Skip to article

5 colegi toxici si cum sa le supravietuiesti

5 colegi toxici si cum sa le supravietuiesti
Atunci cand te-ai angajat probabil iti imaginai ca vei face parte dintr-un colectiv unit cu oameni placuti si haiosi cu care sa poti sa legi chiar prietenii dincolo de orarul de lucru.

Exista insa si colegi pe care de la prima strangere de mana iti dai seama ca nu ii poti inghiti.

Majoritatea dintre acestia sunt inclusi in categoria colegilor toxici, cei care strica mediul armonios de lucru si ofera batai de cap intregului departament.

Pentru ca nu ai cum sa scapi de ei, trebuie sa le poti supravietui daca iti doresti ca jobul sa nu se transforme intr-o corvoada zilnica pentru tine.

Iata care sunt cele mai intalnite tipologii de colegi toxici si cum le poti face fata.

1. Lingusitorul

Ar face orice sa se puna la curent cu ultimele barfe de la birou iar asta il transforma intr-un individ periculos. Tot timpul pune intrebari si incearca sa afle raspunsuri si detalii pe care sa le poata transmite sefilor. Adesea chiar pozeaza in victima pentru a-si atrage compatimitorii de partea sa si astfel sa ii determine sa se destainuie.

Cel mai intelept lucru pe care il poti face este sa nu discuti cu el despre problemele tale iar atunci cand iti pune intrebari sa ii dai raspunsuri vagi, de exemplu: "totul este bine", "lucuruile merg minunat", "nu stiu nimic despre acest lucru", etc. Incearca sa nu il eviti fatis pentru ca va deveni suspicios si atunci nu vei reusi sa mai scapi de el.

Pentru ca este un arivist prin definitie, telul sau este sa promoveze prin orice metode, astfel va incerca sa intre in gratiile sefului. Daca pentru asta va fi nevoie sa te "sacrifice" pe tine sau colegii tai, atunci nu va ezita niciun moment.

Ideal pentru el ar fi sa ajunga pe un post de conducere cu cat mai putin efort posibil, motiv pentru care va incerca sa ocoleasca regulamentele interne si legislatia, iar in momentul in care va fi prins va incerca sa dea vina pe altcineva.

Cel mai bine ar fi sa porti discutiile cu el pe email, pentru ca sigur vei avea nevoie de o dovada impotriva lui cand te va invinovati de faptul ca tu trebuia sa discuti cu un client sau pentru ca el ti-a spus ce trebuia sa faci insa nu ai inteles.

Nu va ezita nici sa isi asume credit pentru munca ta sau a colegilor tai. Asa ca atunci cand corespondezi ai grija sa nu folosesti exprimari vagi in emailuri, ci cat mai succinte si la obiect. Dovezile clare sunt cea mai puternica arma impotriva acestui tip de coleg, asa ca ai grija sa le strangi din timp si sa fii vigilenta.

2. Enervantul

E invitabil sa nu intri in conflicte cu colegii de serviciu, exista tot timpul subiecte cu care nu veti fi de acord. Insa, de asemenea exista si o persoana enervanta, genul de om care vorbeste continuu atunci cand altii au de lucru sau care se plange de colegii sai mereu pe la spate.

Tot el e cel care "uita" sa te anunte de sedinta care urmeaza sau sa iti spuna ca a preluat el telefonul unui client foarte important cu care trebuia sa discuti. Asculta muzica la casti, insa volumul este dat atat de tare incat se aude foarte bine in intreaga firma.

Atunci cand tasteaza parca duce o batalie cu tastatura si cumva reuseste sa scoata zgomote mai pregnante decat restul colegilor. Cand ai nevoie de concentrare maxima face cumva si intra in posesia unei pungi pe care o fasaie la nesfarsit sau rupe hartii pentru a le arunca la gunoi.

Incearca sa fii cat mai dezinteresata cu putinta, sa nu ii oferi satisfactia cu care isi hraneste orgoliul. Nu isi doreste decat sa te scoata din sarite, sa te enerveze si va fi foarte multumit daca va reusi. Poti sa afisezi insa o figura calma si implacabila si sa il tratezi cu indiferenta (chiar daca in interior fierbi).

Vei reusi sa il bati cu propriile lui arme, pentru ca daca actiunile sale nu au parte de succes se va plictisi si va inceta, iar pe viitor ai grija sa te ocupi personal de toate proiectele si discutiile relevante pentru acestea, ca sa te asiguri ca totul merge cum ai planuit.

3. Delasatorul

Niciodata nu termina proiectele la timp, motiv pentru care nimeni nu vrea sa lucreze impreuna cu el. Tot timpul are o scuza pregatita in cazul in care cineva il intreaba despre intarzierea sa si amana mereu sedintele si intalnirile.

