Skip to article

Ingredientele unui mic dejun sanatos

Ingredientele unui mic dejun sanatos
Care sunt ingredientele unui mic dejun sanatos si cum le putem combina?

Sa mananci fructe si legume. Sa mananci incet. Sa nu mananci multe grasimi. Sa mananci in fiecare dimineata.

Iata multe sfaturi pe care le auzim si le vedem peste tot, in presa scrisa sau audiovizuala. Sigur, sunt sfaturi valoroase, dar nu toti sunt pregatiti sa le urmeze, daca nu inteleg si ce sta la baza lor. Da, sunt corecte, dar...cum?!

Sa luam exemplul micului dejun. Cei mai multi dintre prietenii mei isi indeamna copiii sa manance dimineata, dar ei insisi nu pot fi convinsi cu una cu doua sa o faca. Dupa discutii indelungi, una din amicele mele s-a hotarat sa incerce sa adauge la obisnuita cafea si ceva mai consistent si m-a intrebat in ce anume ar trebui sa constea prima masa a zilei.

Ca si in privinta altor subiecte, si aici oamenii de stiinta au pareri diferite, mai ales ca trebuie sa ia in consideratie si obiceiurile alimentare din fiecare tara. Este limpede ca micul dejun american este extrem de greu de acceptat de catre un francez, iar italienii nu vor fi niciodata convinsi sa manance fasole dimineata, asa cum o fac britanicii.

De regula, in multe din tarile Europei, mai ales in cele cu radacini latine, micul dejun contine multi carbohidrati. Prezenta si chiar excesul lor sunt sustinute de faptul ca dimineata avem nevoie de energie, care sa ne permita sa facem fata eforturilor sporite fizice si psihice din prima parte a zilei. Mierea, produsele de patiserie, cerealele, dulceturile si cremele de ciocolata nu pot lipsi de pe masa la prima ora, nu?!

Pe de alta parte, daca avem o munca ce implica efort fizic in conditii meteorologice mai putin favorabile, atunci cu siguranta sunt necesare multe lipide. In schimb proteinele care se gasesc din abundenta in mesele americanilor si englezilor, in oua, bacon, carnati si sunca, ne asigura ca pana tarziu nu vom fi deranjati de foame.

Daca inca nu v-ati hotarat ce sa mancati dimineata, este bine sa stiti ca primul reper este tipul de activitate pe care il prestati. Daca aveti un serviciu sedentar, este nevoie de mai putine calorii, daca faceti efort, de mai multe, dar per ansamblu se recomanda ca la micul dejun sa consumam aproximativ 30% din necesarul kilocaloric total al unei zile.

In ceea ce priveste nutrientii, raportul este cel classic, proteine: lipide: carbohidrati = 1:2:4. Proteinele trebuie sa fie in cantitati echivalente de origine animala si vegetala, dar daca ati optat pentru o alimentatie vegetariana, nu sunt probleme, deoarece puteti consuma nuci, seminte sau leguminoase care furnizeaza si proteine de calitate.

Este recomandat ca grasimile sa fie mai ales de origine vegetala, fara colesterol si cu un grad mai mare de nesaturare. Iar carbohidratii trebuie sa provina din alimente cu incarcatura glicemica redusa, care sa permita mentinerea glicemiei la un nivel satisfacator cat mai mult timp cu putinta.

Desigur, fibrele sunt obligatorii, atat pentru sanatatea intestinului, cat si pentru multe alte efecte benefice pe care le exercita asupra organismului. Concret: painea neagra sau biscuitii integrali cu ados eventual de seminte, muesli, fulgii de cereale integrale, fructele uscate sunt tot atatea surse de glucide indicate dimineata.

Un preparat lactat, lapte sau iaurt, va completa necesarul de calciu si proteine. Una sau doua felii de sunca sau un ou ne vor aduce si ele proteine si fier, iar fructele proaspete sau sucul de fructe ne vor rehidrata si vitaminiza.

Pentru "amatorii" de antioxidanti, o ceasca de ceai verde este strict necesara. Iar daca suntem fani ai dulciurilor, 2 lingurite de dulceata de casa ne vor aduce si ele fibre si ne vor satisface pofta pentru gustul respectiv.

Retineti: totul este sa va simtiti determinati sa mancati dimineata, pentru ca in cea ce priveste compozitia mesei, exista cate ceva pentru fiecare.

Nu uitati: Un stil de viata sanatos incepe cu un mic dejun echilibrat!

Sursa: Lect. Univ. Dr. Corina-Aurelia Zugravu - medic primar Carol Davila

Articole recomandate

Cum a reusit Minodora sa slabeasca 40 de kilograme Cum a reusit Minodora sa slabeasca 40 de kilograme
Cantareata Minodora este de nerecunoscut dupa ce a reusit sa slabeasca 40 de kilograme. Artista a dus o lupta grea ani la rand cu kilogramele in plus. In sfarsit, a reusit sa slabeasca cu ajutorul unei operatii de micsorare a stomacului, insa la scurt timp s-a ingrasat la loc.  Minodora a
Fructe si legume fara pesticide, adevarata alimentatie sanatoasa Fructe si legume fara pesticide, adevarata alimentatie sanatoasa
Sanatatea copiilor este pe primul loc pentru orice parinte, mai ales in aceasta perioada de pandemie. Stim ca pentru a-i proteja si a le intari imunitatea si organismul este bine sa le dam zilnic sa manance fructe si legume proaspete, crescute cat mai natural. Insa te-ai gandit cate dintre acestea
Cea mai eficienta dieta cu oua. Slabesti 10 kilograme in 7 zile Cea mai eficienta dieta cu oua. Slabesti 10 kilograme in 7 zile
Dieta cu oua este o cura de slabire drastica, de aceea nu este recomandat sa o tii mai mult de 7 zile. Are rezultate rapide, insa nu trebuie sa o urmezi daca ai probleme de sanatate. Consulta medicul inainte de a tine orice cura de slabire!  Carnea de pui sau cea de vită care apare
Dieta cu muraturi! Cum slabesti rapid toamna Dieta cu muraturi! Cum slabesti rapid toamna
Toamna este anotimpul perfect pentru a scapa de cateva kilograme in plus! Muraturile, pe care numeroase gospodine le pregatesc, pot ajuta la pierderea kilogramelor.  Pe langa faptul ca sunt bogate in vitamine, muraturile au foarte putine calorii. Un castravete murat de aproximativ 140 de
Barbia dubla: 7 exercitii pentru a scapa de ea Barbia dubla: 7 exercitii pentru a scapa de ea
Barbia dubla este un element estetic deranjant pentru multe dintre femei. Desi pare greu sa scapi de ea, exista cateva exercitii care te pot ajuta sa recapeti fermitatea pielii de sub barbie. Iata 7 exercitii simple pentru a scapa de barbia dubla. 1. Ridica barbia Stai dreapta, cu umerii impinsi