Skip to article

Alimente bogate in fibre solubile. Rol si beneficii

Alimente bogate in fibre solubile. Rol si beneficii
Consumul zilnic de alimente bogate in fibre solubile reprezinta cea mai eficienta metoda de prevenire a bolilor cardiovasculare, diabetului sau obezitatii. Fibrele solubile contribuie la imbunatatirea digestiei si, implicit, la slabit si detoxifierea organismului.

Iata ce alimente au un continut bogat de fibre solubile, care este rolul lor si la ce riscuri te expui daca nu ai o alimentatie bogata in astfel de substante esentiale pentru un organism sanatos!


Rolul fibrelor solubile in alimentatie

Fibrele alimentare, extrem de necesare pentru o digestie sanatoasa, sunt impartite in doua categorii:

- solubile;
- insolubile.

Fibrele insolubile nu se dizolva in apa si contribuie la procesul digestiei, prin reglarea tranzitului intestinal si formarea bolului fecal. Legumele si cerealele contin cele mai multe fibre insolubile.

De cealalta parte, fibrele solubile se dizolva in apa. Ele nu sunt utile in trecerea alimentelor prin intestine si in evacuarea fecala, dar au alte roluri esentiale pentru sanatatea organismului:

- ajuta la absorbtia nutrientilor din intestinul subtire, prin intarzierea eliminarii continutului gastric;
- controleaza productia de colesterol si trigliceride; ajuta si la scaderea colesterolului "rau" din sange;
- contribuie la eliminarea toxinelor si a metalelor grele din organism;
- previn constipatia si elimina grasimile din sange;
- ofera o senzatie de satietate pe termen lung si reduc absorbtia caloriilor in corp; in acest fel, ajuta la slabit;
- grabesc eliberarea enzimelor pancreatice si activeaza productia lor;
- protejeaza impotriva bolilor de inima;
- sustin echilibrul energetic al organismului prin intarzierea absorbtiei zaharului in intestine si ajuta la echilibrarea glicemiei;
- calmeaza intestinele si contribuie la tratarea sindromului de colon iritabil.

Alimente bogate in fibre solubile

Fibrele solubile se regasesc in mai multe categorii alimentare care ar trebui consumate zilnic. Printre cele care contin cele mai mari cantitati de astfel de fibre se numara:

- mere;
- fasole boabe (gatite);
- linte gatita;
- banana;
- ovaz (taratele de ovaz contin cea mai mare cantitate de fibre solubile);
- mazare;
- soia;
- morcovi;
- portocale (citrice, in general);
- pere;
- capsuni;
- fulgi de ovaz;
- orz;
- stafide;
- prune (acre si uscate);
- seminte de in;
- merisor;
- caise;
- curmale;
- coacaze rosii;
- grepfrut;
- piersici;
- gutui;
- sfecla;
- agrise;
- secara;
- struguri;
- seminte de susan etc.

Riscuri ale deficientei de fibre solubile in organism

Deficienta de fibre solubile din organism conduce la mai multe probleme de sanatate grave. Printre acestea se numara:

- constipatie;
- hemoroizi;
- cancer de colon;
- sindrom de colon iritabil;
- diverticulita (o problema digestiva comuna in cazul unei alimentatii defectuoase).

Este important sa acorzi o atentie deosebita consumului de alimente cu fibre solubile si sa ai grija ca acestea sa nu lipseasca din meniul zilnic.

Diversifica-ti alimentatia introducand cat mai multe legume, fructe, cereale, carne slaba si peste, pentru a creste aportul de fibre, solubile si insolubile, si a-ti proteja sanatatea organismului.

Autor: Daniela Ganciu

Sursa: Foto: www.healthfoodxdrinks.com

Articole recomandate

Andreea Marin, reteta de pizza care nu ingrasa. Se prepara super usor! Andreea Marin, reteta de pizza care nu ingrasa. Se prepara super usor!
Andreea Marin le-a pus gand rau kilogramelor pe care le-a acumulat in perioada sarbatorilor. De cateva zile, prezentatoarea TV isi incanta fanii de pe retelele de socializare cu retete dietetice, foarte gustoase, cu putine calorii.  In weekend, ea a prezentat o reteta de pizza, delicioasa,
Lidia Buble, dieta stricta de sarbatori Lidia Buble, dieta stricta de sarbatori
Lidia Buble face orice ca sa isi mentina silueta. De sarbatori, artista a facut mai mult foamea. Ea nu mananca carne, asa ca nu a putut sa se rasfete cu preparatele traditionale de Craciun.  ”Eu de Sărbători nu am mâncat aproape nimic, la modul că acasă la mine
Colagenul si cele 10 alimente minune pentru un organism sanatos Colagenul si cele 10 alimente minune pentru un organism sanatos
Păr mătăsos, unghii sănătoase, un ten catifelat și fără riduri sunt doar câteva dintre dezideratele femeilor, iar pentru a le obține nu trebuie să apelezi neapărat la suplimente alimentare, operații sau injecții, ci trebuie
Cum a reusit Minodora sa slabeasca 40 de kilograme Cum a reusit Minodora sa slabeasca 40 de kilograme
Cantareata Minodora este de nerecunoscut dupa ce a reusit sa slabeasca 40 de kilograme. Artista a dus o lupta grea ani la rand cu kilogramele in plus. In sfarsit, a reusit sa slabeasca cu ajutorul unei operatii de micsorare a stomacului, insa la scurt timp s-a ingrasat la loc.  Minodora a
Fructe si legume fara pesticide, adevarata alimentatie sanatoasa Fructe si legume fara pesticide, adevarata alimentatie sanatoasa
Sanatatea copiilor este pe primul loc pentru orice parinte, mai ales in aceasta perioada de pandemie. Stim ca pentru a-i proteja si a le intari imunitatea si organismul este bine sa le dam zilnic sa manance fructe si legume proaspete, crescute cat mai natural. Insa te-ai gandit cate dintre acestea