Skip to article

Discursul persuasiv - partea I

Discursul persuasiv - partea I
Discursul persuasiv este folosit de catre agentii de vanzari care te ispitesc sa le cumperi produsele, de catre cei care fac reclama si publicitate, de catre cei care strang bani de la oameni pentru scopuri caritabile sau in alte scopuri. Si era sa-i uit pe politicieni, care folosesc un discurs persuasiv atunci cand au nevoie de votul tau.

Tot in aceasta categorie intra si discursul tinut pentru rezolvarea unei probleme, impunerea unei idei, votarea unei legi, prezentarea si impunerea unui buget sau pachet de masuri, discursul la numirea unui candidat intr-o functie, sustinerea unei candidaturi etc.

Cand scopul tau este sa convingi, indiferent ca vrei sa convingi sa cumpere ceva, sa accepte o propunere, o idee de a ta, te poti baza pe logica si poti sa faci apel la incredere, dar cel mai important este sa apelezi la emotiile ascultatorilor tai.

Nu uita sa ceri, altfel nu ai cum sa-i determini sa faca un anumit lucru, sa actioneze intr-un anumit fel. intr-un fel sau altul aproape toate discursurile, mai putin cele de informare, sunt persuasive. in orice discurs, vorbitorul trebuie sa isi convinga in primul rand ascultatorii sa-l asculte, sa vada ce are de spus.

Multa lume se fereste sa vorbeasca despre persuasiune sau manipulare, crezand ca este ceva de rau. Simpla posesie a unor astfel de abilitati este considerata de anumite persoane ca ceva dezonorant. Un discurs persuasiv ofera ascultatorilor ocazia sa inteleaga si totodata le da posibilitatea sa se opuna la ceea ce li s-a propus. Este adevarat, la fel ca si alte abilitati, si cunostintele acestea pot fi folosite avand ca scop manipularea ordinara a ascultatorilor.

Sustinerea unui discurs, a unei prezentari persuasive de calitate nu este un lucru usor, dar nici ceva supranatural. Daca ar fi sa spun intr-o fraza care este esenta discursului persuasiv, aceasta ar suna cam asa: spune ce doresti, apoi explica de ce vrei asta, dupa care repeti din nou ce doresti. O alta varianta ar fi sa descrii la inceput problema, iar la final sa le ceri sa fie de acord cu propunerea sau cererea ta.

Majoritatea discursurilor persuasive care nu isi ating scopul, nu au succes, au ca numitor comun faptul ca vorbitorul nu spune clar ce doreste.

Acest lucru este destul de greu de crezut: cum este posibil sa nu spui clar ceea ce vrei? Este posibil datorita faptului ca vorbitorul, desi stie ce vrea, crede ca toti stiu ceea ce el stie, ca totul este foarte evident pentru ascultator, asa ca se pierde intr-un discurs filosofic fara sa puna punctul pe i, sa spuna ce-l doare cu adevarat, ce vrea de la ascultatori.

Nu plictisi ascultatorii, scopul tau este sa-i faci sa accepte idei noi, sa isi schimbe modul de gandire, sa faca sau sa nu faca anumite lucruri. Poti sa prezinti un discurs persuasiv bun cand ai in spate ceva consistent, ceva plauzibil, argumente credibile si care pot aduce anumite avantaje pentru ascultatori.

Incepe cu afirmatii cu care ascultatorii tai vor fi de acord pentru a le castiga increderea. intotdeauna argumentele de la inceput au cel mai mare efect, asadar cele mai credibile argumente prezinta-le la inceput. Vei castiga, astfel, credibilitate. Cand iti pregatesti o prezentare persuasiva, gandeste-te in primul rand la audienta ta, la ascultatorii tai, la ce nevoi si interese au si tine cont de ele. tine cont si de atitudinea acestora, de ce prejudecati au, daca iti sunt prieteni sau ostili.

