Skip to article

Stress-ul termic estival si alimentatia

Stress-ul termic estival si alimentatia
Alimentatia este unul dintre cei mai importanti factori care influenteaza sanatatea organismului uman. Atunci cand se respecta principiile unei alimentatii corecte, beneficiile pentru sanatate sunt enorme, dar, atentie, este valabil si efectul invers: o alimentatie gresita are consecinte nefaste asupra organismului.

De-a lungul anului, organismul nostru trece prin diverse schimbari si are nevoi specifice, legate de adaptarea la conditiile de mediu. Daca iarna avem mai multa nevoie de energie, pentru a mentine temperatura corpului in conditii de frig, vara corpul face eforturi sa isi scada temperatura, in principal prin eliminare de apa, cu pierderea unor cantitati importante de saruri minerale. In plus, vara simtim mai mult nevoia de a desfasura activitati in aer liber si de a profita de soare; in acelasi timp insa, temperaturile ridicate cresc riscul deshidratarii, pot provoca variatii in tensiunea arteriala si insolatii.

Aerul conditionat de acasa, de la serviciu sau din spatiile comerciale si de agrement ne face placere, dar ne obliga si el la eforturi de adaptare la schimbari bruste si ample de temperatura, si, deseori, racim in plina vara.

Temperaturile de vara sunt din ce in ce mai ridicate datorita radicalizarii climatului, poluarii si efectului de sera - iar alimentatia trebuie sa sustina si sa usureze procesul de adaptare.

Stress-ul termic estival si alimentatia

Este foarte important ca in meniul zilnic de vara sa fie prezente toate grupele de alimente. Atentie insa la proportii! Organismul are in continuare nevoie de proteine, carbohidrati, lipide. Evitati insa consumul de alimente grase si asigurati-va mai multe vitamine, minerale si multa apa, in special in perioada calduroasa.

Este bine ca legumele si fructele proaspete sa constituie cea mai mare parte din meniul zilnic, deoarece sunt surse de vitamine, enzime, fibre si antioxidanti. De asemenea, produsele din lapte fermentat, si in special iaurtul, nu trebuie sa lipseasca din dieta de vara. Pe langa gustul placut, racoritor, valoarea nutritionala si beneficiile asigurate de culturile active ale iaurtului, aportul de saruri minerale, in principal de calciu, este binevenit in compensarea pierderilor prin transpiratie.

Un aspect important de care trebuie sa tinem cont, mai ales vara, este factorul de risc la care suntem expusi datorita perisabilitatii ridicate a produselor alimentare, atunci cand nu sunt respectate conditiile corecte de pastrare.

Verificati ca alimentele cumparate care necesita pastrare la rece se afla in spatii refrigerate si sunt reci la contactul cu mana, si aveti grija sa le transportati rapid, pastrandu-le eventual in sacose termoizolante, pana la frigiderul de acasa. Portbagajul masinii dumneavoastra poate fi foarte incins de soare, iar unele alimente se pot degrada rapid.

Dr. Julieta Cristescu
Medic Primar Diabet, Nutritie si Boli Metabolice

Articole recomandate

Fructe si legume fara pesticide, adevarata alimentatie sanatoasa Fructe si legume fara pesticide, adevarata alimentatie sanatoasa
Sanatatea copiilor este pe primul loc pentru orice parinte, mai ales in aceasta perioada de pandemie. Stim ca pentru a-i proteja si a le intari imunitatea si organismul este bine sa le dam zilnic sa manance fructe si legume proaspete, crescute cat mai natural. Insa te-ai gandit cate dintre acestea
Cea mai eficienta dieta cu oua. Slabesti 10 kilograme in 7 zile Cea mai eficienta dieta cu oua. Slabesti 10 kilograme in 7 zile
Dieta cu oua este o cura de slabire drastica, de aceea nu este recomandat sa o tii mai mult de 7 zile. Are rezultate rapide, insa nu trebuie sa o urmezi daca ai probleme de sanatate. Consulta medicul inainte de a tine orice cura de slabire!  Carnea de pui sau cea de vită care apare
Dieta cu muraturi! Cum slabesti rapid toamna Dieta cu muraturi! Cum slabesti rapid toamna
Toamna este anotimpul perfect pentru a scapa de cateva kilograme in plus! Muraturile, pe care numeroase gospodine le pregatesc, pot ajuta la pierderea kilogramelor.  Pe langa faptul ca sunt bogate in vitamine, muraturile au foarte putine calorii. Un castravete murat de aproximativ 140 de
Barbia dubla: 7 exercitii pentru a scapa de ea Barbia dubla: 7 exercitii pentru a scapa de ea
Barbia dubla este un element estetic deranjant pentru multe dintre femei. Desi pare greu sa scapi de ea, exista cateva exercitii care te pot ajuta sa recapeti fermitatea pielii de sub barbie. Iata 7 exercitii simple pentru a scapa de barbia dubla. 1. Ridica barbia Stai dreapta, cu umerii impinsi
Cum poti slabi cu comprese cu ghimbir Cum poti slabi cu comprese cu ghimbir
Ghimbirul poate fi un aliat de nadejde un lupta cu kilogramele in plus. Este un  puternic antioxidant, cu proprietati anti-inflamatorii, care ajuta la eliminarea toxinelor din organism.  Aplicat pe zonele cu probleme, ghimbirul poate ajuta la eliminarea grasimii. Iti poti face la tine