Skip to article

Proteinele in alimentatie - de ce sunt importante?

Proteinele in alimentatie - de ce sunt importante?
Proteinele sunt nutrienti ce contin in moleculele lor atomi de azot, esentiali pentru corpul nostru. Proteinele obtinute din alimentatie traverseaza bariera intestinala sub forma de aminoacizi.

Aminoacizii sunt in numar de 20, dintre care 8 (esentiali) nu sunt sintetizati sau sunt sintetizati in cantitati insuficiente in organism, fiind nevoie sa fie obtinuti neaparat din alimentatie. Aminoacizii esentiali sunt isoleucina, leucina, lizina, metionina, fenilalanina, treonina, triptofanul si valina.

Rolurile proteinelor

Proteinele asigura numeroase functii in corpul uman:
rol structural (oase, muschi, piele, par, unghii, membrane celulare)
singura sursa de azot din organism
numeroase functii fiziologice (transportatoare non-specifice de substante fiziologice - fier, hemoglobina, trigliceride, colesterol, fosfolipide)
intra in compozitia hormonilor si receptorilor
ajuta la mentinerea presiunii oncotice, in coagulare
au un rol energetic secundar: 1 g proteine contine 4 calorii.

Surse de proteine

Alimente bogate in proteine de origine animala: carnea, pestele, crustaceele, molustele, ouale, laptele, produsele lactate (iaurt, branza alba).

Alimente bogate in proteine de origine vegetala: cereale (orz, grau, ovaz, secara), leguminoase (soia, mazare, fasole uscata, linte).

Proteinele vegetale au o calitate mai proasta decat cele animale deoarece le lipsesc adesea unul sau mai multi aminoacizi esentiali. Totusi, prin asocierea mai multor tipuri de proteine vegetale la aceeasi masa se poate crea echilibrul de aminoacizi. Aceasta complementaritate sta la baza regimurilor vegetariene:

Seminte + linte sau soia + orez sau Porumb + fasole sau mazare + orez

Proteine necesare

Aporturile recomandate de proteine sunt estimate la 10-15% din ratia energetica totala, cu un minimum de 70 g pe zi pentru un barbat si 60 g pe zi pentru o femeie. 50% din proteine trebuie sa fie de origine animala, iar 50% vegetala.

Calitatea nutritionala a proteinelor depinde de valoarea lor biologica, ce este determinata de continutul lor in aminoacizi. Cu cat o proteina contine mai multi aminoacizi esentiali, cu atat ea este considerata ca avand o inalta valoare biologica. Oul este proteina de referinta, deoarece acesta contine toti aminoacizii esentiali.

Atentie la carente si la excese

Semnele carentelor proteice sunt:
prabusirea masei musculare
scaderea rezistentei la infectii
oboseala fizica, psihica si sexuala
modificarea comportamentului social
blocarea sintezei de anticorpi si oprirea procesului de cicatrizare.

Consumul excesiv de proteine favorizeaza productia de deseuri organice, cum sunt ureea si acidul uric (responsabil de crizele de guta). Pe termen lung, acestea obosesc si imbolnavesc rinichii.

In plus, proteinele animale sunt insotite adesea de grasimi animale si de colesterol, iar consumul abuziv al acestora mareste riscul de boala cardiovasculara.

Dietele proteice care nu sunt urmarite medical pot provoca dezechilibre alimentare (carente de glucide, de acizi grasi esentiali, minerale si vitamine) care se afla la originea unor efecte secundare grave precum:
Tulburarile digestive (greturi, varsaturi, dureri abdominale, diaree, constipatie)
Hipoglicemie
Caderea parului, uscaciune la nivelul scalpului
Dificultati de concentrare, dureri de cap
Crampe musculare.


Autor: Nuage

Articole recomandate

Ce este Dieta salbatica? Ce este Dieta salbatica?
Dieta salbatica ofera mancaruri prietenoase care va vor ajuta sa va programati corpul pentru a arde grasimea in loc de zahar. Mii de oameni din intreaga lume si-au recuperat sanatatea si au pierdut 2, 5 sau chiar mai mult de 10 kilograme cu mancare reala in urma Dietei salbatice.Pentru mai multe
Dieta cu care Corina Danila a slabit 20 de kilograme Dieta cu care Corina Danila a slabit 20 de kilograme
Prezentatoarea TV Corina Danila a slabit 20 de kilograme. Vedeta a tinut o dieta prin care a dat restart metabolismului. Realizatoarea TV a eliminat din alimentatia sa toate alimentele nesanatoase.  Mai exact, a renuntat la zahar, paine, prajeli, covrigei, produse de patiserie, orez si
Cum ajuta tehnologia sa te antrenezi corect ca sa slabesti sanatos si eficient Cum ajuta tehnologia sa te antrenezi corect ca sa slabesti sanatos si eficient
Promovarea intensa a unor aparate de sport, suplimente de slăbit, ceaiuri și diete care te slăbesc peste noapte ca prin minune, este o iluzie desarta pentru multe persoane care vor să slăbească. Atunci când te lupți cu
10 secrete ale femeilor care sunt slabe, dar nu tin niciodata dieta 10 secrete ale femeilor care sunt slabe, dar nu tin niciodata dieta
Daca nu obtii niciodata rezultatele dorite cu ajutorul dietelor exista un motiv: "Dietele nu functioneaza, sau functioneaza pe termen scurt", spune Carla Heiser, nutritionist si specialist atestat in consiliul de medicina nutritionala si metabolica din Chicago.  Restrictionarea a ceea ce
Oana Radu a slabit 90 de kilograma in mai multe etape. Ce dieta a tinut Oana Radu a slabit 90 de kilograma in mai multe etape. Ce dieta a tinut
Oana Radu ajunsese sa cantareasca peste 100 de kilograme. Cu multa vointa si cu ajutorul unei diete, artista a reusit sa slabeasca 90 de kilograme.  "Pot să va spun că eu am slăbit de două ori drastic în viață asta și treaba asta cu greutatea a