Skip to article

Cum captivez si atrag publicul

Castigarea atentiei publicului.
Stiinta captarii, dar mai ales a mentinerii atentiei audientei, este absolut vitala pentru orice trainer cu pretentii.

Oricat de grozava ar fi prezentarea ta, oricat de noi si utile ar fi informatiile pe care le transmiti si oricat de stapan ai fi pe tine, toate lucrurile acestea nu valoreaza nimic daca ele nu ajung pe un taram fertil, la niste urechi deschise si receptive.

Iata cateva trucuri care pot ajuta orice formator sa-si castige atentia publicului, dar mai ales sa o mentina.

Umorul
Motivul pentru care exista milioane de site-uri, reviste sau pagini pe Facebook cu filmulete si poze amuzante sau cu bancuri, comedii, caricaturi si parodii este simplul fapt ca umorul captiveaza.

Atrage atentia majoritatii oamenilor. Nu vi se intampla uneori, ca tentati fiind pe o pagina web de o poza hazlie sau vreun banc, sa pierdeti o ora, doua dand din una in alta fara sa simtiti trecerea timpului?

Glumele sunt o solutie la indemana, usor de folosit atat in introducere cat si pe parcursul seminarului. In general ele au darul de a induce o stare de relaxare in randul audientei, atragand dupa sine si bunavointa acesteia. De asemenea, umorul poate castiga atentia, intrucat a incepe sa vorbesti despre ceva serios intr-un registru neserios nu este vazut ca ceva uzual.

Atunci cand facem o gluma este de dorit ca aceasta sa aiba legatura cu subiectul, fara insa a fi deplasata, agresiva, discriminatoare, tintita catre public sau sa intre in contradictie cu ce vom spune mai departe. Totodata umorul este bine venit atunci cand este de calitate si natural. Daca prietenii nostrii ne privesc lung si intrebator dupa ce le spunem un banc poate ar fi indicat sa ne abtinem si in sala.

Naturaletea
De altfel a fi natural in fata publicului este o calitate inestimabila a unui orator, apreciata de public si invidiata de colegii de breasla. De multe ori, cea mai mare provocare a cursului de Formare de Formatori consta in a-i ajuta pe participanti sa redevina ei insisi in fata unui grup de cursanti.

Este lesne de inteles ca o persoana care nu pare a fi confortabila cu postura in care se afla, care pare ca a imbracat o haina ce nu i se potriveste, va deveni imediat neinteresanta si va pierde atentia. Reversul, o persoana care este naturala si pare din peisaj inspira entuziasm, incredere si competenta. Exact genul de persoana pe care te astepti sa o intalnesti in acest context.

Tipicul de om carismatic si captivant ale carui cuvinte le soarbe toata lumea. Nu incercati sa cautati uniforma de trainer intrucat ea nu exista. Veti face aceeasi greseala precum comerciantul care imbraca haina de vanzator si uita ca si el este, deseori, client facand greseli pe care el insusi nu le-ar trece cu vederea altcuiva.

Limbajul non-verbal
Gesticulatul sau plimbatul prin sala nu este doar o metoda eficienta de a scapa de emotiile negative. Limbajul non-verbal are un rol foarte important si in captarea si mentinerea atentiei. Incercati sa va concentrati sa cititi o carte in timp ce o persoana se plimba haotic prin camera si veti intelege perfect de ce.

Statisticile arata ca o persoana poate sa isi pastreze concentrarea la cote inalte cel mult 10 minute. Iar asta atunci cand este odihnit, nu dupa a treia ora de curs. Daca nu este distras cu ceva cat mai repede va intra imediat intr-o stare de letargie si isi va aminti brusc de vacanta in Turcia sau de apropierea Pastelui. Plimbatul moderat, gesturile care focalizeaza atentia catre flipchart sau proiector grimasele etc. nu sunt doar bine venite ci chiar indicate atat timp cat vin sa sustina cele spuse nu sa le contrazica inducand astfel confuzia.

