Skip to article

De ce poftesti la dulciuri si nu la legume?

De ce poftesti la dulciuri si nu la legume?
Oare de ce poftesti la dulciuri sau junk food, si nu la lucruri mai sanatoase, precum fructele si legumele? Unii cercetatori atribuie poftele pe seama evolutiei, altii cred ca prin pofte corpul iti spune ca are nevoie de unii nutrienti. Care e de fapt adevarul?

Evolutia poftelor

Expertii cred ca poftele sunt rezultatul mai multor motive. Ei le atribuie pe seama evolutiei, dar si a factorilor psihologici, cum ar fi stresul si nefericirea, sau, uneori, a unei nevoi reale pentru anumiti nutrienti.

E crucial sa stii ca pofta nu e o simpla foame. Foamea este maniera prin care corpul se asigura ca i se furnizeaza destula energie, sub forma nutrientilor din mancare. Cand stomacul este gol, el elibereaza hormonul ghrelin, care comunica cu centrul de comanda al creierului, hipotalamusul. Acesta creeaza senzatia de foame si astfel stim cand sa mancam.

Satietatea este semnalata prin eliberarea hormonului leptina de catre celulele grase, si a insulinei de catre pancreas, ca raspuns la cresterea glicemiei in sange.

Poftele, totusi, sunt mai complexe de atat!

Cei care "mor de foame" ar manca orice, chiar si alimente care nu le sunt pe plac, pentru a supravietui. In schimb, poftele sunt o dorinta coplesitoare pentru un anumit aliment.

Exista cateva substante chimice in creier care sunt asociate cu poftele. In primul rand, este dopamina, o substanta implicata in procesele de invatare si concentrare. Cand vedem sau experimentam ceva nou, se elibereaza dopamina. Aceasta lucreaza in tandem cu alte substante din creier numite opioide, care ne dau sentimente de fericire si placere. Combinatia aceasta ne invata sa repetam experienta, pentru a obtine din nou placerea.

Din punct de vedere evolutionist, suntem programati sa simtim placere cand mancam alimente grase si dulci, iar creierele noastre ne spun sa le cautam pe acestea.

Cum ne afecteaza starea interioara?

Un alt factor in dorinta pentru dulciuri sau grasimi este stresul. Corpul produce hormonul cortizol ca raspuns la stres. Functiile sale primare sunt cresterea glicemiei in sange, pentru a fi folosita ca energie, suprimarea sistemului imunitar si stimularea metabolismului grasimilor, proteinelor si carbohidratilor. De asemenea, cortizolul blocheaza eliberarea leptinei si insulinei, crescand foamea.

De aceea, atunci cand suntem stresati, suntem atrasi de mancarea energizanta, adica de dulciuri.

Si sexul influenteaza natura poftelor. Studiile au aratat ca femeile poftesc predominant la alimente dulci, grase si energizante, in timp ce barbatii poftesc la mancare mai savuroasa, desi nu se stie exact de ce.

Ce iti transmit poftele?

Uneori, poftele pot evidentia o carenta reala in organism. Se stie ca animalele cauta mancare in functie de nevoile lor nutritionale, deci de ce oamenii ar fi diferiti? Iata ce iti transmit poftele:

Ciocolata si dulciuri

Pofta de dulciuri semnaleaza in general o dorinta psihologica de mai bine. Ciocolata neagra contine magneziu, antioxidanti si fier, astfel incat ea are si valoare nutritionala.

Pizza, paste, chips-uri

Ar putea fi un caz de intoleranta la gluten. Se stie ca atunci cand nu putem digera sau absorbi bine alimentele, le dorim mai mult, deoarece organismul nu primeste nutrientii de care are nevoie.

Peste

Daca poftesti la somon, poti avea o carenta de grasimi omega-3. Tonul, in schimb, poate fi asociat cu pofta de sare. Cei care tin dieta bazata pe fructe si legume consuma deci mult potasiu, iar acesta trebuie echilibrat in organism cu sodiul din sare.

Lactate

Laptele contine nutrienti importanti, iar daca poftesti la branza s-ar putea sa ai nevoie de vitaminele liposolubile A si D, mai ales daca ai o dieta saraca in grasimi.

Carne

Expertii cred ca pofta de carne inseamna ca organismul are nevoie de proteine. Insa uneori, dorinta de carne rosie este atribuita pe seama unei deficiente de fier, mai ales in cazul femeilor insarcinate.

Autor: Nuage

Articole recomandate

Dieta cu care Corina Danila a slabit 20 de kilograme Dieta cu care Corina Danila a slabit 20 de kilograme
Prezentatoarea TV Corina Danila a slabit 20 de kilograme. Vedeta a tinut o dieta prin care a dat restart metabolismului. Realizatoarea TV a eliminat din alimentatia sa toate alimentele nesanatoase.  Mai exact, a renuntat la zahar, paine, prajeli, covrigei, produse de patiserie, orez si
Cum ajuta tehnologia sa te antrenezi corect ca sa slabesti sanatos si eficient Cum ajuta tehnologia sa te antrenezi corect ca sa slabesti sanatos si eficient
Promovarea intensa a unor aparate de sport, suplimente de slăbit, ceaiuri și diete care te slăbesc peste noapte ca prin minune, este o iluzie desarta pentru multe persoane care vor să slăbească. Atunci când te lupți cu
10 secrete ale femeilor care sunt slabe, dar nu tin niciodata dieta 10 secrete ale femeilor care sunt slabe, dar nu tin niciodata dieta
Daca nu obtii niciodata rezultatele dorite cu ajutorul dietelor exista un motiv: "Dietele nu functioneaza, sau functioneaza pe termen scurt", spune Carla Heiser, nutritionist si specialist atestat in consiliul de medicina nutritionala si metabolica din Chicago.  Restrictionarea a ceea ce
Oana Radu a slabit 90 de kilograma in mai multe etape. Ce dieta a tinut Oana Radu a slabit 90 de kilograma in mai multe etape. Ce dieta a tinut
Oana Radu ajunsese sa cantareasca peste 100 de kilograme. Cu multa vointa si cu ajutorul unei diete, artista a reusit sa slabeasca 90 de kilograme.  "Pot să va spun că eu am slăbit de două ori drastic în viață asta și treaba asta cu greutatea a
6 greseli de evitat la culcare ca sa nu te ingrasi 6 greseli de evitat la culcare ca sa nu te ingrasi
Somnul are o influenta foarte mare asupra greutatii corporale. Iata ce greseli ar trebui sa eviti la culcare, astfel incat sa nu te ingrasi. 1. Mananci tarziu Masa tarzie in noapte creste nivelul de insulina si obliga organismul sa produca mai putina melatonina. Putina melatonina in organism