Skip to article

Ce inseamna dieta ketogena

Dieta ketogena implică limitarea aportului de carbohidrați și consumarea multor grăsimi și a unor proteine. Acest lucru scade nivelul de glucoză din sânge și forțează corpul să ardă grăsimile. Metabolismul grăsimilor produce corpi cetonici în ficat și acestiaa înlocuiesc glucoza ca sursă de energie. Când alimentatia contine carbohidrați, acestia sunt transformati in glucoză și pancreasul este fortat sa produca insulina.

Glucoza este cea mai ușoară moleculă pe care corpul o converteste in energie.
Insulina este produsă pentru a transporta glucoza catre tesuturile care au nevoie de energie.

Cand glucoza este utilizată ca energie primară, grăsimile nu sunt necesare, și prin urmare, sunt stocate sub forma de tesut adipos. De obicei, pe o dieta normala, cu 55% carbohidrati, organismul va folosi glucoza ca principala forma de energie.

Prin scăderea aportului de carbohidrați, organismul este indus într-o stare cunoscută sub numele de ketoză.

Ketoza este un proces natural pe care organismul îl inițiază pentru a ne ajuta să supraviețuim atunci când aportul alimentar este scăzut. În această stare, producem corpi cetonici (ketone), care sunt obtinute din defalcarea grăsimilor in ficat.

Scopul final al unei diete ketogene corect menținute este de a intra în această stare metabolică si mentinere a corpilor cetonici intre 0,5 până la 3,0 mmol /l. Nivelul insulinei devine foarte scazut. Ketoza are multe beneficii potențiale, legate de pierderea rapidă în greutate, de sănătate sau performanță, dar există și efecte secundare.

În diabetul de tip 1 și în anumite alte situații rare, ketoza excesivă poate deveni chiar periculoasă. In prima saptamana de dieta ketogena pot să apara unele efecte secundare: dureri de cap,nervozitate, oboseala, crampe musculare, constipație și palpitatii. Aceste efecte secundare sunt de obicei relativ minore și tranzitorii, iar cele mai multe dintre ele pot fi evitate prin hidratare si reducerea consumului de sare.

Tipuri de dieta ketogena

Exista 2 tipuri:

Ketoza nutritiva care are ca scop pierderea in greutate

Ketoza terapeutica, folosita pentru a obtine un nivel crescut de corpi cetonici, acestia neputand fi folositi de celulele canceroase, dar putand fi folositi de celulele normale ca sursa de energie.

Pentru ketoza nutritivă și pierderea de greutate, putem elimina pur și simplu alimentele bogate în carbohidrați (fructe și legume amidon, pâine, paste făinoase, boabe și zahăr), consumând în același timp mai multe grăsimi și până la 100 grame de proteine pe zi.

Pentru ketoza terapeutică și pentru a stresa cancerul, limităm carbohidrații la 12 grame pe zi, se consumâ o cantitate mare de grăsimi (ulei de măsline, ulei de nucă de cocos, unt, frisca) și proteine vegetale, speciale, carora le lipsesc anumiti aminoacizi, acestea înlocuind proteinele din alimente, total, sau partial.

Acesti aminoacizi, nu contin practic glucoză (spre deosebire de proteina dietetică) și oferă toate componentele necesare pentru a ajuta la menținerea masei musculare și a funcției imune.

Cine nu trebuie sa foloseasca dieta ketogena?

- Persoanele cu BMI (indice de masa corporala) scazut;
- Cei cu diabet zaharat tipI;
- Cei care au diabet zaharat tip II, tratati cu inhibitorii SGLT2 (de exemplu, Farxiga, Jardiance, Invokana)

Ce alimente se pot consuma?

Carne: porc, vita, pui, curcan, miel, vanat. Carnea reprezinta o sursa foarte importanta de proteine si contine multe vitamine si minerale.

Peste si fructe de mare: pestele gras este de preferat (somonul sau macroul). Pestele contine multe proteine si reprezinta o sursa importanta de omega-3. Evitati pestele pane deoarece crusta este aproape intotdeauna o sursa de carbohidrati.

Oua: pot fi consumate in orice varianta. Pot fi folosite pentru a lega sosurile. Este de preferat sa alegeti oua ecologice deoarece au o mai buna distributie a omega-3 si omega-6.

Grasimi naturale: unt, smantana, untura, ulei de masline, ulei de rapita, ulei de cocos, ulei de in. Evitati margarina de orice fel.

Legume ce cresc deasupra solului: varza alba, varza de Bruxelles, broccoli, conopida, fenicul, spanac, vinete, ardei, sparanghel, dovlecei, masline, ciuperci, castraveti, salata verde, avocado, ceapa, usturoi, rosii etc. Legumele ce au culoarea rosie contin mai multi carbohidrati (sunt mai dulci) si trebuie consumate cu moderatie.

