Skip to article

Dieta pentru sanatatea ochilor

Dieta pentru sanatatea ochilor
Afectiunile oftalmologice reprezinta unele dintre cele mai comune cauze ale dizabilitatii permanente.

Milioane de persoane din intreaga lume sufera de cataracta sau degnerarea maculara. Aceste afectiuni apar pe masura ce inaintam in varsta, insa o alimentatie corecta poate influenta sanatatea ochilor.

Cataracta este o afectiune care apare la nivelul cristalinului, atunci cand acesta este privat de proteine. Aceste proteine sunt responsabile de claritatea cristalinului. Atunci cand este cristalinul este afectat de cataracta, acesta devine opac, iar vederea noastra este neclara.

De cele mai multe ori este nevoie de operatie pentru a indeparta cataracta si a inlocui cristalinul afectat cu unul artificial.

Degenerarea maculara apare atunci cand celulele maculei mor. Macula este localizata in centrul retinei, in spatele ochiului si este responsabila de vederea centrala, necesara pentru citit sau alte activitati care necesita o vedere buna.

Atunci cand macula este distrusa, vederea nu mai este clara. Degenerarea maculara nu se vindeca, insa alimentatie poate preveni inrautatirea situatiei.

Alimentatia sanatoasa pentru ochi

Substantele nutritive asociate cu sanatatea ochilor sunt vitaminele C, E, B6, B9 si B12, carotenul, beta carotenul, luteina, acizii grasi omega 3, zincul.

Antioxidantii, in special luteina, ajutala la intarirea retinei, ceea ce reduse riscul de degenerare maculara. Complexul de vitamine B miscoreaza nivelul de chimicale din sange care pot duce la degenerare maculara. Antioxidantii previn si incrucisarea proteinelor din cristalin, care pot duce la cataracta.

Alimente benefice pentru ochi:

- fructe si legume (contin vitaminele C si E)
- legume verzi precum varza sau spanacul (contin luteina, vitamina E)
- fructe si legume galbene (contin betacaroten)
- hering, macrou, somon, sardine, pastrav, ton (contin acizi grasi omega 3)
- carne de vita, oua, lapte, alune, cereale integrale (contin zinc)
- banane, pui, fasole uscata, peste, ficat, cartofi (contin vitamina B6)
- citrice, ciuperci, nuci, mazare (contin acid folic)
- lactate, oua, carne, fructe de mare (contin vitamina B12).

Pentru a beneficia de proprietatile legumelor si fructelor este indicat sa le consumi fierte cateva minute. Fierberea legumelor face ca aburii sa sparga celulele, ceea ce inseamna ca organismul absoarbe mult mai repede toti nutrientii.

Consuma 3 - 4 portii de legume si fructe in fiecare zi pentru a te asigura ca primesti necesarul de nutrienti pentru o vedere buna.

O dieta bogata in carbohidrati rafinati (orez lb, paine alba, paste) maresc riscul de degenerare maculara. Aceste alimente au un indice glicemic ridicat, ceea ce inseamna ca in sange se transforam rapid in glucoza si zahar. Alege cereale, paste si paine integrale si orez brun.

Suplimente alimentare pentru sanatatea ochilor

Cercetatorii au descoperit ca administrarea unui supliment alimentar pe baza de vitamina E, betacaroten, zinc si cupru ajuta la prevenirea degenerarii maculare. Atunci cand iei astfel de suplimente alimentare este indicat sa nu depasesti zona zilnica recomandata de vitamine si minerale.

Mihaela Rotaru

Articole recomandate

Cat timp ar trebui sa faci miscare in functie de varsta ta Cat timp ar trebui sa faci miscare in functie de varsta ta
Sedentarismul este unul dintre principalii factori de risc de mortalitate la nivel mondial. De fapt, potrivit Organizației Mondiale a Sănătății (OMS), se estimează că lipsa miscarii fizice este principala cauză „a aproximativ 21% -25% din cancerele de
Studiu: in timpul pandemiei oamenii s-au ingrasat in medie 6 kilograme Studiu: in timpul pandemiei oamenii s-au ingrasat in medie 6 kilograme
Un studiu realizat recent de Ipsos, care a acoperit 30 de tari, a aratat ca, la nivel global, oamenii s-au ingrasat in medie 6 kilograme in timpul pandemiei de coronavirus.  La nivelul celor 30 de țări monitorizate, o treime (31%) dintre respondenți au câștigat în
Andreea Marin, reteta de pizza care nu ingrasa. Se prepara super usor! Andreea Marin, reteta de pizza care nu ingrasa. Se prepara super usor!
Andreea Marin le-a pus gand rau kilogramelor pe care le-a acumulat in perioada sarbatorilor. De cateva zile, prezentatoarea TV isi incanta fanii de pe retelele de socializare cu retete dietetice, foarte gustoase, cu putine calorii.  In weekend, ea a prezentat o reteta de pizza, delicioasa,
Lidia Buble, dieta stricta de sarbatori Lidia Buble, dieta stricta de sarbatori
Lidia Buble face orice ca sa isi mentina silueta. De sarbatori, artista a facut mai mult foamea. Ea nu mananca carne, asa ca nu a putut sa se rasfete cu preparatele traditionale de Craciun.  ”Eu de Sărbători nu am mâncat aproape nimic, la modul că acasă la mine
Colagenul si cele 10 alimente minune pentru un organism sanatos Colagenul si cele 10 alimente minune pentru un organism sanatos
Păr mătăsos, unghii sănătoase, un ten catifelat și fără riduri sunt doar câteva dintre dezideratele femeilor, iar pentru a le obține nu trebuie să apelezi neapărat la suplimente alimentare, operații sau injecții, ci trebuie