Skip to article

Bauturile racoritoare: mituri cotidiene

Bauturile racoritoare sunt una dintre temele controversate atunci cand vine vorba de nutritie. Adevarul este ca ele pot fi consumate fara probleme in cadrul unei diete echilibrate.

Cand vorbim despre bauturi racoritoare, ne referim in egala masura la bauturile racoritoare carbogazoase si necarbogazoase, ceaiuri reci, bauturi de tip sport si bauturi energizante, dar si la bauturi cum sunt sucurile si nectarurile.

Fiecare dintre aceste categorii se adreseaza unui anumit segment de consumatori printr-un set specific de beneficii pe care ingredientele prezente in componenta lor le ofera.

In cele ce urmeaza, ne propunem sa clarificam o parte dintre caracteristicile acestor produse.

Informatii de baza despre bauturile racoritoare
"Bauturi Racoritoare" este termenul generic sub care aceste bauturi nealcoolice sunt reunite. Alaturi de apa, oricare dintre aceste bauturi poate asigura aportul zilnic necesar de lichid, ingredientul de baza al tuturor bauturilor racoritoare fiind apa, care reprezinta peste 90% din acestea.

Studiile medicale arata ca hidratarea este esentiala desfasurarii normale a multor functii ale organismului, in lipsa acesteia putand apare dureri de cap, oboseala, diminuare a concentrarii si coordonarii miscarilor, la copii aceste efecte fiind mai accentuate decat la adulti.

Pentru mentinerea unui nivel normal de hidratare este recomandat consumul zilnic de 2-3 litri de lichide, provenite atat din bauturi cat si din alimente. Este demonstrat stiintific ca un consum variat de lichide - apa, bauturi racoritoare, bauturi calde (cafea, ceai), lactate - ajuta hidratarea normala printr-o larga varietate a gusturilor si aromelor.

Reprezentantii industriei bauturilor racoritoare promoveaza un stil de viata sanatos si echilibrat, prin consumul moderat al unei varietati de alimente si bauturi, simultan cu mentinerea unei activitati fizice constante.

Producatorii ofera o gama larga de bauturi racoritoare si apa, inclusiv bauturi cu numar redus de calorii sau fara calorii, pentru a raspunde tuturor necesitatilor consumatorilor. Din oferta variata pusa la dispozitie, consumatorul poate sa faca o alegere compatibila cu propriile sale nevoi si stil de viata.

Iata cateva informatii care cu siguranta va vor ajuta in a face alegerea potrivita in materie de hidratare.

Bauturile racoritoare carbogazoase si necarbogazoase sunt pe baza de extract de fructe sau plante, cu concentratie intre 0 si 24%, diferenta dintre ele constand in apa folosita, fie carbogazoasa, fie plata. Bauturile carbogazoase cu aport caloric sunt o buna sursa de energie datorita carbohidratilor prezenti in componenta lor.

Glucidele au un rol important in functionarea organismului uman - creierul este, practic, exclusiv dependent de un aport constant de glucoza. Pentru a functiona normal, creierul unui adult are nevoie zilnic de 140 g de glucoza, ceea ce reprezinta pana la jumatate din totalul de glucide alimentare ingerate.

Producatorii de bauturi racoritoare sunt responsabili si preocupati de bunastarea consumatorului. De exemplu in multe dintre bauturi zaharul este inlocuit cu fructoza care este o sursa de glucide preferata de organism datorita absorbtiei graduale.

Sucurile sunt bauturi care contin 100% suc de fructe sau legume, fara a avea alti ingredienti adaugati, cu exceptia uneori a unor minerale si vitamine permise in scopul fortificarii. Sucurile nu contin zahar sau alti indulcitori adaugati, ci numai cei proveniti in mod natural din fructe. Consumul sucurilor asigura o parte din necesarul zilnic de vitamine, saruri minerale si enzime.

Spre deosebire de sucuri, nectarul (Lat. "bautura zeilor") este o bautura pe baza de suc de fructe sau legume cu o concentratie intre 25 si 99%, in procesul lui de fabricare fiind utilizate si alte adaosuri (arome, indulcitori).