Produse lactate: smantana grasa, iaurt gras cu minim 10% grasime, cascaval, unt, frisca naturala, branzeturi grase, ricotta, mozzarella etc. Este important sa alegeti produsele cu un continut cat mai ridicat de grasimi. Evitati produsele “light” deoarece pentru a compensa lipsa de gust cauzata de gradul scazut de grasime firmele producatoare adauga zahar. Evitati de asemenea iaurturile cu fructe deoarece contin carbohidrati. Laptele nu este recomandat deoarece contine lactoza (carbohidrat) insa daca alegeti sa il consumati luati lapte integral si nu lapte degresat.

Nuci, alune, seminte: oleaginoasele, sunt o sursa excelenta de grasimi, vitamine si minerale. De preferat: nuci macadamia, alune braziliene, alune de padure, migdale.

Fructe de padure: capsuni, afine, zmeura, mure, coacazele rosii si negre etc. in cantitati moderate.

Ce evitam?

Zaharul si produsele zaharoase: bauturile carbogazoase (inclusiv cele “light”), dulciurile, bauturile energizante, bomboanele, sucurile, ciocolata, prajiturile, inghetata, produsele de patiserie, cerealele pentru micul dejun.

Amidonul: painea de orice fel, pastele, orezul (alb, brun etc), cartofii, chips-urile, mamaliga, couscous, musli etc. Produsele din cereale integrale trebuie de asemenea evitate deoarece contin multi carbohidrati.

Berea: contine mult zahar de malt (maltoza).

Fructele: contin o cantitate insemnata de carbohidrati sub forma fructozei.

Ce putem bea?

Apa – este prima alegere si cea mai sanatoasa.

Cafea: se poate adauga frisca lichida (din smantana naturala, cu procent cat mai ridicat de grasimi), ulei de cocos.

Ceai: negru, verde, alb, de musetel, de menta, de ghimbir etc. Neindulcit!

Pentru dieta terapeutica, accesati www.nutrisistem.ro

Articole recomandate

Cel mai bun ceai de vara. Topeste grasimea si te scapa de celulita rapid Cel mai bun ceai de vara. Topeste grasimea si te scapa de celulita rapid
Vara este momentul in care multe dintre femei isi doresc sa scape de kilogramele in plus pentru a arata bine la plaja. Daca nu ai reusit sa slabesti si concediul bate la usa, poti apela la cel mai bun ceai de vara, care te ajuta sa topesti grasimea si sa scapi imediat de celulita. Este vorba despre
Dieta soc: Slabeste 10 kilograme intr-o saptamana. Iata meniul! Dieta soc: Slabeste 10 kilograme intr-o saptamana. Iata meniul!
Dupa cum bine stiu multe persoane care au probleme cu kilogramele in plus, nu exista minuni in ceea ce priveste slabitul. Dieta pe care urmeaza sa ti-o prezentam este una agresiva, conceputa pentru persoanele care au probleme serioase cu greutatea si sunt supraponderale. Inainte de a incepe o
Ce inseamna dieta ketogena Ce inseamna dieta ketogena
Dieta ketogena implică limitarea aportului de carbohidrați și consumarea multor grăsimi și a unor proteine. Acest lucru scade nivelul de glucoză din sânge și forțează corpul să ardă grăsimile. Metabolismul grăsimilor produce
Dieta fulger cu miere si scortisoara. Scapi de burta in doar 3 zile Dieta fulger cu miere si scortisoara. Scapi de burta in doar 3 zile
Mierea este binecunoscuta pentru proprietatile sale, iar combinata cu efectele termogene ale scortisoarei este un aliat perfect pentru arderea grasimilor de pe abdomen. Scortisoara ajuta la reglarea nivelului de zahar in sange si previne formarea depozitelor de grasimi. In plus, acest condiment
Slabeste fulger 10 kilograme. Trebuie doar sa consumi o lingurita din acest amestec natural de condimente Slabeste fulger 10 kilograme. Trebuie doar sa consumi o lingurita din acest amestec natural de condimente
Vrei sa scapi de kilogramele in plus fara efort si cat mai sanatos? Va fi de ajuns sa faci o simpla schimbare in viata ta: condimentele pe care le folosesti la masa. Un simplu amestec de condimente te ajuta sa dai jos pana la 10 kilograme. Un studiu realizat recent de oamenii de stiinta de la
Acest site foloseste Cookie-uri.
Folosim cookie-uri pentru a personaliza continutul si reclamele, pentru a oferi caracteristici specifice retelelor sociale si pentru a analiza traficul nostru. De asemenea, impartasim informatii despre felul in care ne utilizati site-ul, cu partenerii nostri de pe retelele sociale, de publicitate si de statistica in conformitate cu Politica de confidentialitate. Va puteti administra preferintele in Setari cookie.
Ele.ro iti recomanda