Skip to article

Ce sa faci cand adolescentul tau are rezultate scolare slabe

Visam intotdeauna la succesul copiilor nostri.

Ne dorim ca ei sa ajunga oameni al caror caracter il apreciem, ne dorim sa fie buni profesional si in general sa se descurce bine in viata. Si primul pas in acest sens este scoala - vrem ca ei sa fie silitori, sa fie apreciati, sa isi gaseasca si dezvolte adevarata pasiune.

Insuccesele scolare ne fac sa ne temem ca vor avea insuccese si la maturitate. Adesea ne gandim ca ii pedepsim acum, sufera, dar mai tarziu, cand se vor lovi de adevaratele probleme ne vor multumi.

Intrarea in liceu impune adolescentului o adaptare in plus - la sarcini scolare ridicate si asteptari mari ale profesorilor.

Colegul meu, profesorul consilier Florin Ulete spune, in cartea sa "Problemele adolescentilor si consilierea parintilor" ca parintele, atunci cand afla de rezultatele slabe la invatatura ale copilului sau, are tendinta de a da vina pe cineva.

Parintele ii considera uneori vinovati pe profesori, alteori pe copil. Masurile luate de parinte sunt restrictive - de interzicere a folosirii de catre copil a calculatorului, de limitare a libertatii de a iesi cu prietenii.

Cateodata, parintele se intoarce catre sine, se analizeaza si considera ca a oferit toate conditiile copilului sau, tot ce acesta avea nevoie pentru a obtine rezultate bune.

Dar solutia nu e pedeapsa, ingradirea libertatii. Este bine sa se incerce intai sa se caute cauzele insuccesului scolar.

Supararea parintelui si invinuirea copilului sau nu este justificata in cazul in care cauzele nu tin de efortul depus de catre acesta: starea fizica a copilului, tulburari cerebrale, maladii nedepistate, tulburari de vedere, auz slab, memorie slaba, dificultati de concentrare a atentiei.

Problemele de natura afectiva, imaginea de sine negativa, stima de sine scazuta, sentimentul de inferioritate, transformarile prin care trece adolescentul pot constitui cauze ale rezultatelor slabe.

De multe ori, o singura cauza nu determina rezultate scolare slabe; asocierea cauzelor poate declansa insuccesul scolar. De exemplu, problemele afective ale adolescentului se pot asocia cu o relatie dificila a elevului cu profesorii, cu cerinte prea inalte ale acestora.

Parintele e intrigat de faptul ca a oferit copilului toate conditiile materiale, dar rezultatele scolare nu sunt pe masura asteptarilor sale.

Este posibil ca si felul in care se poarta cu copilul sau, faptul ca nu discuta suficient cu el, tocmai din lipsa timpul, timp afectat asigurarii conditiilor materiale.

Uneori copilul nu este lasat sa hotarasca ce e mai bine pentru el, iar acest lucru poate afecta motivatia scolara; alteori cauza poate fi impunerea copilului sa obtina rezultate foarte bune, sperand ca prin copil sa-si atinga visurile ramase nerealizate.

Ca solutii ale acestei probleme: acordarea de timp suficient discutiei cu copilul, rabdarea in momentul discutiei, acordarea atentiei, evitarea apelarii la critici, la invinuiri. Trebuie identificate adevaratele cauze ale rezultatelor slabe.

Adolescentul are nevoie de intelegere, mai ales atunci cand trece printr-o situatie delicata, cand a pierdut un prieten drag sau cand nu se poate integra in grupul de prieteni. Parintele nu trebuie sa forteze adolescentul sa obtina rezultate excelente daca acesta nu are inclinatii la un obiect.

Adolescentul are nevoie intensa de afectiune; atunci cand parintele stie sa ofere suficienta dragoste este mai motivat si se poate concentra mai bine. O solutie ar fi si oferirea de momente in care adolescentul sa devina responsabil. Angajarea temporara a adolescentului, munca poate determina stimularea invatarii.

Sper ca sfaturile oferite de cartea profesorului consilier Florin Ulete va sunt de folos si ca tendinta de a actiona impulsiv in momentul in care aflati ca notele copilului vostru sunt mici se va diminua.

Citeste despre

Acest site foloseste Cookies. Prin navigarea pe acest site, va exprimati acordul asupra folosirii cookie-urilor.
Mai multe detalii despre Cookies!