Skip to article

Relatii publice in house

Stralucire. Succes. Aventura. Bete in roate. Strategie. Nervi. Munca. Pasiune. Rezultate. Prejudecati. Greseli. Evaluare. Agonie. Sedinte. Extaz. Recunoastere. Beneficii. Toate sunt elemente ale muncii in relatiile publice.

Si de toate are parte persoana care lucreaza in acest domeniu.

Exista doua ipostaze majore in care se poate lucra: fie in cadrul unui departament dintr-o organizatie, fie in cadrul unei agentii/firme/companii de PR. Astazi mai multe detalii despre prima optiune.

Mai intai de toate important este de mentionat faptul ca de la o institutie la alta, titulatura job-ului va diferi. De la departament de comunicare si relatii publice si pana la marketing si comunicare. Esential nu este insa numele postului, ci responsabilitatile implicate.

Si mai este ceva: marimea departamentului. Aceasta difera de la simpla directie in cadrul unui departament, pana la unitate de sine statatoare cu mai multi sau mai putini angajati. De asemenea, in functie de marimea companiei vor exista mai multe departamente specializate care trebuie sa lucreze impreuna (unul se va ocupa de monitorizare, altul de evaluare, unul de comunicare, altul de comnicarea interna si in fine unul de organizare de evenimente) sau un singur departament, alcatuit uneori chiar dintr-un singur om "one man show" care trebuie sa faca tot ceea ce implica PR-ul.

Daca explici ceva atat de clar incat oricine poate pricepe, se va gasi cineva care sa te inteleaga gresit

Va trebui ca departamentul de PR sa fie legatura intre departamentele organizatiei. Va trebui sa gestioneze comunicarea interna si comunicarea cu toate celelalte publicuri ale organizatiei (in functie de specificul ei): cu creditorii, cu clientii, cu partenerii, cu furnizorii, cu mass-media. Vor trebui cladite relatii de comunicare pe termen lung bazate pe incredere si profesionalism. Si va trebui multa rabdare. Si diplomatie. Pentru ca intr-adevar vor exista situatii in care cuvintele vor fi rastalmacite sau neintelese.

Solutia unei probleme schimba natura problemei

Tot departamentul in house se va ocupa de gestionarea identitatii si a imaginii organizatiei. Va gandi planul de relatii publice si cel de comunicare. Va gasi purtatorii de imagine "acele persoane care vor aparea mereu pentru a vorbi pe un anumit segment. Va gandi evenimentele si sloganurile pentru acestea. Va face analiza imaginii si monitorizarea media, sau macar a presei. Si va trebui sa ofere solutii la problemele sau chestiunile aparute. Si uneori, solutia data va muta problema in alta zona. Sau va crea alte dileme. Oricum, ca sa studiezi cat mai bine o problema, incearca sa o intelegi mai intai. Empatia este mai necesara decat se poate inchipui. La fel si repetiile pentru eveniment" simularea prezentarilor in fata fireste a aunei audiente mai putin numeroase, verificarea tehnicului, a sonorizarii etc. Si extrem de important este cuvantul. Dat si respectat.

Vor exista situatii in care vor aparea greseli care tin uneori de departamentul de PR, alteori de alte departamente. Importanta este asadar evaluarea permanenta a activitatii si corelarea acestor rezultate cu obiectivele propuse. Iar in momentul aparitiei greselilor, acestea trebuie asumate si gasite metodele de corectare a lor si de eliminare pe viitor. Pentru ca, chiar daca faptele sint rigide, adevarul este flexibil.

Cei care sunt desemnati sa se ocupe de relatiile publice intr-o companie, vor trebui sa gaseasca mereu noi modalitati de exprimare a identitatii organizatiei, de intiparire in mintea audientelor tinta. Abordarea proactiva a tuturor activitatilor este ca atare cea mai buna metoda de gestionare a procesului de PR intr-o institutie.

Este foarte simplu sa faci ceva complicat, dar este foarte complicat sa faci ceva simplu

Importanta este si adaptarea tuturor mijloacelor de exprimare avute la dispozitie publicurilor tinta. Intr-un fel se va realiza comunicarea catre tineri si intr-altul catre partenerii de afaceri si furnizori. Este necesara de asemenea identificarea modalitatilor de asociere celor mai potrivite pentru organizatie. Organizarea unui concert "sau a unei serii" cum a fost concertul Holograf si prietenii oferit de Romtelecom a fost foarte bine gandita de companie. La fel, la deschidere, Yellow bar a avut 2 opening nights. Prima seara a fost dedicata prietenilor si partenerilor proprietarului, in timp ce a doua a fost deschiderea oficiala pentru publicul larg.

De asemenea, trebuie amintit aici faptul ca relatiile publice nu se "aplica" doar in cazul marilor companii. Elemente ce tin de pozitionare, de comunicare cu diversele publicuri, de comunicare de brand, de gestionarea imaginii, organizarea de evenimente, de realizarea de materiale promotionale sau de prezentare sau de gandirea de oferte speciale si aducerea lor la cunostinta publicului tinta sunt aplicabile oricarei firme. Fiindca astfel se face cunoscuta, promoveaza o identitate si se asociaza cu anumite valori. Dobandeste notorietate si vizibilitate. Toate beneficii pe termen lung.

O concluzie marcheaza intotdeauna momentul in care ai obosit sa gindesti

Sau in care iti dai seama ca mai mult spus nu duce decat la plictisirea auditoriului/cititorului.
Esentiale sunt insa 3 elemente: ca marimea departamentului si implicit a responsabilitatilor alocate difera de la companie la companie, ca relatiile publice nu sunt doar pentru marile companii ci pentru toate organizatiile indiferent de dimensiunea sau specificul lor si ca este nevoie de multa rabdare, profesionalism si diplomatie.

Acest site foloseste Cookies. Prin navigarea pe acest site, va exprimati acordul asupra folosirii cookie-urilor.
Mai multe detalii despre Cookies!