hours?

Foarte simplu. Cand am poposit in acest spatiu, el avea deja o culoare. Mobilierul este predominant verde; cu ocazia asta, mi-am schimbat preferinta in privinta culorilor din albastru in verde. Asta arata cit de subiectiv este omul. Am facut un fel de brainstorming cu destul de multi amici pentru a ajunge la denumirea asta. Am vrut sa ii spunem "Ore verzi" (nu din cauza lui Pruteanu, ci ca sa nu ne alaturam caderii in anglicisme), dar ar fi sunat atit de aproape de niste baieti cu diagonala si camasi verzi, incit am preferat limba engleza. (Apare Doc, adica Daniel Popa, actor, regizor si "greenhoursist". Are nevoie de masina lui Voicu pentru a cumpara o piesa pentru masina proprie.) Verdele se poate lega usor de jazz, e o culoare jazzistica.

De la jazz a pornit Greenul?

Am pornit de la ideea ca va fi un club in care sa se petreaca in mod regulat evenimente live, muzicale. Am inceput cu chitara clasica: era mai simplu si cel mai putin costisitor. Un muzician avea, de trei ori pe saptamina parca, timp de o ora, un minirecital de chitara clasica. Apoi a inceput jazzul, mai serios din momentul in care Lucian Ban, acum in New York, liderul grupului Jazz Unit, a tras foarte tare de mine pentru a transforma joia doar in zi de jazz. Asa ca, de la denumirea de inceput, "22 green hours bar cafe" am ajuns la "22 green hours jazz cafe".

Cum ai facut extinderea de la jazz la teatru?

Teatrul Luni de la Green Hours

A fost iarasi o legatura naturala. Totul s-a facut fara strategii, fara anticipari pe termen lung. In pauzele concertelor de jazz au inceput sa se petreaca mici scheciuri actoricesti. Pe atunci, concertele erau in trei reprize. Astfel, cele doua pauze erau anuntate ca "2 ori 7 minute acting performances". Atunci i-am cunoscut pe Dragos Bucur si Bughi Dumitrache, care au venit si au "prestat" in cateva seri de jazz mici scenete de pantomima, de teatru scurt. De la joaca asta, care a tinut un an si ceva, in vara lui 1997 s-a facut un prim spectacol care s-a numit Acting and jazz, pus la punct de Liviu Pancu. Probabil de aici a venit gustul. A mai existat inca un spectacol, adus aici de Vlad, fratele meu, de la Cluj, cu Erzsebet Fullop.

Care a fost nominalizata in acest an la premiul Uniter pentru cea mai buna actrita in rol secundar...

Exact. Era un one woman show, Bobo, pe un text al unui francez. Insa pe 1 decembrie 1997 si-a inceput practic existenta Teatrul LUNI, care nu se numea inca asa pe atunci. Cu 10 reprezentatii (in fiecare zi de luni), ale Maiei Morgestern si ale Dorinei Crisan Rusu, in spectacolul Chantan au lait, pe versuri de Mircea Dinescu, Joshua Sobol, Ienachita Vacarescu.

Acum ar trebui sa se numeasca Teatrul Luni, Marti si Miercuri.

Teatrul Luni, Marti, deseori Miercuri si, uneori, Duminica.

Cum ai transformat gradina de la Green in scena?

In vara lui 1995, am scos in curte citeva mese, apoi, pe o structura minima (existenta deja), am inceput sa construim barul, scena, tinind cont permanent ca ne aflam intr-un monument arhitectonic. Totul a fost facut in suruburi, fara fundatie. Si asa spatiul asta s-a transformat intr-unul dintre foarte putinele locuri din Bucuresti unde vara se poate asculta muzica si se poate vedea teatru intr-o ambianta boema.

E punctul de reper al boemei bucurestene. Cum mentii Greenul in starea de underground si nu-l ridici la suprafata, nu-l transformi intr-un brand?
Probabil ca eu nu pot sa gandesc in termen de brand, nici daca as vrea. Pe de alta parte, nici nu imi doresc lucrul asta si cred ca viata clubului e data tocmai de specificitatea acestei atmosfere. Daca am aparea, de la constructii pana la servicii, cu staif, in sensul bun, sau cu fite, in sensul rau, s-ar strica atmosfera aceasta ? hai sa-i spunem ? alternativa, boema, in care ma simt bine. Si, spre bucuria mea, nu numai eu... Si atunci am pastrat usoara sau mai grava dezordine a mea intr-o (sper) benigna dezordine a Greenului. Care poate parea de afara ? pentru cei care nu sunt foarte in, sa vada cat de anarhic se intampla uneori totul ? o dezordine "pour la bonne bouche".

