Skip to article

Dialogul interior iti pregateste succesul

Dialogul interior iti pregateste succesul
Intotdeauna m-a distrat imaginea din desenele animate in care un personaj era incoltit de dracusorul rautacios si ingerasul binevoitor, fiecare dintre ei sugerandu-i ce anume ar trebui sa faca. E o imagine destul de exagerata a ceea ce se intampla in realitate, dar arata un adevar fundamental - mereu exista un dialog interior care ne face sa procedam intr-un anumit fel sau in altul.

Mintea noastra este capabila sa opereze pe mai multe planuri, putem in acelasi timp sa spunem ceva, sa speram ceva anume, sa ocolim, sa ne temem de altceva. Iar de modul in care functioneaza acest dialog interior al gandurilor depind toate actiunile noastre. Este un lucru normal, altfel am actiona ca si cum am fi in transa, asemeni unor papusi programate.

Cum toata lumea isi doreste succesul, indiferent ce inteles dam personal acestui cuvant, ar fi un lucru extraordinar sa putem controla acest dialog. Dificil, nu? Traim cu impresia ca el se produce automat, dincolo de aria pe care o putem noi influenta. Din fericire nu este chiar asa. Nu spun ca nu este dificil, dar, daca stii cum, poti avea un discurs care sa lucreze pentru tine si nu impotriva ta.

Cea mai importanta caracteristica a dialogului interior este ca el e influentat, determinat, de deprinderile avute. Pe de o parte experientele trecute ne fac sa avem o anumita atitudine fata de cele prezente, sa ne vedem pe noi intr-un anume fel vis-a-vis de ele. Pe de alta parte tipul de dialog interior pe care il avem poate fi rezultatul imitarii a ceea ce am vazut in jurul nostru. De exemplu, daca traiesti printre oameni care isi asuma riscuri vei fi inclinat sa faci si tu acest lucru, il vei considera ca fiind normal. Daca ai in jur persoane care calculeaza fiecare pas vei incepe si tu sa iti pui mii de intrebari si probleme inainte de a trece la actiune.

Prin urmare, daca vrei sa iti analizezi dialogul interior sa vezi daca are influente negative asupra ta ar trebui sa te concentrezi asupra deprinderilor. Voi folosi spre exemplificare o prezentare in oglinda facuta de Richard Ellis in `Terapia comportamentala rationa-emotiv`.

Conform lui Ellis exista emotii pozitive care declanseaza actiuni constructive: suparare, dezamagire, frustrare. Ca si actiuni posibile: fac ceva pentru a ameliora situatia, accept situatia, invat din ea.

Si exista emotii - anxietate, deprimare, furie, autocompatimire care declanseaza actiuni distructive: ma plang, aman, reprim o dorinta, sunt agresiv cu mine/ceilalti.

Credem ca nu ne putem controla emotiile? Gresim. Ele depind de tipul de discurs interior pe care il avem.

Cand suntem pozitivi ne spunem in gand: prefer..., sper..., doresc..., si/de asemenea...
Cand suntem negativi folosim: ar trebui..., este necesar sa..., mereu..., sau/sau
Prin frazele negative nu facem altceva decat sa ne pedepsim singuri si sa ne punem bete in roate. Am facut o greseala ne spunem: `nu sunt niciodata capabil sa fac ceva bine`, `ar fi trebuit sa prevad asta`, etc

Poti fi atent la urmatoarele capcane ale dialogului interior:
- Generalizarea. Daca ai uitat ceva la un moment dat iti spui: `mereu uit cate ceva`;
- Concluziile nesustinute de fapte: nu ai fost laudat, deci cu siguranta ai gresit undeva si nu ai fi meritat
- Transpunerea. Daca ai anumite lipsuri intr-un domeniu sa presupui ca nu ai fi bun nici intr-un alt domeniu care nu are legatura cu primul.

Citeste mai multe despre obtinerea a ceea ce iti doresti in cartea Motivarea de Max Landsberg publicata de editura Curtea Veche.

Acest site foloseste Cookies. Prin navigarea pe acest site, va exprimati acordul asupra folosirii cookie-urilor.
Mai multe detalii despre Cookies!