Skip to article

Metabolismul - aliatul nostru

Metabolismul - aliatul nostru
Obisnuiai sa mananci orice - si de toate - si nu te ingrasai un gram! Acum se pare ca doar te uiti la papanasi si te ingrasi 5 kg! Ridici din umeri si spui: "Imbatranesc. Metabolismul meu nu mai e ca inainte."

Si, se poate sa ai dreptate (fie ca iti place sau nu, metabolismul nostru functioneaza mai incet pe masura ce imbatranim), dar asta inseamna ca trebuie sa te resemnezi? Expertii in nutritie sustin ca exista cai sa iti revitalizezi metabolismul, dar la fel de adevarat este ca exista si metode care nu functioneaza.

In termeni simpli, metabolismul inseamna felul in care corpul tau arde caloriile din mancarea pe care o consumi, spune Tammy Lakatos Shames. Este un proces complex care include toate reactiile chimice care au loc in corpul uman pentru a mentine organele in functiune si a sustine viata.

Viteza cu care corpul tau arde caloriile este numita "rata metabolismului", sustine Shames. Varsta, inaltimea, greutatea, mostenirea genetica, sexul, stilul de viata si compozitia corpului, toate au un efect asupra metabolismului, care la randul lui, joaca un rol important in managementul greutatii.

Cu cat mai rapid este metabolismul, cu atat mai multe calorii consuma, si cu atat mai putine sanse sa devii supraponderal.

Modifica regulat aportul caloric

Metabolismul - aliatul nostru

Atunci cand dieta ta respecta cu strictete un anumit numar de calorii zilnic cel mai probabil mteabolismul tau se va adapta si "va invata" sa functioneze mai eficient, arzand mai putine calorii decat atunci cand ai facut initial trecerea la un regim hipocaloric.

Modul istet de a iti pastra metabolismul "in priza" este acela de a modifica zilnic aportul caloric. Stabileste aportul caloric ideal pe care vrei sa-l consumi zilnic si respecta-l trei zile pe saptamana.

In doua zile ale saptamanii (preferabil cele in care esti mai putin activa) redu cu 200 numarul caloriilor consumate. Celelalte doua zile (alege zilele in care faci exercitiu fizic, gimnastica pasiva sau sauna) consuma cu 200 de calorii mai mult.

Aceasta metoda te ajuta sa-ti pastrezi metabolsimul la cote maxime de activitate, ajutandu-te sa eviti sau sa reduci la minim perioadele de platou.

Roteste carbohidratii

Un alt mod este sa aduci organismului un aport "inteligent" de carbohidrati. Reducerea aportului de carbohidrati este un mod comun de scadere in greutate in zilele noastre, ceea ce este corect, atata timp cat iti ofera o cantitate adecvata de carbohidrati in zilele cand esti mai activa.

Se poate reduce cantitatea de carbohidrati pana la 50 gr pe zi, in zilele cand nici o activitate fizica nu este prestata si se poate creste pana la 200 gr pe zi in zilele mai active.

Metoda este sa elimini toate zaharurile simple (bauturi carbogazoase, prajituri, alimente cu procent scazut de grasimi, dar continut mare de zahar) si sa consumi carbohidrati "sanatosi". Alegerea potrivita include toare tipurile de legume, cereale bogate in fibre si fructe cu continut glicemic scazut.

Regula celor 400 de calorii

Metabolismul - aliatul nostru

Ati intalnit persoane care mananca o singura data pe zi, si cu toate acestea sunt supraponderale? Poate ca asta e si cazul tau, si nu stii de ce nu poti sa slabesti. Principalul motiv este ca organismul tau nu poate procesa decat 400 de calorii odata.

Orice surplus de calorii este stocat sub forma de grasime, motiv pentru a avea cate 5-6 mini-mese pe zi este mult mai bine pentru reducerea greutatii si a continutului de grasime.

Incearca aceasta metoda usoara pentru inceput: ia doua din mesele tale obisnuite si impartele in 6 recipiente mici, stabileste un orar de masa care ti se potriveste si incearca sa mentii cateva zile.