Ce fel de teatru merge langa o bere?

Unii zic ca nu merge deloc... Dovada la Green e ca merge teatrul, iar ceea ce se potriveste cel mai bine este teatrul underground pe de-o parte, independent pe de alta. Asta pentru ca, daca ar fi dependent de ceva, structura politica, sociala, administrativa, economica, ar trebui sa se incadreze in anumite repere care nu i-ar mai lasa, probabil, aerul boem. Acest lucru are si revers. E un club despre care niciodata nu s-a putut spune ca e cat de cat bugetat, ca se bazeaza pe venituri clare si crescatoare, astfel incat sa isi poata face o strategie de investitii ? nici chiar pentru productiile teatrale ? fundamenta financiar. Nu e saracie, e putinatate de mijloace. E un teatru care a produs foarte multe evenimente, au fost in jur de 1.200 de reprezentatii ?n acesti ani si tot atatea concerte, la nivel bun si foarte bun. Au existat si ratari de spectacole si concerte, dar proportia de calitate e, cred, foarte mare. Cu toata putinatatea mijloacelor existente, Green a creat evenimente, a produs spectacole, a sustinut reprezentatii, concerte si trupe. A scos pe "piata" si 10 CD-uri. E mai mult decat au facut "entitati" mult mai bugetate, care nu si-au permis acest lucru din lipsa de fonduri, de vointa sau de artisti. Artistii nu se gandesc cu orice chip la bani.

Sa inteleg ca nu distrugi mitul artistului inventiv, talentat si care produce bine in conditii de "putinatate" a mijloacelor...

Se poate produce valoare in anumite directii fara sa ai investitii in spate. Nu poti sa faci un vapor de lux fara bani, dar poti sa faci o barca sa strabata oceanul la fel ca vaporul, insa cu mult mai putini bani. Cine vrea sa faca productii de teatru national nu le poate face fara bani. La Green se fac spectacole in care se pune in valoare artistul, fie el actor, regizor sau scenograf. Foarte putine spectacole au fost facute cu o scenografie care sa coste mai mult de 150-200 de euro. Si dintre ele unele au luat premii.

Anul acesta, la Uniter, excelenta s-a numit Voicu Radescu si Teatrul LUNI.

Da. Dupa ce m-am speriat o clipa ca intru in mainstream, mi-a trecut. Poate de asta am luat premiul, ca o excelenta din afara, din off. (A aparut Nick ? Nicu Galie ? care cere instructiuni pentru pornit noua masina de facut gheata.)

Ce se intampla la Green e un off-off Broadway romanesc?

Cred si imi doresc sa fie asa. Mi-am sedimentat aceasta parere dupa intalnirea cu Peca (Stefan). Si pina atunci am mai folosit termenul "off". Prima oara a fost in 2000, cand am organizat Festivalul de Teatru Independent impreuna cu Teatrul Act, care s-a si numit Independent off. Atunci am gandit prima oara ca e un off ce facem aici. Apoi am stat de vorba cu Peca, dupa ce a pus aici primul spectacol, Showdown. El era la curent cu ce se intampla in State cu off Broadway-ul si mi-a spus ca Green este un off-off Broadway. Apropo de Independent off, acolo a fost prima aparitie oficiala a numelor Berceanu, Apostol, Militaru si cred ca si al Anei Margineanu. Am facut atunci o sectiune de spectacole ale unora dintre absolventii IATC, ca un off al off-ului nostru, care sa dea vizibilitate mai mare spectacolelor lor. Ma bucur foarte mult ca unii dintre ei colaboreaza cu noi si acum. Pe ceilalti ii asteptam de acum incolo.

Proiectul a fost deschis de unul dintre numele care marcheaza Teatrul LUNI. E vorba de Radu Afrim.

