Skip to article

Proteinele in alimentatie - de ce sunt importante?

Proteinele in alimentatie - de ce sunt importante?
Proteinele sunt nutrienti ce contin in moleculele lor atomi de azot, esentiali pentru corpul nostru. Proteinele obtinute din alimentatie traverseaza bariera intestinala sub forma de aminoacizi.

Aminoacizii sunt in numar de 20, dintre care 8 (esentiali) nu sunt sintetizati sau sunt sintetizati in cantitati insuficiente in organism, fiind nevoie sa fie obtinuti neaparat din alimentatie. Aminoacizii esentiali sunt isoleucina, leucina, lizina, metionina, fenilalanina, treonina, triptofanul si valina.

Rolurile proteinelor

Proteinele asigura numeroase functii in corpul uman:
rol structural (oase, muschi, piele, par, unghii, membrane celulare)
singura sursa de azot din organism
numeroase functii fiziologice (transportatoare non-specifice de substante fiziologice - fier, hemoglobina, trigliceride, colesterol, fosfolipide)
intra in compozitia hormonilor si receptorilor
ajuta la mentinerea presiunii oncotice, in coagulare
au un rol energetic secundar: 1 g proteine contine 4 calorii.

Surse de proteine

Alimente bogate in proteine de origine animala: carnea, pestele, crustaceele, molustele, ouale, laptele, produsele lactate (iaurt, branza alba).

Alimente bogate in proteine de origine vegetala: cereale (orz, grau, ovaz, secara), leguminoase (soia, mazare, fasole uscata, linte).

Proteinele vegetale au o calitate mai proasta decat cele animale deoarece le lipsesc adesea unul sau mai multi aminoacizi esentiali. Totusi, prin asocierea mai multor tipuri de proteine vegetale la aceeasi masa se poate crea echilibrul de aminoacizi. Aceasta complementaritate sta la baza regimurilor vegetariene:

Seminte + linte sau soia + orez sau Porumb + fasole sau mazare + orez

Proteine necesare

Aporturile recomandate de proteine sunt estimate la 10-15% din ratia energetica totala, cu un minimum de 70 g pe zi pentru un barbat si 60 g pe zi pentru o femeie. 50% din proteine trebuie sa fie de origine animala, iar 50% vegetala.

Calitatea nutritionala a proteinelor depinde de valoarea lor biologica, ce este determinata de continutul lor in aminoacizi. Cu cat o proteina contine mai multi aminoacizi esentiali, cu atat ea este considerata ca avand o inalta valoare biologica. Oul este proteina de referinta, deoarece acesta contine toti aminoacizii esentiali.

Atentie la carente si la excese

Semnele carentelor proteice sunt:
prabusirea masei musculare
scaderea rezistentei la infectii
oboseala fizica, psihica si sexuala
modificarea comportamentului social
blocarea sintezei de anticorpi si oprirea procesului de cicatrizare.

Consumul excesiv de proteine favorizeaza productia de deseuri organice, cum sunt ureea si acidul uric (responsabil de crizele de guta). Pe termen lung, acestea obosesc si imbolnavesc rinichii.

In plus, proteinele animale sunt insotite adesea de grasimi animale si de colesterol, iar consumul abuziv al acestora mareste riscul de boala cardiovasculara.

Dietele proteice care nu sunt urmarite medical pot provoca dezechilibre alimentare (carente de glucide, de acizi grasi esentiali, minerale si vitamine) care se afla la originea unor efecte secundare grave precum:
Tulburarile digestive (greturi, varsaturi, dureri abdominale, diaree, constipatie)
Hipoglicemie
Caderea parului, uscaciune la nivelul scalpului
Dificultati de concentrare, dureri de cap
Crampe musculare.


Autor: Nuage

Articole recomandate

Fructe si legume fara pesticide, adevarata alimentatie sanatoasa Fructe si legume fara pesticide, adevarata alimentatie sanatoasa
Sanatatea copiilor este pe primul loc pentru orice parinte, mai ales in aceasta perioada de pandemie. Stim ca pentru a-i proteja si a le intari imunitatea si organismul este bine sa le dam zilnic sa manance fructe si legume proaspete, crescute cat mai natural. Insa te-ai gandit cate dintre acestea
Cea mai eficienta dieta cu oua. Slabesti 10 kilograme in 7 zile Cea mai eficienta dieta cu oua. Slabesti 10 kilograme in 7 zile
Dieta cu oua este o cura de slabire drastica, de aceea nu este recomandat sa o tii mai mult de 7 zile. Are rezultate rapide, insa nu trebuie sa o urmezi daca ai probleme de sanatate. Consulta medicul inainte de a tine orice cura de slabire!  Carnea de pui sau cea de vită care apare
Dieta cu muraturi! Cum slabesti rapid toamna Dieta cu muraturi! Cum slabesti rapid toamna
Toamna este anotimpul perfect pentru a scapa de cateva kilograme in plus! Muraturile, pe care numeroase gospodine le pregatesc, pot ajuta la pierderea kilogramelor.  Pe langa faptul ca sunt bogate in vitamine, muraturile au foarte putine calorii. Un castravete murat de aproximativ 140 de
Barbia dubla: 7 exercitii pentru a scapa de ea Barbia dubla: 7 exercitii pentru a scapa de ea
Barbia dubla este un element estetic deranjant pentru multe dintre femei. Desi pare greu sa scapi de ea, exista cateva exercitii care te pot ajuta sa recapeti fermitatea pielii de sub barbie. Iata 7 exercitii simple pentru a scapa de barbia dubla. 1. Ridica barbia Stai dreapta, cu umerii impinsi
Cum poti slabi cu comprese cu ghimbir Cum poti slabi cu comprese cu ghimbir
Ghimbirul poate fi un aliat de nadejde un lupta cu kilogramele in plus. Este un  puternic antioxidant, cu proprietati anti-inflamatorii, care ajuta la eliminarea toxinelor din organism.  Aplicat pe zonele cu probleme, ghimbirul poate ajuta la eliminarea grasimii. Iti poti face la tine