Skip to article

Proteinele in alimentatie - de ce sunt importante?

Proteinele in alimentatie - de ce sunt importante?
Proteinele sunt nutrienti ce contin in moleculele lor atomi de azot, esentiali pentru corpul nostru. Proteinele obtinute din alimentatie traverseaza bariera intestinala sub forma de aminoacizi.

Aminoacizii sunt in numar de 20, dintre care 8 (esentiali) nu sunt sintetizati sau sunt sintetizati in cantitati insuficiente in organism, fiind nevoie sa fie obtinuti neaparat din alimentatie. Aminoacizii esentiali sunt isoleucina, leucina, lizina, metionina, fenilalanina, treonina, triptofanul si valina.

Rolurile proteinelor

Proteinele asigura numeroase functii in corpul uman:
rol structural (oase, muschi, piele, par, unghii, membrane celulare)
singura sursa de azot din organism
numeroase functii fiziologice (transportatoare non-specifice de substante fiziologice - fier, hemoglobina, trigliceride, colesterol, fosfolipide)
intra in compozitia hormonilor si receptorilor
ajuta la mentinerea presiunii oncotice, in coagulare
au un rol energetic secundar: 1 g proteine contine 4 calorii.

Surse de proteine

Alimente bogate in proteine de origine animala: carnea, pestele, crustaceele, molustele, ouale, laptele, produsele lactate (iaurt, branza alba).

Alimente bogate in proteine de origine vegetala: cereale (orz, grau, ovaz, secara), leguminoase (soia, mazare, fasole uscata, linte).

Proteinele vegetale au o calitate mai proasta decat cele animale deoarece le lipsesc adesea unul sau mai multi aminoacizi esentiali. Totusi, prin asocierea mai multor tipuri de proteine vegetale la aceeasi masa se poate crea echilibrul de aminoacizi. Aceasta complementaritate sta la baza regimurilor vegetariene:

Seminte + linte sau soia + orez sau Porumb + fasole sau mazare + orez

Proteine necesare

Aporturile recomandate de proteine sunt estimate la 10-15% din ratia energetica totala, cu un minimum de 70 g pe zi pentru un barbat si 60 g pe zi pentru o femeie. 50% din proteine trebuie sa fie de origine animala, iar 50% vegetala.

Calitatea nutritionala a proteinelor depinde de valoarea lor biologica, ce este determinata de continutul lor in aminoacizi. Cu cat o proteina contine mai multi aminoacizi esentiali, cu atat ea este considerata ca avand o inalta valoare biologica. Oul este proteina de referinta, deoarece acesta contine toti aminoacizii esentiali.

Atentie la carente si la excese

Semnele carentelor proteice sunt:
prabusirea masei musculare
scaderea rezistentei la infectii
oboseala fizica, psihica si sexuala
modificarea comportamentului social
blocarea sintezei de anticorpi si oprirea procesului de cicatrizare.

Consumul excesiv de proteine favorizeaza productia de deseuri organice, cum sunt ureea si acidul uric (responsabil de crizele de guta). Pe termen lung, acestea obosesc si imbolnavesc rinichii.

In plus, proteinele animale sunt insotite adesea de grasimi animale si de colesterol, iar consumul abuziv al acestora mareste riscul de boala cardiovasculara.

Dietele proteice care nu sunt urmarite medical pot provoca dezechilibre alimentare (carente de glucide, de acizi grasi esentiali, minerale si vitamine) care se afla la originea unor efecte secundare grave precum:
Tulburarile digestive (greturi, varsaturi, dureri abdominale, diaree, constipatie)
Hipoglicemie
Caderea parului, uscaciune la nivelul scalpului
Dificultati de concentrare, dureri de cap
Crampe musculare.


Autor: Nuage

Articole recomandate

Nutritionistul Mihaela Bilic: "Produsele expirate nu sunt obligatoriu si stricate". Ce alimente se mai pot consuma Nutritionistul Mihaela Bilic: "Produsele expirate nu sunt obligatoriu si stricate". Ce alimente se mai pot consuma
Nutritionistul Mihaela Bilic a oferit cateva lamuriri asupra produselor expirate si a explicat ca unele alimente pot fi consumate totusi chiar daca a trecut termenul lor de valabilitate. Intr-o postare pe pagina sa de Facebook, specialistul in nutritie a exemplificat si a aratat ca putem avea
Cum a slabit Oana Radu 40 de kilograme! Artista a dezvaluit secretul siluetei perfecte Cum a slabit Oana Radu 40 de kilograme! Artista a dezvaluit secretul siluetei perfecte
La debutul sau in lumea mondena, Oana Radu avea multe kilograme in plus. A castigat insa notorietate datorita talentului sau muzical dupa participarea la Vocea Romaniei. Pentru ca imaginea este foarte importanta in lumea artistica, cantareata a decis ca este cazul sa faca inca o schimbarea majora
Dieta cu care Catalin Scarlatescu a slabit 50 de kilograme. A renuntat mai intai la un singur aliment Dieta cu care Catalin Scarlatescu a slabit 50 de kilograme. A renuntat mai intai la un singur aliment
Catalin Scarlatescu a avut o ambitie de fier. A reusit sa slabeasca 50 de kilograme. A uimit pe toata lumea cu vointa de care a dat dovada, dar si cu noua silueta. Celebrul bucatar a marturisit insa ca a facut eforturi mari pentru a slabi si a tinut o dieta foarte restrictiva.   „Va spun
Carmen Bruma te invata cum sa scapi de celulita: 10 pasi pe care trebuie sa ii urmezi Carmen Bruma te invata cum sa scapi de celulita: 10 pasi pe care trebuie sa ii urmezi
Carmen Bruma, iubita realizatorului TV Mircea Badea, are un corp de vis. Pana sa ajunga la o silueta de invidiat si fara pic de celulita, vedeta a muncit mult. In urma cu ani buni, Carmen Bruma a avut mari probleme cu greutatea. Desi pare greu de crezut, a luptat ani buni cu kilogramele in plus. Cu
Cum a slabit Anamaria Prodan 17 kilograme, fara sa se infometeze. A dezvaluit ce dieta a tinut Cum a slabit Anamaria Prodan 17 kilograme, fara sa se infometeze. A dezvaluit ce dieta a tinut
Anamaria Prodan a trecut printr-o transformare spectaculoasa in urma cu cativa ani. Impresara si-a dorit sa slabeasca si sa isi recapete formele de odinioara. A reusit in doar 8 luni. Ea a slabit nu mai putin de 17 kilograme, fara sa se infometeze sau sa tina o dieta prea drastica.  La