Se poate sa ai un sentiment ciudat la inceput, dar dupa doua zile, nivelul de energie va creste simtitor, iar poftele tale se vor reduce dramatic.

Exemplu de program de masa:

Masa 1: 7am
Masa 2: 10am
Masa 3: 1pm
Masa 4: 4pm
Masa 5: 7pm

Nu uita de apa!

Jay Williams, doctor, autor a numeroase carti de specialitate, afirma ca "o usoara deshidratare va incetini metabolismul cu pana la 3%". Dansa sustine ca atunci cand rinichii, filtrele organismului, nu au suficienta apa, ei se bazeaza pe ficat, care are functia principala de a oferi grasimea stocata pentru a obtine energie.

Daca ficatul este ocupat facand treaba rinichilor, atunci o sa proceseze mai putina grasime, ceea ce duce la incetinirea scaderii in greutate. Consumarea unei cantitati suficiente de apa asigura si evitarea retentiilor de apa, in special in perioada delicata a lunii.

Incearca sa bei doi litri de apa pe zi si creste pana la 4 litri, daca esti o persoana foarte activa.

Revitalizeaza-ti metabolismul

Urmeaza aceste 7 reguli "asa da/asa nu" pentru a-ti revitaliza metabolsimul:

Nu te lasa pacalita de "alimente care ard grasimea".

Te pot ajuta anumite elemente (cum ar fi telina si grapefruitul) sa-ti reduci greutatea? Shames si Lakatos spun ca nu. "Telina contine putine calorii si multe fibre, dar nu accelereaza metabolismul".

In ceea ce priveste mitul ca grapefruitul creste capacitatea corpului de a arde calorii datorita aciditatii lui, nu are nici o sustinere stiintifica.

Nu tine post negru si nu sari peste mese

Ideea ca postul negru sau a sari peste mese in mod regulat este un mod de a curata sistemul de toxine, de a accelera metabolismul si, prin urmare, de a induce scaderea in greutate, este un alt mit, sustine Sue Ayersman, un nutritionist atestat de la Kronos Optimal Helth Centre.

"Corpul tau are nevoie de o cantitate anume de calorii si nutrienti, in fiecare zi, pentru o functionare normala", spune Ayersman. "Daca ii refuzi trupului aceste elemente esentiale, el intra in starea de supravietuirte, incetinind metabolismul, si incepand sa stocheze energia sub forma de grasime. Trebuie sa mananci ca sa slabesti." Intre patru si sase mese pe zi, este un mod bun de a-ti mentine metabolismul "in viteza".

Foloseste condimente

Mancarea picanta nu va ajuta cu adevarat sa ardeti calorii, spune Carey Clifford, vice-presedinte al Nutricei (www.nutrice.com), un program online dedicat nutritiei si programelor de slabire.

Dar s-ar putea sa te ajute sa savurezi alegerile sanatoase, ca legume si pui. "Mancarea picanta s-ar putea sa iti accelereze putin metabolismul, dar, din pacate, este o schimbare prea mica ca sa fie semnificativa", spune Clifford.

Bea apa

Lipsa de apa poate sa iti incetineasca rata metabolismului la fel ca lipsa de de mancare, spune John Acquaviva, profesor-asistent in sanatate si abilitati umane la Roanoke in Salem. "Avand in vedere ca apa este cel mai important element nutritiv al trupului, ficatul isi va indrepta atentia la retinerea de apa in loc sa indeplineasca alte indatoriri, cum ar fi arderea grasimilor."

Fii activ

Devenind mai activ iti stimulezi metabolismul, spune Susan L. Burke, director al serviciului de nutritie la eDiets. Muschiul este mai activ din punct de vedere metabolic decat grasimea, explica ea, deci inlocuind depozitele de grasime cu muschi iti vei mentine greutatea cu mai mare usurinta.

"Nu este necesar sa devii un culturist," spune Burke. "Foloseste doar greutati usoare ca sa iti intaresti si tonifici musculatura"
Exercitile aerobice vor arde calorii, spune Burke, care recomanda cel putin 60 de minute de activitate moderata pe zi.

