Skip to article

Alimente bogate in fibre solubile. Rol si beneficii

Consumul zilnic de alimente bogate in fibre solubile reprezinta cea mai eficienta metoda de prevenire a bolilor cardiovasculare, diabetului sau obezitatii. Fibrele solubile contribuie la imbunatatirea digestiei si, implicit, la slabit si detoxifierea organismului.

Iata ce alimente au un continut bogat de fibre solubile, care este rolul lor si la ce riscuri te expui daca nu ai o alimentatie bogata in astfel de substante esentiale pentru un organism sanatos!


Rolul fibrelor solubile in alimentatie

Fibrele alimentare, extrem de necesare pentru o digestie sanatoasa, sunt impartite in doua categorii:

- solubile;
- insolubile.

Fibrele insolubile nu se dizolva in apa si contribuie la procesul digestiei, prin reglarea tranzitului intestinal si formarea bolului fecal. Legumele si cerealele contin cele mai multe fibre insolubile.

De cealalta parte, fibrele solubile se dizolva in apa. Ele nu sunt utile in trecerea alimentelor prin intestine si in evacuarea fecala, dar au alte roluri esentiale pentru sanatatea organismului:

- ajuta la absorbtia nutrientilor din intestinul subtire, prin intarzierea eliminarii continutului gastric;
- controleaza productia de colesterol si trigliceride; ajuta si la scaderea colesterolului "rau" din sange;
- contribuie la eliminarea toxinelor si a metalelor grele din organism;
- previn constipatia si elimina grasimile din sange;
- ofera o senzatie de satietate pe termen lung si reduc absorbtia caloriilor in corp; in acest fel, ajuta la slabit;
- grabesc eliberarea enzimelor pancreatice si activeaza productia lor;
- protejeaza impotriva bolilor de inima;
- sustin echilibrul energetic al organismului prin intarzierea absorbtiei zaharului in intestine si ajuta la echilibrarea glicemiei;
- calmeaza intestinele si contribuie la tratarea sindromului de colon iritabil.

Alimente bogate in fibre solubile

Fibrele solubile se regasesc in mai multe categorii alimentare care ar trebui consumate zilnic. Printre cele care contin cele mai mari cantitati de astfel de fibre se numara:

- mere;
- fasole boabe (gatite);
- linte gatita;
- banana;
- ovaz (taratele de ovaz contin cea mai mare cantitate de fibre solubile);
- mazare;
- soia;
- morcovi;
- portocale (citrice, in general);
- pere;
- capsuni;
- fulgi de ovaz;
- orz;
- stafide;
- prune (acre si uscate);
- seminte de in;
- merisor;
- caise;
- curmale;
- coacaze rosii;
- grepfrut;
- piersici;
- gutui;
- sfecla;
- agrise;
- secara;
- struguri;
- seminte de susan etc.

Riscuri ale deficientei de fibre solubile in organism

Deficienta de fibre solubile din organism conduce la mai multe probleme de sanatate grave. Printre acestea se numara:

- constipatie;
- hemoroizi;
- cancer de colon;
- sindrom de colon iritabil;
- diverticulita (o problema digestiva comuna in cazul unei alimentatii defectuoase).

Este important sa acorzi o atentie deosebita consumului de alimente cu fibre solubile si sa ai grija ca acestea sa nu lipseasca din meniul zilnic.

Diversifica-ti alimentatia introducand cat mai multe legume, fructe, cereale, carne slaba si peste, pentru a creste aportul de fibre, solubile si insolubile, si a-ti proteja sanatatea organismului.

Autor: Daniela Ganciu

Sursa: Foto: www.healthfoodxdrinks.com

Articole recomandate

Diete sanatoase: Dieta alcalina - calea catre longevitate, vitalitate, sanatate Diete sanatoase: Dieta alcalina - calea catre longevitate, vitalitate, sanatate
Dieta alcalina este o notiune relativ recenta, desi la baza ei stau lucruri stiute de mii de ani care au capatat o forma concreta in anii ’20. Este vital sa cunoastem aceste informatii despre alimentatia alcalina si opusul ei, alimentatia acida pentru ca, in general, starea de boala este
Dieta cardiologilor: slabesti 2 kilograme pe zi Dieta cardiologilor: slabesti 2 kilograme pe zi
Dieta cardiologilor este un regim de slabire adresat persoanele care au mari probleme cu greutatea. Daca este urmata cu strictete, aceasta dieta te poate ajuta sa slabesti pana la 2 kilograme pe zi.  La micul dejun se servesc fructe in fiecare zi, precum piersici, portocale, pepeni, pere
Dieta naturista - inamicul kilogramelor in plus Dieta naturista - inamicul kilogramelor in plus
Inca de la inceputul acestui secol, ne confruntam treptat cu o mediatizare a siluetelor perfecte de fotomodel. Prin evolutia tehnologiei acest lucru a prins si mai repede avant, fiind tot mai des in legatura cu aspectul ideal si kilogramele ideale. Apropierea cat mai mult de greutatea ideala
Dieta dupa Paste: Slabeste 8 kilograme in 7 zile. Meniul complet Dieta dupa Paste: Slabeste 8 kilograme in 7 zile. Meniul complet
Ai acumulat cateva kilograme cu ocazia sarbatorilor pascale si vrei sa scapi cat mai repede de ele? Iata o dieta rapida, care te poate ajuta sa slabesti pana la 8 kilograme in doar 7 zile.  Dieta este una simpla, usor de tinut, si are la baza o supa: Cum se prepara supa: 1 cub concentrat
Vrei sa mananci fara sa te ingrasi? Acestea sunt alimentele de la care NU FACI burta! Vrei sa mananci fara sa te ingrasi? Acestea sunt alimentele de la care NU FACI burta!
Faci parte din acea categorie de oameni care ar vrea sa poata manca fara sa se ingrase? Nu esti singurul! Iata care sunt alimentele pe care sa le mananci fara sa te ingrasi. Nu faci burta de la ele! 1. Mazare dulce (35 calorii) Sunt sarace in calorii insa bogate in fibre si proteina vegetala. 2.
Acest site foloseste Cookie-uri.
Folosim cookie-uri pentru a personaliza continutul si reclamele, pentru a oferi caracteristici specifice retelelor sociale si pentru a analiza traficul nostru. De asemenea, impartasim informatii despre felul in care ne utilizati site-ul, cu partenerii nostri de pe retelele sociale, de publicitate si de statistica in conformitate cu Politica de confidentialitate. Va puteti administra preferintele in Setari cookie.
Ele.ro iti recomanda