Skip to article

5 principii ale mancatului sanatos

5 principii ale mancatului sanatos
A manca sanatos inseamna a avea un meniu echilibrat, care sa contina toti nutrientii de care organismul are nevoie pentru a functiona normal.

O dieta drastica , din care elimini consumul de carne sau cel de lactate, nu inseamna ca mananci sanatos, dimpotriva, poti deregla stomacul si iti poti face mai mult rau decat bine. I

nvata care sunt principiile mancatului sanatos si schimba-ti obiceiurile alimentare, pentru a te bucra de un corp plin de energie.


1. Cunoaste-te pe tine insati

Pentru a putea stabili un meniu sanatos, este esential sa-ti cunosti obiceiurile si sa stii ce ai putea schimba in rutina ta. De exemplu, daca obisnuiesti sa mananci portii mari seara, este indicat sa le injumatatesti. Cantitatea de mancare ar trebui sa evolueze astfel: dimineata trebuie sa mananci ca o regina, la amiaza ca o printesa si seara ca o cersetoare.

Daca stii ca la birou obisnuiesti sa rontai sticksuri, biscuiti sau alte gustarici pline de caloii, incearca sa-tin aduci de acasa doar fructe proaspete, migdale, nuci sau stafide. Un renumit medic nutritionist a afirmat ca daca incerci sa consumi cu 200 de calorii mai putin in fiecare zi, reusesti sa slabesti peste 9 kilograme intr-un an. Cifra ar putea fi chiar mai mare, daca pe langa portia diminuata adaugi si o portie de sport.

2. Mananca mai putina carne

Un alt principiu al mancatului sanatos prespune un consum mai mic de carne. Cerealele integrale, nucile, semintele, legumele si fructele iti furnizeaza o cantitate aproape suficienta de fibre. Mai ai nevoie doar de o portie mica de carne pentru a o completa. Carnea de porc ar trebui consumata cel mai rar, deoarece este grasa. Este indicat sa optezi pentru piept de pui sau peste.

3. Separa grasimile

Grasimile au mai multe calorii per gram decat carbohidratii sau proteinele. Astfel, daca vrei sa-ti mentii greutatea sau sa sabesti, pune frana consumului de grasimi "rele". Ce inseamna separarea grasimilor? Inseamna ca trebuie sa faci diferenta intre grasimile benefice si opusul lor.

Grasimile "bune" sunt cele care nu maresc colesterolul si sunt importante pentru asimilarea vitaminelor in organism. Aceste grasimi se gasesc in nuci, seminte de in, seminte de dovleac, ulei de masline, conopida, broccoli, peste gras.

Grasimile "rele" sunt cele de natura animala si cele intens procesate, care se depun pe peretii vaselor de sange.

4. Mananca, nu bea calorii

Un alt principiu al mancatului sanatos spune ca trebuie sa mananci calorii, nu sa le bei. Prin urmare, rezuma-te la a bea apa plata. Daca mananci o salata de legume si bei suc carbogazos, adaugi cam 150 de calorii la fiecare pahar. Poti inlocui aceste bauturi indulcite si pline de coloranti cu suc natural de fructe.

5. Mananca regulat

In timpul zilei, este indicat sa ai 3 mese principale, plus doua gustari pe baza de fructe. Atunci cand mananci regulat, stomacul nu functioneaza in gol, deoarece este aprovizionat constant cu enzime digestive. Astfel, nu este "atacat" de secretia de acid gastric si nu iti va da mereu senatia de foame. Mancarea se digera progresiv pe parcursul zilei, oferindu-ti energie si o stare senzationala de spirit.

Autor: Laura Galan

Articole recomandate

Dieta de urgenta dupa sarbatori. Slabesti rapid, fara sa renunti la ciocolata Dieta de urgenta dupa sarbatori. Slabesti rapid, fara sa renunti la ciocolata
Te-ai ingrasat cateva kilograme de sarbatori si vrei sa slabesti repede, fara sa faci insa prea multe eforturi si fara sa renunti la dulce? Iti propunem o dieta simpla si rapida, care te va ajuta sa scapi usor de kilogramele nedorite, fara sa te infometezi. In cateva zile, vei da jos cu siguranta
Secretul pentru a controla foamea, dezvaluit de un nutritionist Secretul pentru a controla foamea, dezvaluit de un nutritionist
Nutriționistul Cristian Mărgărit a dezvăluit care este secretul pentru a controla foamea. Nu este vorba despre niste reguli stricte, ci despre niste masuri mult mai simple, la care cu siguranta nu te-ai fi gandit ca au un efect atat de important in organismul tau. 
Mare atentie la aceste alimente de post. Ce nu este bine sa mananci Mare atentie la aceste alimente de post. Ce nu este bine sa mananci
Nutritionistul Mihaela Bilic atrage atentia asupra unor anumite alimente de post. Unele pot fi foarte periculoase pentru sanatate, asadar este important sa fim foarte atenti atunci cand incepem sa tinem post.  ”A început Postul Crăciunului, haideți să vedem care sunt
Mancarurile pe care nu trebuie sa le reincalzesti niciodata. Devin toxice si periculoase pentru sanatate Mancarurile pe care nu trebuie sa le reincalzesti niciodata. Devin toxice si periculoase pentru sanatate
Foarte multi romani fac o greseala majora, fara sa isi dea seama. Reincalzesc diverse mancaruri fara sa stie ca multe dintre alimente pot deveni toxice in timpul acestui proces.  Astfel, de acum inainte ar trebui sa te gandesti de doua ori inainte de a reincalzi anumite preparate la cuptorul
Paine alba sau neagra? Care ingrasa mai putin. Raspunsul nutritionistului Mihaela Bilic Paine alba sau neagra? Care ingrasa mai putin. Raspunsul nutritionistului Mihaela Bilic
Foarte multe persoane nu pot renunta la paine si de multe ori consuma acest aliment in exces. Cum pe piata exista numeroase produse de panificatie, multi se intreaba care paine este mai sanatoasa sau care ingrasa mai putin.  Nutritionistul Mihaela Bilic a explicat recent, intr-o postare pe