Skip to article

Trei probleme ale afacerilor noi initiate si solutii ale acestora

Trei probleme ale afacerilor noi initiate si solutii ale acestora
Sunt trei probleme cu care se confrunta cel mai adesea start-up-urile din Romania

1. dorinta de a vinde cat mai mult (nu se realizeaza segmentarea de piata)
2. lipsa de credibilitate din partea potentialilor clienti
3. lipsa pregatirii agentilor de vanzari


In ce situatii apare fiecare dintre aceste probleme?

Prima problema apare in situatia in care start-up-urile se adreseaza tuturor: persoane fizice, persoane juridice, institutii, persoane de toate varstele, indiferent de ocupatie, indiferent de nevoile acestora. Kotler, parintele marketingului spunea: "nu va pot da formula succesului, dar v-o pot da pe cea a esecului: incercati sa multumiti pe toata lumea"

Lipsa de credibilitate, apare automat in cazul unui start-up. Potentialii clienti vor manifesta reticenta crescuta atunci cand au de-a face cu o firma proaspat infiintata. Atunci cand oamenii cumpara, sunt de cele mai multe ori atenti pe ce dau banii, prin urmare sunt atenti si la experienta furnizorului, la portofoliul acestuia.

A treia problema si anume lipsa pregatirii agentilor de vanzari este una prezenta in majoritatea start-up-urilor. De obicei, din dorinta de a eficientiza costurile si prin prisma lipsei de experienta, antreprenorii presupun ca a vinde este un lucru foarte usor. De obicei chiar antreprenorul face si vanzarile la inceput. Depinde insa de pregatirea antreprenorului. Daca are experienta in vanzari, atunci lucrurile sunt ceva mai simple. De cele mai multe ori insa, start-up-ul din dorinta de a nu investi foarte mult, angajeaza persoane la inceput de pregatire. Astfel, agentul start-up-ului va concura cu agenti extrem de pregatiti din companiile concurente. Acesti concurenti au investit in training pentru angajati si au si experienta foarte bogata.

Care sunt cauzele fiecarei dintre aceste probleme?

Efectele problemelor de mai sus fac de cele mai multe ori ca 9 din 10 afaceri sa dea faliment in primii 5 ani. Prin prima problema compania va constata dupa scurta vreme, fara sa inteleaga de ce, ca are vanzari mult sub asteptari. Lipsa unui segment de piata precis conduce prin sine la dezinteresul tuturor categoriilor catre care s-a orientat dintr-un motiv simplu: fiecare segment de piata va intelege ca nu se adreseaza lui, ca se adreseaza in general tuturor.

Lipsa credibilitatii, a doua problema intalnita de majoritatea start-up-urilor, nu poate fi eliminata complet si automat, cel putin la inceput. Cel mai probabil nu vei avea vanzarile spectaculoase.

A treia problema, cea a lipsei de pregatire, la fel poate avea un efect devastatator asupra companiei. Poti sa ai un produs extraordinar, fara agenti insa care sa stie sa puna in valoare beneficiile a ceea ce ai de oferit, se poate ajunge in situatia in care start-up-ul nu vinde absolut nimic.

Majoritatea start-up-urilor sunt predispunse la problemele de mai sus. Sunt predispuse mai ales start-up-urile conduse de un antreprenor specialist care nu are insa cunostinte despre marketing si vanzari sau are foarte putine. Alta cauza este ignoranta si anume: neluarea in serios a problemei vanzarilor decat prea tarziu, atunci cand nu mai este nimic de facut.

Cum poate fi evitata fiecare dintre aceste probleme?

Vestea buna este ca aceste probleme pot fi evitate. Primul pas este constientizarea acestor probleme si intocmirea unui plan de bataie.

Segmentarea de piata, trebuie facuta obligatoriu. Este bine sa se faca putin studiu sau sa se apeleze la un specialist. Ideea este simpla: trebuie ca start-up-ul sa poate descrie cat mai amanuntit cui se adreseaza si apoi sa-si faca toata promovarea in raport cu acest public tinta. Trebuie sa cunosti multe lucruri despre piata catre care mergi: varsta, obiceiuri, puterea de cumparare, nevoile, problemele, aria geografica, hobbyuri, etc.

