Skip to article

Alimente bogate in fibre solubile. Rol si beneficii

Consumul zilnic de alimente bogate in fibre solubile reprezinta cea mai eficienta metoda de prevenire a bolilor cardiovasculare, diabetului sau obezitatii. Fibrele solubile contribuie la imbunatatirea digestiei si, implicit, la slabit si detoxifierea organismului.

Iata ce alimente au un continut bogat de fibre solubile, care este rolul lor si la ce riscuri te expui daca nu ai o alimentatie bogata in astfel de substante esentiale pentru un organism sanatos!


Rolul fibrelor solubile in alimentatie

Fibrele alimentare, extrem de necesare pentru o digestie sanatoasa, sunt impartite in doua categorii:

- solubile;
- insolubile.

Fibrele insolubile nu se dizolva in apa si contribuie la procesul digestiei, prin reglarea tranzitului intestinal si formarea bolului fecal. Legumele si cerealele contin cele mai multe fibre insolubile.

De cealalta parte, fibrele solubile se dizolva in apa. Ele nu sunt utile in trecerea alimentelor prin intestine si in evacuarea fecala, dar au alte roluri esentiale pentru sanatatea organismului:

- ajuta la absorbtia nutrientilor din intestinul subtire, prin intarzierea eliminarii continutului gastric;
- controleaza productia de colesterol si trigliceride; ajuta si la scaderea colesterolului "rau" din sange;
- contribuie la eliminarea toxinelor si a metalelor grele din organism;
- previn constipatia si elimina grasimile din sange;
- ofera o senzatie de satietate pe termen lung si reduc absorbtia caloriilor in corp; in acest fel, ajuta la slabit;
- grabesc eliberarea enzimelor pancreatice si activeaza productia lor;
- protejeaza impotriva bolilor de inima;
- sustin echilibrul energetic al organismului prin intarzierea absorbtiei zaharului in intestine si ajuta la echilibrarea glicemiei;
- calmeaza intestinele si contribuie la tratarea sindromului de colon iritabil.

Alimente bogate in fibre solubile

Fibrele solubile se regasesc in mai multe categorii alimentare care ar trebui consumate zilnic. Printre cele care contin cele mai mari cantitati de astfel de fibre se numara:

- mere;
- fasole boabe (gatite);
- linte gatita;
- banana;
- ovaz (taratele de ovaz contin cea mai mare cantitate de fibre solubile);
- mazare;
- soia;
- morcovi;
- portocale (citrice, in general);
- pere;
- capsuni;
- fulgi de ovaz;
- orz;
- stafide;
- prune (acre si uscate);
- seminte de in;
- merisor;
- caise;
- curmale;
- coacaze rosii;
- grepfrut;
- piersici;
- gutui;
- sfecla;
- agrise;
- secara;
- struguri;
- seminte de susan etc.

Riscuri ale deficientei de fibre solubile in organism

Deficienta de fibre solubile din organism conduce la mai multe probleme de sanatate grave. Printre acestea se numara:

- constipatie;
- hemoroizi;
- cancer de colon;
- sindrom de colon iritabil;
- diverticulita (o problema digestiva comuna in cazul unei alimentatii defectuoase).

Este important sa acorzi o atentie deosebita consumului de alimente cu fibre solubile si sa ai grija ca acestea sa nu lipseasca din meniul zilnic.

Diversifica-ti alimentatia introducand cat mai multe legume, fructe, cereale, carne slaba si peste, pentru a creste aportul de fibre, solubile si insolubile, si a-ti proteja sanatatea organismului.

Autor: Daniela Ganciu

Sursa: Foto: www.healthfoodxdrinks.com

Articole recomandate

Cum ajuta tehnologia sa te antrenezi corect ca sa slabesti sanatos si eficient Cum ajuta tehnologia sa te antrenezi corect ca sa slabesti sanatos si eficient
Promovarea intensa a unor aparate de sport, suplimente de slăbit, ceaiuri și diete care te slăbesc peste noapte ca prin minune, este o iluzie desarta pentru multe persoane care vor să slăbească. Atunci când te lupți cu
10 secrete ale femeilor care sunt slabe, dar nu tin niciodata dieta 10 secrete ale femeilor care sunt slabe, dar nu tin niciodata dieta
Daca nu obtii niciodata rezultatele dorite cu ajutorul dietelor exista un motiv: "Dietele nu functioneaza, sau functioneaza pe termen scurt", spune Carla Heiser, nutritionist si specialist atestat in consiliul de medicina nutritionala si metabolica din Chicago.  Restrictionarea a ceea ce
Oana Radu a slabit 90 de kilograma in mai multe etape. Ce dieta a tinut Oana Radu a slabit 90 de kilograma in mai multe etape. Ce dieta a tinut
Oana Radu ajunsese sa cantareasca peste 100 de kilograme. Cu multa vointa si cu ajutorul unei diete, artista a reusit sa slabeasca 90 de kilograme.  "Pot să va spun că eu am slăbit de două ori drastic în viață asta și treaba asta cu greutatea a
6 greseli de evitat la culcare ca sa nu te ingrasi 6 greseli de evitat la culcare ca sa nu te ingrasi
Somnul are o influenta foarte mare asupra greutatii corporale. Iata ce greseli ar trebui sa eviti la culcare, astfel incat sa nu te ingrasi. 1. Mananci tarziu Masa tarzie in noapte creste nivelul de insulina si obliga organismul sa produca mai putina melatonina. Putina melatonina in organism
Cum alegi un nutritionist bun? Cum alegi un nutritionist bun?
Sarbatorile au trecut, dar pentru multe persoane lupta cu kilogramele in plus abia acum incepe. Fie  ca ne dorim sa ne schimbam stilul de viata, fie ca vrem sa ne pregatim corpul pentru vara, sau sa scapam de cateva kilograme in plus, un lucru este cert, avem nevoie de sfaturile unui