Skip to article

Ce inseamna dieta ketogena

Dieta ketogena implică limitarea aportului de carbohidrați și consumarea multor grăsimi și a unor proteine. Acest lucru scade nivelul de glucoză din sânge și forțează corpul să ardă grăsimile. Metabolismul grăsimilor produce corpi cetonici în ficat și acestiaa înlocuiesc glucoza ca sursă de energie. Când alimentatia contine carbohidrați, acestia sunt transformati in glucoză și pancreasul este fortat sa produca insulina.

Glucoza este cea mai ușoară moleculă pe care corpul o converteste in energie.
Insulina este produsă pentru a transporta glucoza catre tesuturile care au nevoie de energie.

Cand glucoza este utilizată ca energie primară, grăsimile nu sunt necesare, și prin urmare, sunt stocate sub forma de tesut adipos. De obicei, pe o dieta normala, cu 55% carbohidrati, organismul va folosi glucoza ca principala forma de energie.

Prin scăderea aportului de carbohidrați, organismul este indus într-o stare cunoscută sub numele de ketoză.

Ketoza este un proces natural pe care organismul îl inițiază pentru a ne ajuta să supraviețuim atunci când aportul alimentar este scăzut. În această stare, producem corpi cetonici (ketone), care sunt obtinute din defalcarea grăsimilor in ficat.

Scopul final al unei diete ketogene corect menținute este de a intra în această stare metabolică si mentinere a corpilor cetonici intre 0,5 până la 3,0 mmol /l. Nivelul insulinei devine foarte scazut. Ketoza are multe beneficii potențiale, legate de pierderea rapidă în greutate, de sănătate sau performanță, dar există și efecte secundare.

În diabetul de tip 1 și în anumite alte situații rare, ketoza excesivă poate deveni chiar periculoasă. In prima saptamana de dieta ketogena pot să apara unele efecte secundare: dureri de cap,nervozitate, oboseala, crampe musculare, constipație și palpitatii. Aceste efecte secundare sunt de obicei relativ minore și tranzitorii, iar cele mai multe dintre ele pot fi evitate prin hidratare si reducerea consumului de sare.

Tipuri de dieta ketogena

Exista 2 tipuri:

Ketoza nutritiva care are ca scop pierderea in greutate

Ketoza terapeutica, folosita pentru a obtine un nivel crescut de corpi cetonici, acestia neputand fi folositi de celulele canceroase, dar putand fi folositi de celulele normale ca sursa de energie.

Pentru ketoza nutritivă și pierderea de greutate, putem elimina pur și simplu alimentele bogate în carbohidrați (fructe și legume amidon, pâine, paste făinoase, boabe și zahăr), consumând în același timp mai multe grăsimi și până la 100 grame de proteine pe zi.

Pentru ketoza terapeutică și pentru a stresa cancerul, limităm carbohidrații la 12 grame pe zi, se consumâ o cantitate mare de grăsimi (ulei de măsline, ulei de nucă de cocos, unt, frisca) și proteine vegetale, speciale, carora le lipsesc anumiti aminoacizi, acestea înlocuind proteinele din alimente, total, sau partial.

Acesti aminoacizi, nu contin practic glucoză (spre deosebire de proteina dietetică) și oferă toate componentele necesare pentru a ajuta la menținerea masei musculare și a funcției imune.

Cine nu trebuie sa foloseasca dieta ketogena?

- Persoanele cu BMI (indice de masa corporala) scazut;
- Cei cu diabet zaharat tipI;
- Cei care au diabet zaharat tip II, tratati cu inhibitorii SGLT2 (de exemplu, Farxiga, Jardiance, Invokana)

Ce alimente se pot consuma?

Carne: porc, vita, pui, curcan, miel, vanat. Carnea reprezinta o sursa foarte importanta de proteine si contine multe vitamine si minerale.

Peste si fructe de mare: pestele gras este de preferat (somonul sau macroul). Pestele contine multe proteine si reprezinta o sursa importanta de omega-3. Evitati pestele pane deoarece crusta este aproape intotdeauna o sursa de carbohidrati.

Oua: pot fi consumate in orice varianta. Pot fi folosite pentru a lega sosurile. Este de preferat sa alegeti oua ecologice deoarece au o mai buna distributie a omega-3 si omega-6.

Grasimi naturale: unt, smantana, untura, ulei de masline, ulei de rapita, ulei de cocos, ulei de in. Evitati margarina de orice fel.