Ceaiurile reci (gata preparate) sunt bauturi racoritoare pe baza de extract de diferite tipuri de ceai, care sunt recunoscute pentru efectul lor antioxidant.

Bauturile de tip sport si energizante sunt bauturi racoritoare functionale, recomandate pentru beneficiile lor specifice.

Bauturile de tip sport sunt destinate persoanelor care depun un efort fizic intens, deoarece contin minerale ce pot compensa sarurile pierdute prin transpiratie odata cu apa. Formula acestor bauturi a fost conceputa astfel incat sa compenseze rapid pierderea fluidelor si sarurilor minerale prin transpiratie, oferind concomitent o sursa instant de energie.

Pe de alta parte, bauturile energizante sunt o categorie de bauturi racoritoare, cu un continut sporit de cofeina si alte ingrediente energizante (taurina, guarana, gingseng). Bauturile racoritoare energizante nu sunt printre principalele surse de cofeina, care este continuta in principal de cafea, dar si de unele medicamente analgezice, de exemplu.

Pe langa hidratare, bauturile energizante sunt recomandate si pentru efectul energizant (datorita continutului de zaharuri) si stimularea atentiei si vigilentei (de exemplu in timpul condusului prelungit). Revenind la un consum responsabil, nu cofeina in sine produce dependenta, ci frecventa de consum si cantitatea ingerata, iar aceasta tine de un mod de viata echilibrat.

Atat nutritionistii cat si reprezentantii producatorilor de bauturi racoritoare recomanda sa tineti cont de aceste informatii, abordand o dieta echilibrata, combinata cu activitate fizica constanta, atitudine care permite consumul oricareia dintre aceste categorii de bauturi racoritoare in mod regulat.

Bauturile racoritoare: mituri cotidiene

Articole recomandate

10 secrete ale femeilor care sunt slabe, dar nu tin niciodata dieta 10 secrete ale femeilor care sunt slabe, dar nu tin niciodata dieta
Daca nu obtii niciodata rezultatele dorite cu ajutorul dietelor exista un motiv: "Dietele nu functioneaza, sau functioneaza pe termen scurt", spune Carla Heiser, nutritionist si specialist atestat in consiliul de medicina nutritionala si metabolica din Chicago.  Restrictionarea a ceea ce
Oana Radu a slabit 90 de kilograma in mai multe etape. Ce dieta a tinut Oana Radu a slabit 90 de kilograma in mai multe etape. Ce dieta a tinut
Oana Radu ajunsese sa cantareasca peste 100 de kilograme. Cu multa vointa si cu ajutorul unei diete, artista a reusit sa slabeasca 90 de kilograme.  "Pot să va spun că eu am slăbit de două ori drastic în viață asta și treaba asta cu greutatea a
6 greseli de evitat la culcare ca sa nu te ingrasi 6 greseli de evitat la culcare ca sa nu te ingrasi
Somnul are o influenta foarte mare asupra greutatii corporale. Iata ce greseli ar trebui sa eviti la culcare, astfel incat sa nu te ingrasi. 1. Mananci tarziu Masa tarzie in noapte creste nivelul de insulina si obliga organismul sa produca mai putina melatonina. Putina melatonina in organism
Cum alegi un nutritionist bun? Cum alegi un nutritionist bun?
Sarbatorile au trecut, dar pentru multe persoane lupta cu kilogramele in plus abia acum incepe. Fie  ca ne dorim sa ne schimbam stilul de viata, fie ca vrem sa ne pregatim corpul pentru vara, sau sa scapam de cateva kilograme in plus, un lucru este cert, avem nevoie de sfaturile unui
Ce dieta ti se potriveste in functie de varsta? Ce dieta ti se potriveste in functie de varsta?
Una dintre marile greseli pe care le fac cele mai multe persoane atunci cand vor sa tina dieta este sa caute cura de slabire perfecta. Specialistii in nutritie spun insa ca organismele sunt diferite si ca cea mai buna dieta este in functie de varsta.  Potrivit acestora, in functie de varsta pe