Skip to article

Fitness-ul si efectele lui

Fitness-ul si efectele lui
Efectele favorabile asupra sanatatii, individului si colectivitatii ale sportului si in general ale activitatii omului sunt deja cunoscute dar si dovedite stiintific cand numeroase studii descriu mecanismele prin care exercitiul fizic influenteaza functiile si sistemele organismului uman.

"Cartea europeana a sportului", in articolul 2, defineste sportul ca fiind "totalitatea formelor de activitate fizica ce urmareste:
-exprimarea sau imbunatatirea conditiei fizice (fitness-ul) si a starii mentale de bine;
-formarea de relatii sociale;
-obtinerea de rezultate sportive in competitii de diverse nivele".

Activitatea fizica practicata regulat determina mentinerea sau imbunatatirea structurii diverselor tesuturi si organe (muschi, tendoane, inima etc.), amelioreaza functiile si contracareaza deteriorarile ce apar din cauza inactivitatii (sedentarismului) si inaintarii in varsta. Acesta este motivul pentru care in S.U.A., termenul fitness definiste conditia fizica, iar cel de "health" sanatatea, cei doi fiind cvasi-similari.

Cand se vorbeste de efectele sanogetice ale fitness-ului se face referire atat la modificarile pozitive din sfera psihica, cat si la influentele evidente si benefice asupra unor boli dintre cele mai cunoscute afectiuni lombare (discopatiile) sau endocrine si, mai ales, bolile cardiovasculare. In practica, pentru ca raspunde cel mai bine la actiunea efortului fizic, cardiopatia ischemica, trebuie sa constituie principalul obiectiv al oricarui program de miscare, indiferent de varsta, sex si indiferent daca activitatea fizica se practica individual sau sub supraveghere specializata.

Efecte benefice asupra:
-Sistemului cardiovascular: creste cantitatea de sange pe care o poate impinge inima; se mareste cantitatea de sange existent in vase; sangele devine mai fluid si circula mai usor prin artere si vene (ajuta la arteroscleroza, cardiopatie ischemica, hipertensiune arteriala).

-Sistemului pulmonar: plamanul devina capabil sa ventileze o cantitate mai mare de aer pe minut (ajuta la bolile pulmonare cronice).

-Muschiului scheletic: creste forta, rezistenta si puterea; musculatura "se topeste" in ritm mai lent, o data cu inaintarea in varsta (ajuta la lombopatii, fracturile care se produc prin cadere, la batrani);

-Tesutului adipos: scade masa totala de grasime din curul viscerelor (ajuta la obezitate);

-Metabolismului glucidelor: creste capacitatea muschiului de a extrage (prelua) glucoza din sange (ajuta la diabet);

-Metabolismului grasimilor: creste capacitatea muschiului de a prelua grasimile din sange si de a le utiliza pentru procurarea de energie (ajuta la arteroscleroza);

-Functiei de aparare a organismului (imunitatea): se imbunatateste capacitatea sistemului imunitar de a raspunde la o agresiune microbiana (infectii);

-Proceselor digestive: se imbunatateste tranzitul intestinal, inlaturandu-se constipatia (ajuta la cancerul de colon);

- Sistemului nervos: se imbunatateste viteza de reactie si promptitudinea raspunsurilor la diversi stimuli (ajuta la fracturile produse prin caderea persoanelor varstnice);

-Functiilor cognitive: se imbunatateste viteza de reactie si promptitudinea raspunsurilor la diversi stimuli (fracturile produse prin caderea persoanelor varstnice);

-Comportamentului psiho-social: se amelioreaza imaginea despre propria persoana, eficacitatea profesionala, comportamentul familial, si se instaureaza "starea de bine" si bucuria de a trai (depresie si anxietate);

Fitness-ul nu este una si aceeasi cu culturismul! Multe persoane intra in sala si-mi spun ca un doresc sa aiba muschi mari precum cei ai culturistilor. Niciodata un se va intampla asa. Se folosesc exercitiile comune cu culturismul dar difera intensitatea si volumul, cu care se lucreaza. Fitness-ul inseamna conditie fizica si cuprinde: mers, alergare, pedalare, streching, exercitii la diferite aparate, metode de relaxare si intinderi, toate efectuate sub indrumarea unui profesor de sport.
Nu te lasa fortat peste limitele tale fiziologice. Asculta-ti organismul! Acesta este sfatul meu pentru cei ce vor incepe fitness-ul sau aerobicul.

Citeste despre

Acest site foloseste Cookies. Prin navigarea pe acest site, va exprimati acordul asupra folosirii cookie-urilor.
Mai multe detalii despre Cookies!