Gandeste-te si pregateste-te sa faci fata cu succes la toate reactiile pe care ascultatorii le vor putea avea. Stabileste, analizeaza cam ce incredere au ei in tine si cat de mult te respecta, in primul rand ca om, apoi ca vorbitor. Nu ii lua niciodata de sus si respecta-i. Vezi cat de multe stiu ei despre subiectul discursului tau, cat de mult ii va afecta schimbarea pe care le-o propui. Fii atent la partea de non-verbal pe care o afisezi. Foarte usor aceasta te poate face sa iti pierzi credibilitatea. Credibilitatea ta ca vorbitor este influentata de experienta ta, de sinceritatea, de impartialitatea si de intentiile tale asa cum sunt percepute de catre public.

Publicul tau trebuie sa te perceapa ca fiind cinstit si impartial. incearca, pe cat posibil, sa ii convingi pe ascultatori de lucrurile in care tu crezi. Oamenii reactioneaza, iau hotarari emotional, pe care apoi le justifica rational. Ascultatorii tai sunt condusi in viata de emotii si motivatii simple. Cunoasterea acestor motive si motivatii te ajuta sa iti poti motiva si influenta cu succes ascultatorii.

Oamenii sunt motivati in primul rand de zona de confort in care se afla, de rutina zilnica si deprinderile pe care le au. Majoritatea oamenilor se opun cu vehementa schimbarii deoarece schimbarea ii scoate din zona de confort si le schimba deprinderile. Le schimba modul lor de a gandi, de a se manifesta si de a munci. Vei avea succes daca ii convingi pe ascultatori ca deprinderea buna, adevarata este cea noua, cea pe care o prezinti tu.

Fa apel la emotiile ascultatorilor tai. Cand sunt in grup, emotiile sunt mai puternice, sunt contagioase si se amplifica. Emotiile pot fi si imprevizibile, asa ca nu te juca prea tare cu ele daca nu ai prea multa experienta. incepe cu emotii mai simple, cum ar fi simpatia si interesul.

Discursul persuasiv
Scris de Mircea Chira
Trainer Extreme Training
www.traininguri.ro

Articole recomandate

4 calitati pe care trebuie sa le aiba o femeie pentru a reusi intr-un business dominat de barbati 4 calitati pe care trebuie sa le aiba o femeie pentru a reusi intr-un business dominat de barbati
Numarul femeilor din Romania care isi deschid propriile afaceri sau ajung pe pozitii de conducere in companii importante creste de la un an la altul. Ambitia si dorinta de a dovedi ca pot sa faca fata presiunii mediului antreprenorial, dar si faptul ca din ce in ce mai multe doamne aspira la a fi
Sfaturi pentru un interviu de angajare reusit Sfaturi pentru un interviu de angajare reusit
Cu totii am trecut sau vom trece la un moment dat prin emotiile primului interviu de angajare. Oricat de sigur ai fi pe abilitatile tale, atat personale, cat si privind experienta profesionala, elementul de nou cantareste extrem de mult atunci cand intri in contact cu angajatorul. Noi avem cateva
4 metode care te vor face sa fii productiv, nu ocupat 4 metode care te vor face sa fii productiv, nu ocupat
A fi ocupat si a fi productiv sunt doua lucruri total diferite. Intr-o lume in care a devenit la moda sa fii ocupat, sa spui ca muncesti si sa ai intotdeauna agenda plina, putini sunt cei care exploateaza timpul pe care il au la dispozitie in moduri care sa le aduca beneficii. Exista mai multe
Joburi interesante si bine platite fara a avea studii de specialitate. Ce trebuie sa faci pentru a obtine un astfel de loc de munca Joburi interesante si bine platite fara a avea studii de specialitate. Ce trebuie sa faci pentru a obtine un astfel de loc de munca
Sa ai un job bine platit, care te poate ajuta sa iti indeplinesti toate visurile, sa calatoresti, sa iti permiti lucruri pe care ti le doresti din tot sufletul, este destul de dificil in aceasta perioada, mai ales in contextul pandemiei de coronavirus, cand mii de locuri de munca au disparut si
3 soft skills pe care sa ti le dezvolti in 2022 si cum te ajuta in cariera 3 soft skills pe care sa ti le dezvolti in 2022 si cum te ajuta in cariera
Odată cu stilul de muncă la distanță, în afara biroului, au apărut noi cerințe în ceea ce privește joburile existente și mai ales cele noi. Conform raportului oficial al World Economic Forum, Future of Jobs Report , până în 2025