Skip to article

Proteinele in alimentatie - de ce sunt importante?

Proteinele in alimentatie - de ce sunt importante?
Proteinele sunt nutrienti ce contin in moleculele lor atomi de azot, esentiali pentru corpul nostru. Proteinele obtinute din alimentatie traverseaza bariera intestinala sub forma de aminoacizi.

Aminoacizii sunt in numar de 20, dintre care 8 (esentiali) nu sunt sintetizati sau sunt sintetizati in cantitati insuficiente in organism, fiind nevoie sa fie obtinuti neaparat din alimentatie. Aminoacizii esentiali sunt isoleucina, leucina, lizina, metionina, fenilalanina, treonina, triptofanul si valina.

Rolurile proteinelor

Proteinele asigura numeroase functii in corpul uman:
rol structural (oase, muschi, piele, par, unghii, membrane celulare)
singura sursa de azot din organism
numeroase functii fiziologice (transportatoare non-specifice de substante fiziologice - fier, hemoglobina, trigliceride, colesterol, fosfolipide)
intra in compozitia hormonilor si receptorilor
ajuta la mentinerea presiunii oncotice, in coagulare
au un rol energetic secundar: 1 g proteine contine 4 calorii.

Surse de proteine

Alimente bogate in proteine de origine animala: carnea, pestele, crustaceele, molustele, ouale, laptele, produsele lactate (iaurt, branza alba).

Alimente bogate in proteine de origine vegetala: cereale (orz, grau, ovaz, secara), leguminoase (soia, mazare, fasole uscata, linte).

Proteinele vegetale au o calitate mai proasta decat cele animale deoarece le lipsesc adesea unul sau mai multi aminoacizi esentiali. Totusi, prin asocierea mai multor tipuri de proteine vegetale la aceeasi masa se poate crea echilibrul de aminoacizi. Aceasta complementaritate sta la baza regimurilor vegetariene:

Seminte + linte sau soia + orez sau Porumb + fasole sau mazare + orez

Proteine necesare

Aporturile recomandate de proteine sunt estimate la 10-15% din ratia energetica totala, cu un minimum de 70 g pe zi pentru un barbat si 60 g pe zi pentru o femeie. 50% din proteine trebuie sa fie de origine animala, iar 50% vegetala.

Calitatea nutritionala a proteinelor depinde de valoarea lor biologica, ce este determinata de continutul lor in aminoacizi. Cu cat o proteina contine mai multi aminoacizi esentiali, cu atat ea este considerata ca avand o inalta valoare biologica. Oul este proteina de referinta, deoarece acesta contine toti aminoacizii esentiali.

Atentie la carente si la excese

Semnele carentelor proteice sunt:
prabusirea masei musculare
scaderea rezistentei la infectii
oboseala fizica, psihica si sexuala
modificarea comportamentului social
blocarea sintezei de anticorpi si oprirea procesului de cicatrizare.

Consumul excesiv de proteine favorizeaza productia de deseuri organice, cum sunt ureea si acidul uric (responsabil de crizele de guta). Pe termen lung, acestea obosesc si imbolnavesc rinichii.

In plus, proteinele animale sunt insotite adesea de grasimi animale si de colesterol, iar consumul abuziv al acestora mareste riscul de boala cardiovasculara.

Dietele proteice care nu sunt urmarite medical pot provoca dezechilibre alimentare (carente de glucide, de acizi grasi esentiali, minerale si vitamine) care se afla la originea unor efecte secundare grave precum:
Tulburarile digestive (greturi, varsaturi, dureri abdominale, diaree, constipatie)
Hipoglicemie
Caderea parului, uscaciune la nivelul scalpului
Dificultati de concentrare, dureri de cap
Crampe musculare.


Autor: Nuage

Articole recomandate

Andreea Marin, reteta de pizza care nu ingrasa. Se prepara super usor! Andreea Marin, reteta de pizza care nu ingrasa. Se prepara super usor!
Andreea Marin le-a pus gand rau kilogramelor pe care le-a acumulat in perioada sarbatorilor. De cateva zile, prezentatoarea TV isi incanta fanii de pe retelele de socializare cu retete dietetice, foarte gustoase, cu putine calorii.  In weekend, ea a prezentat o reteta de pizza, delicioasa,
Lidia Buble, dieta stricta de sarbatori Lidia Buble, dieta stricta de sarbatori
Lidia Buble face orice ca sa isi mentina silueta. De sarbatori, artista a facut mai mult foamea. Ea nu mananca carne, asa ca nu a putut sa se rasfete cu preparatele traditionale de Craciun.  ”Eu de Sărbători nu am mâncat aproape nimic, la modul că acasă la mine
Colagenul si cele 10 alimente minune pentru un organism sanatos Colagenul si cele 10 alimente minune pentru un organism sanatos
Păr mătăsos, unghii sănătoase, un ten catifelat și fără riduri sunt doar câteva dintre dezideratele femeilor, iar pentru a le obține nu trebuie să apelezi neapărat la suplimente alimentare, operații sau injecții, ci trebuie
Cum a reusit Minodora sa slabeasca 40 de kilograme Cum a reusit Minodora sa slabeasca 40 de kilograme
Cantareata Minodora este de nerecunoscut dupa ce a reusit sa slabeasca 40 de kilograme. Artista a dus o lupta grea ani la rand cu kilogramele in plus. In sfarsit, a reusit sa slabeasca cu ajutorul unei operatii de micsorare a stomacului, insa la scurt timp s-a ingrasat la loc.  Minodora a
Fructe si legume fara pesticide, adevarata alimentatie sanatoasa Fructe si legume fara pesticide, adevarata alimentatie sanatoasa
Sanatatea copiilor este pe primul loc pentru orice parinte, mai ales in aceasta perioada de pandemie. Stim ca pentru a-i proteja si a le intari imunitatea si organismul este bine sa le dam zilnic sa manance fructe si legume proaspete, crescute cat mai natural. Insa te-ai gandit cate dintre acestea