Totodata, o pozitie deschisa, orientata catre auditoriu, fara gesturi nervoase si ticuri non verbale, chiar daca nu va capta atentia in sine, va contribui la mentinerea ei. O postura inchisa sau perceputa ca amenintatoare va avea darul de capta atentia mai eficient insa o va indrepta, mai mult ca sigur, acolo unde nu ne dorim.

Limbajul paraverbal
Trecand din registrul subtil catre cel mai putin subtil trebuie sa zabovim si asupra formei paraverbale a comunicarii intrucat aceasta se dovedeste a fi una dintre cele mai utile metode de captare a atentiei. Un orator abil trebuie sa aiba in tolba cunostintele necesare pentru a manui cat mai eficient: tonul, ritmicitatea vorbirii, accentul, viteza, claritatea si volumul.

Fiecare dintre acestea poate fi un instrument de captare a atentiei. In mod uzual, limbajul paraverbal trebuie calibrat la cel al auditoriului. Daca in sala majoritatea cursantilor vorbesc la un volum mai ridicat, atunci si noi trebuie sa incercam acelasi lucru. Tipul acesta de actiune contribuie la sentimentul ascultatorului de identificare cu vorbitorul.

Si cum am putea sa ignoram pe cineva care ne seamana. Ar fi nepoliticos. Pe de alta parte, orice iese din tiparele asteptate poate folosi, pe termen scurt, la captarea atentiei auditoriului. Nici o trecere brusca de la un volum ridicat la soapta nu este chiar de ignorat, nu?!

Asa cum semnele de punctuatie dau, sau schimba, sensul unui enunt, in acelasi mod si limbajul paraverbal poate sustine, schimba sau contrazice mesajul verbal luandu-i chiar prim planul acestuia de multe ori. Cum spui poate fi de multe ori mai atractiv decat ce spui. Vorbind cu o voce monotona cu participantii veti realiza o prezentare plictisitoare insa printr-o ritmicitate adecvata puteti transmite entuziasmul vostru si cuceri audienta.

Povestea
Povestea si metafora sunt pentru formator precum nicovala si ciocanul pentru fierar. Fara aceste doua elemente eficienta trainingurilor ar scadea considerabil. Fara o poveste buna serialele ar inceta sa mai existe. Nimeni nu ar putea trece peste frustrarea creata la finalul unui episod daca nu ar exista curiozitatea si anticiparea unei povesti bune duse la final.

In mod similar trainer-ul poate folosi o tehnica numita povestea in poveste in poveste. Se incepe o poveste, inainte de punctul culminant se trece brusc la o a doua si chiar inainte de a o duce la bun sfarsit se trece la o a treia urmand apoi sa fie terminate fiecare in ordine inversa. O tehnica ceva mai greu de stapanit dar cu efect garantat. Opriti-va totusi la trei povesti. Suspansul ar putea deveni anxietate si serialul nostru ar putea deveni un soi de Tanar si nelinistit. Iar nelinistea participantilor este de evitat in training.

Intercalarea este, de fapt, o idee buna in general in training. Alternarea metodelor de expunere cu jocuri si activitati, a materialelor, a suportului media cu expunerea etc. Monotonia este dusmanul principal al atentiei.

Deasemenea introducerea unor povesti legate de domeniul de interes sau de lucru al publicului sunt tot atatea ocazii de a atrage atentia si a mentine interesul pentru prezentare. Exemplele personale sunt de asemenea de natura sa starneasca curiozitatea. La fel si datele statistice. Aparent avem o inclinatie inascuta pentru numere si semnificatia lor. Pe unii ii confuzeaza, iar pe altii ii incita. Ambele variante sunt satisfacatoare.

Intrebarile
Ce poate capta si mentine atentia mai bine decat cineva care ti se adreseaza? E necesar un efort supraomenesc pentru a-l ignora. Ganditi-va cat de greu este sa va concentrati la partida de solitaire cand va vorbeste seful. Iar totul devine insuportabil atunci cand, colac peste pupaza, ni se cere si parerea. Nimic nu mentine vie atentia ca interactivitatea si nimic nu provoca interactivitate precum o serie buna de intrebari.