Avem si noi mandriile si orgoliile noastre. Primul spectacol pus in Bucuresti de Radu Afrim a fost la noi, la Teatrul LUNI, No moms land, cu Ada Milea, Nicu Mihoc si Mihai Iordache la saxofon. A fost prima aparitie bucuresteana a lui Radu Afrim, un regizor frenetic. Afrim a deschis programul cu un spectacol care a avut mare succes, Kinky ZoOne, un "spectacol de consum", al unui program de teatru de consum, intr-un "spatiu de consum" cum este barul Green Hours... Caci, stii, suntem totusi si bar!

In board-ul Greenului au aparut, rand pe rand, si artisti, pe langa Nick, care e de mult. Ai simtit nevoia sa aduci oameni de teatru...

Nu am simtit nevoia, am o foame de oameni aici, pentru ca sunt mult prea multe facute de un capsor mult prea mic. Sau de doua, eu impreuna cu Nick. E greu sa administrezi "birocratia" unui bar si devine cu atat mai obositor, dificil si stresant, chiar cand faci lucruri placute, ca in acest bar sa se intample si concerte, si spectacole. Nu este o echipa, nu sunt oameni. Au inceput sa mai apara oameni care sa ma ajute, iar rezidenta lui Peca drept director de programe a facut mult bine. Acum un an m-au ajutat Peca si Daniel Popa la Festivalul de la Sibiu. Cristina Tudor, de asemenea. Nu m-as fi descurcat fara... Mihaela Michailov m-a ajutat in proiectul "Teatrul de consum". Eu cer ajutorul oricui poate intinde o mana pentru a mai opri din dezordine si din aleatoriu.

Teatrul Luni de la Green Hours



Sursa: Suplimentul de Cultura

Articole recomandate

Stiai ca persoanele cu ochi caprui au aceasta putere supranaturala? Nu te-ai fi asteptat niciodata! Stiai ca persoanele cu ochi caprui au aceasta putere supranaturala? Nu te-ai fi asteptat niciodata!
Ochii sunt oglinda sufletului și cel mai bun translator pentru emoțiile și sentimentele pe care le simțim. Mereu vedem persoane care au ochi foarte frumoși și ne trezim că îi invidiem pentru acest mic detaliu. Dar știai că nuanța ochilor
5 secrete testate prin care poti sa iti permiti o vacanta de vis chiar si cu un salariu mic 5 secrete testate prin care poti sa iti permiti o vacanta de vis chiar si cu un salariu mic
Daca te uiti adeseori cu suspine printre pozele de vacanta ale prietenilor si ti-ar placea sa pleci si tu intr-o destinatie de vis, atunci aceste idei sunt perfecte pentru tine.  O vacanta in care sa lasi in urma toate grijile, responsabilitatile si problemele de acasa si sa te relaxezi, sa
Cum iti faci un aer conditionat acasa, dintr-o galeata, in doar 15 minute! E genial! Cum iti faci un aer conditionat acasa, dintr-o galeata, in doar 15 minute! E genial!
Vrei sa scapi de canicula, insa nu iti permiti sa cumperi un aparat de aer conditionat? Ei bine, il poti construi acasa, chiar tu, in doar 15 minute. Un american a demonstrat asta intr-un videoclip pe care l-a postat pe internet. Este super simplu de realizat si nici nu costa mult. Pentru
5 trucuri geniale care te vor face sa iubesti trezitul de dimineata 5 trucuri geniale care te vor face sa iubesti trezitul de dimineata
Unele persoane se trezesc fresh si pline de energie dimineata. Altele abia reusessc sa se dea jos din pat, dupa a cincea alarma. Daca nu esti o femeie matinala, atunci cu siguranta dimineata nu este momentul tau preferat din zi. Mai ales cand ai tendinta sa te culci tarziu, chiar daca stii ca
5 sfaturi salvatoare pentru bugetul tau de vacanta. Cum sa te intorci acasa cu portofelul plin 5 sfaturi salvatoare pentru bugetul tau de vacanta. Cum sa te intorci acasa cu portofelul plin
Iti planifici cu atentie bugetul de vacanta cu luni inainte si, cu toate acestea, rareori reusesti sa te incadrezi si sa nu intri in rezerva de urgente. Cand vine vorba de concediu, cheltuielile pot creste exponential fara sa-ti dai seama, mai ales cand ajungi intr-o tara noua si ai atat de multe

Acest site foloseste Cookies. Prin navigarea pe acest site, va exprimati acordul asupra folosirii cookie-urilor.
Mai multe detalii despre Cookies!