Skip to article

De ce apar poftele?

Ai poftit vreodata la o ciocolata, chipsuri, o friptura sau cartofi prajiti? Majoritatea oamenilor cred ca poftele sunt o dovada de slabiciune, dar nu este intotdeauna adevarat.

Uneori uitam cat de uimitor este organismul uman. Poftele nu sunt o slabiciune - sunt mesaje importante menite sa te asiste in mentinerea unui balans. Atunci cand poftesti, ia un moment pentru a te analiza. Intreaba-te: ce vrea corpul meu si de ce? Atunci cand iti analizezi poftele, incepi sa intelegi relatia ta cu mancarea. Ti-e foame sau esti doar plictisita, trista, singura sau in cautare de placere?

Urmatoarea lista ilustreaza opt cauze primare ale poftelor. Vezi unde se incadreaza poftele tale, si apoi noteaza-le pe toate intr-un jurnal. Vei fi susprinsa cat de usor iti va fi sa iti tii mainile departe de usa frigiderului.

1. Deshidratare

Organismul tau nu iti spune ca ti-e sete pana nu esti pe punctul de a te dezhidrata. Diezhidratarea apare ca o foame usoara deci primul lucru pe care ar trebui sa-l faci atunci cand poftesti este sa bei un pahar de apa.

2. Lipsa de implinire.

Atunci cand nu esti satisfacuta de o relatie, sau ai o rutina de exercitii inadecvata, cand esti stresata, plictisita, nemultumita la munca, sau iti lipseste practica spirituala, toate pot cauza poftele emotionale. Mancatul poate fi folosit ca substitut pentru distractie, sau pentru a umple golul lasat de o viata neimplinita.

3. Dezechilibru yin/yang

Anumite alimente au mai multe calitati yin (expansiv) in timp ce alte alimente au mai multe calitati yang (constrictiv). Consumarea alimentelor care sunt extrem yin sau yang provoaca pofte pentru mentinerea unui balans. Spre exemplu, o dieta prea bogata in zahar (yin) poate provoca o pofta de carne (yang). Prea multe alimente crude (yin) pot provoca pofta de alimente foarte gatite si vice versa.

4. Din interior

Adesea, poftele vin de la alimente pe care le-am mancat recent sau alimente care se regasesc in amintirile copilariei. O metoda inteligenta de a satisface aceste pofte este consumarea unor alternative sanatoase ale alimentelor respective.

5. De sezon

Uneori organismul pofteste alimente care balanseaza elementele sezonului. Primavara, oamenii poftesc la alimente detoxifiante, precum legumele verzi sau citrice. Vara, alimente racoroase precum fructele sau inghetata, iar iarna alimente precum dovleac, ceapa sau nuci. In timpul iernii multe persoane poftesc la alimente fierbinti sau care produc caldura precum carne, uleiuri si grasimi.

6. Lipsa de nutrienti

Daca organismul tau nu are nutrientii potriviti , va produce pofte ciudate. Spre exemplu, un nivel inadecvat de minerale va produce pofta de sare, in timp ce o nutritie generala inadecvata va produce pofte pentru forme non-nutritionale de energie precum cafeina. Incearca sa adaugi un supliment de vitamine la dieta ta zilnica pentru a stapani acele pofte ciudate.

7. Hormonal

Atunci cand corpul unei femei experimenteaza menstruatia, sarcina sau menopauza, nivelurile fluctuante de estrogen si testosteron pot cauza pofte ciudate. Apetitul crescut pentru carbohidrati poate fi cauzat de niveluri scazute de serotonina. Chimicalele creierului si productia de hormoni pot fi influente puternice asupra comportamentului si poftelor fizice.

8. Dez-evolutia

Atunci cand lucrurile merg extrem de bine, uneori apare un sindrom de auto-sabotaj. Poftim alimente care ne fac sa ne simtim rau, creand o dorinta si mai mare de alimente care sa balanseze acest rau. Asta se intampla adesea din cauza nivelului scazut de zahar in sange si poate rezulta in schimbari dramatice de dispozitie.

Articole recomandate

Oana Radu a slabit 90 de kilograma in mai multe etape. Ce dieta a tinut Oana Radu a slabit 90 de kilograma in mai multe etape. Ce dieta a tinut
Oana Radu ajunsese sa cantareasca peste 100 de kilograme. Cu multa vointa si cu ajutorul unei diete, artista a reusit sa slabeasca 90 de kilograme.  "Pot să va spun că eu am slăbit de două ori drastic în viață asta și treaba asta cu greutatea a
6 greseli de evitat la culcare ca sa nu te ingrasi 6 greseli de evitat la culcare ca sa nu te ingrasi
Somnul are o influenta foarte mare asupra greutatii corporale. Iata ce greseli ar trebui sa eviti la culcare, astfel incat sa nu te ingrasi. 1. Mananci tarziu Masa tarzie in noapte creste nivelul de insulina si obliga organismul sa produca mai putina melatonina. Putina melatonina in organism
Cum alegi un nutritionist bun? Cum alegi un nutritionist bun?
Sarbatorile au trecut, dar pentru multe persoane lupta cu kilogramele in plus abia acum incepe. Fie  ca ne dorim sa ne schimbam stilul de viata, fie ca vrem sa ne pregatim corpul pentru vara, sau sa scapam de cateva kilograme in plus, un lucru este cert, avem nevoie de sfaturile unui
Ce dieta ti se potriveste in functie de varsta? Ce dieta ti se potriveste in functie de varsta?
Una dintre marile greseli pe care le fac cele mai multe persoane atunci cand vor sa tina dieta este sa caute cura de slabire perfecta. Specialistii in nutritie spun insa ca organismele sunt diferite si ca cea mai buna dieta este in functie de varsta.  Potrivit acestora, in functie de varsta pe
Cum sa renunti la dulciuri in 5 zile Cum sa renunti la dulciuri in 5 zile
Stim cu totii ca zaharul – pe cat e de gustos – pe atat este de periculos pentru sanatate. Zaharul creeaza dependenta, duce la oboseala, schimbari dese de dispozitie. Atunci cand ai mancat ceva  dulce esti vesel si fericit, insa imediat ce ii trece efectul, starea de spirit ti se