Totusi aceasta metoda, pe cat de eficienta este, pe atat de multa groaza starneste in majoritatea trainerilor incepatori. Daca am primi un leu pentru fiecare persoana care ne intrreaba "Si daca nu mi se raspunde la intrebare?" am tine cursurile in Bahamas. Sigur ca perspectiva de a adresa o intrebare si a primi doar propriul ecou drept raspuns este la fel de tentanta precum o plimbare prin ploaie in noiembrie. Acest lucru este totusi foarte usor de evitat.

Daca nu primiti raspuns la o intrebare cauza este, de regula, una dintre urmatoarele: intrebarea este prea ambigua, prea grea, prea usoara sau nu ai lasat suficient timp de gandire. Remediul pentru ultima varianta este evident - acorda cateva secunde de gandire dupa fiecare intrebare. Linistea este lunga si apasatoare doar pentru voi. Cursantii o vor gasi absolut utila. Si apoi cui ii place un om care raspunde singur la propriile intrebari.

Incercati sa puneti intrebari din aproape in aproape pentru a evita o intrebare prea dificila si oferiti indicii atunci cand ajungeti in impas. Acordati o importanta mai mare intrebarilor deschise decit celor inchise. Acestea incurajeaza discutia si participantii sa-si exprime parerile. Nu va descurajati daca primiti un raspuns gresit. Vedeti acest lucru ca pe o oportunitate de a crea mai multa interactivitate implicand mai multi participanti cerand pareri. Evitati deasemenea intrebarile multiple! Veti primi raspuns doar la ultima.

Privirea
Ati auzit vreodata expresia "Privirea lui/ei ma frigea"? Poate ca privirea cuiva nu frige insa cu siguranta avem abilitatea naturala de a simti cand suntem observati. Astfel, de felul in care un trainer reuseste sa cuprinda intreaga sala cu privirea, creand fiecaruia senzatia ca i se vorbeste personal, poate depinde si gradul de atentie al participantilor.

Contactul vizual deschide un canal de comunicare intre oameni. Ajuta la stabilirea si construirea raportului cu particpantii. Timpul pentru acest contact este de 1-3 secunde pe persoana. Incercati sa nu lasati ochii ratacind prin sala. Incercati sa-i focalizati pe un cursant, dar nu prea mult incat sa faceti acea persoana sa se simta stanjenita, doar suficient pentru a o implica in prezentare.

Cand faceti o prezentare, nu va uitati la auditoriu ci vedeti-l. Cautati persoanele si fiti sigur ca va uitati la ele. Daca grupul e prea mare pentru a va uita la fiecare individ separat, uitati-va la persoane din diferite parti ale salii. Persoanele care sunt langa cele la care va uitati vor crede ca ii vizati pe ei, astfel mai multi cursanti vor intra in cercul vostru vizual.

Pauzele
Un lucru ar fi bine de notat totusi. Nimeni nu poate sustine un nivel ridicat de atentie pentru o perioada indelungata. Nici trainer-ul, nici publicul. Este nevoie de o perioada de ventilare oricat de placuta sau interesanta ar fi o prezentare. Astfel pauzele sunt mereu binevenite si utile in economia captarii si mai ales mentinerii atentiei. In functie de dificultatea si de gradul de efort pe care il vor depune cursantii este indicat sa luam o pauza de 10-15 minute dupa fiecare ora, ora si jumatate de curs.

Statisticile arata ca cel mai indicat ar fi sa ne concentram pe supa si desert. Audienta tinde sa retina mai bine inceputul si finalul unei prezentari. Cand te asezi la masa, daca supa nu este gustoasa iti piere pofta si vei privi cu suspiciune restul felurilor. La fel, desertul trebuie sa fie delicios pentru ca acela este gustul cu care te ridici de la masa Daca nu obtinem atentia de la primele propozitii ne va fi mai greu sa o castigam mai tarziu. Daca nu lasam un gust placut la final, cursantii vor pleca cu ideea ca a fost o sesiune plictisitoare.

Inamicii atentiei sunt, deci, plictiseala, seriozitatea extrema si rigiditatea, lipsa miscarii si a unui limbaj non-verbal adecvat mesajului, un discurs monoton, lipsa interactivitatii, privirea evaziva si oboseala.

