Skip to article

Cum pot fi mai eficient

Acum cateva decenii se putea usor vorbi despre doua mari capitole de timp in viata fiecarui om, viata personala si cea profesionala. A gasi un echilibru intre cele doua era mai mult o chestiune de constientizare si prioritizare.

In ziua de azi, aceasta imagine asupra timpului nu mai este suficienta pentru a defini cu rezolutie buna ce ti-ai dori sa se intample in viata ta. Familia sau cercul intim de persoane necesita un timp, pentru multi oameni hobby-urile au un rol insemnat si li se aloca timp, relatiile sociale sunt o componenta a succesului, dezvoltarea propriei persoane, fizic sau intelectual este un interes major intalnit din ce in ce mai frecvent. Asadar structura timpului a devenit mai complexa si implicit gasirea echilibrului nu mai este o problema simpla. O concluzie sumara ar fi ca in cele 24 de ore nu mai ai suficient loc pentru tot ce-ti propui sa realizezi. Suna paradoxal, dar in realitate "Ai prea mult timp!".

Voi ilustra in continuare cateva modalitati de folosire mai eficienta a timpului, aplicarea lor conducand fie la a putea sa faci aceleasi lucruri ca si pana acum dar fara ca la sfarsitul zilei sa te simti stors, fie sa poti acorda timp unor activitati ravnite dar fata de care pana acum ti-ai gasit scuze. Aceste recomandari se bazeaza pe experienta capatata in procesele de consultanta derulate de catre TMI de mai bine de 30 de ani. Validarea acestora a fost facuta de rezultatele obtinute de milioanele de oameni implicati in aceste procese.
Cum pot fi mai eficient
Prioritizare

Deseori ne trezim "cumparati" de persoane care reusesc sa ne transmita sentimentul urgentei pentru ca ele sa poata bifa fara presiunea timpului o activitate de pe lista lor. Nu de fiecare data verificam daca este o criza reala. Intrand in aceasta capcana transformam activitatile proprii neurgente in crize iar pentru rezolvarea lor sacrificam deseori timpul personal.

Micromanagement vs management prin exceptie
Pentru unii manageri tentatia de a se implica in orice maruntis al companiei este irezistibila. Acesta este micromanagementul. In simplu, luarea la cunostinta si validarea unor activitati este excesiv de cronofaga. Antidotul este implicarea in activitatile mici doar atunci cand observi ca lucrurile se abat de la normal.

To do list

Nu este vorba despre a folosi acest instrument pentru ca foarte multi dintre noi o facem. Este vorba despre cum. Multe dintre interactiunile pe care le ai intro zi de lucru cum ar fi discutiile, sedintele, corespondenta electronica, hartiile care-ti ajung pe birou, telefoanele, toate sunt activitati camuflate adica iti dau ceva de facut. Mesajele electronice raman in "Inbox" pe post de to-do-list, hartiile le tin la vedere pentru a-mi aminti sa ma ocup de ele, alt to-do-list, de la sedinta ies cu un memo si el cu acelasi rol, pe birou mai sunt cateva post-it-uri care incearca sa-mi aminteasca si ele ceva. Pot prioritiza corect cu atatea liste in jur? Foarte greu! Ca s-o pot face bine trebuie sa le am pe toate in acelasi loc, pe aceeasi lista.

Seful

Este personajul cel mai des invocat pentru bulversarea agendelor zilnice ale subalternilor. In cultura romaneasca de afaceri relatia sef-subaltern este una preponderent dominativa, aceasta facand de multe ori un cerc vicios cu comunicarea ineficienta. Deseori solicitarile sefului se adauga la o agenda deja incarcata dar despre care acesta nu stie nimic. Ce-ar fi ca la inceputul zilei sa-i solicit un minut pentru a-l tine la curent cu ce mi-am propus sa fac astazi? Daca solicitarile vin totusi in timp ce ma ocup de un lucru important, pot sa-i arat ce fac in acel moment si sa-i cer parerea asupra ordinii in care sa le dau curs si atunci responsabilitatea se transfera catre el.

Pauzele

Rostul firesc al pauzelor este sa te relaxeze, sa te deconecteze sau sa te reincarce cu energie. Pentru unele persoane efectul acestora poate fi contrar celor de mai sus pentru simplul motiv ca se petrec atunci cand nu ai nevoie de ele. Adica poti incepe ziua de lucru cu o pauza, poti sa te lasi "rapit" de un coleg sau colega in trecere pe langa biroul tau cu o cafea aburinda in mana, de un subiect incitant infiripat in discutie la cateva mese mai incolo chiar in timp ce tu lucrezi la un raport etc. Urmarile unor astfel de "pauze" sunt oboseala, scaderea randamentului si in nenumarate cazuri prelungirea timpului de lucru in dauna celui personal.

La citirea randurilor de mai sus poate ca unii vor spune "Lucrurile astea le stiu si eu" si cu certitudine vor avea dreptate numai ca asta nu este suficient ca alte rezultate sa poata aparea. Esential este sa schimb ceva in felul in care fac lucrurile acum si sa ma obisnuiesc cu acest nou mod de a le face.

Time Manager-Priorities & Results sustinut de catre Ciprian Teleman va avea loc in 1 noiembrie.

Acest site foloseste Cookies. Prin navigarea pe acest site, va exprimati acordul asupra folosirii cookie-urilor.
Mai multe detalii despre Cookies!