Activitatile combinate conteaza - mergi pe jos, sari coarda, alearga sau danseaza. Si activitatile in propria locuinta conteaza. Gradinaritul, curatarea hainelor sau facutul curateniei in casa. "O sa arzi cele mai multe calorii insa prin activitati care iti cresc ritmul inimii," spune Burke.

Ai grija la calorii

Pe masura ce imbatranesti metabolismul tau va incetinii cu 5% la fiecare zece ani, spune Madelyn H. Fernston, profesor-asociat si director al UPMC Health System Weight Management Center in Pittsburgh.

Un metabolism mai lent este o parte naturala a vietii, explica domnul Fernstrom, deci pentru a mentine o greutate constanta, trebuie sa va ajustati aportul caloric si/sau activitatea fizica.

"Daca cineva are nevoie de 1.500 calorii pe zi pentru a-si mentine greutatea la varsta de 40 de ani, de exemplu, el sau ea va avea nevoie de 1425 de calorii pe zi pentru a mentine aceeasi greutate la varsta de 50 de ani, fara a schimba nimic altceva", spune domnul Fernstrom.

Concluzia este, atunci cand e vorba de metabolism, spune Susan Burke :

"Daca suna prea bine pentru a fi asevarat, atunci chiar asa este!"



Body Temple - Centru de slabire, remodelare corporala si consultanta nutritionala.

A slabi sau pur si simplu a te remodela si tonifia, a iti ingriji si imbunatati aspectul, devine la Body Temple un moment placut pe care ti-l dedici tie insati, o pauza in care sa iesi din rutina si sa-ti regasesti propria armonie.

Programele Body Temple redau corpului tau echilibrul natural, eliminand efectele ritmului intens de viata, ale varstei si ale agresiunii mediului.


Sursa: www.bodytemple.ro

Articole recomandate

Ser natural pentru riduri. Il poti prepara acasa, din patru ingrediente Ser natural pentru riduri. Il poti prepara acasa, din patru ingrediente
Poti scapa de ridurile inestetice cu un ser special, pe care il poti prepara chiar la tine acasa. Este foarte eficient si accesibil! In plus, rezultatele vor aparea in cateva zile.  Serul se prepara din uleiuri naturale, care ajută la regenerarea pielii, precum și la hidratarea
Ce secrete dezvaluie lungimea unghiilor despre o femeie Ce secrete dezvaluie lungimea unghiilor despre o femeie
Unghiile pot spune foarte multe lucruri despre personalitatea unei femei. Nu numai culorile pe care le alege, ci si lungimea unghiilor poate dezvalui secrete despre personalitatea ei. Iata care sunt acestea: Unghiile foarte lungi:  - reflecta o personalitate indrazneata, sexy si provocatoare;
Solutii pentru parul gras! Cum poti sa scapi de aceasta problema Solutii pentru parul gras! Cum poti sa scapi de aceasta problema
Nu există nimic mai inestetic decât părul gras. Ofera un aspect neglijent si iti strica imaginea. Pentru a scapa insa de aceasta problema, exista cateva solutii, pe care le poti incerca. Iata cateva sfaturi de la specialisti:  O vizita la dermatolog Daca te confrunti cu aceasta
Uleiurile de argan si de masline, aliatii frumusetii tale din cap pana in picioare Uleiurile de argan si de masline, aliatii frumusetii tale din cap pana in picioare
Pielea este cel mai de pret "accesoriu" al unei femei si trebuie sa se bucure de o ingrijire speciala, mai ales pe timp de vara. Fie ca pleci in vacanta la mare sau la munte, fie ca ramai in oras, in sezonul cald pielea este mult mai expusa la soare, praf, vant, asa ca trebuie rasfatata asa cum
Riduri? Solutia pentru un ten luminos si tanar Riduri? Solutia pentru un ten luminos si tanar
Razele de soare, praful si alti factori de mediu pot afecta luminozitatea tenului si contribui la accentuarea ridurilor. Peptidele si hidrocolizii naturali se numara printre aliatii cei mai eficienti in a combate efectele acestor factori prin actiunea lor asupra tenului. Efectul? Un ten luminos, cu