Skip to article

Fibrele alimentare si rolul lor

Cu totii am auzit la un moment dat despre importanta fibrelor pentru o alimentatie sanatoasa.

Dar oare cati dintre noi stim ce sunt defapt aceste fribre alimentare?

Tipuri de fibre

O prima categorie a fibrelor alimentare este cea a fibrelor insolubile in acizi si baze. Ele se mai numesc si fibre brute. Aceasta categorie include aproximativ A din fibrele existente in vegetale. Cel mai putin digestibil component al plantelor se gaseste in special in cereale, dar si in legume si fructe.

O alta categorie este cea a fibrelor solubile ce cuprind pectinele, unele hemiceluloze, gumele, mucilagiile, polizaharidele din alge. Pectinele se gasesc in special in plante tinere, mai ales in fructele citrice. Ele pot forma geluri cu proprietati aditive, datorita capacitatii lor de a retine apa.

Gumele, mucilagiile constituie clase heterogene de substante vegetale de origine glucidica, neavand structura fibrilara. Gumele reprezinta materialul cleios produs de plante la locul unor leziuni (guma arabica).

Fibrele alimentare si rolul lor

Exista si alte substante vegetale nedigerabile, cum sunt acidul fitic, stenolii vegetali, saponinele si taninurile.

Rolul fibrelor alimentare

Fibrele insolubile sunt necesare unei bune functionari a colonului, in timp ce fibrele mai solubile din legume si fructe cum sunt pectinele au rol in scaderea colesterolemiei.

Fibrele solubile incetinesc evacuarea stomacului si scad nivelul concentratiei zaharului in sange dupa masa. Ele absorb apa prin retinere in ochiurile retelei de fibre. In plus, favorizeaza tranzitul intestinal.

Cantitatea optima necesara de fibre alimentare este de 30g/zi. Aportul de fibre alimentare nu trebuie sa depaseasca 50g/zi, deoarece se pot pierde astfel principii nutritive si substante minerale, cum sunt calciul, fierul, magneziul, zincul, sau pot aparea tulburari in utilizarea unor vitamine cum sunt vitamina C, B6 si B12.

Un aport insuficient de fibre alimentare pe termen lung poate provoca aparitia unor afectiuni, unele grave, printre care cancerul de colon, diverticulita, colonul iritabil, constipatia, diabetul zaharat, obezitatea, dislipidemiile, cardiopatia ischemica cronica. Cariile dentare au fost puse in legatura cu eliminarea din alimentatie a elementului texturat care reclama o masticatie prelungita si o stimulare permanenta a stratului extern al dintelui.

Articole recomandate

Oana Radu a slabit 90 de kilograma in mai multe etape. Ce dieta a tinut Oana Radu a slabit 90 de kilograma in mai multe etape. Ce dieta a tinut
Oana Radu ajunsese sa cantareasca peste 100 de kilograme. Cu multa vointa si cu ajutorul unei diete, artista a reusit sa slabeasca 90 de kilograme.  "Pot să va spun că eu am slăbit de două ori drastic în viață asta și treaba asta cu greutatea a
6 greseli de evitat la culcare ca sa nu te ingrasi 6 greseli de evitat la culcare ca sa nu te ingrasi
Somnul are o influenta foarte mare asupra greutatii corporale. Iata ce greseli ar trebui sa eviti la culcare, astfel incat sa nu te ingrasi. 1. Mananci tarziu Masa tarzie in noapte creste nivelul de insulina si obliga organismul sa produca mai putina melatonina. Putina melatonina in organism
Cum alegi un nutritionist bun? Cum alegi un nutritionist bun?
Sarbatorile au trecut, dar pentru multe persoane lupta cu kilogramele in plus abia acum incepe. Fie  ca ne dorim sa ne schimbam stilul de viata, fie ca vrem sa ne pregatim corpul pentru vara, sau sa scapam de cateva kilograme in plus, un lucru este cert, avem nevoie de sfaturile unui
Ce dieta ti se potriveste in functie de varsta? Ce dieta ti se potriveste in functie de varsta?
Una dintre marile greseli pe care le fac cele mai multe persoane atunci cand vor sa tina dieta este sa caute cura de slabire perfecta. Specialistii in nutritie spun insa ca organismele sunt diferite si ca cea mai buna dieta este in functie de varsta.  Potrivit acestora, in functie de varsta pe
Cum sa renunti la dulciuri in 5 zile Cum sa renunti la dulciuri in 5 zile
Stim cu totii ca zaharul – pe cat e de gustos – pe atat este de periculos pentru sanatate. Zaharul creeaza dependenta, duce la oboseala, schimbari dese de dispozitie. Atunci cand ai mancat ceva  dulce esti vesel si fericit, insa imediat ce ii trece efectul, starea de spirit ti se