Skip to article

Impozitul pe piata de capital

Impozitul pe piata de capital
Legea privind impozitarea castigurilor obtinute pe piata de capital a creat in 2006 mari controverse. Dupa negocieri sustinute intre reprezentantii pietei de capital si Executiv, grilele de impozitare a profiturilor din piata de capital se vor mentine in 2007 la acelasi nivel ca cele aplicate in prezent, varianta finala fiind agreata in mare masura si de participantii la piata de capital, atat brokeri cit si investitori.

Astfel, pentru titlurile vandute dupa o perioada de detinere mai mare de un an cota ramane 1%, iar pentru cele tinute mai putin de 12 luni cota de impunere este de 16%. Propunerea Guvernului era o cota de impozit unica, de 16% indiferent de perioada de detinere a titlurilor.

Modul de calcul al impozitului
Desi cotele de impunere sunt clare, modul de calcul al lor ramane inca de clarificat. Pentru cota de 1%, impozitul este retinut de broker in urma realizarii fiecarei tranzactii finalizate cu profit. In situatia in care investitorul nu si-a schimbat brokerul, calculul impozitului se realizeaza simplu, existand evidente interne ale societatii de servicii de investitii financiare (SSIF) care sa ateste pretul si data de achizitie.

Problema apare in cazul in care a fost schimbata societatea de servicii, pentru ca trebuie sa existe un document care sa ateste existenta titlurilor, data de achizitie si pretul. Solutia este ca investitorul sa ceara SSIF-ului un extras de cont defalcat pentru simbolul respectiv. Acesta va contine istoricul simbolului in contul investitorului, cu numar de actiuni detinute in momentul prezent, data de achizitie si pretul la care au fost achizitionate.

Pentru cupoanele achizitionate in cadrul procesului de privatizare in masa pretul de cumparare este reprezentat de valoarea nominala a actiunii respective, dar este necesar si in acest caz un extras de cont de la societatea de registru pentru atestarea numarului de actiuni existente in cont.

In schimb, in cazul vanzarilor de actiuni detinute mai putin de 12 luni in portofoliu legea nu este foarte clara in privinta modului in care se va calcula impozitul. Singurul lucru cert este cota de impunere de 16%, care se aplica la castigul anual al portofoliului detinut, si faptul ca nu se mai retine de SSIF in urma realizarii tranzactiilor ci se declara de fiecare investitor dupa incheierea anului. In acest moment, dupa votarea Codului Fiscal, se asteapta adoptarea normelor de aplicare, care se spera sa faca lumina atat in randul investitorilor, cat si al brokerilor.

Impactul grilei de impozitare asupra orizontului de investire
Un efect logic al impunerii diferentiate ar fi diminuarea tranzactiilor speculative. Practica arata insa ca lucrurile nu stau asa. Persoanele familiarizate cu piata de capital romaneasca constata pe zi ce trece ca perioadele de cresteri si scaderi generalizate ale cotatiilor incep sa fie din ce in ce mai rare; unul din motive este atingerea unui nivel de pret "corect" sau chiar "supraevaluat" pentru majoritate actiunilor de la Bursa de Valori Bucuresti. Daca la inceputul anilor 2000 indicele mediu PER al actiunilor listate la BVB se afla intre 5 si 9 (un indiciu general de subevaluare), in prezent majoritaea actiunilor se tranzactioneaza cu PER-ul cuprins intre 30 si 35 (un indiciu general de supraevaluare). Actiunile sunt acum mai atent evaluate in functie de profiturile raportate trimestrial si ca urmare cotatiile nu mai cresc la unison. Chiar si emitentii din acelasi sector de activitate se incadreaza la anumite momente de timp pe trenduri opuse. Exista desigur cazul celor cinci Societati de Investitii Financiare (SIF) care au o comportare relativ asemanatoare, fiind acelasi tip de societati, insa si aici gradul de corelare incepe sa scada.

In concluzie, o mare parte din investitori prefera sa marcheze profitul cit mai des, cu toate ca la acest tip de tranzactii profitul se impoziteaza cu 16%. Din punct de vedere al investitorului este neproductiv sa blochezi banii o perioada mare de timp pe o actiune, doar pentru a beneficia de un impozit mai mic pe profit, si este mai rentabil sa "parasesti" o actiune a carei cotatii a ajuns la un nivel supraevaluat marcand un profit rezonabil intr-o perioada scurta de timp si sa investeti intr-o alta actiune subevaluata care are perspective de crestere.

Parerea majoritatii participantilor la piata de capital, atat brokeri cit si investitori, este ca la nivel legislativ nu se intelege pe deplin rolul pietei de capital intr-o economie. Cele mai importante entitati in piata nu sunt investitorii ci societatile emitente care isi pot finanta cresterea fara costuri mari, preluind sumele de bani de care dispun investitorii. Incercarea de a reduce gradul de speculare prin impunerea unui impozit mai mare are ca efect final limitarea acesului emitentilor la surse de finantare.

O piata de capital sanatoasa si puternica poate face multe pentru economia unei tari, prin mecanismele de atragere a disponibilitatilor de capital si dirijarea acestora catre finantarea productiei si dezvoltarii.

Sursa: www.intercapital.ro

Acest site foloseste Cookies. Prin navigarea pe acest site, va exprimati acordul asupra folosirii cookie-urilor.
Mai multe detalii despre Cookies!