Skip to article

Interviu dr. Luiza Pirvu - cum ne alimentam corect

Interviu dr. Luiza Pirvu - cum ne alimentam corect Dr. Luiza Pirvu - medic nutritionist
Obiceiurile oamenilor cu privire la nutritie, activitate fizica, sanatate si un stil de viata echilibrat difera foarte mult in functie de persoana intervievata.

Insa in ceea ce priveste opinia nutritionistilor, sfaturile acestora converg intr-o singura directie: echilibrul este elementul cheie in nutritia sanatoasa.

Intrebarilor esentiale legate de modul corect de alimentare pentru pastrarea unui corp armonios si sanatos le-a raspuns dr. Luiza Pirvu, medic nutritionist:

In practica nutritionala exista cateva reguli bine incetatenite privind indicele de masa corporala ideal si greutatea ideala pe care ar trebui sa o aiba fiecare persoana. Sunt ele chiar de neclintit sau pot varia?

Dr. Luiza Pirvu: Regulile in nutritie nu sunt cu titlu obligatoriu, ci cu titlu orientativ. Chiar daca IMC-ul (indice masa corporala) unei persoane pare sub minimul acceptat de norme si chiar daca greutatea sa ideala din carti este diferita de cea pe care o are si cu care se simte confortabil, nu exista nicio constrangere.

Pot exista oameni sanatosi si armoniosi si cu o greutate ideala mai mica. Importante sunt proportiile dintre grasime, masa osoasa si masa musculara, raportate la inaltimea acestei persoane.

Cum calculam necesarul zilnic de calorii al unei persoane? Care sunt variabilele?

Dr. Luiza Pirvu: Necesarul bazal de calorii se calculeaza in functie de greutatea pe care o avem si de inaltime. Acesta este calculul primar. Apoi intervin variabilele: stilul de viata (sedentar, activ, hiperactiv), varsta (copil, tanar, adult, varstnic) si altele.

In general in calculul numarului de calorii se tine cont de rata metabolismului bazal al fiecaruia, care are ca formula: 700+7G, unde G este greutatea. Apoi valorile obtinute se inmultesc cu indicele stilului de viata (activ sau pasiv). Pentru un stil de viata pasiv se vor inmulti cu 1.2, pentru unul activ cu 1.4 sau pentru unul hiperactiv cu 1.6.

Luiza Pirvu
Exista persoane cu aceeasi masa si aceeasi inaltime, insa care arata diferit din cauza procentului de grasime din corp. Care trebuie sa fie acesta pentru a ne considera sanatosi?

Dr. Luiza Pirvu: Este foarte important sa pastram o proportie buna intre masa musculara si grasimea corporala, pentru ca asa cum stim, grasimea corporala este principalul vinovat implicat in patologia diabetului zaharat, a bolilor cardiovasculare si a catorva tipuri de cancer.

Exista persoane ale caror schelet osos cantareste mai putin si care par mai "grasute" la o analiza vizuala decat alte persoane care au o masa corporala mai mare, insa si un schelet mai greu. Cele din urma par mai slabe decat primele, doar din cauza procentului mai scazut de grasime corporala, care da aspectul de "plinut".

Am calculat necesarul de calorii pe parcursul unei zile, stim si cum sa marim sau sa micsoram acest numar in functie de cat de activi sau de pasivi suntem. Insa cum impartim efectiv aceste calorii, in functie de tipul alimentelor consumate?

Dr. Luiza Pirvu: Ideal, mesele noastre zilnice trebuie sa fie in numar de cinci, 3 mese principale si 2 gustari. Daca nu reusim sa ne alimentam de 5 ori, se impune totusi un minim obligatoriu de 3 mese pe zi.

Prima masa a zilei trebuie sa fie micul dejun, peste care nu se sare niciodata, deoarece el furnizeaza cei mai importanti nutrienti ai zilei care ne ajuta sa avem un start energetic bun. Ponderea calorica a micului dejun trebuie sa fie de 25% din numarul total de calorii ingerate pe parcursul acelei zile. El se consuma ideal intre orele 7 si 9.

Urmeaza prima gustare a zilei, care trebuie sa contina 10% din necesarul caloric zilnic. Ea poate fi constituita din fructe, legume, iaurt. Prima gustare se consuma ideal intre orele 9 si 11.

Pranzul reprezinta cea mai consistenta masa a zilei, cu o pondere de 35% din totalul caloriilor zilei. El trebuie sa contina carbohidrati si proteine, necesare pentru furnizarea ulterioara de energie. Pranzul se consuma ideal intre orele 11 si 13.

A doua gustare a zilei se incadreaza si ea in procentul de 10% si va fi formata tot din alimente usoare, care energizeaza si stopeaza senzatia de foame. A doua gustare nu trebuie sa depaseasca orele 15.

Cina este ultima masa a zilei si ea este si cea mai "usoara" dintre mesele principale, acumuland doar 20% din procente. Ea nu mai trebuie sa contina carbohidrati, pentru ca energia ceruta de organism peste noapte este minima.

Ideal este sa consumam proteina slaba, alaturi de legume. Cina se consuma intre orele 17 si 19, cu 3-4 ore pana in ora obisnuita de somn.

Interviu realizat de Diana Paunescu.

Alte articole despre
Luiza Pirvu nutritionist

Articole recomandate

Esti prea slaba? 6 reguli ca sa te ingrasi in mod sanatos Esti prea slaba? 6 reguli ca sa te ingrasi in mod sanatos
Se spune ca femeile sunt obsedate de slabit si sunt in stare sa faca orice pentru a arata ca trase prin inel. O generalizare de acest fel este complet gresita, de vreme ce foarte multe femei incearca din rasputeri sa se ingrase sanatos si nu reusesc sa puna pe ele "carnita". Si tu esti prea slaba
Dieta: 6 feluri de supa care te ajuta sa slabesti sanatos Dieta: 6 feluri de supa care te ajuta sa slabesti sanatos
Supele sunt o arma pe care o poti folosi oricand impotriva kilogramelor in plus. Perfecte pentru orice dieta sau regim alimentar sanatos, supele pot fi utilizate pentru a lupta cu pofta de mancare. Incearca 5 feluri de supa care te ajuta sa slabesti sanatos.Pentru a beneficia la maxim de avantajele