Skip to article

Cum comunicam schimbarea? II

Cum comunicam schimbarea? II
Citeste aici partea I!


Cum ar trebui sa procedam astfel incat trecerea peste schimbare sa fie una cat mai usoara?

In procente, numai maxim 20% dintre oameni cauta permanent schimbari. Acestia vor accepta intotdeauna schimbarile si le vor considera noi provocari. Parerea noastra despre noi, este ca suntem deschisi la nou, ca ne plac schimbarile. In realitate insa, schimbarile ne modifica un ritm al vietii cu care ne-am obisnuit. De exemplu, cunosc foarte multi contabili care nu au acceptat programele informatice. Ei prefera in continuare sa lucreze cu pixul, iar daca vine vorba de facut ceva la calculator: "sa le faca altcineva".

Pentru a comunica eficient o schimbare cu cat mai putine pierderi trebuie reformulat mesajul schimbarii. Limbajul este prima cale la care trebuie sa apelam. Este cel mai usor de folosit si cel mai eficient totodata. Indiferent de schimbare trebuie sa "inmuiem" efectele ei cat mai mult posibil, trebuie sa realizam trecerea de "babaul pe care nu-l cunoasteti, total diferit de ce-a fost" la "acelasi babau imbunatatit".

Trebuie sa facem trecerea de la:

de la total diferit - la - aproape la fel
de la totul se va schimba - la - totul va ramane la fel
de la schimbare -la - imbunatatire
de la trebuie sa va schimbati - la - trebuie sa ne adaptam
de la intram intr-o noua era -la- continuam munca noastra
Cum comunicam schimbarea? II


Practic, schimbarea trebuie comunicata ancorand-o in ceea ce exista in momentul respectiv. Oamenii accepta schimbarea daca li se explica ca avem de-a face cu o continuare a ceea ce facem. In discursul nostru trebuie sa se regaseasca toate punctele comune. Cu cat vor fi gasite mai multe legaturi intre ceea ce a fost si ceea ce urmeaza cu atat schimbarea va fi perceputa ca o continuare a ceea ce a fost. "Noua era" si "total diferit" "nimic la fel" nu sunt mesajele care conving. Acestea sunt mesajele care asigura ca schimbarea va avea "pagubele cele mai mari posibile". Nu este vorba de a pacali, ci de a umaniza mesajul si de a intelege ca oamenii sunt rezistenti la schimbare.

Toata explicatia de mai sus se reduce la la un lucru foarte simplu: Atunci cand comunicam o schimbare trebuie sa punctam inainte de toate ce ramane la fel, iar lucrurile care se schimba total trebuie explicate ca o continuare a ceea ce a fost. Cu cat vor fi punctate mai multe lucruri care raman la fel cu atat sansa ca oamenii sa perceapa pozitiv creste.

Reintorcandu-ne la ziar, cele 5 mesaje cadru pot fi reformulate in felul urmator:

1. Incepand de astazi lucrurile se vor imbunatati.
2. Vom folosi masini de scris mai eficiente!
3. Veti putea scrie materiale mai usor. Veti avea ocazia sa imbunatatiti ideile scrise intr-un mod placut.
4. Masinile de scris vor ramane in aceste birouri sa ne aminteasca de istoria noastra.
5. In sfarsit tehnologia ne va permite sa punem in practica mai usor ideile noastre.

Dialogul continua, iar schimbarile vor fi percepute ca imbunatatiri. Nu se mai intra cu "violenta" in obiceiurile oamenilor, ci li se explica ca obiceiurile lor vor fi mentinute. Li se va explica oamenilor pana in cel mai mic detaliu cat de asemanatoare sunt lucrurile (cele noi cu cele vechi): literele sunt asezate la fel pe tastatura, ceea ce scrii se va vedea tot in fata, se va lucra la aceleasi birouri, fiecare isi va pastra directia redactionala. Comunicarea schimbarii va fi astfel mai lejera amintindu-se si alte lucruri care raman la fel (chiar daca nu au legatura cu schimbarea). Lucrurile explicite vor fi verbalizate atenuandu-se impactul schimbarii: programul va ramane la fel, vom trata aceleasi subiecte, machetarea ziarului va fi aceeasi.

Sunt strategii si mai complexe de implementare a unei strategii in cadrul unei organizatii pe care le tratam in trainingurile noastre de management, schimbare si performanta.

Punctual, in acest articol, mi-am propus sa atrag atentia asupra unei greseli manageriale foarte des intalnita. Acesta greseala manageriala vine si pe fondul in care leaderul vrea sa transmita o noua viziune, uneori "revolutionara". Poti transmite, dupa cum am observat si viziunea revolutionara, folosind insa un limbaj mai moderat, cu mesajul "aproape la fel".

Folosind strategia prezentata dai sansa oamenilor sa accepte schimbarea mai usor si sa se adapteze cat mai rapid posibil. Este un detaliu minor, efectele lui sunt insa majore, uneori hotaratoare pentru viitorul organizatiei.


Autor: Marian Rujoiu
Trainer Extreme Training, The way to excellence
www.traininguri.ro

Articole recomandate

5 motive sa alegi imprimante inkjet Brother 5 motive sa alegi imprimante inkjet Brother
Imprimantele inkjet Brother sunt apreciate în rândul consumatorilor care doresc soluții eficiente, randament crescut şi investiții pe termen lung. Fie că vorbim de imprimante, fie că vorbim de sisteme all în one, toate echipamentele de bucură de
Fa si tu o multime de bani din videochat non-adult in Iasi la Heylux! Fa si tu o multime de bani din videochat non-adult in Iasi la Heylux!
Banii sunt mai importanți ca oricând. Mai ales în perioada asta, plină de necunoscute. Când multe joburi dispar sau sunt prost plătite, videochatul în Iași e o opțiune serioasă pentru tine. Oricâte probleme ar fi peste tot, domeniul ăsta
Art Studio Bucuresti - descopera independenta financiara Art Studio Bucuresti - descopera independenta financiara
Despre Art Studio Art Studio Bucuresti iti ofera mai mult decat un loc de munca intr-un studio videochat profesionist. Este locul care iti poate oferi siguranta financiara, stabilitate si confort, totul conform cu legile impuse pe piata muncii. Jobul de model de videochat la Art Studio imbina
Antreprenoriat feminin in Romania Antreprenoriat feminin in Romania
Anul 2020 este unul care va rămâne în istorie – pandemia a afectat viețile tuturor, atât cele personale, cât și cele profesionale și a lăsat o ampremntă grea și asupra economiei naționale, dar și celei globale. Nici pentru
Cum alegi cele mai bune oferte de angajari videochat din Bucuresti? Cum alegi cele mai bune oferte de angajari videochat din Bucuresti?
Una dintre cele mai mari probleme pentru un model aflat la început de carieră este identificarea celor mai bune oferte de angajări videochat . La o simplă căutare în anunțurile din site-urile de joburi vei descoperi sute de oferte, care mai de care mai tentante,