Skip to article

Mancatul emotional - de ce simti nevoia sa-ti hranesti sentimentele?

Cand esti fericita alegi pizza, cand esti trista poate fi ciocolata sau inghetata, iar cand esti plictisita de obicei apelezi la chips-uri sau popcorn. Mancarea face mai mult decat sa ne umple stomacul - ea satisface si sentimentele. Iar cand iti hranesti sentimentele cu mancare, desi nu ti-e foame, se numeste mancat emotional!

Simptomele mancatului emotional

Exista cateva diferente intre foamea emotionala si cea fizica:


Foamea emotionala apare brusc, iar cea fizica se instaleaza gradual.
Cand mananci pentru a umple un gol emotional, poftesti la o anumita mancare, cum ar fi pizza sau inghetata, si doar acea mancare te va satisface. Cand mananci pentru ca ti-e foame, esti deschisa mai multor optiuni.

Foamea emotionala trebuie satisfacuta imediat cu mancarea la care poftesti, in timp ce foamea fizica mai poate astepta.
Chiar si cand esti satula, foamea emotionala persista. In schimb, daca mananci pentru ca ti-e foame, te opresti cand s-a umplut stomacul.
Mancatul emotional lasa in urma sa sentimentul de vinovatie, in timp ce foamea fiziologica nu provoaca astfel de trairi interioare.

Alimente reconfortante

Una dintre caracteristicile principale ale mancatului emotional este pofta pentru un anumit aliment, care are proprietati reconfortante. Aceste alimente sunt consumate atunci cand oamenii sunt depresivi, tristi, plictisiti sau fericiti.

Inghetata este prima pe lista alimentelor reconfortante. Dupa aceasta, lista se imparte pe sexe: femeile poftesc la ciocolata si pizza, iar barbatii la pizza, friptura si budinci.

Iar alimentul la care apelezi pentru a-ti satisface emotia depinde chiar de tipul emotiei. Oamenii fericiti tind sa prefere pizza sau friptura (32%), cei tristi apeleaza la inghetata si biscuiti in 39% din cazuri, iar 36% dintre cei plictisiti deschid o punga cu chips-uri.

Gestionarea mancatului emotional

Iata cateva tips-uri care te vor ajuta sa gestionezi aceasta problema:

Recunoaste-ti problema si afla ce anume declanseaza acest comportament la tine.
Fa o lista cu lucrurile pe care sa le faci cand simti nevoia sa mananci desi nu ti-e foame si ai grija s-o ai mereu la indemana. Cand te simti coplesita, poti amana dorinta cu ajutorul unei alte activitati placute.
Mergi la plimbare, suna o prietena, fa curat prin casa, spala sau ocupa-te cu ceva care sa-ti abata gandurile de la pofte - poti inclusiv sa dormi.
Cand simti nevoia sa mananci, dar nu ti-e cu adevarat foame, apeleaza la un aliment sanatos in loc de junk food. De exemplu, rontaie un morcov.
In ultimul rand, nu uita ca mancatul emotional este de fapt simptomul unei probleme psiho-afective. Invata sa te controlezi si sa fii moderata.

Autor: Nuage

Articole recomandate

Cum ajuta tehnologia sa te antrenezi corect ca sa slabesti sanatos si eficient Cum ajuta tehnologia sa te antrenezi corect ca sa slabesti sanatos si eficient
Promovarea intensa a unor aparate de sport, suplimente de slăbit, ceaiuri și diete care te slăbesc peste noapte ca prin minune, este o iluzie desarta pentru multe persoane care vor să slăbească. Atunci când te lupți cu
10 secrete ale femeilor care sunt slabe, dar nu tin niciodata dieta 10 secrete ale femeilor care sunt slabe, dar nu tin niciodata dieta
Daca nu obtii niciodata rezultatele dorite cu ajutorul dietelor exista un motiv: "Dietele nu functioneaza, sau functioneaza pe termen scurt", spune Carla Heiser, nutritionist si specialist atestat in consiliul de medicina nutritionala si metabolica din Chicago.  Restrictionarea a ceea ce
Oana Radu a slabit 90 de kilograma in mai multe etape. Ce dieta a tinut Oana Radu a slabit 90 de kilograma in mai multe etape. Ce dieta a tinut
Oana Radu ajunsese sa cantareasca peste 100 de kilograme. Cu multa vointa si cu ajutorul unei diete, artista a reusit sa slabeasca 90 de kilograme.  "Pot să va spun că eu am slăbit de două ori drastic în viață asta și treaba asta cu greutatea a
6 greseli de evitat la culcare ca sa nu te ingrasi 6 greseli de evitat la culcare ca sa nu te ingrasi
Somnul are o influenta foarte mare asupra greutatii corporale. Iata ce greseli ar trebui sa eviti la culcare, astfel incat sa nu te ingrasi. 1. Mananci tarziu Masa tarzie in noapte creste nivelul de insulina si obliga organismul sa produca mai putina melatonina. Putina melatonina in organism
Cum alegi un nutritionist bun? Cum alegi un nutritionist bun?
Sarbatorile au trecut, dar pentru multe persoane lupta cu kilogramele in plus abia acum incepe. Fie  ca ne dorim sa ne schimbam stilul de viata, fie ca vrem sa ne pregatim corpul pentru vara, sau sa scapam de cateva kilograme in plus, un lucru este cert, avem nevoie de sfaturile unui