Skip to article

Cum ne hranim in anotimpul rece

Cum ne hranim in anotimpul rece
Material realizat cu sprijinul nutritionistului Serban Damian

Oboseala si stresul sunt doar doua dintre problemele cotidiene ale omului modern. Pe langa acestea exista multe altele. Spre exemplu, schimbarile climatice solicita foarte mult organismul nostru. Tocmai de aceea este important sa ne hranim corespunzator astfel incat sa oferim organismului nutrientii necesari mentinerii starii de sanatate si capacitatii de aparare impotriva agresiunilor de tot felul.

Tipuri de nutrienti

Specialistii atrag atentia ca o alimentatie echilibrata trebuie sa cuprinda 55% carbohidrati, 15% proteine si 30% grasimi. Mare atentie insa la calitatea grasimilor consumate!

Intr-adevar grasimile au un rol esential in buna functionare a organismului, insa la fel de important este sa alegem grasimi de buna calitate, adica acele grasimi nesaturate care sunt benefice pentru organism. Pe acestea le gasim in alimente de origine vegetala, dar si in preparate din peste.

O categorie importanta de grasimi nesaturate o reprezinta grasimile esentiale Omega 3 si Omega 6, care nu pot fi produse de organism si de aceea este important sa le luam din alimentatie. Surse de grasimi esentiale sunt uleiurile vegetale (de in, de rapita, de floarea soarelui), margarinele de noua generatie, fructele oleaginoase (nuci, alune si fistic) si preparatele din peste.

Cum ne hranim in anotimpul rece
O alta categorie de grasimi este reprezentata de cele saturate (preponderent de origine animala), numite popular si grasimi "rele" si grasimi trans al caror aport nutritional este scazut si in plus cresc nivelul colesterolului "rau" din sange. Grasimile saturate le gasim in lactate grase (unt, smantana), carne grasa de vita, carne de porc, slanina, iar grasimile trans le gasim in produsele de tip fast food, in produsele de patiserie, dulciuri rafinate. Specialistii in nutritie recomanda sa reducem consumul de grasimi rele si, pe cat posibil, sa le inlocuim cu grasimi "bune".

Ce implica o dieta echilibrata

Fiindca o alimentatie echilibrata este foarte importanta pentru sanatatea noastra, trebuie sa fim atenti ca dieta sa cuprinda de asemenea carbohidrati, proteine, dar si vitamine si minerale.

Surse importante de nutrienti sunt legumele (mazarea, cartofii, dovleceii, fasolea, lintea) si fructele (merele, perele, strugurii, dar si oleaginosele, adica nucile, alunele si migdalele). De asemenea cerealele integrale (in special, orz sau ovaz) sunt foarte hranitoare. Pe cat posibil, fructele si legumele trebuie consumate in stare cruda sau aproape cruda. Iar daca nu gasim legume proaspete putem folosi legume congelate si zarzavat , decat sa le excludem din alimentatie. Zacusca si muraturile ar putea, de asemenea, sa se regaseasca in meniu.

Hidratare in anotimpul rece

Hidratarea este la fel de importanta in anotimpul rece, cum este si in anotimpul cald. Tocmai de aceea lichidele trebuie sa fie nelipsite din meniul zilnic: supele, ceaiurile si sucurile naturale au un aport insemnat de nutrienti si ne hidrateaza pe timpul anotimpului rece. Toamna si iarna nu mai consumam apa de la frigider, ci doar de la temperatura camerei, astfel organismul este ferit de deshidratare si in plus nu consuma energie ca sa aduca apa la temperatura corpului.

Asadar, in anotimpul rece este cel putin la fel de important ca in anotimpul cald sa ne hranim echilibrat si sa aducem organismului nostru nutrientii necesari: carbohidrati, proteine, grasimi si de asemenea sa ne hidratam corect cu supe, ceaiuri si nu in ultimul rand, apa.

Articole recomandate

Cum a slabit Mihai Morar 15 kilograme, fara sa tina dieta Cum a slabit Mihai Morar 15 kilograme, fara sa tina dieta
Prezentatorul Mihai Morar a slabit 15 kilograme. Si-a dorit sa aiba mai multa grija de sanatatea sa si a inceput sa adopte un stil de viata mai sanatos. S-a apucat serios de sport, insa a avut grija si la alimentatie. Realizatorul TV a marturisit insa ca nu a tinut o dieta minune si nici nu crede
Cel mai puternic ceai pentru slabit Cel mai puternic ceai pentru slabit
Ceaiul de scortisoara si foi de dafin este unul dintre cele mai eficiente ceaiuri pentru slabit. Foile de dafin si scortisoara au numeroase beneficii pentru sanatate si, impreuna, au proprietati antiseptice, efect diuretic si digestiv. Baut dupa mese, acest ceai ajuta la prevenirea gazelor,
Majda Aboulumosha a slabit 23 de kilograme. Afla dieta-minune Majda Aboulumosha a slabit 23 de kilograme. Afla dieta-minune
Actrita Majda Aboulumosha a slabit enorm cu ajutorul unei diete pe care a tinut-o mai multe luni. Vedeta ajunsese sa cantareasca 89 de kilograme si a decis sa ia atitudine, pentru ca kilogramele se acumulau tot mai mult. Cu multa vointa, a reusit sa ajunga la 56 de kilograme, slabind astfel 23
Dieta cu care Mara Banica a slabit 15 kilograme in doua luni Dieta cu care Mara Banica a slabit 15 kilograme in doua luni
Jurnalista Mara Banica a slabit 15 kilograme in doar doua luni. A afisat o silueta de invidiat si reuseste sa se mentina. Pentru ca toata lumea a dorit sa ii afle secretul, Mara a impartasit fanilor sai dieta care a ajutat-o sa ajunga la greutatea ideala. Mara Banica a explicat in ce consta regimul
Dieta cu care Adelina Pestritu a slabit 14 kilograme Dieta cu care Adelina Pestritu a slabit 14 kilograme
Adelina Pestritu a slabit 14 kilograme in doar trei luni cu ajutorul unei diete cu somon. Si-a dorit sa slabeasca rapid dupa nastere asa ca a apelat la somodieta, o cura de slabire inventata chiar de ea. "Somodieta este dieta pe care am inventat-o fix de nevoie, dupa o perioada de 9 luni in care am