Skip to article

Memoria, ceva ce se cultiva

La toti copiii, capacitatile de memorare sunt legate de mecanismele la nivelul creierului si de diferitele retele neuronale.

Dar, ca toate capacitatile potentiale, acestea pot fi exersate si ameliorate. Depinde de voi!

Nu mai spuneti "are memoria slaba"! Ajutati-l sa si-o exerseze. La orice varsta exista posibilitati reale de progres. Dar in special atunci cand suntem mici!

Este absolut posibil sa ne antrenam, sa invatam, sa memoram. Ajunge sa gasim numai mijloacele de a o face. Vom incepe prin a evita, cu orice pret, tot ce ar putea deveni o sursa de plictiseala.

Nu este nevoie de nimic altceva pentru ca creierul cel mai vioi sa traca la relanti si, prin reactie, sa uite total de a mai inregistra orice amintire.

Iata cateva "trucuri" valabile de la varsta cea mai frageda, pentru a va ajuta copilul sa-si intareasca potentialul de memorare.

Alternati perioadele de invatare cu perioade de odihna.

Activitatea neuronilor solicitati in procesul de memorare este de asa natura incat este important sa le lasam posibilitatea de a-si recupera fortele. De exemplu, daca copilul invata seara o poezie, nu este de mirare ca si-o va aminti mai bine dimineata.

Daca copilul trebuie sa invete "pe de rost", o lectie sau o poezie, incercati pe cat posibil sa o faca in etape. Un fragment dimineata, altul inainte de masa, apoi seara etc...

Daca se ambitioneaza, poate sa o invete intr-o ora. Dar regula generala este ca, acest sistem de invatare distribuita in timp, este mai eficient decat invatarea comasata.

Va tine minte mult mai mult timp ceea ce a invatat, in timp ce "indoparea capului" este eliminata in cateva zile sau, cel mult, cateva saptamani.

Daca are dificultati sa pastreze lucrurile in memorie, obisnuiti-va sa depuneti efortul de a face o legatura intre amintiri.

Astfel, a-i oferi un capat de amintire, il ajuta de multe ori sa isi reaminteasca restul.

Acest lucru este tot atat de adevarat la sugar ca si la adult. Pentru a-l ajuta sa isi reaminteasca un curs deosebit de greu, asociati-l in linii generale cu lucruri pe care le cunoaste deja, pe care le-a memorat perfect.

Facand aceasta legatura, agatati vagoanele (ceea ce ii este greu sa-si aminteasca) la o locomotiva (ceea ce stie bine). Iar declicul face sa porneasca trenul in intregime!

Pentru a-l face sa invete in mod eficient o lectie, creati un context mai pasionant decat simpla lectura.

Inventati povesti in jurul anumitor aspecte din istorie sau geografie, cereti-i sa faca legatura dintre un fenomen invatat la fizica sau alte stiinte cu evenimentele dintr-un film sau un roman.

Toate acestea ii permit copilului celui mai distrat sa isi graveze literalmente in memorie, daca nu detaliile, cel putin liniile generale ale cursului sau.

Citeste despre

Acest site foloseste Cookies. Prin navigarea pe acest site, va exprimati acordul asupra folosirii cookie-urilor.
Mai multe detalii despre Cookies!