Skip to article

Ce este si ce nu este coaching-ul

Ce este si ce nu este coaching-ul
Coaching a devenit in ultima vreme un subiect la moda. Multi manageri vor sa fie coach pentru oamenii lor. Multi consultanti vor sa fie coach pentru clientii lor. Discutiile de un fel sau altul la care asistam ne ajuta pe fiecare in a intelege mai bine acest proces si in a-l folosi mai frecvent in situatiile potrivite.

Coaching este procesul prin care o persoana isi gaseste propriile solutii la propriile probleme, personale sau profesionale, cu ajutorul altei persoane, numita coach.

Coachul are trei responsabilitati:
Sa se abtina de la a da sfaturi
Sa stapaneasca un portofoliu bogat si structurat de intrebari
Sa fie deschis cu privire la rezultatele procesului

Coaching nu este modul elegant prin care-mi fac subordonatii sa fie convinsi ca au ajuns ei insisi la solutia pe care vreau eu s-o aplicam. Aceea e manipulare iar instrumentele manipularii sunt intrebarile care induc un anume raspuns, de exemplu: "dar nu crezi ca ar trebui facut asa?", "hai sa incercam varianta asta, nu vrei?".



Unii manipuleaza intentionat, fiind hotarati asupra unei variante de lucru si dorind sa-si motiveze angajatul sa treaca la treaba. Altii manipuleaza fara sa-si dea seama, din simplul motiv ca stiu ei exact ce-ar trebui facut si nu au rabdarea ca angajatul sa se mai invarta inca 30 de minute pana cand ajunge la aceeasi solutie.

Poate va intrebati ce trebuie facut atunci cand stici ce trebuie facut, dar nu aveti rabdare/ timp sa asteptati. Raspunsurile sunt doua: ori decid ce e de facut si invit lumea la actiune, caz in care nu mai vorbim de coaching, ori ma inarmez cu rabdare si las lucrurile sa alunece in ritmul lor catre solutia mea sau catre alta. Varianta pe care o alegem vine din obiectivul pe care-l avem. Intr-un caz, obiectivul este sa actionam acum pentru ca niste lucruri trebuie rezolvate, in celalalt caz obiectivul este sa mai pun o caramida la dezvoltarea omului meu, in astfel incat in viitor eu sa fiu mai putin implicat in astfel de probleme.

Ducand discutia spre "la ce ajuta coachingul si la ce nu ajuta", devin evidente doua lucruri. In primul rand, oamenii stresandu-se sa gaseasca solutii devin mai buni si cresc profesional. Frumusetea gasirii propriei solutii este aceea ca ii aduce omului si motivatia de a o pune in practica, tocmai pentru ca nu e impusa de un ins care ii este mai mult sau mai putin simpatic. In al doilea rand, nu poti face coaching cu o persoana care nu are macar un pic de experienta.

Coachingul nu inlocuieste feedbackul. Daca suntem nemultumiti de calitatea muncii unei persoane, cel mai bun lucru este sa-i spunem direct si constructiv ce anume nu e la nivelul asteptat. N-are rost sa incepem cu intrebari enervante de genul: "cum ti se pare acest raport?", "esti multumit de cum arata?". Facand asa, distrugem doua lucruri: increderea in orice fel de discutie viitoare pe baza de intrebari precum si credibilitatea de sef, care sef ar trebui sa poata pune punctul pe "i" direct, nu pe serpentine.

Instrumentele coachului sunt intrebarile, iar un coach bun are cel putin 5 moduri de a intreba acelasi lucru, pana cand raspunsul obtinut este unul curat si profund, de exemplu: "ce-ai vrea sa obtii?", "in ce situatie ti-ai dori sa fii peste 1 an?", "ce te-ar face sa fii foarte multumit la acest capitol?", "ce-ai vrea sa fie altfel decat acum?, ce-ai vrea sa nu se intample atunci?". Rolul coachului este ca prin intrebari sa conduca totusi procesul spre o solutie.

