Skip to article

Fibrele alimentare si rolul lor

Fibrele alimentare si rolul lor
Cu totii am auzit la un moment dat despre importanta fibrelor pentru o alimentatie sanatoasa.

Dar oare cati dintre noi stim ce sunt defapt aceste fribre alimentare?

Tipuri de fibre

O prima categorie a fibrelor alimentare este cea a fibrelor insolubile in acizi si baze. Ele se mai numesc si fibre brute. Aceasta categorie include aproximativ A din fibrele existente in vegetale. Cel mai putin digestibil component al plantelor se gaseste in special in cereale, dar si in legume si fructe.

O alta categorie este cea a fibrelor solubile ce cuprind pectinele, unele hemiceluloze, gumele, mucilagiile, polizaharidele din alge. Pectinele se gasesc in special in plante tinere, mai ales in fructele citrice. Ele pot forma geluri cu proprietati aditive, datorita capacitatii lor de a retine apa.

Gumele, mucilagiile constituie clase heterogene de substante vegetale de origine glucidica, neavand structura fibrilara. Gumele reprezinta materialul cleios produs de plante la locul unor leziuni (guma arabica).

Fibrele alimentare si rolul lor

Exista si alte substante vegetale nedigerabile, cum sunt acidul fitic, stenolii vegetali, saponinele si taninurile.

Rolul fibrelor alimentare

Fibrele insolubile sunt necesare unei bune functionari a colonului, in timp ce fibrele mai solubile din legume si fructe cum sunt pectinele au rol in scaderea colesterolemiei.

Fibrele solubile incetinesc evacuarea stomacului si scad nivelul concentratiei zaharului in sange dupa masa. Ele absorb apa prin retinere in ochiurile retelei de fibre. In plus, favorizeaza tranzitul intestinal.

Cantitatea optima necesara de fibre alimentare este de 30g/zi. Aportul de fibre alimentare nu trebuie sa depaseasca 50g/zi, deoarece se pot pierde astfel principii nutritive si substante minerale, cum sunt calciul, fierul, magneziul, zincul, sau pot aparea tulburari in utilizarea unor vitamine cum sunt vitamina C, B6 si B12.

Un aport insuficient de fibre alimentare pe termen lung poate provoca aparitia unor afectiuni, unele grave, printre care cancerul de colon, diverticulita, colonul iritabil, constipatia, diabetul zaharat, obezitatea, dislipidemiile, cardiopatia ischemica cronica. Cariile dentare au fost puse in legatura cu eliminarea din alimentatie a elementului texturat care reclama o masticatie prelungita si o stimulare permanenta a stratului extern al dintelui.

Articole recomandate

Andreea Marin, reteta de pizza care nu ingrasa. Se prepara super usor! Andreea Marin, reteta de pizza care nu ingrasa. Se prepara super usor!
Andreea Marin le-a pus gand rau kilogramelor pe care le-a acumulat in perioada sarbatorilor. De cateva zile, prezentatoarea TV isi incanta fanii de pe retelele de socializare cu retete dietetice, foarte gustoase, cu putine calorii.  In weekend, ea a prezentat o reteta de pizza, delicioasa,
Lidia Buble, dieta stricta de sarbatori Lidia Buble, dieta stricta de sarbatori
Lidia Buble face orice ca sa isi mentina silueta. De sarbatori, artista a facut mai mult foamea. Ea nu mananca carne, asa ca nu a putut sa se rasfete cu preparatele traditionale de Craciun.  ”Eu de Sărbători nu am mâncat aproape nimic, la modul că acasă la mine
Colagenul si cele 10 alimente minune pentru un organism sanatos Colagenul si cele 10 alimente minune pentru un organism sanatos
Păr mătăsos, unghii sănătoase, un ten catifelat și fără riduri sunt doar câteva dintre dezideratele femeilor, iar pentru a le obține nu trebuie să apelezi neapărat la suplimente alimentare, operații sau injecții, ci trebuie
Cum a reusit Minodora sa slabeasca 40 de kilograme Cum a reusit Minodora sa slabeasca 40 de kilograme
Cantareata Minodora este de nerecunoscut dupa ce a reusit sa slabeasca 40 de kilograme. Artista a dus o lupta grea ani la rand cu kilogramele in plus. In sfarsit, a reusit sa slabeasca cu ajutorul unei operatii de micsorare a stomacului, insa la scurt timp s-a ingrasat la loc.  Minodora a
Fructe si legume fara pesticide, adevarata alimentatie sanatoasa Fructe si legume fara pesticide, adevarata alimentatie sanatoasa
Sanatatea copiilor este pe primul loc pentru orice parinte, mai ales in aceasta perioada de pandemie. Stim ca pentru a-i proteja si a le intari imunitatea si organismul este bine sa le dam zilnic sa manance fructe si legume proaspete, crescute cat mai natural. Insa te-ai gandit cate dintre acestea