Skip to article

Ingredientele unui mic dejun sanatos

Ingredientele unui mic dejun sanatos
Care sunt ingredientele unui mic dejun sanatos si cum le putem combina?

Sa mananci fructe si legume. Sa mananci incet. Sa nu mananci multe grasimi. Sa mananci in fiecare dimineata.

Iata multe sfaturi pe care le auzim si le vedem peste tot, in presa scrisa sau audiovizuala. Sigur, sunt sfaturi valoroase, dar nu toti sunt pregatiti sa le urmeze, daca nu inteleg si ce sta la baza lor. Da, sunt corecte, dar...cum?!

Sa luam exemplul micului dejun. Cei mai multi dintre prietenii mei isi indeamna copiii sa manance dimineata, dar ei insisi nu pot fi convinsi cu una cu doua sa o faca. Dupa discutii indelungi, una din amicele mele s-a hotarat sa incerce sa adauge la obisnuita cafea si ceva mai consistent si m-a intrebat in ce anume ar trebui sa constea prima masa a zilei.

Ca si in privinta altor subiecte, si aici oamenii de stiinta au pareri diferite, mai ales ca trebuie sa ia in consideratie si obiceiurile alimentare din fiecare tara. Este limpede ca micul dejun american este extrem de greu de acceptat de catre un francez, iar italienii nu vor fi niciodata convinsi sa manance fasole dimineata, asa cum o fac britanicii.

De regula, in multe din tarile Europei, mai ales in cele cu radacini latine, micul dejun contine multi carbohidrati. Prezenta si chiar excesul lor sunt sustinute de faptul ca dimineata avem nevoie de energie, care sa ne permita sa facem fata eforturilor sporite fizice si psihice din prima parte a zilei. Mierea, produsele de patiserie, cerealele, dulceturile si cremele de ciocolata nu pot lipsi de pe masa la prima ora, nu?!

Pe de alta parte, daca avem o munca ce implica efort fizic in conditii meteorologice mai putin favorabile, atunci cu siguranta sunt necesare multe lipide. In schimb proteinele care se gasesc din abundenta in mesele americanilor si englezilor, in oua, bacon, carnati si sunca, ne asigura ca pana tarziu nu vom fi deranjati de foame.

Daca inca nu v-ati hotarat ce sa mancati dimineata, este bine sa stiti ca primul reper este tipul de activitate pe care il prestati. Daca aveti un serviciu sedentar, este nevoie de mai putine calorii, daca faceti efort, de mai multe, dar per ansamblu se recomanda ca la micul dejun sa consumam aproximativ 30% din necesarul kilocaloric total al unei zile.

In ceea ce priveste nutrientii, raportul este cel classic, proteine: lipide: carbohidrati = 1:2:4. Proteinele trebuie sa fie in cantitati echivalente de origine animala si vegetala, dar daca ati optat pentru o alimentatie vegetariana, nu sunt probleme, deoarece puteti consuma nuci, seminte sau leguminoase care furnizeaza si proteine de calitate.

Este recomandat ca grasimile sa fie mai ales de origine vegetala, fara colesterol si cu un grad mai mare de nesaturare. Iar carbohidratii trebuie sa provina din alimente cu incarcatura glicemica redusa, care sa permita mentinerea glicemiei la un nivel satisfacator cat mai mult timp cu putinta.

Desigur, fibrele sunt obligatorii, atat pentru sanatatea intestinului, cat si pentru multe alte efecte benefice pe care le exercita asupra organismului. Concret: painea neagra sau biscuitii integrali cu ados eventual de seminte, muesli, fulgii de cereale integrale, fructele uscate sunt tot atatea surse de glucide indicate dimineata.

Un preparat lactat, lapte sau iaurt, va completa necesarul de calciu si proteine. Una sau doua felii de sunca sau un ou ne vor aduce si ele proteine si fier, iar fructele proaspete sau sucul de fructe ne vor rehidrata si vitaminiza.

Pentru "amatorii" de antioxidanti, o ceasca de ceai verde este strict necesara. Iar daca suntem fani ai dulciurilor, 2 lingurite de dulceata de casa ne vor aduce si ele fibre si ne vor satisface pofta pentru gustul respectiv.

Retineti: totul este sa va simtiti determinati sa mancati dimineata, pentru ca in cea ce priveste compozitia mesei, exista cate ceva pentru fiecare.

Nu uitati: Un stil de viata sanatos incepe cu un mic dejun echilibrat!

Sursa: Lect. Univ. Dr. Corina-Aurelia Zugravu - medic primar Carol Davila

Articole recomandate

Ce este Dieta salbatica? Ce este Dieta salbatica?
Dieta salbatica ofera mancaruri prietenoase care va vor ajuta sa va programati corpul pentru a arde grasimea in loc de zahar. Mii de oameni din intreaga lume si-au recuperat sanatatea si au pierdut 2, 5 sau chiar mai mult de 10 kilograme cu mancare reala in urma Dietei salbatice.Pentru mai multe
Dieta cu care Corina Danila a slabit 20 de kilograme Dieta cu care Corina Danila a slabit 20 de kilograme
Prezentatoarea TV Corina Danila a slabit 20 de kilograme. Vedeta a tinut o dieta prin care a dat restart metabolismului. Realizatoarea TV a eliminat din alimentatia sa toate alimentele nesanatoase.  Mai exact, a renuntat la zahar, paine, prajeli, covrigei, produse de patiserie, orez si
Cum ajuta tehnologia sa te antrenezi corect ca sa slabesti sanatos si eficient Cum ajuta tehnologia sa te antrenezi corect ca sa slabesti sanatos si eficient
Promovarea intensa a unor aparate de sport, suplimente de slăbit, ceaiuri și diete care te slăbesc peste noapte ca prin minune, este o iluzie desarta pentru multe persoane care vor să slăbească. Atunci când te lupți cu
10 secrete ale femeilor care sunt slabe, dar nu tin niciodata dieta 10 secrete ale femeilor care sunt slabe, dar nu tin niciodata dieta
Daca nu obtii niciodata rezultatele dorite cu ajutorul dietelor exista un motiv: "Dietele nu functioneaza, sau functioneaza pe termen scurt", spune Carla Heiser, nutritionist si specialist atestat in consiliul de medicina nutritionala si metabolica din Chicago.  Restrictionarea a ceea ce
Oana Radu a slabit 90 de kilograma in mai multe etape. Ce dieta a tinut Oana Radu a slabit 90 de kilograma in mai multe etape. Ce dieta a tinut
Oana Radu ajunsese sa cantareasca peste 100 de kilograme. Cu multa vointa si cu ajutorul unei diete, artista a reusit sa slabeasca 90 de kilograme.  "Pot să va spun că eu am slăbit de două ori drastic în viață asta și treaba asta cu greutatea a