Legume ce cresc deasupra solului: varza alba, varza de Bruxelles, broccoli, conopida, fenicul, spanac, vinete, ardei, sparanghel, dovlecei, masline, ciuperci, castraveti, salata verde, avocado, ceapa, usturoi, rosii etc. Legumele ce au culoarea rosie contin mai multi carbohidrati (sunt mai dulci) si trebuie consumate cu moderatie.

Produse lactate: smantana grasa, iaurt gras cu minim 10% grasime, cascaval, unt, frisca naturala, branzeturi grase, ricotta, mozzarella etc. Este important sa alegeti produsele cu un continut cat mai ridicat de grasimi. Evitati produsele “light” deoarece pentru a compensa lipsa de gust cauzata de gradul scazut de grasime firmele producatoare adauga zahar. Evitati de asemenea iaurturile cu fructe deoarece contin carbohidrati. Laptele nu este recomandat deoarece contine lactoza (carbohidrat) insa daca alegeti sa il consumati luati lapte integral si nu lapte degresat.

Nuci, alune, seminte: oleaginoasele, sunt o sursa excelenta de grasimi, vitamine si minerale. De preferat: nuci macadamia, alune braziliene, alune de padure, migdale.

Fructe de padure: capsuni, afine, zmeura, mure, coacazele rosii si negre etc. in cantitati moderate.

Ce evitam?

Zaharul si produsele zaharoase: bauturile carbogazoase (inclusiv cele “light”), dulciurile, bauturile energizante, bomboanele, sucurile, ciocolata, prajiturile, inghetata, produsele de patiserie, cerealele pentru micul dejun.

Amidonul: painea de orice fel, pastele, orezul (alb, brun etc), cartofii, chips-urile, mamaliga, couscous, musli etc. Produsele din cereale integrale trebuie de asemenea evitate deoarece contin multi carbohidrati.

Berea: contine mult zahar de malt (maltoza).

Fructele: contin o cantitate insemnata de carbohidrati sub forma fructozei.

Ce putem bea?

Apa – este prima alegere si cea mai sanatoasa.

Cafea: se poate adauga frisca lichida (din smantana naturala, cu procent cat mai ridicat de grasimi), ulei de cocos.

Ceai: negru, verde, alb, de musetel, de menta, de ghimbir etc. Neindulcit!

Pentru dieta terapeutica, accesati www.nutrisistem.ro

Articole recomandate

Oana Radu a slabit 90 de kilograma in mai multe etape. Ce dieta a tinut Oana Radu a slabit 90 de kilograma in mai multe etape. Ce dieta a tinut
Oana Radu ajunsese sa cantareasca peste 100 de kilograme. Cu multa vointa si cu ajutorul unei diete, artista a reusit sa slabeasca 90 de kilograme.  "Pot să va spun că eu am slăbit de două ori drastic în viață asta și treaba asta cu greutatea a
6 greseli de evitat la culcare ca sa nu te ingrasi 6 greseli de evitat la culcare ca sa nu te ingrasi
Somnul are o influenta foarte mare asupra greutatii corporale. Iata ce greseli ar trebui sa eviti la culcare, astfel incat sa nu te ingrasi. 1. Mananci tarziu Masa tarzie in noapte creste nivelul de insulina si obliga organismul sa produca mai putina melatonina. Putina melatonina in organism
Cum alegi un nutritionist bun? Cum alegi un nutritionist bun?
Sarbatorile au trecut, dar pentru multe persoane lupta cu kilogramele in plus abia acum incepe. Fie  ca ne dorim sa ne schimbam stilul de viata, fie ca vrem sa ne pregatim corpul pentru vara, sau sa scapam de cateva kilograme in plus, un lucru este cert, avem nevoie de sfaturile unui
Ce dieta ti se potriveste in functie de varsta? Ce dieta ti se potriveste in functie de varsta?
Una dintre marile greseli pe care le fac cele mai multe persoane atunci cand vor sa tina dieta este sa caute cura de slabire perfecta. Specialistii in nutritie spun insa ca organismele sunt diferite si ca cea mai buna dieta este in functie de varsta.  Potrivit acestora, in functie de varsta pe
Cum sa renunti la dulciuri in 5 zile Cum sa renunti la dulciuri in 5 zile
Stim cu totii ca zaharul – pe cat e de gustos – pe atat este de periculos pentru sanatate. Zaharul creeaza dependenta, duce la oboseala, schimbari dese de dispozitie. Atunci cand ai mancat ceva  dulce esti vesel si fericit, insa imediat ce ii trece efectul, starea de spirit ti se