Skip to article

Ce optiuni ai cand termini facultatea

Tanarul absolvent de facultate iese de la examenul de licenta. Are o diploma. Are energie si incredere in sine. Ii lipseste doar un ingredient, nu chiar neimportant, din moment ce toti angajatorii il cer: experienta. Sigur ca exista si studenti harnici, care prefera sa lucreze in timpul facultatii, in posturi pentru care nu se cere neaparat o calificare. Dar de cele mai multe ori nu este considerata neaparat a fi experienta relevanta, cu toate ca cei mai multi angajatori prefera sa lucreze cu cineva care a aratat ca nu are o problema sa munceasca.

Ar mai fi ceva de mentionat: putini absolventi de facultate ajung sa lucreze in domeniul pentru care s-au pregatit. Pentru ca in cercetare si in invatamant se castiga relativ putin iar productia romaneasca este departe de a fi atractiva atat din punct de vedere al conditiilor de lucru cat si din cel al salarizarii. Asta daca ar fi sa dam numai cateva exemple.

Si atunci, tanarul absolvent incearca o meserie liberala (om de vanzari, de relatii cu clientii, asistent de manager, resurse umane, etc.). Sau continua studiile cu un masterat, poate chiar cu unul ceva mai scump cele in administrarea afacerilor (MBA). Eventual chiar un doctorat. Partea buna cu aceasta a doua cale este ca isi continua dezvoltarea teoretica. Partea mai putin buna este ca tot nu acumuleaza experienta. In publicatia Financial Times din 31 Martie 2004, Michael Skapinker a publicat articolul Un MBA in mainile cui nu trebuie poate deveni o arma fatala in care mentioneaza opinia cunoscutului professor si specialist in comportament organizational Henry Mintzberg care spune ca ideea de MBA folosit ca mijloc de ocolire a evolutiei ierarhice intr-o firma in plina ascensiune este fatala atat firmei cat si celui ce incearca asta, datorita abordarii prea teoretizate si lipsite de fundamentul practicii. Ca sa nu mai mentionam asteptarile pe care un absolvent de MBA le are la absolvire, atat ca pozitie manageriala cat si ca pachet salarial.

Iar daca se gandeste la una dintre meseriile liberale, se loveste de noutatea domeniului abordat. Vazut din afara, un om de vanzari sau de relatii cu clientii pare sa faca totul la bunul simt, fara sa aiba nevoie de pregatire de specialitate. Insa de la primele intalniri cu clientii incepe sa isi dea seama ca nu e deloc simplu. Pentru ca la noi in Romania comunicarea nu se invata in scoala sau liceu. Si orice profesie care presupune relatii interumane se bazeaza in primul rand pe o buna cunoastere a procesului de comunicare interpersonala. Apoi ar trebui sa inteleaga mecanismele procesului de vanzare si tehnicile de vanzare specifice fiecarei industrii. Si tehnici de negociere comerciala. Poate cate ceva despre mecanismele ce stau la baza procesului decizional al clientului. Dar unde sa poata gasi toate aceste informatii? Probabil in cartile care au inceput sa invadeze piata. Unele mai bune, altele mai putin bune

Numai ca dureaza mult si se limiteaza tot la teorie. Si atunci cauta o metoda de invatare mai prietenoasa si mai scurta decat timpul alocat lecturii unei carti.


Astfel se ajunge la training. Care este o forma de invatare adaptata stilului de invatare al adultilor. Pentru ca adultii invata intr-un alt mod decat copiii. Daca ar fi sa-l definim, am putea spune ca trainingul este procesul prin care se poate constientiza nevoia de dezvoltare in termeni de abilitati, cunostinte si atitudine pentru a ajunge la nivelul de performanta cerut de organizatia in care persoana activeaza.

Si iata ca ajungem la urmatoarea intrebare: cat de eficient este sa participam la cursuri de instruire pentru a ne dezvolta CV-ul? Daca o facem fara un obiectiv de dezvoltare clar, poate fi o loterie care sa se intoarca impotriva noastra.

Exista, fara indoiala, cursuri generale, utile pentru orice profesie si orice pozitie ierarhica. De recomandat ar fi cursurile de comunicare interpersonala, de inteligenta emotionala, de dezvoltare a abilitatilor de prezentare, de gandire creativa si mai ales pozitiv-realista. Lista ar putea continua, cu toate ca multe alte cursuri trateaza aceleasi subiecte sub alte denumiri. Asemenea cursuri ar putea ridica valoarea unui candidat pentru orice pozitie din firma angajatorului si nu ar fi neaparat o investitie irosita.

Atunci cand va ganditi sa investiti in dezvoltarea profesionala, ar trebui sa aveti in vedere faptul ca un curs de instruire poate dura in general intre 1 si 5 zile, cele mai frecvente fiind insa cele de doua zile. Costurile per participant variaza si ele in functie de calibrul trainerului si de tipul de curs intre 50-75 Euro pentru o zi de curs pana la 300 Euro pentru o zi de curs (in cazul in care trainerul este o personalitate sau/si nu este un trainer roman). Poate fi destul de scump la o prima vedere, insa returnarea investitiei creste mult mai mult in cazul celor ce apeleaza la cursuri de instruire prin propriile resurse financiare si de timp. Pentru ca valorizeaza fiecare leu investit in propria persoana si pentru ca pretentiile sale sunt mult mai mari in cazul in care efortul financiar ii apartine.

Insa, de cele mai multe ori, un singur curs nu-l transforma pe participant in superprofesionist in domeniul respectiv. Daca un trainer ar reusi ca dupa doua zile sa transforme un participant din profan in profesionist pe un subiect oarecare, ar fi probabil candidat la premiul Nobel pentru educatie! Cu alte cuvinte, participantul ar trebui sa incerce sa aplice instrumentele si informatiile primite in cadrul cursului si apoi sa incerce sa masoare pe de o parte eficacitatea aplicarii lor si pe de alta parte cat si mai ales ce ar trebui sa mai afle pentru a ajunge la nivelul de performanta pe care si-l doreste. Si daca a aflat acest nivel de performanta, care este calea de a ajunge pana la el?

Raspunsul poate sa nu contina neaparat ideea de training. Trainingul formal este numai una dintre metodele de dezvoltare. Mai sunt coaching-ul, mentoratul, shadowing-ul, instruirea la locul de munca, etc. Insa la nivel individual privat, cred ca trainingul ramane una din formele accesibile unui tanar absolvent. Recomandarea noastra este sa va stabiliti insa un tel, un obiectiv de cariera, inainte de a incepe sa investiti in propria dezvoltare. Sau sa apelati la un consultant in cariera.

Acest site foloseste Cookies. Prin navigarea pe acest site, va exprimati acordul asupra folosirii cookie-urilor.
Mai multe detalii despre Cookies!