Skip to article

Cum comunicam schimbarea?

Sunt multe tips & tricks pentru comunicarea schimbarii. Voi aborda in acest articol cel mai simplu lucru atunci cand vine vorba de schimbare si l-as putea numi principiul numarul 1 in comunicarea schimbarii.

Cum procedeaza managerii cel mai des?

Orice companie trece periodic prin schimbari: schimbari de sarcini, schimbari tehnologice, schimbari de sefi, schimbarea sediului de lucru, etc. Cel mai adesea managerii nu stiu cum sa comunice schimbarea.

Exemplu

Luam exemplul real al evolutiei unui ziar, care a trecut printr-o perioada de schimbari tehnologice. Mai exact, este vorba de momentul in care masinile de scris sunt inlocuite de calculatoare. Redactia ziarului este ?dezorientata?. Aceasta schimbare tehnologica este vitala, mai toate ziarele trec prin ea, iar pentru a ramane competitivi aceasta schimbare este vitala. Angajatii ziarului sunt de diferite varste, incepand de la 20 de ani pana la 55 de ani.

Managerul discuta cu departamentul administrativ, iar intr-o zi decide inlocuirea masinilor de scris cu PC-uri. Se gandeste chiar ca va face o surpriza placuta. El asteapta bucuros intoarcerea oamenilor din teren. In jur de ora 6 pm oamenii se intorc din teren, iar la ora 6.30 toata redactia este convocata la sedinta.

In cadrul sedintei managerul formuleaza urmatoarele mesaje:Cum comunicam schimbarea?



1. Incepand de astazi lucrurile nu vor mai fi la fel.
2. Am schimbat masinile de scris cu calculatoarele!
3. Era o schimbare necesara, o schimbare tehnologica ce ne va mari viteza de lucru.
4. Uitati de masinile de scris hodorogite si priviti la aceste minunate calculatoare.
5. Intram intr-o noua era, nimic nu va mai fi la fel.

Oamenii raman fara cuvinte. Pe fetele lor nu apare bucuria asteptata de manager. Cei 9 oameni din cadrul redactiei primesc vestea. Paradoxal, in ciuda faptului ca schimbarea era necesara si buna totodata, ei ii comunica managerului ca au inteles si se aseaza in fata noilor ?masini de scris?, a calculatoarelor. Ei au parte de un mini training in care li se explica faptul ca aceste calculatoare sunt total diferite de masinile de scris. Practic, nimic nu mai este la fel. Oamenii incep sa lucreze sfiosi pe ele cu gandul insa la traditionalele masini de scris. Unii dintre ei aveau 20 de ani de cand lucrau cu masinile de scris.

Dupa o luna de zile, patru angajati din cei noua isi dau demisia. Presa nu mai era ceea ce stiau ei. Ceilalti 5 ramasi in redactie parca se posomorasera. La 3 dintre ei le scazuse inexplicabil calitatea materialelor scrise. Parca nu mai erau incarcate de atata suflet. Are loc o discutie cu managerul in care ei sunt intrebati ce se intampla. Acestia nu pot oferi o explicatie, singura plauzibila fiind faptul ca ei nu mai sunt atat de inspirati de PC asa cum erau de masina de scris.

Povestea continua, iar redresarea ziarului se realizeaza in aproape un an de zile. Vorbim numai de o redresare, in sensul ca jumatate din echipa era una noua, iar calitatea materialelor era una mediocra.

Unde s-a gresit?

Probabil este clar pentru fiecare dintre noi ca schimbarea era necesara. Unde s-a gresit? Cum s-ar fi putut face astfel incat oamenii sa nu-si dea demisia, iar schimbarea sa aiba un impact pozitiv.

Felul in care comunicam schimbarea este mai important decat schimbarea in sine, indiferent de marimea sau de importanta schimbarii. Majoritatea managerilor, de altfel, de buna credinta, aleg sa comunice schimbarea intr-un mod care nu poate fi primit cu bucurie. Fie ca acceptam sau nu, schimbarile, cel putin initial, nu sunt acceptate.

Fiecare dintre noi manifesta o rezistenta marita la schimbare. Ne obisnuim cu anumite lucruri, iar schimbarea lor nu ne bucura, ba din contra. De cele mai multe ori eficienta sau necesitatea nu sunt argumente care conving. Plecand de la obiceiurile cele mai simple pana la cele mai complicate, preferam sa le pastram. Stim de cele mai multe ori ca obiceiurile noastre nu sunt ?sanatoase?, ele insa sunt ale noastre si dorim pastrarea lor. Fie ca e vorba sa ne schimbam biroul de lucru, locuinta, serviciul, ora de trezire, sarcinile de la serviciu sau orice alta schimbare, acestea ne creeaza un disconfort. Greseala manageriala este situatia in care managerul prezinta schimbare drept ceva ?total diferit?, ?nimic la fel?.


Autor: Marian Rujoiu
Trainer Extreme Training, The way to excellence
www.traininguri.ro

Articole recomandate

Academia Photo Insights organizeaza cursuri si workshop-uri de fotografie pentru copii si adulti Academia Photo Insights organizeaza cursuri si workshop-uri de fotografie pentru copii si adulti
Vrei să înveți cum să faci fotografii frumoase? Vă invităm să vă alăturați trainerilor noștri într-o călătorie minunată în lumea fotografiei. Am început din dragoste pentru fotografie și din ideea de a da mai
Limba engleza iti da de furca? Iata ce trebuie sa stii! Limba engleza iti da de furca? Iata ce trebuie sa stii!
Limba engleza este o limba de circulatie internationala. Invatarea limbii engleze nu mai este o dorinta, ci o necesitate. Colegii si cunostintele folosesc replici celebre din filme, vorbesc doar pe jumatate in limba romana, iar cursurile scrise si orale sunt in limba engleza. La fel sunt si
De ce este SEO atat de important pentru afacerea ta De ce este SEO atat de important pentru afacerea ta
Tot mai des cei care detin afaceri, atat aflate la inceput de drum, cat si businessuri cu state vechi, inteleg importanta SEO pentru dezvoltarea lor. Vizibilitatea si notorietatea se castiga destul de greu, insa o campanie SEO bine conceputa poate oferi aceste valori mult mai rapid si pentru mai
Iata de ce tabla magnetica este solutia ideala in comunicarea organizationala! Iata de ce tabla magnetica este solutia ideala in comunicarea organizationala!
Activitatea fiecarei firme sau organizatii este eficientizata decisiv cu ajutorul tehnicilor de prezentare si comunicare, insa dispozitivele si instrumentele folosite in afisare si comunicare joaca un rol la fel de important. Astfel, meeting-urile, sedintele, sesiunile de training sau prezentarile
Modalitatile prin care ne putem influenta pozitiv bunastarea financiara Modalitatile prin care ne putem influenta pozitiv bunastarea financiara
Banii reprezintă un laitmotiv al vieții noastre, o formă prin care ne putem cuantifica calitatea vieții și prin care ne putem raporta la ceilalți ori prin intermediul căreia ne putem compară cu aceștia. De aceea, atunci când o persoană atinge
Acest site foloseste Cookie-uri.
Folosim cookie-uri pentru a personaliza continutul si reclamele, pentru a oferi caracteristici specifice retelelor sociale si pentru a analiza traficul nostru. De asemenea, impartasim informatii despre felul in care ne utilizati site-ul, cu partenerii nostri de pe retelele sociale, de publicitate si de statistica in conformitate cu Politica de confidentialitate. Va puteti administra preferintele in Setari cookie.
Ele.ro iti recomanda