Skip to article

Cum sa ii spui sefului ca nu are dreptate

Cum sa ii spui sefului ca nu are dreptate
Pe scurt, cu multa grija, altfel singurul rezultat este ca inrautatesti si mai tare situatia. Daca ceea ce spui este avizat si bine sustinut ai sansa de a castiga mai mult decat rezolvarea unei situatii de moment poti castiga incredere si e posibil ca pe viitor parerile tale sa conteze mai mult decat in prezent. Pentru a nu incepe insa o "batalie" pe care nu ai sanse de a o castiga ai grija ca intentia ta sa fie constructiva, sa iti dai seama ce anume este gresit in ceea ce priveste decizia si sa ai pregatita o alternativa.

1. Nu proceda in mod pripit
Nu arunca acuze inainte de a fi sigur de corectitudinea lor. Chiar daca ai impresia de la inceput ca ceva nu va merge, de obicei doar in timp se vor vedea efectele nagative. Intr-o echipa trebuie ca cooperezi, chiar daca nu esti de acord cu cineva. Nu pune bete in roate numai pentru a demonstra ca opinia ta initiala a fost cea corecta. Da o sansa, e posibil ca totusi sa fie o decizie buna. Daca insa crezi cu tarie in judecata ta incearca inainte sa deschizi o discutie sa iti construiesti cat mai coerent argumentatia.

2. Cere permisiunea
Inainte de a incepe argumentatia intreaba daca poti face asta. In primul rand pentru ca cei mai multi oameni se simt mai comod daca sunt anuntati ca urmeaza o analiza a deciziilor/comportamentului lor. Si de asemeni e posibil ca momentul ales de tine sa nu fie cel mai indicat intrucat cealalta persoana trebuie sa se ocupe de altceva. In acest caz nu insista, mai bine revii alta data.

3. Fii onest in ceea ce priveste motivele
Nu iti baza discursul numai pe plangeri. Cu siguranta vrei sa obtii ceva concret, altfel ce sens are sa incepi discutia? Argumenteaza punctul tau de vedere pornind de la fapte (mai ales ca e posibil adesea ca acestea sa nu fie cunoscute la fel de bine precum le cunosti tu, cel care te lovesti in fiecare zi de ele).

4. Pune accent pe aspectele pozitive
Alege cu grija cuvintele sa nu sune totul ca si cum ai arunca vina pe cineva. Si mai ales sa nu sune a confruntare (nu de alta, dar toata lumea vrea sa iasa invingatoare dintr-o confruntare si atunci preocuparea sefului nu va fi sa te asculte, ci eventual sa combata ce ai de spus)

5. Asculta cu atentie
Intr-o astfel de intrevedere nu trebuie sa vorbesti doar tu, ideal e sa fie un dialog. E posibil sa afli ca in spatele deciziei au fost si alte motive pe care tu inca nu le cunosti. Daca asculti cu atentie atunci arati ca esti preocupat de binele companiei si poti si sa afli lucruri noi despre directia in care se va indrepta aceasta.

6. Trateaza-ti seful ca si cum ar fi un client
Si, se stie, clientii sunt dificili. Pentru a vinde ceva trebuie sa tii cont de personalitatea cumparatorului, de stilul de abordare la care el raspunde in mod pozitiv. E posibil ca seful sa fie o persoana analitica si atunci sa pui accent pe grafice si fapte concrete. E posibil sa fie o persoana care pune mare accent pe multumirea celor din jur si atunci argumentele tale sa se construiasca in jurul modului in care decizia respectiva ii poate influenta pe ceilalti.

7. Nu renunta foarte repede la opinia ta
Nu e un lucru de mirare daca incercarea ta nu va reusi de la prima convorbire. De obicei un sef are mai multe abilitati si experienta decat tine. Probabil ca nici nu a luat decizia in pripa si a analizat situatia inainte, asa ca nu va renunta la pozitia sa numai pentru ca a auzit o opinie contrara. Poti sa incerci iar, fara insa a renunta la tonul respectos.

E posibil sa iti ceara mai multe date si sa nu fie o respingere a sugestiei pe loc. De cele mai multe ori chiar asa se intampla.
Daca insa de mai multe ori ti-a respins o sugestie e rezonabil sa renunti. O poti face in mod profesional: multumesti pentru faptul ca ti-a acordat sansa sa iti spui punctul de vedere si ai grija sa nu pleci lasand in urma o atmosfera tensionata datorita unei atitudini negative.

Acest site foloseste Cookies. Prin navigarea pe acest site, va exprimati acordul asupra folosirii cookie-urilor.
Mai multe detalii despre Cookies!