Da dovada de neglijenta atunci cand isi rezolva sarcinile de serviciu, destula incat sa enerveze pe cei cu care colaboreaza insa nu sufieicenta incat sa ii afecteze performanta sau sa atraga atentia superiorilor. Cel putin nu la inceputul carierei.

Tot timpul il vei auzi vaitandu-se de cat de multa treaba are si la cate proiecte este nevoit sa lucreze in paralel. Va poza in victima pentru a atrage compasiunea colegilor dar si pentru a se sustrage de la a primi ceva de lucru cu adevarat.

Pentru a obtine rezultate de la o astfel de persoana trebuie sa aplici tactici utilizate de unii parinti in educarea copiilor sai. De exemplu, atunci cand unui copil i se spune ca daca nu isi face curat in camera va fi pedepsit.

Multi dintre parinti nu isi duc pana la capat promisiunile, copilul stie ca de fapt nu va fi tras la raspundere daca nu isi curata camera si va amana actiunea pana cand parintii lui decid sa ii aplice pedeapsa promisa.

Acelasi lucru se intampla cu angajatul delasator. Da-i un ultimatum, spune-i ca vei discuta cu seful si ca ii vei atrage acestuia atentia si asupra celorlalte neglijente efectuate de el, explica-i ca munca sa deplorabila iti afecteaza productivitatea si performanta si ca rezultatul obtinut in echipa ar fi mult mai bun decat cel pe cont propriu.

4. Vraciul

Oamenii prin natura lor sunt animale sociale, dupa cum afirma Aristotel, asadar simt nevoia sa impartaseasca detalii ale vietii lor si cu cei din jur. Pentru ca la locul de munca petreci cel mai mult timp e inevitabil sa nu oferi informatii colegilor despre viata ta personala sau despre probleme pe care le intampini.

Din grupul de colegi exista intotdeauna cineva care vine cu sfaturi pentru a-ti "vindeca" sau rezolva necazurile. Acesta este vraciul, pe care cu siguranta l-ai intalnit. Intotdeauna, indiferent de natura situatiei si de gravitatea acestia are pregatita in maneca o solutie pentru tine.

De cele mai multe ori sfaturile sale sunt pe langa subiect si nu au nicio legatura cu ceea ce se intampla, insa pentru ca si-a asumat acest rol in grup considera ca este datoria sa sa se ocupe de cei napastuiti. Chiar daca intampini dificultati cu un proiect la care lucrezi sau te certi cu consoarta si vorbesti despre asta cu colegii tai, asteapta-te sa primesti niste indicatii pretioase de la vraci.

Daca nu te simti bine, el va fi primul acolo sa iti puna un diagnostic si sa iti ofere un medicament. Chiar si cand vine vorba de nutritie, vraciul stie tot timpul ce e bine sau nu sa mananci si intotdeauna iti atrage atentia ca nu ar trebui sa bei bauturi carbogazoase sau sa consumi biscuiti si ca ar fi cazul sa o lasi mai moale cu cafeaua, desi el face exact acelasi lucru si este cat se poate de evident ca nu duce o viata sanatoasa.

Daca esti o fire extrovertita si nu te deranjeaza intruziunea sa, atunci nu ai de ce sa iti faci griji pentru ca poti trata felul sau de a fi cu amuzament. In cel mai rau caz, poti sa nu ii urmezi sfaturile.

5. Barfitorul

Ai avut vreodata impresia ca seful iti stie fiecare pas si cuvintel pe care il spui? Te-ai gandit vreodata ca poate a instalat camere de filmat in birou? Ei bine, barfitorul este cel care a avut grija sa reproduca toate discutiile neoficiale avute de tine si colegii tai in pauza de tigara.

Trebuie sa ai in vedere ca oricat de grav ar fi ceea ce ai spus, va ajunge la seful tau de doua ori mai amplificat decat a fost initial, pentru ca asta este satisfactia pe care barfitorul o are: sa imprastie zvonuri false si sa exagereze. De cele mai multe ori acestea sunt negative, pentru ca o veste negativa are impact mai mare asupra receptorului asadar ii ofera un grad mai crescut de satisfactie.

Trebuie sa nu ii acorzi atentie si niciodata sa nu ii dezvalui nimic despre tine. Informatiile pe care le imartasesti cu barfitorul vor fi prelucrare cu filtrul gandirii sale, astfel incat sa il ajute sa fie mai bine vazut de sef si apoi raspandite in intreaga companie.

Acesta transforma fiecare zvon in misiunea sa personala si nu va avea pace pana nu isi atinge telul, acela de a uimi si atrage atentia interlocutorilor, mai ales daca ii aduc si un beneficiu pentru ca se "pune bine" cu seful.

Autor: Carmen Draghici

Acest site foloseste Cookies. Prin navigarea pe acest site, va exprimati acordul asupra folosirii cookie-urilor.
Mai multe detalii despre Cookies!