Skip to article

Cum comunicam schimbarea? II

Citeste aici partea I!


Cum ar trebui sa procedam astfel incat trecerea peste schimbare sa fie una cat mai usoara?

In procente, numai maxim 20% dintre oameni cauta permanent schimbari. Acestia vor accepta intotdeauna schimbarile si le vor considera noi provocari. Parerea noastra despre noi, este ca suntem deschisi la nou, ca ne plac schimbarile. In realitate insa, schimbarile ne modifica un ritm al vietii cu care ne-am obisnuit. De exemplu, cunosc foarte multi contabili care nu au acceptat programele informatice. Ei prefera in continuare sa lucreze cu pixul, iar daca vine vorba de facut ceva la calculator: "sa le faca altcineva".

Pentru a comunica eficient o schimbare cu cat mai putine pierderi trebuie reformulat mesajul schimbarii. Limbajul este prima cale la care trebuie sa apelam. Este cel mai usor de folosit si cel mai eficient totodata. Indiferent de schimbare trebuie sa "inmuiem" efectele ei cat mai mult posibil, trebuie sa realizam trecerea de "babaul pe care nu-l cunoasteti, total diferit de ce-a fost" la "acelasi babau imbunatatit".

Trebuie sa facem trecerea de la:

de la total diferit - la - aproape la fel
de la totul se va schimba - la - totul va ramane la fel
de la schimbare -la - imbunatatire
de la trebuie sa va schimbati - la - trebuie sa ne adaptam
de la intram intr-o noua era -la- continuam munca noastra
Cum comunicam schimbarea? II


Practic, schimbarea trebuie comunicata ancorand-o in ceea ce exista in momentul respectiv. Oamenii accepta schimbarea daca li se explica ca avem de-a face cu o continuare a ceea ce facem. In discursul nostru trebuie sa se regaseasca toate punctele comune. Cu cat vor fi gasite mai multe legaturi intre ceea ce a fost si ceea ce urmeaza cu atat schimbarea va fi perceputa ca o continuare a ceea ce a fost. "Noua era" si "total diferit" "nimic la fel" nu sunt mesajele care conving. Acestea sunt mesajele care asigura ca schimbarea va avea "pagubele cele mai mari posibile". Nu este vorba de a pacali, ci de a umaniza mesajul si de a intelege ca oamenii sunt rezistenti la schimbare.

Toata explicatia de mai sus se reduce la la un lucru foarte simplu: Atunci cand comunicam o schimbare trebuie sa punctam inainte de toate ce ramane la fel, iar lucrurile care se schimba total trebuie explicate ca o continuare a ceea ce a fost. Cu cat vor fi punctate mai multe lucruri care raman la fel cu atat sansa ca oamenii sa perceapa pozitiv creste.

Reintorcandu-ne la ziar, cele 5 mesaje cadru pot fi reformulate in felul urmator:

1. Incepand de astazi lucrurile se vor imbunatati.
2. Vom folosi masini de scris mai eficiente!
3. Veti putea scrie materiale mai usor. Veti avea ocazia sa imbunatatiti ideile scrise intr-un mod placut.
4. Masinile de scris vor ramane in aceste birouri sa ne aminteasca de istoria noastra.
5. In sfarsit tehnologia ne va permite sa punem in practica mai usor ideile noastre.

Dialogul continua, iar schimbarile vor fi percepute ca imbunatatiri. Nu se mai intra cu "violenta" in obiceiurile oamenilor, ci li se explica ca obiceiurile lor vor fi mentinute. Li se va explica oamenilor pana in cel mai mic detaliu cat de asemanatoare sunt lucrurile (cele noi cu cele vechi): literele sunt asezate la fel pe tastatura, ceea ce scrii se va vedea tot in fata, se va lucra la aceleasi birouri, fiecare isi va pastra directia redactionala. Comunicarea schimbarii va fi astfel mai lejera amintindu-se si alte lucruri care raman la fel (chiar daca nu au legatura cu schimbarea). Lucrurile explicite vor fi verbalizate atenuandu-se impactul schimbarii: programul va ramane la fel, vom trata aceleasi subiecte, machetarea ziarului va fi aceeasi.

Sunt strategii si mai complexe de implementare a unei strategii in cadrul unei organizatii pe care le tratam in trainingurile noastre de management, schimbare si performanta.

Punctual, in acest articol, mi-am propus sa atrag atentia asupra unei greseli manageriale foarte des intalnita. Acesta greseala manageriala vine si pe fondul in care leaderul vrea sa transmita o noua viziune, uneori "revolutionara". Poti transmite, dupa cum am observat si viziunea revolutionara, folosind insa un limbaj mai moderat, cu mesajul "aproape la fel".

Folosind strategia prezentata dai sansa oamenilor sa accepte schimbarea mai usor si sa se adapteze cat mai rapid posibil. Este un detaliu minor, efectele lui sunt insa majore, uneori hotaratoare pentru viitorul organizatiei.


Autor: Marian Rujoiu
Trainer Extreme Training, The way to excellence
www.traininguri.ro

Articole recomandate

Academia Photo Insights organizeaza cursuri si workshop-uri de fotografie pentru copii si adulti Academia Photo Insights organizeaza cursuri si workshop-uri de fotografie pentru copii si adulti
Vrei să înveți cum să faci fotografii frumoase? Vă invităm să vă alăturați trainerilor noștri într-o călătorie minunată în lumea fotografiei. Am început din dragoste pentru fotografie și din ideea de a da mai
Limba engleza iti da de furca? Iata ce trebuie sa stii! Limba engleza iti da de furca? Iata ce trebuie sa stii!
Limba engleza este o limba de circulatie internationala. Invatarea limbii engleze nu mai este o dorinta, ci o necesitate. Colegii si cunostintele folosesc replici celebre din filme, vorbesc doar pe jumatate in limba romana, iar cursurile scrise si orale sunt in limba engleza. La fel sunt si
De ce este SEO atat de important pentru afacerea ta De ce este SEO atat de important pentru afacerea ta
Tot mai des cei care detin afaceri, atat aflate la inceput de drum, cat si businessuri cu state vechi, inteleg importanta SEO pentru dezvoltarea lor. Vizibilitatea si notorietatea se castiga destul de greu, insa o campanie SEO bine conceputa poate oferi aceste valori mult mai rapid si pentru mai
Iata de ce tabla magnetica este solutia ideala in comunicarea organizationala! Iata de ce tabla magnetica este solutia ideala in comunicarea organizationala!
Activitatea fiecarei firme sau organizatii este eficientizata decisiv cu ajutorul tehnicilor de prezentare si comunicare, insa dispozitivele si instrumentele folosite in afisare si comunicare joaca un rol la fel de important. Astfel, meeting-urile, sedintele, sesiunile de training sau prezentarile
Modalitatile prin care ne putem influenta pozitiv bunastarea financiara Modalitatile prin care ne putem influenta pozitiv bunastarea financiara
Banii reprezintă un laitmotiv al vieții noastre, o formă prin care ne putem cuantifica calitatea vieții și prin care ne putem raporta la ceilalți ori prin intermediul căreia ne putem compară cu aceștia. De aceea, atunci când o persoană atinge
Acest site foloseste Cookie-uri.
Folosim cookie-uri pentru a personaliza continutul si reclamele, pentru a oferi caracteristici specifice retelelor sociale si pentru a analiza traficul nostru. De asemenea, impartasim informatii despre felul in care ne utilizati site-ul, cu partenerii nostri de pe retelele sociale, de publicitate si de statistica in conformitate cu Politica de confidentialitate. Va puteti administra preferintele in Setari cookie.
Ele.ro iti recomanda