Pe langa intrebari, coachul mai poate aduce in discutie fapte si informatii neutre, care au rolul de a clarifica anumite aspecte, de exemplu: daca un om nascut in Romania isi propune sa devina presedintele SUA, poti sa-i spui direct ca in constitutia SUA eligibilitate inseamna, printre altele, sa te fi nascut pe teritoriu american. Este un fapt. Mai bine il spui decat sa pui 7 intrebari prin care catindatul sa ajunga tot acolo. Ar fi manipulare, potrivit discutiei de mai sus, sa tot intrebi: "dar crezi ca ai ce-ti trebuie?", "dar oare pe langa bani si charisma, nu ti-ar mai trebui si altceva?".

In concluzie, coaching inseamna sa fii de folos cuiva, insa nu cu parerile tale ci cu intrebarile tale, adresate intr-un spirit deschis si fara presiunea timpului. Asa ca data viitoare cand cineva ne cere un sfat, poate ca de fapt i-ar prinde mai bine sa-si asculte si sa-si cristalizeze propriile ganduri, decat sa le vada etalate, din nou si coplesitor, pe-ale noastre.

Octavian Pantis este Managing Director al TMI Romania si membru al Professional Speakers Association for Europe. Octavian a coordonat numeroase proiecte TMI pentru companii ca Philip Morris, Kraft Foods, Pepsi, AIG Life sau Connex si nu a ramas niciodata dator cu vreun raspuns celor din audienta. Cu un background in Afaceri Internationale, Marketing, Management International si Advertising, Octavian este certificat de TMI Int. ernational sa conduca o serie de traininguri care se adreseaza unor echipe de management internationale, atat in tara cat si in strainatate.

Urmatorul curs deschis Coaching Skills sustinut de catre Octavian Pantis va avea loc in 25 octombrie. La acest curs mai sunt doar 3 locuri!

Aflati pe www.qualians.com detalii despre cursurile Qualians sustinute de unii dintre cei mai reputati profesionisti in diverse domenii

Articole recomandate

Munca de acasa in pandemie: avantaje si dezavantaje Munca de acasa in pandemie: avantaje si dezavantaje
Munca de acasa a devenit varianta cea mai buna in timpul pandemiei de coronavirus. Foarte multe companii au ales sa isi lase angajatii sa lucreze de la domiciliu pentru a evita raspandirea noului virus aparut din China. Lucrul de acasa are insa avantaje si dezavantaje. Multi angajatori au dezvaluit
INTERVIU Claudia Purde, fondatoarea Prichindel.ro, despre cum sa ai o afacere de succes in timpul pandemiei INTERVIU Claudia Purde, fondatoarea Prichindel.ro, despre cum sa ai o afacere de succes in timpul pandemiei
Pentru majoritatea dintre noi, pandemia de coronavirus a adus cu sine nenumarate temeri, de la cele legate de sanatatea proprie si a celor dragi la griji privind siguranta financiara si a continuitatii business-urilor. Cu aceste temeri s-a confruntat si Claudia Purde, fondatoarea magazinului online
Antreprenorii pot fi actionari unici in mai multe SRL Antreprenorii pot fi actionari unici in mai multe SRL
Antreprenorii pot fi actionari unici in mai multe societati cu raspundere limitata, potrivit unui act normativ privind modificarea Legii societatilor. Legea adoptata de Parlament in decembrie 2019 vizeaza anularea interdictiei de a fi actionar unic in mai multe societati cu raspundere limitata sau
Planuri antreprenoriale in fashion? Iata principalele variante! Planuri antreprenoriale in fashion? Iata principalele variante!
Tot mai multe persoane caută opțiuni prin care să poată avea independență financiară și în același timp să poată să stăpânească exclusiv modul în care își manageriază timpul, astfel încât
Elite Meetup: Energie si Smartlife 2020 Elite Meetup: Energie si Smartlife 2020
Elite Business Women (https://ebw.business), cel mai mare club de afaceri românesc dedicat femeilor antreprenor din România, cu prezentă internațională, invită femeile de afaceri să participe la o nouă întrunire, prima din acest an – Elite Meetup: