Skip to article

Moda intre regula si exceptie

Abia formulate, regulile modei cad in desuetudine. Cu toate acestea, mecanismele ei, adesea greu de inteles, urmeaza reguli valabile pentru toate timpurile, iar exceptia efemeritatii exista numai pentru a confirma regula.

Daca am incerca elaborarea unei axiome, reiesind din multitudinea de reguli si formule descoperite de artisiti, pictori, filosofi, manageri, etc, am obtine in final ceva de genul acesta: mecanismul modei este foarte simplu in teorie, dar extrem de greu de pus in practica.

Poate va intrebati de ce am in inclus managerii in categoria celor care contribuie la conturarea unui trend, atunci cand acestia par a avea o activitate atat de lipsita de arta in sensul ei cel mai direct? Raspunsul este foarte simplu: opinia lor a devenit o necesitate, un soi de bariera, de trecerea careia depinde existenta sau nu a produsului finit. In concluzie, parintii modei sunt arta si economia.

Sursa de inspiratie a designerilor o constituie problemele puse in discutie la nivel global, intens mediatizate si apoi preluate intr-o alta forma, traduse in limba artistica a materialelor, a coletiilor vestimentare, a accesoriilor, a limbajului si comportamentului cotidian, ceea ce este moda de fapt! Mecanismele care asigura aceasta metamorfoza functioneaza la nivelul institutelor de moda.

Monitorizand stirile cele mai importante, majoritatea negative, specialistii acestor institute transforma informatia inestetica pe care o au la dispozitie intr-o serie de sugestii artistice. Haideti sa luam un exemplu pentru a vedea mai exact cum functioneza acest mecanism in realitate: nasterea si persistenta stilului vestimentar military. In ultimul deceniu mass-media este coplesita de stiri despre razboi si terorism, iar moda exploateaza in mod activ aceasta tema. Meritul pictorilor si al stilistilor este acela de a da un caracter ludic evenimentelor tragice, in speranta ca poate vor inlocui macar partial razboiul prin acest joc al costumelor.

O alta tema larg intalnita in moda este aceea a ecologiei. Ea persista in aceasta lume sofisticata in modurile cele mai surprinzatoare ? de la clasicul motiv al naturii expus traditional sau inovativ, pana la imprimarea materialelor cu elemente care ne aduc aminte de problemele ecologice cu care se confrunta comunitatile urbane si rurale.

Antiteza dintre adeptii globalizarii si cei care militeaza impotriva ei, este perceputa drept veritabila sursa de inspiratie de catre creatorii de moda, rezultatul fiind materializarea diverselor stiluri etno in colectii vestimentare de renume. Orientul devine din in ce mai cunoscut in Europa elitista si pe continentul tuturor viselor, datorita dinamicitatii cu care se dezvolta atat in plan economic, cat si in cel socio-politic. Din ce in ce mai prezenta este Asia si in colectiile vestimentare de pe marile podiumuri ale lumii. Tendinta de uniformizare sexuala a obiceiurilor, activitatilor si

comportamentului uman, maturizarea precoce a copiilor, urbanizarea ? toate acestea se reflecta cu succes in noile tendinte vestimentare.
Adesea, moda este blamata pentru faptul ca promoveaza idei vicioase, in timp ce aceasta nu face altceva decat sa reflecte ca o oglinda imensa, sa functioneze ca un barometru al starii societatii. In fond, orice provocare isi are raspunsul ei!

Pe de alta parte, moda este un produs al economiei. Influenta acesteia asupra modei a variat de-a lungul timpului, dar dorinta producatorilor de a avea un venit sigur si substantial a permis interferenta extra-artistica in conturarea materialelor si a modelelor vestimentare. Cu cat o idee este mai inedita, cu atat mai putini concurenti vor fi capabili sa o imite. Revolutia industriala si rolul insemnat pe care il are piata in circulatia marfurilor, au dat un raspuns previzibil in ceea ce priveste problema prioritatii dintre munca artistilor si cea a fabricantilor de materiale in determinarea tendintelor. Cei din urma exercita o influenta insemnata asupra modei, chiar daca numele lor nu sunt transformate in branduri de circulatie internationala.

In moda, sa fii primul inseamna sa fii inedit, sa promovezi idei care socheaza. Unicitatea, sau cel putin, impresia unicitatii nu este posibila in secolul vitezei fara tehnologii performante, capabile sa dea in scurt timp materiale de inalta calitate, atat in ceea ce priveste imprimeurile, culorile, cat si factura lor. Tendinta de a crea efectul exclusivitatii, nu numai a modelelor vestimentare dar si a materialelor, care sa fie perceputa de consumator drept unicat si care sa-i protejeze individualitatea intr-o lume care nu face altceva decat sa o anuleze, va persista inca multa vreme si va contribui la cresterea influentei economicului asupra modei.

Umbra vechilor probleme si preocupari va dainui, in timp ce vor aparea altele noi, economia si arta vor crea si vor sprijini in continuare aceasta masinarie fragila in aparenta, extrem de stabila in realitate, iar exceptiile vor ramane exceptii.

Se pare ca moda, spre deosebire de alte sfere ale culturii, reuneste in mod organic aspectul spiritual cu cel material. Poate ca acesta este motivul pentru care multi dintre noi o adora, trecand cu vederea doza de pragmatism care o caracterizeaza si supunandu-se regulilor ei schimbatoare. Specialistii stiu, insa, cat de exacte si crude sunt aceste reguli si numai cativa dintre acestia simt, cand si unde ele trebuie incalcate, astfel incat sa ia nastere o noua exceptie.

Citeste despre

Acest site foloseste Cookies. Prin navigarea pe acest site, va exprimati acordul asupra folosirii cookie-urilor.
Mai multe detalii despre Cookies!