Reteta succesului nu este complicata - ungeti tava cu cateva povesti si metafore asezati un strat bun de naturalete, presarati umor fin, adaugati 10-15 grame de pauza la un kilogram jumatate de curs, amestecati un limbaj al corpului echilibrat si elocvent cu un limbaj paraverbal variat si condimentati cu intrebari deschise si inchise dupa gust. Dati la cuptor si nu uitati sa stati cu privirea pe tava pana se coace. Pofta buna!

Urmand reteta de mai sus va asigurati ca ochii, dar mai ales mintea, cursantilor sunt atintite spre voi. Acum ca stim cum sa facem sa fim ascultati mai trebuie doar sa gasim acele informatii care sa merite toata aceasta atentie. Dar despre asta in episodul urmator...

Scris de Stefan RADU
Trainer Extreme Training
http://www.traininguri.ro

  • Formator autorizat CNFPA
  • Lean Six Sigma Green Belt Trained&Tested
  • Change Management
  • Facultatea de Jurnalism, Universitatea Hyperion, Bucuresti
  • Expertiza:Customer care, Time Management, Formator

  • Alte articole despre
    Castigarea atentiei publicului

    Articole recomandate

    3 modalitati prin care poti scapa de teama vorbitului in public 3 modalitati prin care poti scapa de teama vorbitului in public
    Vorbitul in public este printre cel mai des intalnite temeri ale oamenilor. Iar daca ne gandim la faptul ca noi relationam zilnic cu alte persoane si discutam mereu cu oamenii, aceasta temere pare relativ usor de depasit. Ei bine, pentru unii oameni nu este chiar atat de usor. Insa solutii exista
    Elite Business Women te invata cum sa atragi finantare - Un hotel in valoare de 10 milioane de EURO, construit prin Ajutor de Stat Elite Business Women te invata cum sa atragi finantare - Un hotel in valoare de 10 milioane de EURO, construit prin Ajutor de Stat
    Elite Business Women, un club dedicat femeilor antreprenor din țară și din străinătate, prezintă o analiză cu privire la sursele de finanțare pe care antreprenorii le au la dispoziție. Conform Roxanei Mircea, consultant în atragerea de fonduri UE
    Iata avantajele unui job intr-un studio de videochat din Bucuresti Iata avantajele unui job intr-un studio de videochat din Bucuresti
    Atunci cand cheltuielile depasesc veniturile, cand nu mai poti face fata stresului provocat de job-ul actual sau cand realizezi ca oricat de mult efort ai depune, inca nu iti poti permite vacanta la care visezi de cativa ani, cel mai probabil este timpul pentru o schimbare. Viata in capitala nu
    Top 3 avantaje pe care ti le ofera cel mai bun studio de videochat din Bucuresti! Top 3 avantaje pe care ti le ofera cel mai bun studio de videochat din Bucuresti!
    Este dificil sa alegi un job atunci cand esti la inceput de drum, deoarece cele mai multe locuri de munca din Romania sunt slab platite, iar tu nu ai experienta in niciun domeniu. Prin urmare, daca vrei sa te bucuri de castiguri considerabile si sa ai un loc de munca relaxant, alege sa te angajezi
    WeContent, conferinta anului in content marketing, va avea loc in perioada 7-8 noiembrie in Bucuresti WeContent, conferinta anului in content marketing, va avea loc in perioada 7-8 noiembrie in Bucuresti
    WeContent, una dintre cele mai complexe conferințe de marketing din Europa, va avea loc în București, în perioada 7-8 noiembrie 2019, la Grand Cinema & More din Băneasa Shopping City, și va aduce împreună peste 450 de marketeri, antreprenori de talie
    Acest site foloseste Cookie-uri.
    Folosim cookie-uri pentru a personaliza continutul si reclamele, pentru a oferi caracteristici specifice retelelor sociale si pentru a analiza traficul nostru. De asemenea, impartasim informatii despre felul in care ne utilizati site-ul, cu partenerii nostri de pe retelele sociale, de publicitate si de statistica in conformitate cu Politica de confidentialitate. Va puteti administra preferintele in Setari cookie.
    Ele.ro iti recomanda