Problema credibilitatii nu poate fi eliminata complet, ci pot fi facute anumite lucruri pentru a o atenua. Multe companii folosesc pretul foarte mic drept strategie pentru intrarea pe piata, dar atentie sa nu fie extrem de mic pentru ca va atrage multe suspiciuni. Apoi, pentru sporirea credibilitatii puteti abate atentia prin lansarea unor produse sau servicii care au clar un avantaj competitiv fata de celelate. La fel, credibilitatea poate fi construita prin prezentarile pe care le faceti, prin profesionalismul web-site-ului si prin modul cum incercati sa faceti vanzare. in plus, solul credibilitatii afacerii va fi chiar agentul de vanzari. Acesta trebuie sa fie un om integru, atent la nevoile clientilor, un bun vanzator si o persoana care trebuie sa creada cu adevarat in ceea ce vinde. Mai poate fi facut ceva si anume dezvoltarea unui marketing bazat chiar pe actiuni care sa sporeasca credibilitatea cum ar fi: aparitii in presa, actiuni demonstrative, articole de specialitate sau oferirea de mostre gratuite.

Pregatirea agentului de vanzari este aspectul esential. Acesta trebuie instruit continuu. Agentul de vanzari este cel care poate vinde si poate asigura profitul afacerii.

Astfel, ca star-up ai doua variante, fie iei o persoana mai putin pregatita dar cu potential si o instruiesti cat mai repede cu putinta, fie gasesti o persoana cu experienta in domeniu (exeperinta de vanzare pe produse sau servicii similare).

Problemele de mai sus au solutii si pot fi anticipate. Chiar si in cazul in care ai deschis afacerea si nu ai fost atent la aceste probleme nu-i tarziu nici acum. Practic solutiile de mai sus raman de actualitate si in cazul in care a trecut ceva timp de cand au aparut problemele.

Problemele de mai sus nu apar doar in domeniul unei afaceri nou initiate. Ele pot sa apara si la companiile aflate in dezvoltare sau chiar la cele ajunse la maturitate. Adaptati sfaturile de mai sus nevoilor companiei dumneavoastra si ori de cate ori aveti o intrebare puteti vizita blogul meu personal www.marian-rujoiu.ro urmand sa va raspund cu cea mai mare placere.

Trei probleme ale afacerilor noi initiate si solutii ale acestora



Scris de Marian Rujoiu
Manager Trainer Extreme Training, the way to excellence

www.marian-rujoiu.ro
www.traininguri.ro
www.expert-teambuilding.ro

Articole recomandate

De ce videochatul nu a fost afectat de pandemie? De ce videochatul nu a fost afectat de pandemie?
De ce este videochatul o meserie cautata pe vreme de pandemie? Desi pare surprinzator, exista si industrii care nu au fost deloc afectate de pandemie. In contextul prabusirii economice, industria videochatului este una dintre cele care nu au avut de suferit. Persoanele care activeaza in acest
Bune practici pentru crearea unui mediu de lucru Euromaster atractiv Bune practici pentru crearea unui mediu de lucru Euromaster atractiv
Atunci cand incepi sa lucrezi pentru un angajator nou, cu siguranta iti doresti sa ai parte de o experienta care sa te ajute sa te dezvolti din punct de vedere profesional. Vrei sa pui in aplicare si sa iti dezvolti abilitatile actuale, dar si sa deprinzi altele noi. Totodata, iti doresti sa ai
De ce este necesar un aparat profesional pentru cafea intr-un birou? De ce este necesar un aparat profesional pentru cafea intr-un birou?
Cafeaua reprezintă ceasul deșteptător pentru mulți dintre noi. O gură de cafea și ne umplem instant de multă energie și nu este de mirare: cofeina își face mereu treaba. Studiile privind consumul de cafea în mediul business în România
Cum iti dai seama ca o oferta de angajare in videochat in Bucuresti este cu adevarat profesionista? Cum iti dai seama ca o oferta de angajare in videochat in Bucuresti este cu adevarat profesionista?
Daca alegi studioul potrivit, cariera de videochat in Bucuresti iti poate aduce numeroase satisfactii. Cum reusesti insa sa faci diferenta intre diferitele oferte de angajare? Ce diferentiaza o companie serioasa de una care nu merita increderea ta? Iata cateva elemente de care e bine sa tii cont!
Joburile care iti ofera cazare gratuita in Bucuresti Joburile care iti ofera cazare gratuita in Bucuresti
Începutul este mereu greu, dar nimeni nu se așteptă să fie atât de greu pentru un tânăr să locuiască singur în capitala României. Deși țara noastră nu este una dintre cele mai scumpe țări din Europa, salariile pentru un